quote:
Op maandag 29 maart 2010 11:40 schreef waht het volgende:Ben het wel grotendeels eens met RM-rf.
Maar als we kijken naar de bevolkingsgroei van de afgelopen eeuw kun je niet anders concluderen dat er per tijdseenheid veel meer mensen moeten gaan sterven. Eeuwige groei is praktisch onmogelijk. Dat betekent dat er 1) minder mensen geboren moeten worden of 2) meer mensen moeten sterven (of beide natuurlijk). Het zal waarschijnlijk hand in hand gaan, maar er moet een balans komen. In ontwikkelde landen is die balans er min of meer (soms zelfs een negatieve balans, dus bevolkingskrimp). Maar in de armere landen is die nog ver te zoeken.
Ik denk overigens ook dat er genoeg alternatieven zijn om in onze basale energiebehoefte te voorzien. Maar daar hoort de volksverhuizing met auto's niet bij. Net als de meerjaarse vliegvakanties. Of de biefstukken uit Argentinië. (

) Dat is pure luxe die wij als normaal beschouwen. Als er iets is waar we ons zorgen over moeten maken is het de reactie van 'het volk' (de ongeïnformeerde meerderheid) op deze ontwikkelingen.
Een ontwikkeling die we moeten stimuleren is bijv. decentrale elektriciteitsopwekking. Waarbij elk huishouden zelf elektriciteit opwekt met zonnepanelen of iets dergelijks en dit evt. aan het net kan afgeven (en hier uiteraard een vergoeding voor krijgt). Er is heel veel ruimte om zo efficiënt mogelijk met al die elektriciteit om te gaan. Maar dat vergt het ontwikkelen van een intelligent systeem om de elektriciteit te krijgen waar het nodig is.
Ik ben in ieder geval positiever over de toekomst dan ik een aantal jaar geleden was.
Maar olie voorziet niet alleen in energiebehoefte, ook in productie van plastic en andere belangrijke materialen. Wat hebben we aan windmolens als ze te duur zijn om te produceren vanwege een te kort aan olie?