www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/246253/Gewonden-bij-Iraanse-protesten-Mousavi-belaagd.htmquote:'Gewonden bij Iraanse protesten; Mousavi belaagd
Iraanse ordetroepen hebben op de laatste vrijdag van de vastenmaand ramadan in Teheran de aanval geopend op aanhangers van oppositieleider Mir Hossein Mousavi. Zeker tien betogers zijn gearresteerd. De door de regering geregisseerde dag staat traditiegetrouw in het teken van protesten tegen Israël.
Protest tegen Mahmoud Ahmadinejad
De ongeregeldheden braken vrijdag uit naar aanleiding van de Dag van al-Quds (Jeruzalem). De laatste vrijdag van ramadan is in Iran uitgeroepen tot een dag van ‘solidariteit met het Palestijnse volk’.
'Dood aan Israël'
Volgens verschillende getuigen slaan de ordetroepen in op de actievoerders die ook slaags zijn geraakt met aanhangers van president Mahmoud Ahmadinejad.
Ook wordt gemeld dat regeringsfunctionarissen megafoons hebben geplaatst waar ‘Dood aan Israël’ in wordt geschreeuwd. Tijdens de protesten is oud-president Mohammad Khatami aangevallen en werd zijn tulband van zijn hoofd af getikt. Verder werd de auto van Mousavi belaagd, waarna oppositieleider de manifestatie verliet.
Ahmadinejad
De Revolutionaire Garde had donderdag al gewaarschuwd dat 'resoluut' zou worden opgetreden als de oppositie van Jeruzalemdag een demonstratie tegen Ahmadinejad zou organiseren. Die werd na de presidentsverkiezingen op 12 juni uitgeroepen tot winnaar en is bezig aan zijn tweede ambtstermijn.
Aanhangers van de oppositie hebben zich echter niets aangetrokken van de waarschuwingen. Onder de deelnemers aan Jeruzalemdag zijn tienduizenden mensen die met leuzen duidelijk maken dat ze op de hand Mousavi zijn.
UPDATE 14.00 uur
Op verschillende pleinen neemt de onrust toe, melden ooggetuigen. Auto's worden in brand gestoken. Er zouden intussen ook mensen gewonden zijn geraakt.
Kaboem erop?quote:De laatste vrijdag van ramadan is in Iran uitgeroepen tot een dag van ‘solidariteit met het Palestijnse volk’.
'Dood aan Israël'
Volgens verschillende getuigen slaan de ordetroepen in op de actievoerders die ook slaags zijn geraakt met aanhangers van president Mahmoud Ahmadinejad.
Ook wordt gemeld dat regeringsfunctionarissen megafoons hebben geplaatst waar ‘Dood aan Israël’ in wordt geschreeuwd.
Dat ze nog weten op wie ze moeten meppen, verwarrend.quote:slaan de ordetroepen in op de actievoerders die ook slaags zijn geraakt met aanhangers van president Mahmoud Ahmadinejad.
En dan daarmee ook de aanhangers van Moussavi tegen je in het harnas jagen? Die protesten schetsen toch duidelijk het beeld van een land dat diep verdeeld is en het zou mij niets verbazen als we een 1989 situatie aan het meemaken zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:08 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Kaboem erop?
Uiteraard wel uit solidariteit met de Joodse slachtoffers van Hamas raketten.![]()
Volgens mij zijn de protesten van Moussavi tegen het huidige regime, wat heeft Israël met Moussavi uit te staan?quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dan daarmee ook de aanhangers van Moussavi tegen je in het harnas jagen? Die protesten schetsen toch duidelijk het beeld van een land dat diep verdeeld is en het zou mij niets verbazen als we een 1989 situatie aan het meemaken zijn.
Waarom schrijf je dan 'kaboem erop'. Oh wacht, dat was humor.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de protesten van Moussavi tegen het huidige regime, wat heeft Israël met Moussavi uit te staan?
Geen ene drol, wat hebben de huidige rellen met Israël te maken? Wat hebben de anti-Israëlleuzen met Israël te maken?quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de protesten van Moussavi tegen het huidige regime, wat heeft Israël met Moussavi uit te staan?
89 berlijn of 79 teheran?quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
het zou mij niets verbazen als we een 1989 situatie aan het meemaken zijn.
Lees mijn post goed, staat daar 1989 of staat daar 1979?quote:
Maar wat bedoel je met 1989 dan?quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:58 schreef Dagonet het volgende:
Op je toetsenbord dan in ieder geval, in mijn post was geen 7 te bekennen.
Leg uit wat 1989 in je reactie betekent.quote:
quote:En dan daarmee ook de aanhangers van Moussavi tegen je in het harnas jagen? Die protesten schetsen toch duidelijk het beeld van een land dat diep verdeeld is en het zou mij niets verbazen als we een 1989 situatie aan het meemaken zijn.
Jij had het over 1989, de Berlijnse muur werd toen afgebroken maar wat heeft dat met "het beeld van een land dat diep verdeeld is" te maken?quote:Op vrijdag 18 september 2009 22:06 schreef Dagonet het volgende:
Nou, ik had het niet over de dag dat Jermaine z'n maagdelijkheid verloor in de bosjes achter de fietsenstalling met Maaike. Natuurlijk had ik het over Berlijn. Waarom haal je in godesnaam 1979 erbij?
Nee, ik schreef kaboem er op omdat speakers die schreeuwen dood aan Israël geen bestaansrecht hebben, als er mensen om heen staan te schreeuwen in diezelfde retoriek dan gaat dat ook op. Zijn er mensen die Moussavie om wat voor een reden dan ook steun staan te betuigen dan gaan ze hun gang maar, dat deert me niks.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Waarom schrijf je dan 'kaboem erop'. Oh wacht, dat was humor.
Niet dus. En overigens vind ik het volkomen begrijpelijk dat het Iraanse regime zijn solidariteit met het Palestijnse volk betuigt.
Het eerste heb je gelijk in, een paar mensen die demonstreren tegen Ahmadinejad namens Moussavie die kunnen werkelijk me geen reet schelen. Ze gaan hun gang maar, van mijn part 24 uur per dag en 7 dagen in de week.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:45 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Geen ene drol, wat hebben de huidige rellen met Israël te maken? Wat hebben de anti-Israëlleuzen met Israël te maken?.
Vrijheid van meningsuiting: dood aan Israël.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Het eerste heb je gelijk in, een paar mensen die demonstreren tegen Ahmadinejad namens Moussavie die kunnen werkelijk me geen reet schelen. Ze gaan hun gang maar, van mijn part 24 uur per dag en 7 dagen in de week.
Maar een 'dag van steun voor Palestina' en dan dood aan Israël schreeuwen, die mensen die dat steunen die mogen van mij wel hardhandig een lesje wijsgemaakt worden.
Als Balkenende zat te dreigen met het bombarderen van Brussel, en de wapens al klaar had staan en een nucleair programma draaiende hield, dan zou ik het eventueel uitschakelen van de Nederlandse regering ook wel zien zitten als België zijnde.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:50 schreef Anastacia1980 het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting: dood aan Israël.
Ga je nu Nederland bombarderen?
Nadat Nederland uitgeschakeld is, zal Duitsland anti-België worden, en Frankrijk en Italië etc.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als Balkenende zat te dreigen met het bombarderen van Brussel, en de wapens al klaar had staan en een nucleair programma draaiende hield, dan zou ik het eventueel uitschakelen van de Nederlandse regering ook wel zien zitten als België zijnde.
Dus kortom, ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |