abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72758625
quote:
Levensverzekeringen ‘Financiële cowboys’ stappen in Amerikaanse polissen
De handel gaat over lijken
Toezichthouders roepen tegen dovemansoren. Banken zien gouden kansen in de handel in levensverzekeringen en die laten ze niet liggen.

Frank Laan, directeur van Quality Investments in het Amsterdamse World Trade Center, ziet het helemaal zitten. Dit jaar gaat zijn omzet bijna verdubbelen, denkt hij. ‘Ik denk dat we aan het eind van het jaar zo’n 150 miljoen dollar aan polissen in de markt hebben gezet.’

Met ‘polissen’ doelt Laan op verhandelbare levensverzekeringen, ofwel ‘life settlements’ zoals ze in de Verenigde Staten genoemd worden. Daar is het trucje – uiteraard – uitgevonden: het opkopen en verhandelen van levensverzekeringen van zieken en ouderen. Je biedt zo iemand, zeg, 500.000 dollar voor een polis ter waarde van 1 miljoen, afhankelijk van de levensverwachting van de polishouder. De verkoper krijgt direct 500.000 euro cash, de koper bij zijn overlijden de uitbetaling van 1 miljoen. Hoe eerder de polishouder sterft, hoe eerder de winst binnen is.

10.000 miljard
Met het ethische aspect van speculeren op iemands dood, heeft Laan weinig problemen. ‘Ik koop een verzekering van iemand, ik kan ook een schilderij van zo iemand kopen als hij geld nodig heeft, of een auto’, zegt hij. ‘Ik zie geen verschil.’

Dat meer investeerders er hetzelfde over denken, bewijst de groei van de handel in deze levensverzekeringen wereldwijd. In een paar jaar is de omvang van de handel verdubbeld tot zo’n 20 miljard dollar per jaar, maakte Stuart Hersch, bestuursvoorzitter van het Zwitserse handelsplatform Cantor Fitzgerald begin dit jaar bekend. Hersch verwacht dat de omvang van de handel de komende vijf jaar doorstijgt naar 100 miljard euro per jaar.

Dat is nog maar het begin, weet Jan Beukers van Quaestores. Hij is bezig met het opzetten van twee fondsen met Amerikaanse levensverzekeringen die hij in Nederland aan de man wil brengen. ‘In de Verenigde Staten bedraagt het totale nog uit te keren bedrag op levensverzekeringen nu 10.000 miljard dollar’, weet hij. ‘Daarvan is 1.500 miljard voortijdig afgekocht. Van het aantal afgekochte verzekeringen wordt maar ruim 1 procent vrij verhandeld op de secundaire markt. Dat is die 20 miljard waar Cantor het over heeft.’

De zakenbanken op Wall Street hebben deze gigantische markt inmiddels ook ontdekt. Vorige week beschreef The New York Times hoe de handel in levensverzekeringen het gat moet opvullen dat is ontstaan door het wegvallen van de hypothekenhandel. Goldman Sachs en Credit Suisse zouden vergevorderde plannen hebben om polissen grootschalig in te kopen, te verpakken en door te verkopen. Precies zoals ze met hypotheken hebben gedaan. Ook nu zouden de rendementspercentages weer in de dubbele cijfers lopen en ‘is het risico beperkt’.

Beukers en Laan spiegelen hun klanten rendementen voor van tussen de 10 en 17 procent, afhankelijk van het specifieke product. Percentages die ook in de glimmende folders van hun voormalige Helmondse concurrent Easy Life met hoofdletters stonden geschreven. Met de eigenaar van dat bedrijf, John Wolbers, is het niet goed afgelopen. Hij zit nog vast omdat de miljoenen die beleggers hem toevertrouwden niet opgingen aan Amerikaanse levensverzekeringen, maar aan snelle auto’s en andere jongensspeeltjes.

Ook over de overgebleven Nederlandse aanbieders van tweedehands levensverzekeringen bestaat ernstige twijfel. In een presentatie voor select gezelschap, in bezit van De Pers, vergeleek toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) deze aanbieders met ‘financiële cowboys’ die veel overeenkomsten vertonen met sprookjes verkopende teakhandelaren. ‘Fraude is hierbij een risico, niet alleen voor particuliere beleggers’, aldus sheet negen van de AFM-presentatie.

Greenspan
De waarschuwingen van de AFM ten spijt zijn de afgelopen jaren ook sommige Nederlandse pensioenfondsen groot in de Amerikaanse levensverzekeringen gestapt. PME, pensioenfonds voor de metaal- en elektrobranche kocht voor 400 miljoen euro aan pakketten levensverzekeringen. Cordares lanceerde een fonds voor zo’n 100 miljoen. Volgens Laan van Quality Investments staan veel andere pensioenfondsen te springen om erin te stappen. ‘Nu is de markt nog iets te klein voor de grote fondsen, maar als de wereldwijde handel groeit naar zo’n 60 à 70 miljard euro per jaar, happen ze toe.’

De AFM kan waarschuwen wat ze wil, met rendementsverwachtingen van boven de 10 procent happen er altijd mensen toe. Of zoals oud-Fed voorzitter Alan Greenspan vorige week zei: ‘Dat is de menselijke natuur. Tenzij iemand die menselijke natuur kan veranderen, krijgen we meer crises zoals de huidige.’
Bron

Rendementen van 10 tot 17%, dat zijn Madoff cijfers . Op naar insurance crisis 2012 ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:17:21 #2
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_72758759
Heb iets als dit eerder gehoord.. Ietswat onethisch, maar financieel wel aantrekkelijk..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_72759371
Krijg je dan niet zulke toestanden:
Ik sluit levensverzekering af op persoon x, ik huur iemand in die persoon x omlegd (desnoods doe ik het zelf). Ik krijg levensverzekering uitbetaald?
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:42:17 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72759431
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:40 schreef UncleSam het volgende:
Ik sluit levensverzekering af op persoon x, ik huur iemand in die persoon x omlegd (desnoods doe ik het zelf). Ik krijg levensverzekering uitbetaald?
Tsja, er lopen nu honderden miljoenen mensen met een AOV, de verzekeraar is daar ook niet gebaat bij een ziekbed, en toch hoor je zelden over verzekeringsmoorden.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:44:37 #5
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_72759492
Het is onetisch, maar de bankverzekeraars zullen ieder buitenkansje benutten, 'anders doet een ander het wel".

Vind het overigens wel heel veel geld, 10.000 miljard nog uit te keren. Hopen dat de statistieken blijven kloppen.
Tot zover de kwaliteitspost
  dinsdag 15 september 2009 @ 11:17:53 #6
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_72760477
quote:
Je moet behalve in die levensverzekeringen gewoon ook flink investeren in McDonalds, Philip Morris en Smith&Wesson
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_72761990
Dit is dus exact het verhaal dat Easy Life gebruikt in zijn scam, of zijn we dat alweer vergeten?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72762295
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 12:08 schreef Drive-r het volgende:
Dit is dus exact het verhaal dat Easy Life gebruikt in zijn scam, of zijn we dat alweer vergeten?
Ik dacht dat ze veroordeeld waren omdat ze überhaupt niks investeerden. Als ze wel levensverzekeringen hadden gekocht dan was er toch niks aan de hand geweest? (Behalve dat het rendement misschien niet behaald werd.)
pi_72762431
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 12:21 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze veroordeeld waren omdat ze überhaupt niks investeerden. Als ze wel levensverzekeringen hadden gekocht dan was er toch niks aan de hand geweest? (Behalve dat het rendement misschien niet behaald werd.)
Ik zeg ook niet dat ze investeerden, ik zeg enkel dat dit hun idee was en dat ze hier dus het geld mee op haalden. Tevens hebben ze natuurlijk wel iets (20% ofzo) geïnvesteerd. Al met al is het een vrij verwerpelijke handel, als je het mij vraagt.
  dinsdag 15 september 2009 @ 23:51:42 #10
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72788928
quote:
Dit gebeurt toch al vrij veel?
pi_72790433
Levensverzekeringen, auto-verzekeringen, inboedel en aansprakelijkheids-verzekeringen en niet te vergeten de begrafenis cq creamtie maffia!!!!!!!

Een gemiddelde begrafenis kost anno 2009.....10.000 - 15.000+ euro???????????????

Gooi mij maar in de kliko!!!!!!

Maar ja Nederlanders he..........voor alles verzekeringen afsluiten.......................hahahahahahahaha
  woensdag 16 september 2009 @ 01:01:05 #12
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_72790711
Uhm, je snapt niet echt waar dit topic over gaat of wel?
pi_72793117
Waarom verpatsen verzekeraars eigenlijk die verzekering dan niet zelf als er zulke rendementen mee te halen zijn.
pi_72793215
Deze 'handel in levensverzekeringen' is ongeveer net zo pervers als het produkt 'levensvezekering' zelf. Een levensverzekering is nu eenmaal een soort weddenschap op iemands levensduur. En de handel daarin is dus de handel in die weddenschappen.

Dus ik zie echt het probleem niet.
  woensdag 16 september 2009 @ 09:48:04 #15
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_72793757
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:16 schreef Basp1 het volgende:
Waarom verpatsen verzekeraars eigenlijk die verzekering dan niet zelf als er zulke rendementen mee te halen zijn.
Nee, de klant verkoopt zijn polis.

Stel, iemand heeft een levensverzekering bij firma X die bij overlijden een miljoen uitkeert.

Als hij bij leven die polis verkoopt aan bedrijf Y, geeft bedrijf Y meneer een half miljoen, en als meneer dan overlijdt krijgt bedrijf Y van bedrijf X een miljoen.
pi_72793782
edit, verkeerde topic .
pi_72793804
Kanker eens even op met je spam.

edit Goed zo!
pi_72793870
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:21 schreef JodyBernal het volgende:
Deze 'handel in levensverzekeringen' is ongeveer net zo pervers als het produkt 'levensvezekering' zelf. Een levensverzekering is nu eenmaal een soort weddenschap op iemands levensduur. En de handel daarin is dus de handel in die weddenschappen.

Dus ik zie echt het probleem niet.
Ik vind het persoonlijk wel weer een stapje verder gaan. Van de levensverzekering zelf kan je nog zeggen dat het een doel dient. Immers, als jij het hoofd van een gezin bent is het een geruststellend idee dat bij een vroegtijdig einde je kinderen schoolgeld op de bank hebben staan.

Om nu vervolgens dat gezinshoofd met een koffer geld lekker te maken om dit potje reeds op voorhand ten gelde te maken vind ik verwerpelijk ja.
  woensdag 16 september 2009 @ 10:01:34 #19
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72794092
Het lijkt me echt zo geniaal om dan een medische keuring te krijgen en afgewezen te worden voor de liquidatie van mijn polis omdat ik te gezond ben.

Sorry... de kans op uw overlijden is te klein. Misschien kunt u terecht bij Rialto...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_72794199
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:01 schreef eleusis het volgende:
Het lijkt me echt zo geniaal om dan een medische keuring te krijgen en afgewezen te worden voor de liquidatie van mijn polis omdat ik te gezond ben.

Sorry... de kans op uw overlijden is te klein. Misschien kunt u terecht bij Rialto...
Die zou netjes zijn. Ik heb in mijn nieuwe baan zo'n levensverzekering gekregen, volslagen onzin natuurlijk. Krijg nu 5 keer mijn laatste jaarsalaris inclusief bonus. Aangezien mijn ouders het verder prima hebben, heb ik het maar op de naam van mijn broertje gezet. Ik heb hem er nooit over verteld, maar hij kijkt de laatste tijd toch vrij gek naar me, zou hij het weten? Voor je het weet heeft hij de centjes nodig, is toch een hoop geld...
pi_72794583
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:48 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Nee, de klant verkoopt zijn polis.

Stel, iemand heeft een levensverzekering bij firma X die bij overlijden een miljoen uitkeert.

Als hij bij leven die polis verkoopt aan bedrijf Y, geeft bedrijf Y meneer een half miljoen, en als meneer dan overlijdt krijgt bedrijf Y van bedrijf X een miljoen.
ok maar waarom zouden de verzekeraars dan niet de levensverzekering van een persoon afkopen op dezelfde manier als dit tussenliggend bedrijf wilt doen. Zou alleen maar meer winst voor hun inhouden.
pi_72794726
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ok maar waarom zouden de verzekeraars dan niet de levensverzekering van een persoon afkopen op dezelfde manier als dit tussenliggend bedrijf wilt doen. Zou alleen maar meer winst voor hun inhouden.
Als je als verzekeringsmaatschappij al direct uitbetaald, hoe weet je dan zeker dat je klant de premie blijft door betalen tot zijn dood?
pi_72795947
quote:
Op woensdag 16 september 2009 10:23 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Als je als verzekeringsmaatschappij al direct uitbetaald, hoe weet je dan zeker dat je klant de premie blijft door betalen tot zijn dood?
Wanneer je een zak met geld krijgt van zo'n tussenpersoon krijgt hoe weten deze dat je wel door zal gaan met premie te betalen, ipv verkast naar azie waar je de laatse 10 levens jaar met die 500.000 euro wel kunt uitzingen.
pi_72796457
quote:
Op woensdag 16 september 2009 09:52 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk wel weer een stapje verder gaan. Van de levensverzekering zelf kan je nog zeggen dat het een doel dient. Immers, als jij het hoofd van een gezin bent is het een geruststellend idee dat bij een vroegtijdig einde je kinderen schoolgeld op de bank hebben staan.

Om nu vervolgens dat gezinshoofd met een koffer geld lekker te maken om dit potje reeds op voorhand ten gelde te maken vind ik verwerpelijk ja.
Nouja, blijkbaar zijn die levensverzekeringen nu overbodig, of waren die dat zelfs al bij het afsluiten ervan. Of hebben andere financiële prioriteiten nu de overhand. Ik zie echt het grote probleem niet, zolang mensen maar wel snappen wat de consequenties zijn.
pi_72797020
quote:
Op woensdag 16 september 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer je een zak met geld krijgt van zo'n tussenpersoon krijgt hoe weten deze dat je wel door zal gaan met premie te betalen, ipv verkast naar azie waar je de laatse 10 levens jaar met die 500.000 euro wel kunt uitzingen.
Point taken. Daarom snap ik dit hele systeem ook niet zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')