‘Schem Hamphoras’ duidt in de Joodse mystiek de magische naam van God aan. (Zie hier voor meer daarover.).quote:"Hier in Wittenberg heeft de kunstenaar voor de katholieken van de parochiekerk een zeug uit steen gebeiteld. Onder de zeug liggen biggen en joden, die melk zuigen. Achter de zeug staat een rabbijn, die de rechter poot van de zeug opheft en met zijn linkerhand trekt hij de staart over zich heen. Hij staart onder de staart in de Talmoed, alsof hij iets heel bijzonders wil lezen. Dáár hebben joden wis en waarachtig die woorden “Schem Hamphoras” gelezen".
Als iemand vandaag de dag zoiets op z’n huis zou maken, een varken met kleine Joodjes eronder, denk je dan: ‘Goh, dat is weer eens wat anders’ of denk je: ‘Ik zou toch wel graag zien dat het weggehaald werd?’quote:
Vind je het dan b.v. ook beledigend als we nu het beeld van Pieterszoon Coen uit Hoorn zouden weghalen? Daar denken we inmiddels ook wel wat anders over. Het Monument Indië-Nederland was vroeger ook een ereteken voor Van Heutsz, maar dat is ook omgedoopt.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:48 schreef LXIV het volgende:
Dit soort beelden weghalen is het verleden ontkennen en in wezen dus anti-semitisch We breken Auswitsch toch ook niet af?
Wel kun je er bijv. een bordje onder plaatsen met de juiste context erop.
Er was toen geen andere hoek in die tijd. Toen de reformatie kwam deden de gereformeerden vrolijk mee.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:54 schreef SpecialK het volgende:
Laat maar hangen. Lijkt me juist goed dat we met z'n alleen door blijven hebben dat het anti-semitisme uit die tijd vooral vanuit katholieke hoek kwam.
Het is niet alsof Joden hier (voor zover ik weet) recentelijk over geklaagd hebben, het is meer de vraag: Hoe ga je met je (barbaarse) verleden om. Die Jodenzeug is daar een typisch voorbeeld.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:54 schreef SpecialK het volgende:
Laat maar hangen. Lijkt me juist goed dat we met z'n alleen door blijven hebben dat het anti-semitisme uit die tijd vooral vanuit katholieke hoek kwam.
Bovendien is er helemaal niks mis met varkens. Of Joden. Alleen de combinatie blijkt voor joden zelf nogal een issue te zijn.
Maar goed. Boehoe.
We moeten onze geschiedenis niet ontkennen. Dit hoort er gewoon bij. Ik vind het Orwelliaans om de geschiedenis op deze manier te 'herschrijven.' Leuk of niet.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vind je het dan b.v. ook beledigend als we nu het beeld van Pieterszoon Coen uit Hoorn zouden weghalen? Daar denken we inmiddels ook wel wat anders over. Het Monument Indië-Nederland was vroeger ook een ereteken voor Van Heutsz, maar dat is ook omgedoopt.
Het lijkt me dus niet dat het altijd maar beter is om zoiets te laten staan.
Geen reden om zoiets weg te halen zoals ik al zei.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is niet alsof Joden hier (voor zover ik weet) recentelijk over geklaagd hebben, het is meer de vraag: Hoe ga je met je (barbaarse) verleden om. Die Jodenzeug is daar een typisch voorbeeld.
Ik zie niks over Luther. Alleen dat dit kunstwerkje in opdracht van een katholieke gemeenschap is uitgehakt.quote:Overigens wordt Luther niet bij uitstek met het Katholicisme geassocieerd.
En dat zijn Luthers woorden, inclusief de belediging van de Godsnaam.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:01 schreef SpecialK het volgende:
Ik zie niks over Luther. Alleen dat dit kunstwerkje in opdracht van een katholieke gemeenschap is uitgehakt.
omdat het oude beeld ons eraan herinnerd wat toen een algemeen aanvaard beeld was over de Joden, terwijl het beeld als het nu gemaakt zou worden een idee vertegenwoordigd wat we nu over het algemeen niet meer aanvaardbaar vindenquote:Op dinsdag 15 september 2009 22:11 schreef Hephaistos. het volgende:
Je hoeft dit beeld toch niet alleen te zien in het licht van de holocaust? Antisemitisme is niet alleen een zwarte bladzijde in onze geschiedenis, maar ook nu nog een issue van belang.
Een (vergelijkbaar) recent gemaakt beeld zou waarschijnlijk wel weggehaald worden. Waarom dan niet een historisch beeld?
Treurig. Ik dacht altijd dat het protestantsisme zich daar minder mee bezig hield.quote:Op dinsdag 15 september 2009 22:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat zijn Luthers woorden, inclusief de belediging van de Godsnaam.
http://en.wikipedia.org/w(...)g_Hordes_of_Peasantsquote:Op dinsdag 15 september 2009 23:55 schreef koningdavid het volgende:
Het is natuurlijk beledigend, maar het is ook teveel historisch om het zomaar af te breken lijkt me.
Het blijft eeuwig zonde dat Luther zo hatelijk over joden heeft geschreven. Een enorme smet op zijn goede werk tegen het Vaticaan.
Orwelliaans gaat wat ver wellicht, maar er kleeft zeker een ethisch bezwaar aan het ontkennen van de historische cq opvoedkundige waarde van iets dergelijks.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
We moeten onze geschiedenis niet ontkennen. Dit hoort er gewoon bij. Ik vind het Orwelliaans om de geschiedenis op deze manier te 'herschrijven.' Leuk of niet.
Zijn aversie, hoewel ook weer doorgeschoten, tegen die boeren was nog enigzins te begrijpen aangezien deze boeren moorden en plunderden in de naam van 'Luther' terwijl Luther er helemaal niet achterstond.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)g_Hordes_of_Peasants
En dat dan? Luther was verre van een goede vent!
Maar doe je dat als je zoiets weghaalt? Natuurlijk, als je dat doet met het idee van ‘hier stond nooit een zwijn,’ dan is het fout, maar als je het doet omdat het ook nu nog beledigend is en omdat je nu niet langer wilt kwetsen, is het dan Orwelliaans?quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:58 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Orwelliaans gaat wat ver wellicht, maar er kleeft zeker een ethisch bezwaar aan het ontkennen van de historische cq opvoedkundige waarde van iets dergelijks.
In dit geval is het wel heel duidelijk dat het kwetsend is. Maar als je het principe van behoud van geschiedenis laat varen dan gaan er misschien ook andere dingen verdwijnen.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar doe je dat als je zoiets weghaalt? Natuurlijk, als je dat doet met het idee van ‘hier stond nooit een zwijn,’ dan is het fout, maar als je het doet omdat het ook nu nog beledigend is en omdat je nu niet langer wilt kwetsen, is het dan Orwelliaans?
De motivatie om het weg te halen hoeft natuurlijk niet te zijn dat je het verleden daarmee ontkent, maar meer dat je in het heden een andere weg wilt inslaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |