Ons huidige systeem bij verkiezingen voor de 2e kamer is dat wij 1 poppetje van 1 partij kiezen, al die poppetjes van de verschillende partijen gaan kijken welke partijen een meerderheid hebben, en die partijen komen aan de macht, vervolgens gaan die partijen kijken wie welk departement krijgt, en zo is de kans groot dat we een regering krijgen die de bevolking eigenlijk niet ziet zitten.
Stel je voor dat we dat om gaan gooien, en per departement gaan kiezen welke partij het er voor het zeggen gaat krijgen, dan krijgen we een goed beeld welk beleid de Nederlandse bevolking wil.
Geef in dit topic eens aan welke partij je op welk departement wil en waarom, je mag departementen samenvoegen, splitsen... als het maar een redelijke keuze is.
Het hoeft geen realistische regering te worden, ik weet ook wel dat sommige partijen niet met elkaar overweg kunnen, maar ze zijn toch gekozen op de departementen.
De keuze voor 'algemene zaken' is ook gelijk voor de 2e kamer-zetelverdeling, die mogen kiezen wie welk stuk van de algemene begroting krijgt.Lijst politieke partijen die de meerderheid van de mensen wel kennen (met hun ideeën):
CDA, PvdA, SP, VVD, PVV, GL, CU, D66, SGP, PvdD
Als je een andere serieuze partij hebt, geef dan even een linkje met hun ideeën, misschien is dat leuk voor de discussie
zoiets als Tamara's Open Partij met haar 'Verkiezings ABC'
Lijst ministeries en een Wikipedialink naar wat ze zijn en wat ze (zouden moeten

) doen voor de mensen die het niet weten:
Ministerie van Algemene ZakenMinisterie van Binnenlandse zaken en KoninkrijksrelatiesMinisterie van Buitenlandse ZakenMinisterie van DefensieMinisterie van Economische ZakenMinisterie van FinanciënMinisterie van JustitieMinisterie van Landbouw, Natuur en VoedselkwaliteitMinisterie van Onderwijs, Cultuur en WetenschapMinisterie van Sociale Zaken en WerkgelegenheidMinisterie van Verkeer en WaterstaatMinisterie van Volksgezondheid, Welzijn en SportMinisterie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en MilieubeheerVerder nog wat losse ministers uit huidige en recente regeringen:
Minister voor Vreemdelingenzaken en IntegratieMinister voor OntwikkelingssamenwerkingMinister voor Bestuurlijke vernieuwing en KoninkrijksrelatiesMinister voor Wonen, Wijken en IntegratieProgrammaminister voor Jeugd en GezinAls je wilt mag je ook aangeven wat je afgelopen (2e kamer)verkiezingen gestemd hebt, en waarom juist dat. (geen verplichting, we hebben hier nog steeds het stemgeheim

)
============================================================================
Laat ik zelf maar aftrappen (en sorry voor de lengte

):
Algemene Zaken:
VVD, IK geef een voorkeur voor economie. VVD premier dus.
Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties: splitsen
Binennlandse Zaken:
CDA, een stabiele partij, geen extreme ideeën
Buitenlandse Zaken:
VVD, is voor een goede economische samenwerking
Afsplitsing: Europese Zaken:
PVV, ik ben niet echt Europees ingesteld, economische samenwerking is goed, maar ik heb liever geen regels die in andere landen makkelijker te handhaven zijn dan in Nederland, zoals regels voor de fijnstof. PVV lijkt mij echt een partij die zuiver voor Nederland opkomt.
Defensie:
VVD, bij gebrek aan beter. Mijn ideale leger is als een Zwitsers zakmes: alles kunnen, maar nergens echt goed in zijn omdat we beperkt zijn, maar wel zo dat andere landen graag willen dat we helpen. Zo zijn onze F16's zeer geliefd in Afghanistan omdat ze goede ondersteuning geven. JSF is een mooie ontwikkeling en een waardige vervanger van de F16 in mijn ogen.
Economische Zaken:
VVD, Economie is belangrijk voor de VVD, willen onder andere minder regels voor het MKB.
Financiën:
VVD, ik heb in de VVD het meeste vertrouwen om de begroting goed op orde te houden.
Justitie:
PVV, harde aanpak van criminelen om weer met een veilig gevoel over straat te kunnen. Dat ze iemand oppakken die de belastingdienst heeft opgelicht voor 1 miljoen is leuk, maar ik heb liever dat ze straatrovers oppakken en er voor zorgen dat ze niet meer durven/kunnen roven.
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit: opsplitsen, landbouw en natuur naar ruimtelijke ordening en milieu, voedselkwaliteit samen met sport.
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:
D66, een partij die altijd de mond vol heeft over onderwijs. Laat ze het maar eens bewijzen dat ze het degelijk kunnen. Maar laat ze wel wat doen aan al die cultuursubsidiepotjes.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
VVD, werken moet beloond worden, niet willen werken ontmoedigd.
Verkeer en Waterstaat:
VVD, ik geef de voorkeur aan asfalt boven openbaar vervoer. Openbaar vervoer is voor mensen die de tijd hebben om ergens te komen.
Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Splitsen, Volksgezondheid met welzijn, sport samen met voedselveiligheid. Ze moeten nu wel keuzes maken, omdat het budget wat strakker gehandhaafd zal worden.
Afsplitsing van VWS: Volksgezondheid en Welzijn:
PvdA, voor een voor iedereen betaalbare gezondheidszorg.
Samenvoeging: Sport en Voedselveiligheid:
CDA, zal wel een heel erg betuttelend ministerie worden die zich bezig houdt met hoe gezond/ongezond we bezig zijn
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Mileu: Splitsen, volkshuisvesting apart, ruimtelijke ordening en milieu samen met landbouw en natuur
Afsplitsing: Volkshuisvesting:
PVV, een harder beleid. Jammer dat ze de HRA niet af willen schaffen, maar in ieder geval moeten overlastgevers harder aangepakt worden in de buurt, desnoods met uithuiszettingen. Als het kan wat meer vrijheid voor de burgers, zodat ze zelf een stukje grond kunnen kopen om zelf te kiezen wat voor soort huis ze willen, een geen confectiehuis in een vinexwijk van een projectontwikkelaar.
Samenvoeging: Landbouw, Natuur, Ruimtelijke ordening en Milieu:
CDA, boerenpartij. Goede landbouwsector blijft belangrijk. We zijn er goed in, en dat moet zo blijven. Geen landbouwgrond opofferen voor natuur.
Vreemdelingen en Integratie:
PVV, tijd voor een wat harder beleid. Aanpassen of wegwezen.
Ontwikkelingssamenwerking:
PVV, minder geld naar het buitenland.
Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties: Splitsen.
Afsplitsing: Bestuurlijke Vernieuwing:
Geen idee. De overheid is te groot, maar ik heb nog geen concrete plannen gehoord over waar er ingekrompen kan worden. Ik hoor alleen _dat_ er ingekrompen moet worden.
Afsplitsing: Koninkrijksrelaties:
PVV, komen we eindelijk van de Antillen af. Of ze nu willen of niet
Wonen, Wijken en Integratie:
Opheffen, Wonen en Wijken kan prima bij volkshuisvesting, Integratie zit al bij Vreemdelingen en Integratie.
Jeugd en Gezin:
Opheffen, kan prima bij het 'Welzijn' gedeelte van Volksgezondheid en Welzijn.
============================================================================
Ik heb zelf de vorige verkiezingen voor de 2e kamer VVD gestemd, alle stemwijzers die ik heb gedaan kwamen wel op de PVV uit, maar ik vind die partij toch iets te extreem, te veel geschreeuw met te weinig constructieve oplossingen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Resistor op 15-09-2009 21:52:52 ]
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.