abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72832743
Ik heb zojuist gelezen dat de aow-partnertoeslag per 2010/2011 gaat vervallen. Hierover heb ik een vraag. Bij mijn partner en mij is het zo dat ik nog studerende ben en zij op dit moment de werkende is.

Hebben wij nu recht op een toeslag voor niet werkende partner? Of is dit hetzelfde als de aow-partnertoeslag die gaat vervallen?

Wie weet hier iets meer van?
pi_72832878
Mag ik vragen hoe oud jij en je partner zijn?
pi_72832918
Uhhh aow is Algemene Ouderdomswet. Geld voor gezinnen waarbij één iemand ouder is dan 65 en gepensioneerd en de andere jonger is dan 65 en nog werkt.

Je komt helemaal nergens voor in aanmerking.
pi_72832984
Dat van die partnertoeslag is pas in 2015. (momenteel is het nog zo dat als jij 65 wordt en je partner nog geen 65 is, jij AOW voor jezelf krijgt én je krijgt nog eenzelfde bedrag aan partnertoeslag (dus dubbele AOW).

Wanneer je partner zelf 65 wordt, vervalt jouw deel en krijgt je partner zelf AOW. (dat maakt financieel dus niet uit)

Vanaf 2015 vervalt deze regel en krijg je op je 65e alleen nog maar je eigen deel.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72833259
Ik vraag het om de volgende reden; bij mij thuis werkt vader, en moeder niet. Mijn vader ontvangt voor haar maandelijks een toeslag niet werkende partner.

Mijn aanstaande woonsituatie is: Vrouw is werkende, ik zelf niet (ben studerende).

Kunnen wij nu aanspraak maken als twintigers op een zelfde soort toeslag als mijn vader?
pi_72833362
quote:
Op donderdag 17 september 2009 11:00 schreef MrP het volgende:
Ik vraag het om de volgende reden; bij mij thuis werkt vader, en moeder niet. Mijn vader ontvangt voor haar maandelijks een toeslag niet werkende partner.

Mijn aanstaande woonsituatie is: Vrouw is werkende, ik zelf niet (ben studerende).

Kunnen wij nu aanspraak maken als twintigers op een zelfde soort toeslag als mijn vader?
AOW = Algemene Ouderdomswet. Daar heb je alleen maar recht op als jij of je partner 65+ zijn.

Nee dus.
pi_72833532
Even ter verduidelijking:

Wat is dan de toeslag waar mijn ouders, maar ook die van mijn partner aanspraak op maken?

Zij noemen dat steeds een toeslag/teruggave niet werkende partner die zij maandelijks ontvangen.
Overigens zijn alle ouders gewoon in de 50, dus ik denk ook niet dat zij aow-partnertoeslag ontvangen, maar dus iets anders.

Alleen hoe heet dit dan?
pi_72833700
quote:
Op donderdag 17 september 2009 11:09 schreef MrP het volgende:
Even ter verduidelijking:

Wat is dan de toeslag waar mijn ouders, maar ook die van mijn partner aanspraak op maken?

Zij noemen dat steeds een toeslag/teruggave niet werkende partner die zij maandelijks ontvangen.
Overigens zijn alle ouders gewoon in de 50, dus ik denk ook niet dat zij aow-partnertoeslag ontvangen, maar dus iets anders.

Alleen hoe heet dit dan?
Algemene heffingskorting.... aka aanrechtsubsidie
pi_72833864
quote:
Op donderdag 17 september 2009 11:14 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Algemene heffingskorting.... aka aanrechtsubsidie
En die toeslag (voor niet-werkenden, althans) wordt inderdaad afgebouwd. (niet in één klap afgeschaft)
pi_72834052
Hoe moet ik in onderstaand artikel dan die belasting zien? Zijn dat alle belastingen? Of loonbelasting?

Algemene heffingskorting
Elke Nederlander heeft recht op de algemene heffingskorting van ¤ 1.825. Dit bedrag mag in mindering worden gebracht op het te betalen bedrag aan belasting. Voor mensen van 65 jaar en ouder bedraagt de algemene heffingskorting ¤ 852. De algemene heffingskorting is persoonsgebonden. Dit betekent echter niet dat een niet-werkende partner achter het net vist. Werkt de partner niet, dan kan deze de algemene heffingskorting namelijk op de privé-rekening laten overmaken. Daar is één voorwaarde aan verbonden: moet de werkende partner over de drie boxen minder aan belasting afdragen dan het bedrag dat op rekening van de niet-werkende partner zou worden overgemaakt, dan ontvangt de niet-werkende partner niets.

Concreet komt dit erop neer dat de werkende partner over de drie boxen een te betalen bedrag aan belasting moet overhouden van ¤ 1.825 (het bedrag van de algemene heffingskorting), wil de niet-werkende partner dit bedrag op rekening gestort krijgen. Werkt de partner wel, maar bedraagt de verschuldigde belasting minder dan ¤ 1.825? Ook dan kan het restant op de privé-rekening worden overgemaakt, mits is voldaan aan de hierboven beschreven voorwaarde.

Voor een alleenstaande ligt de situatie anders. Is het bedrag aan te betalen belasting over de drie boxen te laag om de algemene heffingskorting volledig in mindering te brengen, dan krijgt de alleenstaande niets teruggestort.
pi_72834128
Loonbelasting
pi_72834644
okey even concreet dan: stel ik verdien 3000 euro bruto. Daar houdt ik netto 2000 euro van over. Zou ik dan in aanmerking komen voor zo'n regeling?
pi_72834664
Je werkgever past die heffingskorting dan al toe
pi_72835147
Dus dan heeft het geen zin om ook die toeslag voor de partner aan te vragen begrijp ik...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')