abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72882282
quote:
De marechaussee is nog niet in staat om de elektronische vingerafdruk op nieuwe reisdocumenten uit te lezen. Ook de database voor de opslag van digitale vingerafdrukken is nog lang niet af. Vrijbit klaagt bij het Europese Hof over de opslag.

Vanaf maandag 21 september 2009 worden vingerafdrukken verplicht opgenomen in het paspoort, de Nederlandse identiteitskaart en de reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen. Ook voor het bijschrijven van kinderen in het paspoort is het afnemen van vingerafdrukken verplicht. De wetswijziging hiervoor vloeit voort uit Europese regelgeving in verband met het tegengaan van identiteitsfraude. Naast de marechaussee krijgt ook de AIVD toegang tot de vingerafdrukken.

De overheid kan echter nog niets met de in het paspoort opgenomen vingerafdruk, meldt De Gelderlander. Volgens de krant heeft de marechaussee nog geen apparatuur om de vingerafdrukken uit te lezen uit de chip op het nieuwe paspoort. Het is nog niet bekend wanneer deze apparatuur wel beschikbaar zal zijn. Daarnaast moet de centrale database voor de vingerafdrukken nog worden gebouwd. "De aanbesteding ervan moet zelfs nog beginnen", aldus staatsecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken in een reactie aan het NRC.

Voorlopig zal de opslag van de biometrische gegevens daarom decentraal gebeuren. Gemeenten gebruiken hiervoor het ict-systeem met de naam 'Reisdocumenten Aanvraag en Archief Station'. Van iedere burger die vanaf 21 september een reisdocument aanvraagt, worden vier vingerafdrukken afgenomen. Twee daarvan worden op de chip in het paspoort opgeslagen.

Er is grote kritiek op het opnemen van biometrische gegevens van iedere burger in de centrale database. Zo heeft Vrijbit, een vereniging die zich inzet voor het recht op privacy, een klacht over de centrale opslag van vingerafdrukken bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens ingediend. De bezwaren concentreren zich vooral op het feit dat de gegevens van niet verdachte burgers straks centraal wordt opgeslagen. Ook is identificatie via vingerafdrukken niet waterdicht. Zo heeft het CBP becijferd dat in drie procent van de gevallen de identiteit van een persoon foutief wordt bepaald. Tevens wordt de beveiliging van de opgeslagen biometrische gegevens ter discussie gesteld.
Bron: Tweakers
pi_72882314
Ook lekker... Moet je je vingerafdrukken afgeven om "de misdaad te bestrijden", kunnen die prutsers dat nog niet eens... Ze zijn zelfs nog niet begonnen met het maken van de database en de beveiliging...
pi_72882426
hoop dat de eu een beetje opschiet met een afschieten van de centrale opslag van vingerafdrukken. mijn paspoort verloopt 08/2010 :p
pi_72882576
Zij die een beetje vrijheid willen opgeven voor wat tijdelijke veiligheid...
pi_72882626
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 18:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zij die een beetje vrijheid willen opgeven voor wat tijdelijke veiligheid... politiek gehannes met aanbestedingen die vaak jaren duurt en altijd duurder uitvalt...
pi_72885287
epic fail weer, vingerafdruk is net zo iets als DNA, gewoon te kopieren en niet uniek.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_72958305
Helaas heeft Vrijbit 0 op rekest gekregen bij EHRM
  maandag 21 september 2009 @ 13:53:26 #8
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_72965609
Iemand vandaag al paspoort gehaald?
pi_72966106
quote:
Op maandag 21 september 2009 13:53 schreef Wheelgunner het volgende:
Iemand vandaag al paspoort gehaald?
Kijk wel link uit .

Ben helaas vergeten om mn pas te verlengen voor vandaag... Mede door de bezopen openingstijden van ons gemeente-tehuis.
  maandag 21 september 2009 @ 19:58:37 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72977848
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 18:32 schreef Salatrel het volgende:
hoop dat de eu een beetje opschiet met een afschieten van de centrale opslag van vingerafdrukken. mijn paspoort verloopt 08/2010 :p
Die van mij verliep om 06/2010, maar uiteraard enkele weken terug nieuwe aangevraagd vanwege dit achterlijke gedoe. Mevrouw achter de balie merkte op dat mijn paspoort nog lang niet verlopen was. Ja und? Ik heb er zo mijn redenen voor. Dus de komende 5 jaar heb ik niets te maken met deze onzin
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 21 september 2009 @ 20:01:18 #11
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72977954
En vandaag op het nieuws was er zo'n muts die de noodzaak van vingerafdrukken uit de doeken deed.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72980832
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Die van mij verliep om 06/2010, maar uiteraard enkele weken terug nieuwe aangevraagd vanwege dit achterlijke gedoe. Mevrouw achter de balie merkte op dat mijn paspoort nog lang niet verlopen was. Ja und? Ik heb er zo mijn redenen voor. Dus de komende 5 jaar heb ik niets te maken met deze onzin
nu moet je alleen nog dit zinkende schip op tijd zien te verruilen voor een land dat niet de gewone burger als potentiële crimineel ziet.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  maandag 21 september 2009 @ 21:15:51 #13
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72981289
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:05 schreef RvLaak het volgende:
Niet helemaal, Vrijbit had gevraagd om vooruitlopend op de eigenlijke zaak een beslissing te nemen op andere gronden, namelijk onherroepelijke beschadiging (want, als de gegevens eenmaal gelekt zijn, zijn ze nooit meer te verwijderen, er zal altijd een backup blijven bestaan) Hiervan heeft het Hof gezegd dat zij deze zienswijze niet volgt.
Aan de ene kant kan ik het Hof hierin wel volgen, aan de andere kant: Vrijbit heeft (ook) hierin natuurlijk 100% gelijk. What is on the internet, stays on the internet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_72981343
quote:
Op maandag 21 september 2009 09:05 schreef RvLaak het volgende:
Dat gaat slechts om de voorlopige voorziening.

In de bodemprocedure kan alsnog besloten worden dat opslag niet mag, en dat alle opgeslagen gegevens vernietigd moeten worden.
  † In Memoriam † maandag 21 september 2009 @ 21:23:08 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72981585
Dus tot die tijd moeten we maar hopen dat kansloze lokale ambtenaartjes het goed in hun eigen database bewaren om vervolgens een miljard euro of wat later en een jaar of wat later al die gegevens bij elkaar te prakken en daarna moet de burger er maar vertrouwen in hebben dat die gegevens goed bewaard zijn en dat het nooit voor andere doeleinden dan identificatie gebruikt gaat worden?

Carpe Libertatem
pi_72981613
oh kut net te laat
pi_72981887
Ik vind het echt absurd gewoon dat Nederland dit als enige doet in de EU.

En dan discussiëren wij over jongeren in de bioscoop en hoofddoekjes. Tja als men zo dom is gaat iemand er natuurlijk misbruik van maken..
  maandag 21 september 2009 @ 21:32:01 #18
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72982011
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:05 schreef kawotski het volgende:
nu moet je alleen nog dit zinkende schip op tijd zien te verruilen voor een land dat niet de gewone burger als potentiële crimineel ziet.
Of hopen dat het zinkende schip op tijd gerepareerd wordt...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_72984905
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:01 schreef Hukkie het volgende:
En vandaag op het nieuws was er zo'n muts die de noodzaak van vingerafdrukken uit de doeken deed.
Wat waren haar argumenten? Het land wordt veiliger?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_72986910
Ik heb 7 jaar lang geen identiteitsbewijs gehad, heeft me stuk of 6 boetes gekost, maar moest er aan omdat ik het nodig had voor bankzaken, heb nu zo een pasje wat ergens bovenop de kast ligt, de pleuris maar, ik betaal nog liever de boetes dan dat ik dat ding ga mee zeulen, wel elke keer amusant bij de rechter, moet ik ze elke keer weer uitleggen dat ik de rechtbank niet erken, en waarom dan wel niet, vermoeiend allemaal.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_72990432
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:23 schreef raptorix het volgende:
Ik heb 7 jaar lang geen identiteitsbewijs gehad, heeft me stuk of 6 boetes gekost, maar moest er aan omdat ik het nodig had voor bankzaken, heb nu zo een pasje wat ergens bovenop de kast ligt, de pleuris maar, ik betaal nog liever de boetes dan dat ik dat ding ga mee zeulen, wel elke keer amusant bij de rechter, moet ik ze elke keer weer uitleggen dat ik de rechtbank niet erken, en waarom dan wel niet, vermoeiend allemaal.
En waarom erken je de rechtbank niet?
pi_72990449
Op de 18e op de valreep nog een nieuw paspoort aangevraagd, nu maar hopen dat deze volslagen idiote database zsm weer van de baan is.
  dinsdag 22 september 2009 @ 06:56:22 #23
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_72990488
tvp
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_72990501
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 06:36 schreef RvLaak het volgende:

[..]

En waarom erken je de rechtbank niet?
tvp voor het antwoord .
pi_72990535
Ik heb nog een jaar of 4,5 voordat ik een nieuw paspoort moet. Of ze even willen opschieten met alles lekken en omvallen
stupidity has become as common as common sense was before
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')