Nee nee wacht!quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:34 schreef S.Seagal het volgende:
O...MY...GOD. Wat ga je nu doen dan? Ik weet wat, brief schrijven naar Hart van Nederland misschien kom je op tv.
stom,stommer,stomst is eerder een optiequote:Op dinsdag 15 september 2009 20:34 schreef S.Seagal het volgende:
O...MY...GOD. Wat ga je nu doen dan? Ik weet wat, brief schrijven naar Hart van Nederland misschien kom je op tv.
Ja klopt, maar nu liggen crossbanden op, die staan niet op de foto.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:39 schreef StanS het volgende:
Lol, 14.000 toeren met een crosser?
Das btw niet echt om te crossen he gozert, daar zitten SM wielen en straatbandjes op ...
Zo gek veel is dat niet hoor voor zo'n klein blokkie.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:50 schreef WhAzAaA het volgende:
die ktm doet 14k rpm? denk dat er dan meer kapot is..
quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:52 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Zo gek veel is dat niet hoor voor zo'n klein blokkie.
Dat halen opgefokte scootertjes ook met gemak met een 70, 80cc.
Mijn KTM haalt gemakkelijk de 14K toeren, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je zo je blok opblaast en in dit geval je koplamp.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:50 schreef WhAzAaA het volgende:
die ktm doet 14k rpm? denk dat er dan meer kapot is..
Dan doe je toch iets niet goed. Want het aantal toeren loopt niet door totdat er iets klapt. Er is een grens. En ik weet niet of je iets hebt aangepast aan je blok, maar dan zou ik 'm op een testbank zetten, omringt door peeps die er verstand van hebben.quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:54 schreef Djahani het volgende:
[..]
[..]
Mijn KTM haalt gemakkelijk de 14K toeren, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je zo je blok opblaast en in dit geval je koplamp.
Waarom heeft een lamp een gelijkrichter nodig? Dat werkt toch ook gewoon op wisselspanning.quote:
http://www.google.nl/search?q=gelijkrichter+motor&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-aquote:Op dinsdag 15 september 2009 21:16 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Waarom heeft een lamp een gelijkrichter nodig? Dat werkt toch ook gewoon op wisselspanning.
Ik heb er zelf genoeg verstand vanquote:Op dinsdag 15 september 2009 20:57 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dan doe je toch iets niet goed. Want het aantal toeren loopt niet door totdat er iets klapt. Er is een grens. En ik weet niet of je iets hebt aangepast aan je blok, maar dan zou ik 'm op een testbank zetten, omringt door peeps die er verstand van hebben.
Ja, maar zonder richter blaas je hem in mijn beleving op, omdat ze dan gloeien op het aantal toeren, afkomstig van je dynamo op dezelfde toeren. Hetgeen je ziet bij brommers, scooters en meer van die apparaten. Je geeft meer gas, lampen gaan feller branden. Stationair en ze branden zwak.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:24 schreef daNpy het volgende:
Wel een mooi ding
@Biogarde: een lamp werkt op zowel wisselspanning als gelijkspanning.
Zie in de auto/motor, alle lampen werken op 12V = van de accu.
In het stroomnet en op de fiets werken ze op wisselspanning
Een lamp is niets meer dan een gloeispiraaltje en derhalve niet afhankelijk van het type spanning/stroom dat er geleverd wordt.
Aah, voor het hele systeem.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:20 schreef Biogarde het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?q=gelijkrichter+motor&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter
Op motoren-motoren niet. Weet niet hoe dat zit op een crosser.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Aah, voor het hele systeem.
En ik weet wel wat een gelijkrichter is hoor, maar ik dacht dat het misschien een zelfde constructie was als bij een fiets, en daar zit de dynamo natuurlijk direct verbonden met de lamp(en)
Precies, dat is bij mij ook het geval, stationair zwak licht, en hoe meer gas hoe feller licht.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:40 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja, maar zonder richter blaas je hem in mijn beleving op, omdat ze dan gloeien op het aantal toeren, afkomstig van je dynamo op dezelfde toeren. Hetgeen je ziet bij brommers, scooters en meer van die apparaten. Je geeft meer gas, lampen gaan feller branden. Stationair en ze branden zwak.
Dan is je gelijkrichter naar de tyfus. E woar. Of je lamp (spiraal in de lamp) was al zwak en klapte nu.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:43 schreef Djahani het volgende:
[..]
Precies, dat is bij mij ook het geval, stationair zwak licht, en hoe meer gas hoe feller licht.
Maar daar gaan de lampen via de accu en zitten ze zeker niet direct op de dynamo. Daar is het vermogen veel te groot voor. Ik snap ook niet wat enkel een gelijkrichter kan doen om je lamp niet door te laten branden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:42 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Op motoren-motoren niet. Weet niet hoe dat zit op een crosser.
Een goed voorbeeld is een auto. Lampen branden altijd even fel. Ongeacht het aantal toeren van het blok.
Enig idee hoeveel spanning je kan opwekken met een dynamo op volle toeren? Daar gaan je lampjes stuk van. Dit omdat de spanning ver voorbij de 12 volt kan gaan.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:49 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar daar gaan de lampen via de accu en zitten ze zeker niet direct op de dynamo. Daar is het vermogen veel te groot voor. Ik snap ook niet wat enkel een gelijkrichter kan doen om je lamp niet door te laten branden.
tis een 1 cilinder 4 takt.. die maken niet zoveel toeren, als ze 10k rpm halen is het veel..quote:Op dinsdag 15 september 2009 20:52 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Zo gek veel is dat niet hoor voor zo'n klein blokkie.
Dat halen opgefokte scootertjes ook met gemak met een 70, 80cc.
het is inderdaad een 525exc.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:54 schreef WhAzAaA het volgende:
[..]
tis een 1 cilinder 4 takt.. die maken niet zoveel toeren, als ze 10k rpm halen is het veel..
en ts rijdt volgensmij op een ktm 525exc als ik het zo zie
Dat snap ik, maar afgezien van het feit dat volts bij een lamp niets zeggen, maar enkel het vermogen, snap ik niet want het uitmaakt op je dat vermogen vervoert via gelijk of wisselspanning. Je lamp brandt toch gewoon door als er teveel warmte vrijkomt. En wisselspanning heeft minder warmte-vorming.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:50 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel spanning je kan opwekken met een dynamo op volle toeren? Daar gaan je lampjes stuk van. Dit omdat de spanning ver voorbij de 12 volt kan gaan.
Ja dat klopt, maar dit doet als het goed is de spanningsregelaar en niet de gelijkrichterquote:Op dinsdag 15 september 2009 21:40 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja, maar zonder richter blaas je hem in mijn beleving op, omdat ze dan gloeien op het aantal toeren, afkomstig van je dynamo op dezelfde toeren. Hetgeen je ziet bij brommers, scooters en meer van die apparaten. Je geeft meer gas, lampen gaan feller branden. Stationair en ze branden zwak.
Het boordsysteem zit aan de accu verbonden alsmede de dynamo om de accu op te laden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 21:49 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar daar gaan de lampen via de accu en zitten ze zeker niet direct op de dynamo. Daar is het vermogen veel te groot voor. Ik snap ook niet wat enkel een gelijkrichter kan doen om je lamp niet door te laten branden.
Triangelquote:Op dinsdag 15 september 2009 20:33 schreef Neroje het volgende:
Waarmee heb je gecrosst? Auto, motor, brommer, driewieler?
Zonder crosswielen+banden.quote:
Dan is gewoon je lamp naar de klote.quote:Op woensdag 16 september 2009 09:27 schreef JK het volgende:
Wel eens gehad met een 350cc offroadje dat het licht idd kapot ging. Nouja, hij kon nog snel flitsen als je heel veel toeren maakte.
Maar tot 15k? Das wel bizar veel voor een zware 4 takt 1-cilinder. Mijn 650cc 1 cilinder hield het bij 8000tpm wel voor gezien, zeker ook qua koppel, daarna kakte het meer in dan dat het nog op zou lopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |