Enorm veel mensen die psychologie en psychiatrie studeren denken vaak goed mensenquote:Op donderdag 17 september 2009 12:34 schreef PaperRose het volgende:
Hoi,
Wat ik me afvraag is over wat voor eigenschappen moet je beschikken om psychologe te zijn.
Ik had laatst een gesprek met iemand hierover en die zei je moet vrij hard kunnen zijn om alles weer los te kunnen laten. Er schiet me zo niet nog meer te binnen....
quote:Op donderdag 17 september 2009 13:35 schreef La_Vita het volgende:
Mensen die psychologie gaan studeren zijn vaak zelf een beetje koekoek. Dus als je daar aan voldoet moet het wel goedkomen![]()
ik mag jou welquote:Op donderdag 17 september 2009 14:26 schreef mr_vavavoom het volgende:
[..]
Zolang je gezond koekoek bent, geen enkel probleem.
Als je elke avond je handen met kokend water wast en denkt dat je moeder een wasbeer is, hebben we een probleem
mr_vavavoom
Wat een onzin vind ik dat altijdquote:Op donderdag 17 september 2009 14:51 schreef Megumi het volgende:
Ik denk dat je zelf ook een beetje gek moet zijn.
Kun je je besluit toelichten? Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op donderdag 17 september 2009 13:27 schreef mr_vavavoom het volgende:
Hi,
Inmiddeld een aantal maanden afgestudeerd als klinisch psycholoog, maar toch besloten naar een andere beroepsgroep te verhuizen.
Ik ben ook wel benieuwd naar je reden om te verhuizen. Verder ben ik benieuwd naar wat jij verstaat onder 'veel'quote:
Ik denk ook niet dat dat gebeurt. Ik bedoel, ik merk ook in het dagelijks leven dat ik met vrienden over hun problemen praat, en ik adviseer ze ook graag (voor zo ver je dat kunt als vriend zijnde natuurlijk), maar het is echt niet zo dat ik wakker lig van hun problemen. Als ik dat zelfs niet bij vrienden heb, kan ik me niet voorstellen dat ik dat wel bij cliënten zou hebben.quote:Op zondag 20 september 2009 20:03 schreef Viking84 het volgende:
Ik zou niet willen zeggen dat je 'hard' moet zijn, maar je moet wel dingen los kunnen laten. Dus dat je om 17 uur de deur achter je dicht trekt en zegt: "Thuis ga ik hier niet meer mee bezig zijn."
Ik weet niet waar jij hebt gestudeerd, maar mijn vrienden die de studie in Nijmegen en Utrecht hebben gedaan, fluitend met twee vingers in de neus naast een fulltime baantje en een al net zo fulltime uitgaansleven, denken daar heel anders overquote:Op donderdag 17 september 2009 13:27 schreef mr_vavavoom het volgende:
- bereid zijn VEEL te lezen en VEEL te praten (voornamelijk in werkgroep-vorm)
- veel actief meedoen met opdrachten en je inbreng laten zien
- niet vlak voor een tentamen moeten stampen, maar bereid zijn elke dag te investeren
Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar ik denk niet dat je vrienden jarenlang (seksueel) zijn misbruikt door hun ouders, geslagen, vastgebonden, als asbak gebruikt, in de kelder zijn vastgehouden zonder daglicht voor een paar weken, etc..quote:Op zondag 20 september 2009 20:09 schreef RRGJL het volgende:
Ik denk ook niet dat dat gebeurt. Ik bedoel, ik merk ook in het dagelijks leven dat ik met vrienden over hun problemen praat, en ik adviseer ze ook graag (voor zo ver je dat kunt als vriend zijnde natuurlijk), maar het is echt niet zo dat ik wakker lig van hun problemen. Als ik dat zelfs niet bij vrienden heb, kan ik me niet voorstellen dat ik dat wel bij cliënten zou hebben.
Ach, het zal wel gewoon per mens verschillenquote:Op zondag 20 september 2009 20:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar ik denk niet dat je vrienden jarenlang (seksueel) zijn misbruikt door hun ouders, geslagen, vastgebonden, als asbak gebruikt, in de kelder zijn vastgehouden zonder daglicht voor een paar weken, etc..
Dat soort zaken kom je tegen als psycholoog.
scherp! en goed onderbouwd.quote:Op donderdag 17 september 2009 12:46 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Enorm veel mensen die psychologie en psychiatrie studeren denken vaak goed mensen
te kunnen helpen terwijl ze vaak zichzelf niet eens kunnen helpen (maar je focus
leggen op anderen is natuurlijk zoveel makkelijker omdat je dan je eigen problemen
lagere prioriteit kan geven)... Dat is hetzelfde als het bankboekje van een bedrijf
beheren als je je eigen administratie niet eens op orde kan houden...
Denken dat het analyseren van allerlei issues jezelf kan helpen in het analyseren van
jezelf kan je een hele verkeerde richting opsturen... Ook hebben veel psychologie
studenten een handje van anderen te analyseren en heel snel conclusies te trekken
en mensen in hokjes te stoppen, dit is heel irritant en vaak zitten ze er zo hard naast
omdat ze niet op de hoogte zijn van (en geinteresseerd zijn in) ervaringen/geschiedenis/
leefsituatie etc...
Als je deze eigenschappen NIET hebt, ben je naar mijn mening een heel geschikte
kandidaat...
Tot in hoeverre was die eerste alinea 'goed onderbouwd'? De tweede herken ik dan wel weer bij irritante psychologie studentes. De eerste is simpelweg gewoon onzinnige psychobabble. Als het al geldt, denk ik dat dat veel meer het geval is voor mbo/hbo studentes spw/sph/toegepaste psychologie dan diegenen die een wetenschappelijke (studie) carriére in de psychologie ambiëren. Verreweg de meesten daarvan komen niet terecht in de klinische/gz-psychologie.quote:
Idd harde mensen zijn in mijn ogen vaak zwakke mensen die de boel verdoezelen.quote:Op donderdag 17 september 2009 12:40 schreef spijkerbroek het volgende:
Je hoeft niet hard te zijn om dingen te kunnen loslaten.
Gericht kunnen luisteren lijkt me wel belangrijk.
Precies ja, je kunt ook gewoon psychologie gaan studeren omdat je de onderwerpen interessant vindt zonder ooit therapeut te worden.quote:Op woensdag 23 september 2009 19:30 schreef RRGJL het volgende:
Bovenstaande geldt alleen voor mensen die GZ-psycholoog ofzo willen worden. Sommigen willen juist graag de onderzoekskant op
Maar overschat het ook niet, want laten we niet vergeten waar 80% van de psychologie studenten uit bestaat.quote:Op donderdag 24 september 2009 14:20 schreef Urquhart het volgende:
Onderschat Statistiek niet, daar gaan er altijd aardig wat mee de boot in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |