abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72793336
Ik heb even een vraagje over 't volgende,
Ik ben aankomend jaar klaar met me HBO. Ik ga deze gewoon netjes afronden in 4 jaar en heb tijdens deze periode alleen gebruik gemaakt van me prestatie beurs bij de IB.

Nu volgend schooljaar ga ik verder studeren, een 2de bachlor, aan de universiteit. Ik krijg dan uiteraard geen prestatiebeurs meer dus zal ik moeten gaan lenen van de IB...

Na 3 jaar wil ik dan nog een master doen. Ik ben dan uitgerekend net 26 jaar geworden als ik klaar ben. Nu is mijn vraag krijg ik voor deze master wel een prestatie beurs (of iets anders)?
pi_72793485
lijkt me niet
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_72793514
quote:
Hoe lang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Je kunt ook prestatiebeurs krijgen voor een Associate-degreeprogramma.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/prestatiebeurs.asp

Nee, je krijgt dus geen stufi en geen lening meer voor je WO master als je nu eerst een bachelor gaat doen.
pi_72793700
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:36 schreef Charli het volgende:

[..]

http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/prestatiebeurs.asp

Nee, je krijgt dus geen stufi en geen lening meer voor je WO master als je nu eerst een bachelor gaat doen.
Ok thanks je bevestigd wat ik al dacht. Had stukje zelf ook gelezen maar wist niet zeker of ik het juist geinterpreteerd had...

Iig wel jammer. Omdat je dus bijvoorbeeld wel 4 jaar prestatie beurs kunt krijgen en vervolgens nog even 3 jaar lenen en dan nog een jaar prestatiebeurs krijgt als je HBO (waar je dan langer over doet) en vervolgens daarna master gaat doen. Blijkbaar geeft Nederland meer om slechte studenten dan om goeie studenten
pi_72793953
?? Ik snap het niet? Je krijgt gewoon 4 jaar prestatiebeurs en alléén een jaar extra als je een 2-jarige master doet.
pi_72794117
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:56 schreef Charli het volgende:
?? Ik snap het niet? Je krijgt gewoon 4 jaar prestatiebeurs en alléén een jaar extra als je een 2-jarige master doet.
Je doet HBO, door omstandigheden doe je over je bachelor 7 jaar, je krijgt 4 jaar prestatiebeurs en vervolgens leen je dan nog 3 jaar van de IB... Vervolgens ben je klaar met je HBO bachelor en ga je een master doen, waar je dan 1 jaar prestatie beurs voor krijgt van de IB.

Ik ben nu bijna klaar met me bachelor heb dan 4 jaar prestatiebeurs gehad... Vervolgens 3 jaar lenen voor bachelor aan de universiteit. En daarna master van 2 jaar... voor dit laatste krijg ik dus geen prestatiebeurs meer terwijl slechte mede-hbo'ers dat dan wel zouden krijgen. Hoewel ze in die tijdsbestek maar 1 studie hebben afgerond en ik dan al 2.

Vandaar mijn punt dat Nederland meer geeft om slechte studenten dan om goeie studenten.

[ Bericht 7% gewijzigd door ReWout op 16-09-2009 10:11:09 ]
pi_72794402
Nee hoor. Je krijgt helemaal geen extra prestatiebeurs als je een 1-jarige master doet na als je al 4 jaar prestatiebeurs hebt ontvangen op het HBO.

Nogmaals: Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs. Je krijgt alléén een jaar extra prestatiebeurs, als je een 2-jarige master doet.

Als jij dus een 4-jarige HBO doet, plus 1-jarige master, krijg je 4 jaar prestatiebeurs. Als jij een 4-jarige HBO doet, plus 2-jarige master, krijg je 5 jaar prestatiebeurs.

Dus in jouw voorbeeld, zou de student gewoon na z'n 7 jaar HBO helemaal geen recht meer hebben op stufi of lening*. Nederland geeft helemaal niet meer om slechte studenten, je krijgt gewoon 4 jaar prestatiebeurs en je mag 3 jaar lenen, en hoe je dat allemaal doet, moet je zelf maar uitzoeken*.

In jouw geval, zou je na 4 jaar HBO (prestatiebeurs), 3 jaar WO (lenen) en daarna een 2-jarige master, nog één jaar extra prestatiebeurs krijgen. Voor je andere jaar master mag je dan niet lenen en krijg je geen prestatiebeurs.

(*behalve in het geval van een 2-jarige master, dan is er recht op 1 jaar extra prestatiebeurs)

[ Bericht 10% gewijzigd door Charli op 16-09-2009 10:18:20 ]
pi_72794570
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:12 schreef Charli het volgende:
Nee hoor. Je krijgt helemaal geen extra prestatiebeurs als je een master doet na je HBO.

Nogmaals: Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs. Je krijgt alléén een jaar extra prestatiebeurs, als je een 2-jarige master doet.

Als jij dus een 4-jarige HBO doet, plus 1-jarige master, krijg je 4 jaar prestatiebeurs. Als jij een 4-jarige HBO doet, plus 2-jarige master, krijg je 5 jaar prestatiebeurs.

Dus in jouw voorbeeld, zou de student gewoon na z'n 7 jaar HBO helemaal geen recht meer hebben op stufi of lening. Nederland geeft helemaal niet meer om slechte studenten, je krijgt gewoon 4 jaar prestatiebeurs en je mag 3 jaar lenen, en hoe je dat allemaal doet, moet je zelf maar uitzoeken.
Volgens mij spreken we een beetje naast elkaar. Maar begrijp ik nu goed dat er dus ook 1-jarige masters zijn (wist ik niet eens !)? Ik heb het iig dus de gehele tijd voer 2-jarige masters. In mijn vakgebied zijn geen 1-jarige masters, anders wist ik ook wel dat er 1-jarige masters waren.

Maar dit geldt dus nog steeds...
quote:
Je doet HBO, door omstandigheden doe je over je bachelor 7 jaar, je krijgt 4 jaar prestatiebeurs en vervolgens leen je dan nog 3 jaar van de IB... Vervolgens ben je klaar met je HBO bachelor en ga je een 2 jarige master doen, waar je dan 1 jaar prestatie beurs voor krijgt van de IB.
  woensdag 16 september 2009 @ 10:20:02 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72794615
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:26 schreef ReWout het volgende:
Ik ben aankomend jaar klaar met me HBO. Ik ga deze gewoon netjes afronden in 4 jaar en heb tijdens deze periode alleen gebruik gemaakt van me prestatie beurs bij de IB.

Nu volgend schooljaar ga ik verder studeren, een 2de bachlor, aan de universiteit.
Welke tweede bachelor ga je doen? Nederlandse taal en cultuur mag ik hopen? .
Niet meer actief op Fok!
pi_72794637
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:20 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Welke tweede bachelor ga je doen? Nederlandse taal en cultuur mag ik hopen? .
Nee gelukkig niet
pi_72794684
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:12 schreef Charli het volgende:
In jouw geval, zou je na 4 jaar HBO (prestatiebeurs), 3 jaar WO (lenen) en daarna een 2-jarige master, nog één jaar extra prestatiebeurs krijgen. Voor je andere jaar master mag je dan niet lenen en krijg je geen prestatiebeurs.
Das fijn om te horen. Hoef ik enkel geld bij elkaar te sprokkelen voor 1 jaar van me 2-jarige master over 4 jaar.
  woensdag 16 september 2009 @ 10:23:19 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72794705
En een inhoudelijke reactie:

In principe krijg je 4 jaar lang een prestatiebeurs en kun je daarna nog 3 jaar lenen. Er zijn uitzonderingen op de regel, bijv voor studies die 5 jaar duren of als je een lerarenopleiding doet of als je een chronische handicap hebt.
Maar in principe 4 jaar dus. Voor je tweede bachelor ga je 3 jaar lenen en dan is je geld op. Je krijgt dus geen geld meer van de IB-groep om nog een master te doen. Overigens ben je wel erg optimistisch: je weet niet eens zeker of je je bachelor wel in 3 jaar haalt!
Niet meer actief op Fok!
pi_72794712
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:18 schreef ReWout het volgende:

[..]

Volgens mij spreken we een beetje naast elkaar. Maar begrijp ik nu goed dat er dus ook 1-jarige masters zijn (wist ik niet eens !)? Ik heb het iig dus de gehele tijd voer 2-jarige masters. In mijn vakgebied zijn geen 1-jarige masters, anders wist ik ook wel dat er 1-jarige masters waren.

Haha, ok, dat verklaart. Ja, in principe zijn masters 1 jaar - WO stufi is gebaseerd op 3 jaar bachelor + 1 jaar master (=4 jaar prestatiebeurs).

Als jij na je WO bachelor dan nog een 2-jarige master gaat doen, krijg je dus WEL nog 1 jaar extra prestatiebeurs. Alleen voor het tweede jaar krijg je dan niets en mag je niet meer lenen.
  woensdag 16 september 2009 @ 10:23:52 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72794729
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:20 schreef ReWout het volgende:

[..]

Nee gelukkig niet
Dat zou anders wel een puik plan zijn in jouw geval.
Niet meer actief op Fok!
pi_72794776
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:23 schreef Viking84 het volgende:
En een inhoudelijke reactie:

In principe krijg je 4 jaar lang een prestatiebeurs en kun je daarna nog 3 jaar lenen. Er zijn uitzonderingen op de regel, bijv voor studies die 5 jaar duren of als je een lerarenopleiding doet of als je een chronische handicap hebt.
Maar in principe 4 jaar dus. Voor je tweede bachelor ga je 3 jaar lenen en dan is je geld op. Je krijgt dus geen geld meer van de IB-groep om nog een master te doen. Overigens ben je wel erg optimistisch: je weet niet eens zeker of je je bachelor wel in 3 jaar haalt!
Ik ben nog nooit hoeven blijven zitten laatst staan een verplichte herkansing moeten doen om een vak te halen, dus ja ik denk niet dat ik meer als 3 jaar erover ga doen. Ik ben het iig niet van plan.
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:23 schreef Charli het volgende:
Als jij na je WO bachelor dan nog een 2-jarige master gaat doen, krijg je dus WEL nog 1 jaar extra prestatiebeurs. Alleen voor het tweede jaar krijg je dan niets en mag je niet meer lenen.
  woensdag 16 september 2009 @ 10:25:26 #16
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72794786
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:23 schreef Charli het volgende:

[..]

Haha, ok, dat verklaart. Ja, in principe zijn masters 1 jaar - WO stufi is gebaseerd op 3 jaar bachelor + 1 jaar master (=4 jaar prestatiebeurs).

Volgens mij klopt dat niet, hoor. Je krijgt gewoon 4 jaar stufi en mag 3 jaar lenen en het zal de IB-groep een zorg zijn of je dat geld aan een HBO-bachelor, een WO-bachelor of een WO-master besteedt.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 16 september 2009 @ 10:26:32 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72794810
Kun je niet gaan werken tijdens die master? Of evt een deeltijdmaster doen?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 16 september 2009 @ 10:27:00 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72794826
En nu maar hopen dat niemand mijn verschrikkelijke typo zag! .
Niet meer actief op Fok!
pi_72794848
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:26 schreef Viking84 het volgende:
Kun je niet gaan werken tijdens die master? Of evt een deeltijdmaster doen?
Tuurlijk tijdens me bachelor ben ik ook gewoon van plan te gaan werken, en tijdens me master ook zodat ik natuurlijk zo min mogelijk hoef te lenen. En ik werk sinds me hbo bachelor ook al de gehele tijd.
pi_72794877
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:25 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet, hoor. Je krijgt gewoon 4 jaar stufi en mag 3 jaar lenen en het zal de IB-groep een zorg zijn of je dat geld aan een HBO-bachelor, een WO-bachelor of een WO-master besteedt.
Ik zal IB hierover wel een mailtje sturen.
  woensdag 16 september 2009 @ 10:35:21 #21
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72795051
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:29 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ik zal IB hierover wel een mailtje sturen.
Goed idee . Je kunt ook bellen of langsgaan . Ik ga nu ff naar de IB-groep .
Niet meer actief op Fok!
pi_72797113
quote:

[..]

Ja, maar...voor een 2-jarige master, krijg je 1 jaar extra stufi. Als je een 2-jarige master doet, krijg je dus in principe in totaal 5 jaar prestatiebeurs + heb je 3 jaar recht op lenen. Volgens mij zou het niet uit moeten maken in welke volgorde je dit gebruikt...Of je nou tussen je HBO en 2-jarige master nog een andere studie doet, of de 2-jarige master meteen achter de HBO aan, of idd zoals ReWout als voorbeeld gaf, de HBO student die 7 jaar over z'n HBO doet en daarna 2-jarige master, maakt toch niet uit? Recht op 1 jaar extra prestatiebeurs bij een 2-jarige master blijft recht op 1 jaar extra prestatiebeurs bij een 2-jarige master (zolang je binnen je 10 jaar blijft, iig en het je eerste master is enzo).
quote:
Hoger beroepsonderwijs
Voor de masterfase in het hbo bestaat in beginsel geen recht op studiefinanciering. Ga je na je vierjarige hbo-bacheloropleiding nog een éénjarige masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs volgen, dan heb je ook geen recht op extra studiefinanciering. Je hebt al vier jaar prestatiebeurs verbruikt voor je hbo-bachelor. Je kunt nog wel drie jaar lenen.

Volg je een tweejarige wo-master, dan kun je nog wel een jaar extra prestatiebeurs krijgen. Daarnaast kun je nog drie jaar lenen.
http://www.nobiles.nl/index.php?id=196&article=2222

Maar idd, het is altijd handig het gewoon even na te vragen bij de IB-groep. In mijn ervaring kun je overigens veel beter een mailtje sturen dan bellen .

[ Bericht 4% gewijzigd door Charli op 16-09-2009 12:04:25 ]
pi_72799968
quote:

[..]

Jawel

Een HBO staat voor 4 jaar.
Een WO is 3 jaar + 2 jaar.

Als jij op welk moment dan ook een WO doet heb je in totaal recht op 5 jaar stufi. Dat je er al 4 hebt opgebruikt bij HBO is dan een tweede, waardoor je bij je WO master in totaal recht hebt op 1 jaar stufi.
pi_73109612
Even nog kickje maar het klopt dus...

3 jaar lening en daarna dus gewoon nog 1 jaar prestatiebeurs.
pi_73112257
Waarom een tweede bachelor. Waarom niet meteen een master? Of liggen de twee studies totaal niet in elkaars verlengde?

Overigens kan het geen kwaad je Nederlands te verbeteren.
pi_73112485
Bedankt voor de update, ReWout! Goed om te horen.
pi_73113308
Wordt een schakeljaar/pre-master gezien als de een van de twee jaren?
x
pi_73118883
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 22:24 schreef richbitch het volgende:
Wordt een schakeljaar/pre-master gezien als de een van de twee jaren?
Nope.
pi_73118889
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:49 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Waarom een tweede bachelor. Waarom niet meteen een master? Of liggen de twee studies totaal niet in elkaars verlengde?

Overigens kan het geen kwaad je Nederlands te verbeteren.
Omdat ik me voor veel vakgebieden interesseer

En over het Nederlands boeie ik los rekensommen op en schrijf geen officiële brieven naar de president
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')