abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:19:52 #1
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_72870882
Vandaag is dus de laatste dag dat je een paspoort kan afhalen zonder dat je daarvoor je twee wijs- en middelvingers hoeft te laten scannen. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan en het betekent dat ik over zo'n 2 jaar dus inderdaad in de centrale database kom te staan .

De staatssecretaris zegt dat NU het nog niet gebruikt gaat worden voor misdrijven en verdachten te achterhalen, maar sluit niet uit dat het in de toekomst wel mogelijk is .

Klacht: big brother is watching us
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:20:38 #2
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_72870902
En daarom heb ik afgelopen maandag een nieuwe ID kaart besteld
Frysk bloed tsjoch op!
pi_72870917
Ik zie het probleem niet, vooral niet als ze zo sneller achter mogelijke daders van misdrijven kunnen komen
pi_72870952
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:21 schreef Penisbaard het volgende:
Ik zie het probleem niet, vooral niet als ze zo sneller achter mogelijke daders van misdrijven kunnen komen
Eens
pi_72870969
quote:
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_72870973
quote:
Worden nu vaak daders gepakt door vingerafdrukken?
pi_72871014
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:23 schreef zovty het volgende:

[..]

Ja, maar niet alleen op grond daarvan.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.
pi_72871029
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:23 schreef zovty het volgende:

[..]

Het lijkt me dat dat wel regelmatig voorkomt.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_72871047
quote:
You dream it, I live it.
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:26:29 #10
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_72871048
quote:
En als jij op het plaats delict bent geweest, vóórdat het gebeurde, vinden ze misschien jouw vingers en komen ze jou van je bed lichten om eens wat vragen te beantwoorden. Lijkt me fijn.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:27:23 #11
242879 Onnoman
The On And Only
pi_72871073
Hoe meer wij van onze privacy moeten inleveren, hoe groter de kans is om criminaliteit aan te pakken???

wat een onzin

in de meeste echte criminele landen is er niet eens legitimatieplicht.. daarmee komen de echte criminelen doorgaans uit een ander land dan uit de onze.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_72871076
ik zie het probleem ook niet zo. Nu ist wachten dat sleutels worden vervangen door een vingerafdruk
just give a second thought
what if we don't get caught...
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:28:17 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_72871091
quote:
Foutmarge is 3 % volgens het CBP.

Bij 16 - 17 miljoen Nederlanders vergroot dat de kans op foutieve beschuldigingen enorm.
Op elke gevonden vingerafdruk is er dus 3 % kans dat iemand zomaar als verdachte wordt opgepakt.
Uitgaande van 5.000 misdrijven waar vingerafdruk wordt gebruikt, wordt hier dus 150 keer iemand die alleen een ID/rijbewijs had aangevraagd meteen verdacht zonder dat hij iets te maken heeft met het misdrijf.
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:29:19 #14
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_72871111
Heb mijn nieuwe ID net binnen!
Heul erg anti-heul!
pi_72871247
quote:
Ik zie het probleem wel. Zo'n database met al onze gegevens is sowieso al niet veilig, en vingerafdrukken zijn zo nagemaakt of vervalst.
pi_72871254
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:25 schreef Hetiszover het volgende:

[..]

Ja, maar niet alleen op grond daarvan.
Nee, daders worden ook wel eens geflitst.

Hoevaak denk je dat dmv een vingerafdruk een dader wordt gevonden?
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:46:01 #17
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_72871585
quote:
En jij gaat er van uit dat de huidige regering, elke toekomstige regering en alle mensen die nu en in de toekomst toegang hebben tot deze database 100% te vertrouwen zijn en nooit misbruik zullen maken van deze gegevens.

Hoe naïef.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  vrijdag 18 september 2009 @ 12:59:12 #18
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_72871943
quote:
* Skull-splitter mompelt iets van stukje vrijheid inleveren voor pseudoveiligheid en dat een land dat dat gebruikt beiden niet waardig is...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 12:59:44 #19
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_72871967
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:19 schreef GSbrder het volgende:
Vandaag is dus de laatste dag dat je een paspoort kan afhalen zonder dat je daarvoor je twee wijs- en middelvingers hoeft te laten scannen. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan en het betekent dat ik over zo'n 2 jaar dus inderdaad in de centrale database kom te staan .

De staatssecretaris zegt dat NU het nog niet gebruikt gaat worden voor misdrijven en verdachten te achterhalen, maar sluit niet uit dat het in de toekomst wel mogelijk is .

Klacht: big brother is watching us
wat nou als je je hand verliest ?
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_72872215
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:27 schreef Onnoman het volgende:
Hoe meer wij van onze privacy moeten inleveren, hoe groter de kans is om criminaliteit aan te pakken???

wat een onzin

in de meeste echte criminele landen is er niet eens legitimatieplicht.. daarmee komen de echte criminelen doorgaans uit een ander land dan uit de onze.
Ja duh. Hoe strenger die plicht, des te minder criminaliteit dus. Oorzaak->Gevolg enzo.
Hoera! Weer een kuttopic!
  vrijdag 18 september 2009 @ 13:09:10 #21
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_72872237
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:59 schreef Jimbo het volgende:

[..]

wat nou als je je hand verliest ?
Mensen van wie wegens een fysieke beperking geen vingerafdrukken kunnen worden genomen, krijgen een paspoort zonder vingerafdrukken dat vijf jaar geldig is. Als sprake is van een tijdelijke beperking wordt een reisdocument zonder vingerafdrukken met de geldigheid van een jaar verstrekt.

Bron: nrc.next
  vrijdag 18 september 2009 @ 13:13:19 #22
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_72872359
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:08 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Ja duh. Hoe strenger die plicht, des te minder criminaliteit dus. Oorzaak->Gevolg enzo.
Oorzaak: in landen waar de criminelen vandaan komen is geen legitimatieplicht.
Gevolg: criminelen die een misdrijf plegen in Nederland en daarbij een vingerafdruk achterlaten, worden niet in ons systeem opgemerkt en dit zal dus leiden tot evt. valse beschuldigingen.

Het hele systeem van vingerafdrukken is niet vereist door de EU, maar het doet mij vagelijk denken aan de tweede wereldoorlog waar de dood van 100.000+ Nederlandse joden ook het gevolg was van het-beste-jongetje-van-de-klas gedrag van Nederland.
pi_72872441
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het hele systeem van vingerafdrukken is niet vereist door de EU, maar het doet mij vagelijk denken aan de tweede wereldoorlog waar de dood van 100.000+ Nederlandse joden ook het gevolg was van het-beste-jongetje-van-de-klas gedrag van Nederland.
Ja inderdaad, wij waren het enige land toendertijd waar Joden uit werden weggevoerd. Bij andere landen was dat nagenoeg een nihil aantal.
Van mij hoeven die vingerafdrukken ook niet zo. Maar die gevolgen die jij hier impliceert zijn niet reeel.
Hoera! Weer een kuttopic!
  vrijdag 18 september 2009 @ 13:22:14 #24
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_72872639
quote:
Gaat niet lukken, alleen al omdat de overheid geen bal snapt van ICT. Dan komt er bij dat hoe groter de database is, des te meer datavervuiling en corruptie optreed.

Wat overblijft is dat ze straks een database hebben die niet meer gebruikt kan worden omdat de rechtbank de gegevens niet kunnen vertrouwen.

Het enige jammerlijke is dat de hoeveelheid ID-diefstal de lucht in gaat schieten omdat de overheid aantoonbaar slecht om kan gaan met persoonlijk/geheime data en daarboven op geen ruk afweet van data beveiliging. Dus dit gaat absoluut lachen worden.
http://tweakers.net/nieuw(...)eheime-jsf-data.html Ja dit gaat niet over de Nederlandse overheid, maar ga nu niet denken dat die hierin beter is.

Nou ja, de Neerlandse kwaliteiten wat dit betreft. http://www.mt.nl/Archief/784581/Mobiele_data_beveiliging.html

En de kans bestaat dat dit "geweldige" plan van de oh-zo-wijze-overheid helemaal niet doorgaat. http://www.volkskrant.nl/(...)gerafdrukken_onzeker
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 18 september 2009 @ 13:32:35 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_72872949
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:08 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Onzin, de criminaliteit zal hooguit niet meer door Nederlandse criminelen worden gepleegd, maar door wellicht de veel hardere Oost-Europese criminelen...nou dat is idd een verbetering voor de veiligheid.

Het is ronduit _dom_ om te denken dat veiligheid vergroot word door dit soort technologische middelen.

Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de hoeveelheid false positives grandioos toeneemt met deze onzin.

De politie moet niet zo geil zijn op het verzamelen van dit soort databases. De politie moet hun werk doen, dus dat betekent een verdachte zoeken bij een misdaad en dat de gegevens van de verdachte vergelijken met de gegevens die zijn gevonden op de plek van de misdaad.

Ipv de gegevens van een misdaad vergelijken met gegevens uit een database. Dat is namelijk de manier om false positives te verkrijgen. En met de tunnelvisie van de gemiddelde agent is dat geen prettig idee.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')