abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72769498
Laatst las ik een mooi stukje op beursbox wat onder andere het volgende gedeelte bevat ;
quote:
We zien nu ook dingen die ongehoord zijn. Een geldcreatie in Amerika die ongekend is. Alleen al dit jaar is het TEKORT op de jaarrekening van Amerika even groot als het totaal aan winst dat China de afgelopen 5 jaar maakte op de handel in Amerika.
Daar hebben in China honderden miljoenen chinezen 5 jaar lang keihard voor gewerkt en Amerika verzint zo'n zelfde bedrag gewoon uit lucht en heeft het als tekort op haar begroting over één jaar staan.
Als dat al niet het toppunt van waanzin is, noemt u me dan maar een belachelijker zaak.
Hoe kan logischerwijze de beurs blijven stijgen als we het bovenstaande weten? Alle logica zegt dat het niet kan... Maar niet kunnen is iets wat op de beurs onmogelijk is. Alles kan op de beurs. En zo kan het gebeuren dat we omhoog gaan, terwijl alle aanwijzingen zeggen dat we omlaag moeten.
Ik vroeg me dit al langer af, wat gaat er in een belegger om om juist nu aandelen te kopen ? In tijden waarin de werkeloosheid de pan gaat uitreizen, zelfs met het overheidsbeleid wat alles inzet om dit te remmen.

De belastingen die onvermijdelijk omhoog moeten komende jaren om zo de schatkist weer op orde te krijgen.

Wat tot gevolg heeft dat de koopkracht alsmaar daalt.

De onzekerheid wat vandaag bij de miljoenennota nog meer werd benadrukt omdat er geen concrete plannen op tafel komen. Men weet niet waar hij of zij aan toe is.

Iemand enlighten me !
pi_72770133
Koopjesjacht? Het zal niet altijd slecht blijven gaan. De enige 'zekerheid' die je moet hebben is dat het bedrijf over een paar jaar nog bestaat.
pi_72770491
Ik snap de logica daar niet achter, ja het bedrijf bestaat maar de winstvooruitzichten zijn zeer somber over het algemeen door de bovengenoemde factoren ? Waarom dan juist op dat punt aandelen kopen in plaats van verkopen ?

Naar mijn mening is bijv goud nog 1 van de weinige opties om met zekerheid in te beleggen niet ?
pi_72770914
Aandeel XYZ doet in goede tijden 10 euro. Maarja met alle eindevandewereldpaniek is dat aandeel nog maar tachtig cent waard. Ik koop voor duizend euro aandelen XYZ, over zes jaar blijkt de kredietcrisis geheel onverwacht een crisis als alle andere te zijn en XYZ stijgt naar 8 euro. Hoppekee, mijn portefeuille is opeens 10.000 euro waard!

Als langetermijninvestering is het dus niet zo slecht, mits de tijd tot herstel kort genoeg is (in mijn voorbeeld is het jaarlijks rendement wel erg hoog, als dat lager dan zeg, 5% zou zijn, zouden obligaties of deposito misschien een betere optie zijn).

En goud kent ook behoorlijk wat risico's, om te beginnen is de goudprijs in dollars genoteerd. Een kilo goud kost met de huidige koers nog maar tien euro ofzo
  dinsdag 15 september 2009 @ 18:49:17 #5
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72774832
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:46 schreef RobertKunath het volgende:
Ik snap de logica daar niet achter, ja het bedrijf bestaat maar de winstvooruitzichten zijn zeer somber over het algemeen door de bovengenoemde factoren ? Waarom dan juist op dat punt aandelen kopen in plaats van verkopen ?

Naar mijn mening is bijv goud nog 1 van de weinige opties om met zekerheid in te beleggen niet ?
Goud en zekerheden zijn als water en vuur. Het probleem van goud op dit moment is de dollar - goud notering, want zoals we allemaal weten is de dollar niet erg stevig op dit moment.

Daarbij komend dat goud in een dalende markt omhoog gaat, en goud daalt in een stijgende markt, is het proces van goud dat stijgt wanneer de markten stijgen, een proces wat duidt op onzekerheden. Zoals we nu zien..
  dinsdag 15 september 2009 @ 19:37:09 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72776619
De aandelen waren toch teveel gedaald in maart. Dat is nu hersteld. Historisch gezien over de laatste 10 jaar staat alles nog steeds laag.

Ik vind het trouwens ook te gek worden, vandaar dat ik alles gisteren verkocht heb. Maar wat schetst mijn verbazing: het stijgt tóch nog gewoon door.
The End Times are wild
  dinsdag 15 september 2009 @ 19:48:56 #7
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72777194
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 19:37 schreef LXIV het volgende:
De aandelen waren toch teveel gedaald in maart. Dat is nu hersteld. Historisch gezien over de laatste 10 jaar staat alles nog steeds laag.

Ik vind het trouwens ook te gek worden, vandaar dat ik alles gisteren verkocht heb. Maar wat schetst mijn verbazing: het stijgt tóch nog gewoon door.
En waarschijnlijk zul je nog wel een aantal maanden geld mislopen. Zie je enige aanlijding waarom het komende maanden, opeens slecht zou moeten gaan? Die perceptie van, het is helemaal niet goed met de markt, is er 1tje die er niet doorgedrukt kan worden. Als het de afgelopen 5 maanden niet kon, zie ik niet in waarom dat de komende! 5 maanden wel gebeurt.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:04:58 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72778009
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 19:48 schreef Tobey het volgende:

[..]

En waarschijnlijk zul je nog wel een aantal maanden geld mislopen. Zie je enige aanlijding waarom het komende maanden, opeens slecht zou moeten gaan? Die perceptie van, het is helemaal niet goed met de markt, is er 1tje die er niet doorgedrukt kan worden. Als het de afgelopen 5 maanden niet kon, zie ik niet in waarom dat de komende! 5 maanden wel gebeurt.
Tja. Als je met zekerheid kon zeggen wat de markt ging doen! Ik denk dat hij daalt. Maar er zijn evenveel mensen die geloven dat hij stijgt. Zo werkt het nu eenmaal.

In ieder geval zijn de fundamentals nog helemaal niet goed. Niet goed genoeg om zulke koersen te rechtvaardigen. Dus wil ik niet long zitten. Ik zit ook nog niet short, ik zit enkel liquide. Wat er ook gebeurt, het kost me sowieso geen geld. Pas bij een hogere AEX ga ik short.
The End Times are wild
pi_72818490
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja. Als je met zekerheid kon zeggen wat de markt ging doen! Ik denk dat hij daalt. Maar er zijn evenveel mensen die geloven dat hij stijgt. Zo werkt het nu eenmaal.

In ieder geval zijn de fundamentals nog helemaal niet goed. Niet goed genoeg om zulke koersen te rechtvaardigen. Dus wil ik niet long zitten. Ik zit ook nog niet short, ik zit enkel liquide. Wat er ook gebeurt, het kost me sowieso geen geld. Pas bij een hogere AEX ga ik short.
En aan wat voor standen zit je dan te denken LXIV?
  woensdag 16 september 2009 @ 20:57:57 #10
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_72818916
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:17 schreef RobertKunath het volgende:
Laatst las ik een mooi stukje op beursbox wat onder andere het volgende gedeelte bevat ;
[..]

Ik vroeg me dit al langer af, wat gaat er in een belegger om om juist nu aandelen te kopen ? In tijden waarin de werkeloosheid de pan gaat uitreizen, zelfs met het overheidsbeleid wat alles inzet om dit te remmen.

De belastingen die onvermijdelijk omhoog moeten komende jaren om zo de schatkist weer op orde te krijgen.

Wat tot gevolg heeft dat de koopkracht alsmaar daalt.

De onzekerheid wat vandaag bij de miljoenennota nog meer werd benadrukt omdat er geen concrete plannen op tafel komen. Men weet niet waar hij of zij aan toe is.

Iemand enlighten me !
Een belegger kan ook winst maken op daling van de koersen.
Het is goed dat ik geen belegger ben....ik ben nog steeds extreem bearisch.
  woensdag 16 september 2009 @ 21:20:59 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72819786
quote:
Op woensdag 16 september 2009 20:49 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

En aan wat voor standen zit je dan te denken LXIV?
Tja. Dat is altijd extreem moeilijk in te schatten. Toen de AEX op 550 stond ben ik uitgestapt. Dat was goed getimed. Maar ik ben toendertijd bij 320 alweer grotendeels ingestapt. Veel te vroeg achteraf.
Crashes en ralleys hebben altijd de neiging veel langer door te gaan dan ieder gezond denkend mens voor mogelijk houdt. Wij vinden 310 al astronomisch hoog gezien de situatie en de standen van maart dit jaar. Maar voor hetzelfde geldt dondert het zo door naar de 380. Je weet het gewoon niet.

Zelf zit ik liever niet short. Ik wil altijd de tijd op mijn hand hebben. Dus schrijf ik graag opties, of zit ik long in bluechip-aandelen. Dan kan het even mis gaan, maar op langere termijn komt het meestal wel goed. Met shortgaan is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Of je nu sprinters short koopt of puts op de index of wat dan ook, ze kunnen zomaar verdampen. Wil ik short gaan, dan moet ik dus heel, heel zeker zijn van mijn zaak. Het is een zero-sum game, in tegenstelling tot gewoon aandelen kopen.

Het hangt van het bedrijfsnieuws af, hoe snel de AEX stijgt, wat de fundamentals doen en wat de individuele aandelen waarop je dan kunt shorten doen. Voorlopig zit ik liquide en ben ik daar tevreden mee.
Misschien als we binnen 2 mnd de 360 aantikken, of eind dit jaar de 380 dat ik met een overzichtelijk bedrag (40K ofzo) short ga. Maar als die 380 pas over een jaar op de borden verschijnt ben ik misschien allang weer long gegaan of liquide gebleven.

Met andere woorden: ik kan dit nu nog niet zeggen. Nu durf ik het niet, want al kan het fundamenteel nog zo anders lijken, het is de markt die gelijk heeft. Te zijner tijd zal ik wel posten dat ik short gegaan ben.

Ik hoop overigens niet dat dit nodig is. Liever zie ik nu al een dip om gewoon long op in te stappen. Op 260 durf ik wel weer hoor! En dan wat langzamer omhoog svp!
The End Times are wild
  woensdag 16 september 2009 @ 23:28:10 #12
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72825602
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik hoop overigens niet dat dit nodig is. Liever zie ik nu al een dip om gewoon long op in te stappen. Op 260 durf ik wel weer hoor! En dan wat langzamer omhoog svp!
In hoeverre is de wens hier vader van de gedachte? Die dip zal er komen, maar naar alle waarschijnlijkheid, een vrij snelle en stevige dip. En ik vrees zelf dat het daarna weer erg schokkerig omhoog/omlaag gaat, en niet bepaald langzaam ..
pi_72843255
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:20 schreef LXIV het volgende:

Zelf zit ik liever niet short. Ik wil altijd de tijd op mijn hand hebben. Dus schrijf ik graag opties, of zit ik long in bluechip-aandelen. Dan kan het even mis gaan, maar op langere termijn komt het meestal wel goed. Met shortgaan is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Of je nu sprinters short koopt of puts op de index of wat dan ook, ze kunnen zomaar verdampen. Wil ik short gaan, dan moet ik dus heel, heel zeker zijn van mijn zaak. Het is een zero-sum game, in tegenstelling tot gewoon aandelen kopen.
Je kunt een aandeel toch ook simpelweg short-shellen ? Dan heb je geen tijdsdruk van een instrument met een expiratie datum of een stop-loss niveau.
pi_72843436
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:46 schreef RobertKunath het volgende:
De verwachtingen zijn per bedrijf natuurlijk verschillend. Zelfs als de economische vooruitzichten slecht zijn, dan kunnen bepaalde bedrijven hiervan profiteren. Denk bijvoorbeeld aan ICT bedrijven die software leveren waarmee andere bedrijven kosten kunnen besparen. Of schuldenvrije bedrijven die efficient werken en waarschijnlijk hun concurrenten ten onder zullen zien gaan, zodat hun omzet omhoog gaat.

Ook zijn er ondanks de economische teruggang trends die zich toch ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld schone energie.
pi_72847302
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:17 schreef RobertKunath het volgende:

Iemand enlighten me !
De verwachting van een hyperinflatie??
Dan zijn aandelen beter dan geld, nog beter gele lenen en aandelen kopen

maar tot dusver hebben we deflatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')