abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72869850
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje in de weer met de bijverdiengrens voor studenen (13,200,-) , maar ik kom er niet echt uit. Het probleem is alsvolgt : zoals het er nu naar uit ziet zal ik in november of december over deze grens heen gaan. Mijn eerst vraag is : op de site van de IBG wordt gesproken over het verzamelinkomen, op mijn loonstrook is alleen te vinden : coordinatieloon en heffigsloon. Naarwelke van de 2 moet ik kijken wanneer het gaat om het passeren van de bijverdien grens?

Nu het volgende : ik wil mijn studenten vergoeding (alleen een basisbeurs van ca. 90 euro per maand) best stop zetten, omdat ik deze gemakkelijk kan missen. Mijn OV-kaart wil ik echter wel behouden. Is er een manier om dit op te lossen? Op de site van de IBG staat dit :
"Gevolgen te veel bijverdienen
Stel dat je in een kalenderjaar boven de bijverdiengrens komt en je zet je studiefinanciering niet op tijd stop. Wat gebeurt er dan na controle?

Het bedrag dat je hebt verdiend boven de bijverdiengrens moet je aan ons terugbetalen. Je hoeft nooit meer terug te betalen dan je aan basisbeurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
Voor iedere maand dat je de OV-studentenkaart in bezit had, moet je een bedrag betalen. Voor 2009 is dit ¤ 80,25.
Over beide schulden moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat we jou een Bericht Studiefinanciering sturen over je bijverdiensten. "

Zou dit betekenen dat ik bijvoorbeeld mijn studiefinanciering stop zet, maar die maand wel gewoon mijn kaart houdt, dat ik dan alleen die 80 euro hoef terug te betalen? Dat scheelt namelijk enorm als je het vergelijkt met het kopen van losse treinkaartjes..

Of is er misschien nog een andere oplossing die ik over het hoofd heb gezien?

Ik heb namelijk nog wel iets gelezen over een nullening, maar daar bij staat aangegeven dat als je deze aanvraagt en je behoudt je OV-kaart, je dan nog steeds op de bijverdien grens moet letten.
Wie kan mij hier verder mee helpen?
Bedankt alvast!
pi_72869930
alles wat je boven de 13.200 euro in een geheel jaar bij alle werkgevers verdiend hebt, moet je terugbetalen aan de IBG.

verdien je totaal 20.000 euro, dan heb je 6800 euro teveel verdiend in dat jaar. Als je 10.000 euro van de IBG hebt gehad, betaal je 6800 terug, als je 4000 euro van de IBG hebt gehad, betaal je dat terug.
En inderdaad, voor de OV kaart bestaat tegenwoordig ook een bedrag en dat moet je ook terugbetalen indien je boven die grens zit, ook bij een nul-lening.

(zo ongeveer zit het, dacht ik)
pi_72870048
Je moet sowieso op je bijverdiengrens letten, ook met die nullening. Als jij denkt dat je goedkoper uit bent door je OV te houden hou je die lekker. Je moet alleen even kijken wat een maandtrajectkaart je anders kost. Als dit meer is dan die 80,25 dan vertel je de IBG gewoon lekker niets en dan krijg je vanzelf een rekening, of niet als je geluk hebt . Die 2x 90 euro studiefinanciering kan je dan toch ook wel terugbetalen? Lijkt me de moeite dan niet om van alles nog gaan om te zetten bij een logge instantie als daar . Zet je gewoon in totaal even 400 euro opzij voor de zekerheid.

Ze kijken geloof ik, dit weet ik niet zeker, naar je totale verzamelinkomen. Dat is gewoon je netto loon wat je uiteindelijk over hebt gehouden.
pi_72870381
Verzamelinkomen is het inkomen dat je overhoudt nadat de aftrekposten, heffingskortingen en andere stuff ervan af zijn. Je kunt als je IB-aangifte hebt gedaan dit altijd zien wat dit het afgelopen jaar was. Anders even invullen in het programma van IB2008 en dan weet je het ook ongeveer, met de nadruk op ongeveer, want de heffingskortingen veranderen altijd iets elk jaar, maar programma 2009 is er natuurlijk nog niet. Oh, en de ziektenkostenaftrek is veranderd, maar ik neem aan dat je redelijk gezond bent, dus dat maakt niet uit.

En Bastoenie, jouw berekening klopt dus niet he. Als je 6000 euro over de grens heen gaat, dan moet je die terugbetalen. Als je 200 euro over die grens heengaat, dan moet je dat terugbetalen. Daarnaast betaal je je OV terug. Dus in ieder geval aantal maanden dat je over de grens heen was x OV-kaart + alles wat je over de grens heen ging.

Voor de meeste mensen is het in deze situatie gewoon beter om het stop te zetten. Gewoon via je online IB-Groep form, OV-kaart inleveren en in Januari weer inleveren. Fluitje van een cent.
pi_72870441
Ah oke kahlie dat wist ik niet Dacht dat je alles wat je na je bijverdiengrens meer bijverdiend gewoon moest betalen. Als jij 6000 euro over je grens heen gaat kan je nooit 6000 terug hoeven te betalen, dan betaal je lijkt me gewoon je stufi + ov gebruik terug toch over dat jaar? Naja dan even stopzetten en dan in januari je OV weer ophalen

Trouwens als je je vragen mailt krijg je vaak ook een goed antwoord
pi_72870446
Bedankt voor jullie reacties! Alleen snap ik het principe nog niet helemaal . Want als ik dit jaar nou elke maand 90 euro heb gekregen, betekent dit dan dat ik 12 X 90 euro = 1080 euro aan hun moet terug betalen?

Op hun site staat namelijk dat ik alles wat ik boven die grens heb bijverdiend moet terug betalen, maar nooit meer dan dat ik aan studiefinanciering heb ontvangen. Als dat 1x de 90 euro van december is, dan is dat inderdaad de moeite niet. Maar als dat die 1080 euro is wordt het een heel ander verhaal. Ook wordt het me nog niet duidelijk hoe het met de ov-kaart zit. Er staat dat ik die 80 euro moet betalen voor iedere maand dat ik hem in bezit had. Dat is dus weer het verschil tussen 960 euro, of alleen 80 euro van de laatste maand.
pi_72870540
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 11:57 schreef Hyperdunk_15 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Alleen snap ik het principe nog niet helemaal . Want als ik dit jaar nou elke maand 90 euro heb gekregen, betekent dit dan dat ik 12 X 90 euro = 1080 euro aan hun moet terug betalen?

Op hun site staat namelijk dat ik alles wat ik boven die grens heb bijverdiend moet terug betalen, maar nooit meer dan dat ik aan studiefinanciering heb ontvangen. Als dat 1x de 90 euro van december is, dan is dat inderdaad de moeite niet. Maar als dat die 1080 euro is wordt het een heel ander verhaal. Ook wordt het me nog niet duidelijk hoe het met de ov-kaart zit. Er staat dat ik die 80 euro moet betalen voor iedere maand dat ik hem in bezit had. Dat is dus weer het verschil tussen 960 euro, of alleen 80 euro van de laatste maand.
Situatie A:

JIj weet dat je in November over de grens zit en zet daarom je stufi stop en levert je OV in.
Je betaalt niets aan het IBG maar betaalt zelf je reiskosten.

Situatie B:
Je zet je stufi stop, maar levert niet je OV-kaart in. Je betaalt de boete voor het niet op tijd inleveren van je OV-kaart. Die is ook op de IBG-website te vinden en die gaat per 2 weken. (Opgezocht en het is 68 euro p/halve maand)
Je betaald boete aan IBG, maar hebt geen reiskosten.

Situatie C:
Je gaat 300 euro over de grens heen. 300 euro is minder dan dan de 1080 die je gekregen hebt, dus je betaalt 300 euro aan het IBG, daarnaast betaal je over de maanden dat je OV hebt gehad, in dit geval dus 12, NIET alleen van de maanden waarin je over de grens zat.
Resultaat: Je bent diep ongelukkig dat het IBG zoveel centjes van je wil

Snap je hem nu?
pi_72870613
OH, en ja, dit is de reden waarom er overal heel groot op de IBG website staat dat als je weet dat je over de grens heen gaat, het het beste is om het stop te zetten voor dat je de grens bereikt, je OV In te leveren en het daarna weer aan te zetten. Omdat dit dus echt het beste is
pi_72870693
Bedankt Kahlie, ik snap hem nu. Maar in dit geval lijkt mij optie B dan het beste, aangezien ik 4 keer per week naar amsterdam moet met de trein a 14 euro retour + metro. Zelf reiskosten betalen gaat dus duurder uitkomen dan de boete voor de ov kaart pakken. Zou ik iets dergelijks voor kunnen leggen bij een IBG- kantoo of via een email, of ben ik dan direct de sjaak omdat ze dan weten dat ik mijn OV ga houden?

Wat ik nog wel lastig vind is om te zien of ik nou over die 13200 ga? Op dit moment is het kantje boord. Maar ik hou daar bij dus mijn heffingsloon in de gaten. Dit is mijn totale loon dat ik bruto heb verdiend. Als dit onder de 13200 blijft kan ik toch nooit over de 13200 grens heen gaan, omdat dan die aftrekposten er nog af kunnen gaan die jij opnoemt ( er komt dus niks meer bij), of is dit te simpel gedacht?

Edit: 68 euro per halve maand, dit is dus 136 euro voor de maand wat ik in totaal aan boete;s zou moeten betalen? Want ik denk dat dat dan echt voordeliger is...
pi_72870721
En voor mensen die hier de logica niet achter begrijpen:

Het IBG gaat er vanuit dat je bij een bepaald niveau aan inkomen voor jezelf kan zorgen. Dit is de bijverdiengrens. Ga je hier over heen, dan heb je dus geen recht op stufi, met de hoeveelheid dat je er overheen gegaan bent, met max de stufi die je hebt verkregen. Deze stufi heb je namelijk gekregen, terwijl je hem niet nodig had, dus die mag je terug betalen.

Bovendien moet je de extra, de OV-kaart, terugbetalen, want het IBG-ging er vanuit dat je voor jezelf kon zorgen en dus niet deze gift nodig hebt, dus die moet je volledig terugbetalen over het aantal maanden dat je stufi hebt gehad.
pi_72870827
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:12 schreef Hyperdunk_15 het volgende:
Bedankt Kahlie, ik snap hem nu. Maar in dit geval lijkt mij optie B dan het beste, aangezien ik 4 keer per week naar amsterdam moet met de trein a 14 euro retour + metro. Zelf reiskosten betalen gaat dus duurder uitkomen dan de boete voor de ov kaart pakken. Zou ik iets dergelijks voor kunnen leggen bij een IBG- kantoo of via een email, of ben ik dan direct de sjaak omdat ze dan weten dat ik mijn OV ga houden?
Nee, je bent niet de sjaak. Die boete is er juist gekomen, vanwege het feit dat het voor veel mensen een handige optie is om je OV te houden. Hij is hoog genoeg dat het voor de meeste mensen niet meer handig is, maar voor sommige mensen wel. Je zou prima een e-mail kunnen sturen, waarna ze je vertellen dat je gewoon boete krijgt.

Eventueel zou je nog kunnen kijken naar een NS-kortingskaart, afhankelijk van wanneer je moet reizen.
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 12:12 schreef Hyperdunk_15 het volgende:
Wat ik nog wel lastig vind is om te zien of ik nou over die 13200 ga? Op dit moment is het kantje boord. Maar ik hou daar bij dus mijn heffingsloon in de gaten. Dit is mijn totale loon dat ik bruto heb verdiend. Als dit onder de 13200 blijft kan ik toch nooit over de 13200 grens heen gaan, omdat dan die aftrekposten er nog af kunnen gaan die jij opnoemt ( er komt dus niks meer bij), of is dit te simpel gedacht?
Nee, als je bruto loon onder de 13200 blijft, dan is je verzamelinkomen daar ook onder. O.a. omdat je heffingskorting krijgt net zoals elke Nederlander. Natuurlijk is het lastig om te bekijken of je boven of onder de grens komt... daarom lijkt het me ook handig als je even 30 mins investeert in het invullen van een IB opgave, zodat je een duidelijker beeld hebt. Scheelt je wel weer werk en veel geld, mocht je de verkeerde beslissing nemen.
pi_72871215
Ok maar dat betekent dus dat als mijn brutoloon onder de 13200 blijft, ik altijd goed zit. En dat geld zeker niet voor het netto-loon? Sorry voor de wat stomme vragen maar ik ben echt een totale onwetende op dit gebied. Ik heb het aangifte programma gedownload, daarmee ga ik dit weekend aan de gang. Hou jullie op de hoogte! Thanks!
pi_72874864
Bruto loon is zonder de al betaalde belasting e.d. deze krijg je dus nooit op je rekening gestort als je in loondienst werkt.

Netto loon is het loon als bepaalde loonheffingen, pensioen dingen e.d. er al af zijn, dit krijg je op je rekening gestort als je in loondienst werkt.

Verzamelinkomen ligt meestal nog iets lager dan netto loon, aangezien de meeste mensen wel wat extra aftrekposten e.d. hebben, vandaar dat de meeste mensen 'belasting terugkrijgen' omdat ze teveel hebben betaald.

Verzamelinkomen is dus niet altijd heel makkelijk te achterhalen als je naar een loonstrookje kijkt (helaas) en dit is wel waar de belastingdienst naar kijkt voor je huurtoeslag, zorgtoeslag e.d. en het IBG dus ook. Dit is namelijk het juiste bedrag waarover je belasting hoort te betalen en wat je dus echt daadwerkelijk hebt 'verdient'.
pi_72893265
Ligt meestal lager dan het NETTO loon ? Want dat betekent dus dat ik gewoon m'n netto loon in de gaten moet houden, omdat het verzamelinkomen iets lager is. Ik ga van de week wel even naar een kantoor van de IBG, en dan eens kijken wat de beste optie is. Ik denk dat het de 4 weken boete gaan worden. Dan ben ik 136 euro kwijt, dat valt nog wel te over zien. Ik zal jullie op de hoogte houden.
pi_72898613
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 23:20 schreef Hyperdunk_15 het volgende:
Ligt meestal lager dan het NETTO loon ?
Bij de meeste mensen wordt de loonheffingskorting, die elke Nederlander krijgt (wat vroeger de belastingvrije voet was, het deel waar je geen belasting over hoefte te betalen) al verrekend via de werkgever, dus voor sommige mensen is netto loon gelijk aan verzamelinkomen.

De meeste mensen hebben nog andere aftrekposten en dan gaat het verzamelinkomen dus omlaag. Andere mensen werken bijv. freelance naast een bestaande baan en die moeten extra inkomen opgeven via "resultaat overige werkzaamheden" bij de IB en die moeten weer bijbetalen, want hun verzamelinkomen gaat omhoog.

Je kunt belastingvragen wel bij het IBG stellen, maar zij zullen het ook niet weten. Dat ligt echt aan jouw specifieke situatie. Daarom is het ook handiger om gewoon een IB in te vullen, dan kun je kijken of je recht hebt op andere aftrekposten of niet. Zo niet, let dan maar gewoon op netto loon... zo wel, ga er dan maar vanuit dat dat klopt, alhoewel het in 2009 enkele euro's kan schelen. De meeste grenzen worden namelijk toch met iets van 3-40 euro veranderd per jaar. Oh, en dus niet in de persoongebondenaftrek vanwege ziektenkosten valkuil trappen, want die regeling is per 2009 dus WEL veranderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')