iddquote:Op zaterdag 19 september 2009 00:26 schreef TNA het volgende:
Ik heb het altijd nogal bizar gevonden dat één industrie met tientallen miljarden wordt gesponsord. Waarom gaan we dat niet met bier doen?
Yup, het concept van de EEG was nog bevatbaar..... van de EU zeker niet.quote:Op zondag 20 september 2009 23:33 schreef Tobey het volgende:
Ging niet het meeste van de EU landbouw centen naar Frankrijk?
Gelul, je kunt alles op de wereldmarkt kopen en mocht het rendabel worden, dan kun je het alsnog gaan verbouwen, er is geen excuus om zaken te produceren die per jaar meer subsidie kosten dan de hele zorg.quote:Op zaterdag 19 september 2009 11:46 schreef Hooghoudt het volgende:
Het idee erachter is ervoor te zorgen dat er binnen de EU nog steeds voedsel wordt geproduceerd. Stel dat de productie van voedsel naar lagelonenlanden wordt verplaatst... hoe kwetsbaar ben je dan? (Zie ook de graanimport van het oude Rome uit Noord-Afrika.) Er kunnen altijd gekke dingen gebeuren, en dan is het toch wel handig als je je eigen eten hebt...
Modernisering niet zozeer, bijvoorbeeld in Wageningen wordt van allerlei slims bedacht, maar helaas leent het Nederlandse landschap niet echt voor nog een ronde schaalvergroting, behalve in de polder dan. Vele van de technieken die ze bedenken in Wageningen etc, kunnen enkel optimaal gebruikt worden op de grote open vlakten van Amerika etc. Denk aan GPS gestuurd zaaien en bemesten etc.quote:Op maandag 21 september 2009 09:31 schreef henkway het volgende:
Als de boeren van de Landbouwsusbsidie afwillen dan kunne ze beter zichzelf gelijk opknopen
Door die subsidie hebben ze een moderniseringsslag gemist waardoor ze buiten de werkelijkheid staan, ze kunnen de concurrentie niet meer aan, op enkele moderne megastallen na
In Nederland is alles te duur voor de koeienbusiness.
En inderdaad betaald Nederland 8,5 miljard mee aan de EU landbouwsubsidiepot, en haalt er slechts 3,4 miljard uit, het meest gaat naar de rijke wijnboeren in Frankrijk en de maffia in Italie
Helemaal mee eens. Al mag er best gekeken worden naar welk voedsel we echt nodig hebben in de EU. >oeten wijnboeren bijvoorbeeld ook subsidie krijgen? Geen wijn is vervelend maar je gaat er niet dood aanquote:Op zaterdag 19 september 2009 11:46 schreef Hooghoudt het volgende:
Het idee erachter is ervoor te zorgen dat er binnen de EU nog steeds voedsel wordt geproduceerd. Stel dat de productie van voedsel naar lagelonenlanden wordt verplaatst... hoe kwetsbaar ben je dan? (Zie ook de graanimport van het oude Rome uit Noord-Afrika.) Er kunnen altijd gekke dingen gebeuren, en dan is het toch wel handig als je je eigen eten hebt...
Er is niemand die jou tegen zal houden om melk bij een boer te kopen die alles met oude technieken doet, wat mij betreft ga je zelf onder een koe hangen.quote:Op maandag 21 september 2009 11:44 schreef zoost het volgende:
Ik ben helemaal niet voor schaalvergrotingen in het de Landbouw en Veeteelt. (Met name Veeteelt). Ik ben wel bereid om meer te betalen voor lokale (Eurpeesche) producten, als ik weet dat er een goede boer achter zit, die kleinschalig boert.
Ook dan blijven Nederlandse suikerbieten veel te duur als je het vergelijkt met de wereldsuikerprijzen, dus ook die hebben subsidie nodig of ze moeten stoppenquote:Op maandag 21 september 2009 11:44 schreef zoost het volgende:
Ik ben helemaal niet voor schaalvergrotingen in het de Landbouw en Veeteelt. (Met name Veeteelt). Ik ben wel bereid om meer te betalen voor lokale (Eurpeesche) producten, als ik weet dat er een goede boer achter zit, die kleinschalig boert. Gekker nog, als ik weet dat dat kan, en dat dat uit zou kunnen zou ik overwegen om zelf te gaan boeren. En met wie zouden de Europeesche boeren dan niet kunnen concurreren dat ik hun producten moet sponseren via een subsidie.
Stel dat je alles aan de vrije markt laat. Wordt binnen 20 jaar alle graan buiten Europa geproduceerd, dan (puur een case) implodeert 't financiële systeem en komen er 3 rijken (Azie, Europa, Amerika) die elkaar 't licht in de ogen niet gunnen.quote:Op maandag 21 september 2009 09:35 schreef henkway het volgende:
Gelul, je kunt alles op de wereldmarkt kopen en mocht het rendabel worden, dan kun je het alsnog gaan verbouwen, er is geen excuus om zaken te produceren die per jaar meer subsidie kosten dan de hele zorg.
Precies, door de economische discussie die alleen gaat over optimale allocatie verliest men strategische belangen uit het oog.quote:Op maandag 21 september 2009 20:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Stel dat je alles aan de vrije markt laat. Wordt binnen 20 jaar alle graan buiten Europa geproduceerd, dan (puur een case) implodeert 't financiële systeem en komen er 3 rijken (Azie, Europa, Amerika) die elkaar 't licht in de ogen niet gunnen.
Dan wordt brood opeens met een factor 100 duurder, oproer, anarchie etc.
Overigens, de energievoorziening is ook al in handen van 't buitenland dus als er stront aan de knikker komt zijn we toch wel de lul.
Waarom zou dat gebeuren? Het is veel goedkoper om het in de buurt te verbouwen, en ieder mens heeft eten nodig dus er is overal waar mensen wonen een markt.quote:Op maandag 21 september 2009 20:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
Stel dat je alles aan de vrije markt laat. Wordt binnen 20 jaar alle graan buiten Europa geproduceerd, dan (puur een case) implodeert 't financiële systeem en komen er 3 rijken (Azie, Europa, Amerika) die elkaar 't licht in de ogen niet gunnen.
Graan verbouwen en koeien melken lijkt me hier absoluut niet goedkoper. De problemen ontstaan nu ook omdat de quota eraf gaan (eindelijk vrije handel) en iedereen mag zoveel produceren als ie wil (dus nu overproductie).quote:Op maandag 21 september 2009 22:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou dat gebeuren? Het is veel goedkoper om het in de buurt te verbouwen, en ieder mens heeft eten nodig dus er is overal waar mensen wonen een markt.
Nee hoor, er moet gewoon 50% van de boeren stoppen, een wereldmarkt voor voedsel blijft altijd, een groter probleem is de import van tomaten uit Spanje en Portugal waar veel te veel gif op zitquote:Op maandag 21 september 2009 20:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
En niet te zuipen. Rot toch op met al die gezonde teringzooi zeg, ik wil fatsoenlijk eten en drinken.quote:Op maandag 21 september 2009 22:36 schreef henkway het volgende:
Maar melk en kaas zijn sowieso gewoon ongezond.
Daarnaast maken de Nederlandse fabrieken van een theelepel melkpoeder ongeveer een vijf liter magere melk, dus water met een kleurtje, (overigens veel gezonder)![]()
Dat is offtopicquote:Op dinsdag 22 september 2009 00:09 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
En niet te zuipen. Rot toch op met al die gezonde teringzooi zeg, ik wil fatsoenlijk eten en drinken.
Het wegkiepen van voedsel in het algemeen vind ik al een handeling die ze de melkboeren heel zwaar moeten aanrekenen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 08:49 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat is offtopic
Maar het wegkiepen van gesubsidieerd voedsel brengt de boeren geen sympathie vrees ik, en zeker niet nog extra subsidie, terwijl heel Nederland fors moet inleveren
We hadden vroeger:
De mandenmaker
De teenschillerij
De leerlooierij
De wolfabriek
De trekschuitbaas
En over een tiental jaar kunenn we daar de koeienboer bijschrijven
Wat wil je dan? Dat is immers een mogelijkheid voor hen om te protesteren, anders gaan ze straks met die tractors op de snelweg staan en zorgen voor files of iets in die geest..quote:Op dinsdag 22 september 2009 09:09 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Het wegkiepen van voedsel in het algemeen vind ik al een handeling die ze de melkboeren heel zwaar moeten aanrekenen.
Er zijn veel vormen van protest en produkten weggooien waarmee mensen in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien vind ik niet wijs.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:09 schreef Tobey het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dat is immers een mogelijkheid voor hen om te protesteren, anders gaan ze straks met die tractors op de snelweg staan en zorgen voor files of iets in die geest..
De Nederlandse consument vind die "eerste levensbehoefte" kennelijk niet belangrijk genoeg om er een prijs voor te betalen die de kosten dekt. Wat dat betreft vind ik het een beetje krokodillentranen als men nu gaat klagen over het feit dat het weggegooid wordt. Sowieso is het weggooien van voedsel nauwelijks bjizonder te noemen: je wilt niet weten hoeveel voedsel er dagelijks door tussenhandel en supermarkten weggegooid wordt.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:54 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Er zijn veel vormen van protest en produkten weggooien waarmee mensen in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien vind ik niet wijs.
Dit weggooien van melk heeft als oorzaak dat de verplichtte maximale quota per land in de EU in stapjes wordt opgeheven, terwijl de subsidie pas later wordt opgeheven.quote:Op woensdag 23 september 2009 13:24 schreef beantherio het volgende:
[..]
De Nederlandse consument vind die "eerste levensbehoefte" kennelijk niet belangrijk genoeg om er een prijs voor te betalen die de kosten dekt. Wat dat betreft vind ik het een beetje krokodillentranen als men nu gaat klagen over het feit dat het weggegooid wordt. Sowieso is het weggooien van voedsel nauwelijks bjizonder te noemen: je wilt niet weten hoeveel voedsel er dagelijks door tussenhandel en supermarkten weggegooid wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |