Ik ga binnen 4 dagen weg, naar de Oekraïne per trein.
Eerste tussenstop Praag voor enkele dagen waar een vriend van me al zit en samen gaan we verder naar de Oekraïne en Pidnestrovian Transdnister Republiek.
Hopelijk blijft het nog een tijdje goed weer, ik heb geen ruimte in mijn tas voor veel truien en broeken of een dikke winterjas. Anders kunnen we door naar Sebastopol en zo in de Krim, het subtropische deel van de Oekraïne.
Ik wil ook graag door naar Kazakhstan, Oezbekistan en Mongolië, maar ik weet niet of ik in de Oekraïne een visum voor die landen kan regelen en een transitvisum voor Rusland.
Oekraïne is nog altijd visumvrij, alhoewel er stemmen opgaan daar op opnieuw visumplicht in te voeren voor E.U.-onderdanen. Het botert niet zo tussen de Oekraïne en de E.U. Moldavië en Transdnister zijn visumvrij, maar voor Transdnister is wel een registratie bij de OVIR in Tiraspol vereist, binnen 24 uur naar aankomst, anders kom je niet meer het land uit. (Transdnistria: you can check in any time you want, but you can never leave).
Als ik ergens toegang tot internet kan krijgen houd ik FOK! op de hoogte. De meisjes in Oekraïne zijn super ...

Jammer dat mijn Russisch zo 'ploch' is, ik kan nauwelijks met ze communiceren.
Privjet, te kavariet po roeskiiech?
Veel verder kom ik niet.
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu