Wat hun redenen ook zijn, weggooien zoals ze nu doen is verspilling. Gewoonweg dom.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:41 schreef The_Masterer het volgende:
Verdiep je eerst eens in de materie voor je gaat loeien....
Nee, zo'n reactie is nuttig.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:41 schreef The_Masterer het volgende:
Verdiep je eerst eens in de materie voor je gaat loeien....
Dat gebeurt natuurlijk wel, het doordraaien van groenten, het weggooien van partijen die zelfs door de dumpwinkels niet meer verkocht worden, etc. Maar dan gebeurt het in stilte en neemt de ondernemer z'n verlies. Maar die melkboeren moeten er weer een slachtoffershow van maken.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:43 schreef Desunoto het volgende:
Je ziet ook geen andere producenten hun spullen weggooien omdat de prijs te laag is...
Nee, in een gezonde markt heeft geen enkele individuele aanbieder of afnemer iets over de prijs te zeggen. Die prijs is namelijk de uitkomst van de totale vraag en aanbod. Subsidies verstoren dat evenwicht, maar dan nog blijft de gouden regel gelden: als je winstmarge op lange termijn te laag is, dan stap je uit. Vind je het net niet te laag, dan blijf je en probeer je efficiënter te gaan werken. Maar in beide gevallen is het je eigen keuze als ondernemer en moet je niet bij anderen gaan janken.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:52 schreef Robin__ het volgende:
Heb je enig idee hoe de melk-markt in elkaar zit? Heb je enig idee hoe uniek de situatie in nederland is wat betreft verse melk? Ik vermoed van niet.
Hoe het exact zit moet je me ook niet vragen maar er zitten nogal wat subsidies op en een pak melk is veel duurder als wat jij er in de supermarkt voor afrekent. De boeren hebben over de prijs niet veel te zeggen.
geeft nietquote:
Ja maar er zijn zo veel subsidies en import heffingen/kortingen.. als je dat allemaal weg haalt is de complete land en tuinbouw in nederland verleden tijd en kun je versproducten redelijk gaan vergeten.. Ik zeg niet dat het goed is, maar makkelijk is het zeker niet.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Subsidies verstoren dat evenwicht, maar dan nog blijft de gouden regel gelden: als je winstmarge op lange termijn te laag is, dan stap je uit. Vind je het net niet te laag, dan blijf je en probeer je efficiënter te gaan werken.
Ja, het is echt weer dramatisch gesteld met de boeren. Het nare is wel dat ik niet verbaasd ben als de EU deels tegemoet komt aan de boeren.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:35 schreef Pool het volgende:
Ik snap überhaupt hun punt niet. Als de prijs te laag is, dan wordt er blijkbaar teveel geproduceerd, dus dan moet je als boer óf goedkoper gaan produceren en zo je concurrenten eruit concurreren of je moet zelf de handdoek in de ring gooien en struisvogels gaan fokken of een wijngaard beginnen.
Ja, oke. Maar die spullen kunnen echt niet meer verkocht worden. Naar melk is altijd wel behoefte. Gewoon verkopen dus... of anders hadden ze het nog beter gratis weg kunnen geven. Gewoon een vrachtwagen met melk midden in een dorp zetten en iedereen gratis laten halen. Als ze dan toch iets van zich willen laten horen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat gebeurt natuurlijk wel, het doordraaien van groenten, het weggooien van partijen die zelfs door de dumpwinkels niet meer verkocht worden, etc. Maar dan gebeurt het in stilte en neemt de ondernemer z'n verlies. Maar die melkboeren moeten er weer een slachtoffershow van maken.
Boeren moeten quotem (heet het zo?) kopen, wat bepaald hoeveel melk ze mogen produceren. Ze zullen dus hun quotem vol willen maken, want anders hebben ze dat voor niets duur gekocht. Ze produceren dus wat ze maximaal mogen produceren, alleen krijgen ze hiervoor een vaste prijs waar ze geen invloed op hebben. Het zijn de grote zuivelproducenten die hier iets aan kunnen doen, maar deze weigeren uiteraard omdat er teveel aanbod is. Het gevolg is dat de kleinere jongens vanzelf een keer kapot gaan, dat zijn ook de jongens die nu aan het protesteren zijn waarschijnlijk. Deze jongens zijn niet in staat om efficiënter te gaan produceren, omdat ze te klein zijn. Schaalvergroting en dergelijke is voor hun niet mogelijk doordat er weinig winst geboekt wordt, door die lage melkprijs. Het is dus eigenlijk wachten tot die jongens de handdoek in de ring gooien.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:35 schreef Pool het volgende:
Ik snap überhaupt hun punt niet. Als de prijs te laag is, dan wordt er blijkbaar teveel geproduceerd, dus dan moet je als boer óf goedkoper gaan produceren en zo je concurrenten eruit concurreren of je moet zelf de handdoek in de ring gooien en struisvogels gaan fokken of een wijngaard beginnen.
Ze krijgen al subsidie zat (is ook deels oorzaak van het probleem van de overproductie) en dan gaan ze nu weer lopen klagen. Iedere andere ondernemer die z'n winstmarge ziet slinken zoekt dat bij zichzelf.
Voor mij de komende week bier, koffie en cola in plaats van melk.![]()
Stuiptrekkingen van uitstervend ras. Net zoals toen iedereen liep te huilen over de kleine buurtwinkeltjes die de strijd tegen de grote boze supermarkten niet aankonden. Gek hè, als je precies hetzelfde probeert te doen, maar dan duurder.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:21 schreef Gilead het volgende:
[..]
Boeren moeten quotem (heet het zo?) kopen, wat bepaald hoeveel melk ze mogen produceren. Ze zullen dus hun quotem vol willen maken, want anders hebben ze dat voor niets duur gekocht. Ze produceren dus wat ze maximaal mogen produceren, alleen krijgen ze hiervoor een vaste prijs waar ze geen invloed op hebben. Het zijn de grote zuivelproducenten die hier iets aan kunnen doen, maar deze weigeren uiteraard omdat er teveel aanbod is. Het gevolg is dat de kleinere jongens vanzelf een keer kapot gaan, dat zijn ook de jongens die nu aan het protesteren zijn waarschijnlijk. Deze jongens zijn niet in staat om efficiënter te gaan produceren, omdat ze te klein zijn. Schaalvergroting en dergelijke is voor hun niet mogelijk doordat er weinig winst geboekt wordt, door die lage melkprijs. Het is dus eigenlijk wachten tot die jongens de handdoek in de ring gooien.
Waarom niet ? Tis toch hun eigen melk ? Mag je toch mee doen wat je wilt ? Of wil je ook nog even gaan bepalen wat boeren met hun eigendom willen doen ?quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:28 schreef dopy14 het volgende:
Uit protest tegen de lage melkprijs zijn boeren op het moment melk aan het lozen in weilanden enzo.
Dat kan ik dus echt niet begrijpen. Ik begrijp dat ze willen protesteren maar geef die melk dan aan de voedselbank. Of deel het uit in de wat minder rijke buurten. Wat mij de gaat stuur je het naar L'aquila waar nog steeds mensen in tenten wonen. Of stuur het naar Afrika.
dit is gewoonweg verspilling.![]()
Ik heb nu in ieder geval geen symphatie meer voor ze.
Beter lezen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waarom niet ? Tis toch hun eigen melk ? Mag je toch mee doen wat je wilt ? Of wil je ook nog even gaan bepalen wat boeren met hun eigendom willen doen ?
Precies, dan hadden ze nog op sympathie van de bevolking kunnen rekenen. Maar nu kunnen ze wat mij betreft echt de klere krijgen. Goed voedsel verspillen is altijd zonde, maar in zulke tijden is het extra debiel.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:19 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Ja, oke. Maar die spullen kunnen echt niet meer verkocht worden. Naar melk is altijd wel behoefte. Gewoon verkopen dus... of anders hadden ze het nog beter gratis weg kunnen geven. Gewoon een vrachtwagen met melk midden in een dorp zetten en iedereen gratis laten halen. Als ze dan toch iets van zich willen laten horen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |