Je zag hem dus te laat.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:14 schreef lisaaaaa het volgende:
Gelukkig zag ik hem op tijd en moest ik hard remmen, maar vloog vervolgens wel van mijn scooter en heb aardig wat wonden opgelopen en mijn enkel is waarschijnlijk licht gekneusd.
Spoor die jongen op, laat hem getuigen en laat de politie de man opsporen...wie weet lukt het zo. Succes!quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:20 schreef lisaaaaa het volgende:
een jongen heeft toe staan kijken, waarschijnlijk dat ik hem nog kan opsporen.
en nee ik heb geen all risk verzekering..
en ik weet natuurlijk niet precies hoe hard ik ging, in ieder geval niet hard want mijn helm bijvoorbeeld is nog onbeschadigd.
maar als dat zo was, heb ik inderdaad te hard gereden
overstak, nouja van rechts kwam
+1quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:28 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
als de autobestuurder uit een uitrit komt is hij verantwoordelijk als hij de weg blokkeert voor jou waardoor je moet remmen en ten val komt.
Als hij vervolgens ook nog weg gaat zonder schadeformulieren in te vullen is het doorrijden na een ongeval.
Ik zou maar even naar de politie gaan als ik jou was
Daar komt wat meer bij kijken, de andere partij heeft zich op de hoogte gesteld van de situatie ter plekke en kon concluderen dat er verder geen hulp nodig was. Zo vlug mogelijk getuige aanspreken, om een schriftelijke verklaring vragen, en daarmee naar politie en verzekering.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:28 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Als hij vervolgens ook nog weg gaat zonder schadeformulieren in te vullen is het doorrijden na een ongeval.
+1?quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:35 schreef Fatty het volgende:
[..]
+1
Hij komt uit uitrit, dus hij moet uitkijken of er niets aankomt.
Inmiddels zijn de regels veranderd. vroeger mocht je 30 in de stad nu 45 km dus TS hield zich keurig aan de snelheid.quote:
Als je 35/35 rijd hoef je niet hard te remmen...quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:14 schreef lisaaaaa het volgende:
Ik reed vanochtend door mijn straat op mijn scooter, ongeveer 35 kilometer per uur.
Vervolgens stak een auto ineens de straat over, hij kwam van rechts, maar uit een uitrit.
Gelukkig zag ik hem op tijd en moest ik hard remmen, maar vloog vervolgens wel van mijn scooter en heb aardig wat wonden opgelopen en mijn enkel is waarschijnlijk licht gekneusd.
Maar nu het probleem, mijn scooter heeft ook aardig wat schade opgelopen, de kappen en mijn uitlaat ook. Verder rijd hij nog wel.
De bestuurder van de auto stapte uit, en vroeg hoe het ging waarop ik antwoorde dat het wel ging maar dat ik pijn had. Hij hielp mij met mijn scooter optillen en zei vervolgens dat hij snel weg moest.
Toen heb ik zijn kenteken opgeslagen in mijn mobiel, doordat ik me bedacht dat het zijn fout was.
Verder heeft hij geen gegevens achter gelaten enz.
Ik vroeg mij nu dus af, kan ik nu de schade terugkrijgen?
Hij heeft me in principe niet geraakt, maar ik heb wel voor hem moeten uitwijken en ben vervolgens gevallen?
Daar zou ik overigens maar niet al te zeker van zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:20 schreef lisaaaaa het volgende:
mijn helm bijvoorbeeld is nog onbeschadigd.
Als die auto er "opeens" is dan let je niet goed op en anticipeer je niet goed op het overige verkeer...quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:14 schreef lisaaaaa het volgende:
geloof mij nu maar,
dat als je 35 rijd, en er opeens een auto voor je schiet op 2 meter afstand,
dat jij dan écht wel hard remt.
Dan knal je er heus wel tegenaan. Had TS haar scooter wel goed onder controle??quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:14 schreef lisaaaaa het volgende:
geloof mij nu maar,
dat als je 35 rijd, en er opeens een auto voor je schiet op 2 meter afstand,
dat jij dan écht wel hard remt.
Blijkbaar nietquote:Op dinsdag 15 september 2009 22:24 schreef snellejelle het volgende:
[..]
Dan knal je er heus wel tegenaan. Had TS haar scooter wel goed onder controle??
Precies: schade aan een helm is niet altijd zichtbaar. De kans bestaat dat je, als je je helm een keer écht nodig hebt, niets aan die helm hebt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Daar zou ik overigens maar niet al te zeker van zijn.
Dat is bullshit, heb dit ook een keer gehad, toen reed ik op een fietspad wat parallel lag aan een provinciale weg met een berm er tussen van een meter of 3, er kwam een auto uit een uitrit die helemaal bedekt was met coniferen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:23 schreef TAX001 het volgende:
[..]
Als die auto er "opeens" is dan let je niet goed op en anticipeer je niet goed op het overige verkeer...
Dan ben ook jij geen ster in anticiperen. Als je ooit je auto en/of motor rijbewijs gaat halen zul je leren dat je bij een uitrit ook zelf moet opletten en je snelheid moet aanpassen.quote:Op woensdag 16 september 2009 07:38 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Dat is bullshit, heb dit ook een keer gehad, toen reed ik op een fietspad wat parallel lag aan een provinciale weg met een berm er tussen van een meter of 3, er kwam een auto uit een uitrit die helemaal bedekt was met coniferen.
Die wagen kwam in 1x het fietspad op om wel te wachten voor de weg. Dat was echt 2 meter voor mij, reed toen rond de 30, want was mijn scooter destijds nog aan het inrijden. Dan doe je helemaal niets meer! Ben ook helemaal in het gelijk gesteld toen na een rechtszaak vanuit de tegenpartij. Lag wel helemaal in de kreukels, maar goed!
Nee daarom rij ik nu al 12 jaar minimaal 40k km per jaar schade vrij! Wat ik wil zeggen is dat er soms gewoon geen zak aan te doen is als iemand compleet onverwacht uit een uitrit komt. Ja ik had ook af kunnen stappen om het hoekje kunnen kijken en dan door lopen, maar goed als je 30 rijdt (wat ook ongeveer de snelheid is van een fietser die beetje doortrapt) en een auto komt vanuit een compleet niet zichtbare uitrit recht voor je neus doe je niets meer, dan kun je roepen je had het kunnen weten, nee want dit is dus niet te voorkomen behalve dan door de bestuurder die geen voorrang verleend!quote:Op woensdag 16 september 2009 12:38 schreef TAX001 het volgende:
[..]
Dan ben ook jij geen ster in anticiperen. Als je ooit je auto en/of motor rijbewijs gaat halen zul je leren dat je bij een uitrit ook zelf moet opletten en je snelheid moet aanpassen.
Dat je voor de rechter/wet enz niet fout bent, betekent nog niet automatisch dat je zelf niet hoeft op te letten
Donder toch op met je onzin kneus. Mensen die een uitrit uitrijden moeten uit hun doppen kijken. Als je ooit je rijbewijs gaat halen, dan zullen ze je dat ook wel vertellen.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:38 schreef TAX001 het volgende:
Dan ben ook jij geen ster in anticiperen. Als je ooit je auto en/of motor rijbewijs gaat halen zul je leren dat je bij een uitrit ook zelf moet opletten en je snelheid moet aanpassen.
Dat je voor de rechter/wet enz niet fout bent, betekent nog niet automatisch dat je zelf niet hoeft op te letten
ik ben 3 jaar geleden ook gevallen met de scooter (aangereden door achteruitrijdende op parkeerplaats) maar met m'n helm niet de auto/scooter of grond geraakt.. dus die is nog wel goed.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Precies: schade aan een helm is niet altijd zichtbaar. De kans bestaat dat je, als je je helm een keer écht nodig hebt, niets aan die helm hebt.
quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:14 schreef lisaaaaa het volgende:
geloof mij nu maar,
dat als je 35 rijd, en er opeens een auto voor je schiet op 2 meter afstand,
dat jij dan écht wel hard remt.
Ok "The_End"..quote:Op woensdag 16 september 2009 13:41 schreef The_End het volgende:
[..]
Donder toch op met je onzin kneus. Mensen die een uitrit uitrijden moeten uit hun doppen kijken. Als je ooit je rijbewijs gaat halen, dan zullen ze je dat ook wel vertellen.
Jij gaat zeker bij elke uitrit stilstaan om te kijken of er wat uitkomt?
Snorfiets die 30 rijd rijd te snel, bromfiets hoort niet op het fietspad. Wie zegt dat de bestuurder van de auto geen voorrang gaf en dat de bestuurder van de snor/bromfiets zelf een schrikreactie had terwijl dit niet nodig was omdat de auto al stil stond?quote:Op woensdag 16 september 2009 13:32 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Nee daarom rij ik nu al 12 jaar minimaal 40k km per jaar schade vrij! Wat ik wil zeggen is dat er soms gewoon geen zak aan te doen is als iemand compleet onverwacht uit een uitrit komt. Ja ik had ook af kunnen stappen om het hoekje kunnen kijken en dan door lopen, maar goed als je 30 rijdt (wat ook ongeveer de snelheid is van een fietser die beetje doortrapt) en een auto komt vanuit een compleet niet zichtbare uitrit recht voor je neus doe je niets meer, dan kun je roepen je had het kunnen weten, nee want dit is dus niet te voorkomen behalve dan door de bestuurder die geen voorrang verleend!
En waarom denk je dat ze dat 'heus wel doen'? Omdat Nederland vol zit met geweldige chauffeurs?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:16 schreef TAX001 het volgende:
Ok "The_End"..
Tuurlijk moeten die mensen ook uit kijken, maar iemand die een uitrit heeft welke een fietspad kruist zoals hierboven beschreven zal dit denk ik ook wel doenheus wel doen.
Weet je wat een uitrit is?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:22 schreef longinus het volgende:
je hebt de auto niet geraakt dus is het een eenzijdig ongeval, als ie van rechts kwam had ie waarschijnlijk voorrang, en zo niet, maakte hij een overtreding.
Succes met verhalen ^^
Op nog vrij veel fietspaden moeten ze daar wel op rijden hoor:quote:Op woensdag 16 september 2009 15:19 schreef TAX001 het volgende:
[..]
Snorfiets die 30 rijd rijd te snel, bromfiets hoort niet op het fietspad. Wie zegt dat de bestuurder van de auto geen voorrang gaf en dat de bestuurder van de snor/bromfiets zelf een schrikreactie had terwijl dit niet nodig was omdat de auto al stil stond?
quote:Wanneer moet ik als bestuurder voorrang verlenen?
Wanneer u als bestuurder voorrang moet verlenen hangt af van de weg waar u rijdt. Bestuurders zijn alle weggebruikers met uitzondering van voetgangers.
Inhoud van deze pagina
* Gelijkwaardige kruisingen
* Inrit en uitrit
* Rotonde
* Voorrang verlaten erf of 30 kilometerzone
* Onverharde weg
* Tram
* Bijzondere wending voertuig
* Relevante links
Naar boven
Gelijkwaardige kruisingen
Gelijkwaardige kruisingen zijn kruisingen waar de voorrang niet apart geregeld is door bijvoorbeeld verkeerslichten, verkeersborden of haaientanden. Rijdt u op een gelijkwaardige kruising, dan moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die van rechts komen. De voorrangsregel "rechts gaat voor" geldt voor alle bestuurders.
Naar boven
Inrit en uitrit
Bij het verlaten van een uitrit of het inrijden van een inrit moet u al het overige verkeer voor laten gaan.
Naar boven
Rotonde
Er zijn rotondes waar u voorrang moet verlenen en rotondes waar u voorrang moet krijgen. Bij het naderen van een rotonde gelden dezelfde voorrangsregels en voorsorteerregels als bij een kruising. Wilt u een rotonde oprijden waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang krijgen van al het verkeer dat op de rotonde rijdt.
Wilt u een rotonde oprijden waar verkeersborden en/of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de rotonde rijden.
Naar boven
Voorrang verlaten erf of 30 kilometerzone
Bij het verlaten van een erf (bord G6) of een 30 kilometerzone gelden geen bijzondere voorrangsregels. U moet voorrang verlenen aan alle bestuurders die van rechts komen, tenzij de voorrang geregeld is door verkeerstekens, zoals borden of haaientanden. Als er bij het verlaten van een erf of zone een uitritconstructie is aangebracht moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan.
Naar boven
Onverharde weg
Op kruisingen tussen een verharde en onverharde weg moet de bestuurder op de onverharde weg altijd voorrang verlenen. Er is geen omschrijving van een onverharde weg. Jurisprudentie bij artikel 15 van het Reglement Verkeersregels 1990 (RVV 1990) geeft aan: een weg waarvan het wegdek is verhard in overeenstemming met de normale eisen van het rijverkeer, ook al bestaat dit wegdek niet uit beton, bitumen, asfalt, klinkerstenen of kasseien, moet worden beschouwd als een verharde weg en een weg die niet is voorzien van zodanig wegdek, ook al is ter bevordering van de begaanbaarheid of de instandhouding van de weg daarop enige verharding aangebracht, als een onverharde weg.
Naar boven
Tram
De voorrangsregels voor de tram blijven gelijk. De tram krijgt op gelijkwaardige kruisingen altijd voorrang, ongeacht of de tram van rechts of van links komt.
Naar boven
Bijzondere wending voertuig
Als u een bijzondere wending uitvoert bij het besturen van een voertuig, zoals wegrijden, achteruit rijden, keren of invoegen, moet u het overige verkeer voor laten gaan.
Als TS valt heeft de auto haar toch al voor gelatenquote:Op woensdag 16 september 2009 16:17 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
Op nog vrij veel fietspaden moeten ze daar wel op rijden hoor:
[ afbeelding ]
Wellicht een bekend bord?
En we hadden het over een auto die uit een uitrit kwam:
[..]
Inrit en uitrit
Bij het verlaten van een uitrit of het inrijden van een inrit moet u al het overige verkeer voor laten gaan.
Ga toch weg man, jij bent zeker zo'n bejaarde die bij elke kruising/uitrit op zijn rem gaat staan. Natuurlijk anticipeer je een verkeerssituatie terwijl je aan het rijden bent, maar als jij op een voorrangsweg rijdt/langs een uitrit rijdt ga je er gewoon van uit dat mensen voorrang geven en ga jij niet remmen voor elke auto die staat te wachten omdat hij misschien wel eens perongeluk voor je neus de weg op zou kunnen rijden.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:38 schreef TAX001 het volgende:
[..]
Dan ben ook jij geen ster in anticiperen. Als je ooit je auto en/of motor rijbewijs gaat halen zul je leren dat je bij een uitrit ook zelf moet opletten en je snelheid moet aanpassen.
Dat je voor de rechter/wet enz niet fout bent, betekent nog niet automatisch dat je zelf niet hoeft op te letten
Je conclusies worden steeds dommer.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:19 schreef TAX001 het volgende:
Als TS valt heeft de auto haar toch al voor gelaten
Als jij bij elke uitrit die je passeert vaart mindert obstrueer je de verkeersdoorloop en krijg jij echt je rijbewijs niet.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:38 schreef TAX001 het volgende:
[..]
Dan ben ook jij geen ster in anticiperen. Als je ooit je auto en/of motor rijbewijs gaat halen zul je leren dat je bij een uitrit ook zelf moet opletten en je snelheid moet aanpassen.
Dat je voor de rechter/wet enz niet fout bent, betekent nog niet automatisch dat je zelf niet hoeft op te letten
Net zoals je je rijbewijs echt niet krijgt als je met V max langs elke onoverzichtelijke uitrit gaat.quote:Op donderdag 17 september 2009 09:25 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Als jij bij elke uitrit die je passeert vaart mindert obstrueer je de verkeersdoorloop en krijg jij echt je rijbewijs niet.
quote:Op donderdag 17 september 2009 10:03 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Net zoals je je rijbewijs echt niet krijgt als je met V max langs elke onoverzichtelijke uitrit gaat.
Inzicht hebben en anticiperen heet dat, en inderdaad er zakken er genoeg op.
Deelnemen aan het verkeer betekend naast de regeltjes kennen ook anticiperen en kijken, dus als je niet kan zien wat er uit een uitrit komt; snelheid verminderen. Als je verkeer ziet aankomen dan neem je geen voorrang, maar anticipeer je erop dat je het mogelijkerwijs niet krijgt en zorg je ervoor dat mocht je het niet krijgen je je voertuig binnen een veilige afstand tot stilstand kan brengen of uitwijken.
Inderdaad is aan sommige dingen niets te doen, maar daar TS de auto NIET geraakt heeft kunnen we er hier zonder foto's of situatieschets geen reet over zeggen.
Afgezien van uitritten die verschrikkelijk onoverzichtelijk zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:23 schreef TAX001 het volgende:
[..]
Als die auto er "opeens" is dan let je niet goed op en anticipeer je niet goed op het overige verkeer...
En als meneer ontkent? Hij is niet voor niets weggereden.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:56 schreef BadderAapje het volgende:
De schade kan op hem verhaalt worden.
Ik ben pas geleden uitgegleden op mijn scooter omdat ik erg hard moest remmen voor een automobilist die niet uit zijn doppen keek. Hierdoor had ik kap schade en hij niets.
Zoals jij de situatie schetst is hij aansprakelijk, en rijdt hij tevens door na een ongeval (hij gebruikt jou naïviteit, om te vluchten ).
Ik kan je ook zeggen dat je hier serieus werk van moet maken want ik viel maar zacht, maar mijn schade is wel getaxeerd op 900euro.
Ja, heeft iemand mij ook eens geflikt. Lul verhaal bij de politie ophangen.quote:Op donderdag 17 september 2009 12:02 schreef RAVW het volgende:
heel simpel ... zo hebben ze ze het bij mijn ex vriendin ook gedaan .. naar de politie gaan en opgeven dat hij door is gereden na aanrijding..
kenteken afgeven .. en verder laten hun het maar uit zoeken
Dit is niet waar: voorrang verlenen betekent meer dan op tijd stilstaan, het houdt ook in dat je op tijd moet laten zien dat je daadwerkelijk gaat afremmen.quote:Op donderdag 17 september 2009 16:17 schreef ikkes het volgende:
De schuldvraag is eigenlijk heel simpel, waar stond de auto stil, op de weg of nog op de oprit, stond de auto op de weg stil, is hij fout, stond hij nog op de oprit dan is hij in principe niet fout want hij stond op tijd stil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |