FOK!forum / Klaagbaak / Crossen leidt tot een kapotte lamp
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 20:31
Ik ging net even een stukje crossen, aangezien de crossbaan hier 2 minuten vandaan lag leek dat geen probleem.

Eenmaal toen ik even bezig was, had ik het wel weer ff gezien, dus ik denk ff een burnout te zetten in het zand.

Helaas niet slim achteraf, want mijn koplamp maakte 2 felle flitsen en begaf het. Waarschijnlijk omdat ik teveel toeren maakte(14.000 toeren).

Klacht : Koplamp die mij in de steek laat.
Nerojedinsdag 15 september 2009 @ 20:33
Waarmee heb je gecrosst? Auto, motor, brommer, driewieler?
GladdeGerarddinsdag 15 september 2009 @ 20:33
Crossen
player-boydinsdag 15 september 2009 @ 20:34
huilli

doe het dan goed
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 20:34
Crossmotor, :
S.Seagaldinsdag 15 september 2009 @ 20:34
O...MY...GOD. Wat ga je nu doen dan? Ik weet wat, brief schrijven naar Hart van Nederland misschien kom je op tv.
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 20:35
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:34 schreef player-boy het volgende:
huilli

doe het dan goed
Ja doe jij het even voor?
Mr.Cooperdinsdag 15 september 2009 @ 20:37
Wat erg hé...
c0nd0rdinsdag 15 september 2009 @ 20:38
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:34 schreef S.Seagal het volgende:
O...MY...GOD. Wat ga je nu doen dan? Ik weet wat, brief schrijven naar Hart van Nederland misschien kom je op tv.
Nee nee wacht!
Open er een... topic over!!111!!1!!1!! ;D:D:;D :d;;d:D:D:D: :::D;D:d:D:D : :D:;d:d:;d;d:D:D::D:D ::D:D: DD:D:
stevenmac26dinsdag 15 september 2009 @ 20:38
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:34 schreef S.Seagal het volgende:
O...MY...GOD. Wat ga je nu doen dan? Ik weet wat, brief schrijven naar Hart van Nederland misschien kom je op tv.
stom,stommer,stomst is eerder een optie
StanSdinsdag 15 september 2009 @ 20:39
Lol, 14.000 toeren met een crosser?
Das btw niet echt om te crossen he gozert, daar zitten SM wielen en straatbandjes op ...
n0irdinsdag 15 september 2009 @ 20:39
WOOOOWWWW MOTORCROSSEN!!!!
RESTECP!!
Ascendancydinsdag 15 september 2009 @ 20:41
14000 toeren op de fiets
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 20:44
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:39 schreef StanS het volgende:
Lol, 14.000 toeren met een crosser?
Das btw niet echt om te crossen he gozert, daar zitten SM wielen en straatbandjes op ...
Ja klopt, maar nu liggen crossbanden op, die staan niet op de foto.
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 20:49
Dan is je gelijkrichter stuk.
WhAzAaAdinsdag 15 september 2009 @ 20:50
die ktm doet 14k rpm? denk dat er dan meer kapot is..
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 20:52
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:50 schreef WhAzAaA het volgende:
die ktm doet 14k rpm? denk dat er dan meer kapot is..
Zo gek veel is dat niet hoor voor zo'n klein blokkie.
Dat halen opgefokte scootertjes ook met gemak met een 70, 80cc.
PalmRoyaledinsdag 15 september 2009 @ 20:54
Och jochie toch, kom je dit nog wel te boven
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 20:54
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:52 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Zo gek veel is dat niet hoor voor zo'n klein blokkie.
Dat halen opgefokte scootertjes ook met gemak met een 70, 80cc.
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:50 schreef WhAzAaA het volgende:
die ktm doet 14k rpm? denk dat er dan meer kapot is..
Mijn KTM haalt gemakkelijk de 14K toeren, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je zo je blok opblaast en in dit geval je koplamp.
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 20:57
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:54 schreef Djahani het volgende:

[..]


[..]

Mijn KTM haalt gemakkelijk de 14K toeren, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je zo je blok opblaast en in dit geval je koplamp.
Dan doe je toch iets niet goed. Want het aantal toeren loopt niet door totdat er iets klapt. Er is een grens. En ik weet niet of je iets hebt aangepast aan je blok, maar dan zou ik 'm op een testbank zetten, omringt door peeps die er verstand van hebben.
Ascendancydinsdag 15 september 2009 @ 21:16
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:49 schreef Biogarde het volgende:
Dan is je gelijkrichter stuk.
Waarom heeft een lamp een gelijkrichter nodig? Dat werkt toch ook gewoon op wisselspanning.
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 21:20
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:16 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waarom heeft een lamp een gelijkrichter nodig? Dat werkt toch ook gewoon op wisselspanning.
http://www.google.nl/search?q=gelijkrichter+motor&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter
daNpydinsdag 15 september 2009 @ 21:24
Wel een mooi ding

@Biogarde: een lamp werkt op zowel wisselspanning als gelijkspanning.
Zie in de auto/motor, alle lampen werken op 12V = van de accu.
In het stroomnet en op de fiets werken ze op wisselspanning

Een lamp is niets meer dan een gloeispiraaltje en derhalve niet afhankelijk van het type spanning/stroom dat er geleverd wordt.
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 21:37
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:57 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Dan doe je toch iets niet goed. Want het aantal toeren loopt niet door totdat er iets klapt. Er is een grens. En ik weet niet of je iets hebt aangepast aan je blok, maar dan zou ik 'm op een testbank zetten, omringt door peeps die er verstand van hebben.
Ik heb er zelf genoeg verstand van , nee inderdaad mijn toeren stoppen bij rond de 15K. En als je hem in de vrij zet en 20 seconden 14K toeren gaat maken, geloof mij dan blaas je je hele blok op.
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 21:38
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:24 schreef daNpy het volgende:
Wel een mooi ding

danku
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 21:40
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:24 schreef daNpy het volgende:
Wel een mooi ding

@Biogarde: een lamp werkt op zowel wisselspanning als gelijkspanning.
Zie in de auto/motor, alle lampen werken op 12V = van de accu.
In het stroomnet en op de fiets werken ze op wisselspanning

Een lamp is niets meer dan een gloeispiraaltje en derhalve niet afhankelijk van het type spanning/stroom dat er geleverd wordt.
Ja, maar zonder richter blaas je hem in mijn beleving op, omdat ze dan gloeien op het aantal toeren, afkomstig van je dynamo op dezelfde toeren. Hetgeen je ziet bij brommers, scooters en meer van die apparaten. Je geeft meer gas, lampen gaan feller branden. Stationair en ze branden zwak.
Ascendancydinsdag 15 september 2009 @ 21:41
quote:
Aah, voor het hele systeem.
En ik weet wel wat een gelijkrichter is hoor, maar ik dacht dat het misschien een zelfde constructie was als bij een fiets, en daar zit de dynamo natuurlijk direct verbonden met de lamp(en)
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 21:42
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:41 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Aah, voor het hele systeem.
En ik weet wel wat een gelijkrichter is hoor, maar ik dacht dat het misschien een zelfde constructie was als bij een fiets, en daar zit de dynamo natuurlijk direct verbonden met de lamp(en)
Op motoren-motoren niet. Weet niet hoe dat zit op een crosser.

Een goed voorbeeld is een auto. Lampen branden altijd even fel. Ongeacht het aantal toeren van het blok.
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 21:43
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:40 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ja, maar zonder richter blaas je hem in mijn beleving op, omdat ze dan gloeien op het aantal toeren, afkomstig van je dynamo op dezelfde toeren. Hetgeen je ziet bij brommers, scooters en meer van die apparaten. Je geeft meer gas, lampen gaan feller branden. Stationair en ze branden zwak.
Precies, dat is bij mij ook het geval, stationair zwak licht, en hoe meer gas hoe feller licht.
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 21:49
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:43 schreef Djahani het volgende:

[..]

Precies, dat is bij mij ook het geval, stationair zwak licht, en hoe meer gas hoe feller licht.
Dan is je gelijkrichter naar de tyfus. E woar. Of je lamp (spiraal in de lamp) was al zwak en klapte nu.
Ascendancydinsdag 15 september 2009 @ 21:49
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:42 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Op motoren-motoren niet. Weet niet hoe dat zit op een crosser.

Een goed voorbeeld is een auto. Lampen branden altijd even fel. Ongeacht het aantal toeren van het blok.
Maar daar gaan de lampen via de accu en zitten ze zeker niet direct op de dynamo. Daar is het vermogen veel te groot voor. Ik snap ook niet wat enkel een gelijkrichter kan doen om je lamp niet door te laten branden.
Biogardedinsdag 15 september 2009 @ 21:50
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:49 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Maar daar gaan de lampen via de accu en zitten ze zeker niet direct op de dynamo. Daar is het vermogen veel te groot voor. Ik snap ook niet wat enkel een gelijkrichter kan doen om je lamp niet door te laten branden.
Enig idee hoeveel spanning je kan opwekken met een dynamo op volle toeren? Daar gaan je lampjes stuk van. Dit omdat de spanning ver voorbij de 12 volt kan gaan.
WhAzAaAdinsdag 15 september 2009 @ 21:54
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:52 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Zo gek veel is dat niet hoor voor zo'n klein blokkie.
Dat halen opgefokte scootertjes ook met gemak met een 70, 80cc.
tis een 1 cilinder 4 takt.. die maken niet zoveel toeren, als ze 10k rpm halen is het veel..
en ts rijdt volgensmij op een ktm 525exc als ik het zo zie
Djahanidinsdag 15 september 2009 @ 22:00
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:54 schreef WhAzAaA het volgende:

[..]

tis een 1 cilinder 4 takt.. die maken niet zoveel toeren, als ze 10k rpm halen is het veel..
en ts rijdt volgensmij op een ktm 525exc als ik het zo zie
het is inderdaad een 525exc.
Ascendancydinsdag 15 september 2009 @ 22:03
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:50 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel spanning je kan opwekken met een dynamo op volle toeren? Daar gaan je lampjes stuk van. Dit omdat de spanning ver voorbij de 12 volt kan gaan.
Dat snap ik, maar afgezien van het feit dat volts bij een lamp niets zeggen, maar enkel het vermogen, snap ik niet want het uitmaakt op je dat vermogen vervoert via gelijk of wisselspanning. Je lamp brandt toch gewoon door als er teveel warmte vrijkomt. En wisselspanning heeft minder warmte-vorming.
vannellewoensdag 16 september 2009 @ 00:00
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:35 schreef Djahani het volgende:

[..]

Ja doe jij het even voor?
Een burnout op zand is niet voor te doen.
daNpywoensdag 16 september 2009 @ 08:26
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:40 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ja, maar zonder richter blaas je hem in mijn beleving op, omdat ze dan gloeien op het aantal toeren, afkomstig van je dynamo op dezelfde toeren. Hetgeen je ziet bij brommers, scooters en meer van die apparaten. Je geeft meer gas, lampen gaan feller branden. Stationair en ze branden zwak.
Ja dat klopt, maar dit doet als het goed is de spanningsregelaar en niet de gelijkrichter
daNpywoensdag 16 september 2009 @ 08:30
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:49 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Maar daar gaan de lampen via de accu en zitten ze zeker niet direct op de dynamo. Daar is het vermogen veel te groot voor. Ik snap ook niet wat enkel een gelijkrichter kan doen om je lamp niet door te laten branden.
Het boordsysteem zit aan de accu verbonden alsmede de dynamo om de accu op te laden.
Het boordsysteem (en de lampen) zitten dus net zo goed op de dynamo

Als je een erg zwakke accu hebt kun je ook zien dat bij meer toeren de lampen feller gaan branden, en bij stationair lopen minder fel.
Door de grote capaciteit van de accu, die nodig is om de auto te starten, zul je dit bij veel auto's inderdaad niet snel zien.

Maar doe maar eens je elek. raam omhoog als je je lampen aan hebt en houdt hem in als je raam al boven is. Dan zie je je lampen ook verzwakken.
osmowoensdag 16 september 2009 @ 09:05
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:33 schreef Neroje het volgende:
Waarmee heb je gecrosst? Auto, motor, brommer, driewieler?
Triangel
JKwoensdag 16 september 2009 @ 09:27
Wel eens gehad met een 350cc offroadje dat het licht idd kapot ging. Nouja, hij kon nog snel flitsen als je heel veel toeren maakte.

Maar tot 15k? Das wel bizar veel voor een zware 4 takt 1-cilinder. Mijn 650cc 1 cilinder hield het bij 8000tpm wel voor gezien, zeker ook qua koppel, daarna kakte het meer in dan dat het nog op zou lopen.
fathankwoensdag 16 september 2009 @ 09:36
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:34 schreef Djahani het volgende:
Crossmotor, : [ afbeelding ]
Zonder crosswielen+banden.

Gehandicapte crossmotor dus.

Wel een mooi apparaat.
Ascendancywoensdag 16 september 2009 @ 09:53
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:27 schreef JK het volgende:
Wel eens gehad met een 350cc offroadje dat het licht idd kapot ging. Nouja, hij kon nog snel flitsen als je heel veel toeren maakte.

Maar tot 15k? Das wel bizar veel voor een zware 4 takt 1-cilinder. Mijn 650cc 1 cilinder hield het bij 8000tpm wel voor gezien, zeker ook qua koppel, daarna kakte het meer in dan dat het nog op zou lopen.
Dan is gewoon je lamp naar de klote.