abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72741963
Kom er net achter dat je als je een pre-master traject wilt volgen je én geen studiefinanciering krijgt (dat vind ik nog tot daar aan toe want dat heb ik al 4 jaar gehad) maar je mag ook niet lenen en hebt geen recht op een ov- kaart. Wie kan dat dan nog betalen?

Als ik naar mezelf kijk, ik heb een bijbaantje maar straks als m'n stufie wegvalt is dat m'n enigste inkomstenbron. Daarvan (+- 350 euro) zou ik dan alles moeten betalen (collegeld, boeken, ov, etc) echt belachelijk
pi_72742018
Gelul, je kan gewoon een lening aanvragen en je hebt zeker recht op OV.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_72742173
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
Gelul, je kan gewoon een lening aanvragen en je hebt zeker recht op OV.
Lees je eers eens in gast
quote:
Q: Heb ik gedurende de premaster recht op studiefinanciering?
A: Of je recht hebt op studiefinanciering, hangt af van hoeveel jaar je al studiefinanciering hebt ontvangen tijdens je HBO opleiding én van je keuze voor de master. In de meeste gevallen heb je tijdens je HBO opleiding al vier jaar studiefinanciering ontvangen. Dan geldt het volgende:
• Voor het premasterjaar en de 1-jarige master heb je geen recht op studiefinanciering.
pi_72742212
Je hebt geen recht op een gift, dat bedoelen ze in deze met stufi.

gast
pi_72742338
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
Je hebt geen recht op een gift, dat bedoelen ze in deze met stufi.
http://www.spitsnet.nl/ni(...)dure_pre-master.html
quote:
Doordat nu tot wel ¤6000 wordt gevraagd voor bepaalde schakelprogramma's, worden ambitieuze studenten zwaar gehinderd, stellen het ISO en de LSVb. Studenten die schakelen hebben namelijk ook al geen recht op studiefinanciering of een ov-jaarkaart.
pi_72742352
quote:
Als je je prestatiebeurs hebt verbruikt, kun je nog maximaal drie jaar lenen.
quote:
Als je niet wilt lenen, kun je in Mijn IB-Groep een lening van ¤ 0,- aanvragen. Je krijgt dan geen lening uitbetaald, maar je kunt wel je OV-studentenkaart blijven gebruiken.
Bron
pi_72742420
quote:
Wie geloof je nou eerder, een journalist van de Spits of de organisatie die 't regelt ? Ook in de krant hebben ze 't over een gift. En over de OV is 't gewoon onjuist.

En ja, ik heb 't zelf gedaan .
pi_72742836
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie geloof je nou eerder, een journalist van de Spits of de organisatie die 't regelt ? Ook in de krant hebben ze 't over een gift. En over de OV is 't gewoon onjuist.

En ja, ik heb 't zelf gedaan .
Ook als je ingeschreven wordt als bachelor student?
pi_72742932
Jep, dat word je idd als je in een schakelprogramma zit. Aan de OV zit ook een max (geloof 3 jaar), als je die vergeet in te leveren zijn de boetes enorm .
pi_72743043
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
Jep, dat word je idd als je in een schakelprogramma zit. Aan de OV zit ook een max (geloof 3 jaar), als je die vergeet in te leveren zijn de boetes enorm .
In principe is het traject dat ik wil doen 1 jaar pre-master + 1 jaar master dus dat zou moeten kunnen dan...blijft alsnog beetje jammer dat je bij zo'n traject niet een jaartje extra stufie kan krijgen en bij een 2-jarige master wel. Maar goed, ben al blij dat ik wel m'n ov kan houden dan...alhoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben
pi_72743097
Bel ze op, neem wel de tijd .
pi_72743149
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bel ze op, neem wel de tijd .
Ik bel de IBG echt niet meer....ze lullen vaak maar wat of je moet net de goeie aan de telefoon hebben. Ze zijn nu nog aan het terugbetalen van de vorige keer dat ze me fout hebben voorgelicht
pi_72743714
E-mail de IB-Groep. Ik heb altijd hele goed ervaringen gehad door ze te e-mailen, veel beter dan bellen!

Maar ja, je mag gewoon lenen + OV tijdens een pre-master traject, een vriendin van me heeft het ook zo gedaan na haar HBO.
pi_72748547
hey ik zou ook een schakelprogramma doen vanaf september dit jaar. dit wordt niet erkend als onderwijs en jehebt dan ook geen recht op een ovkaart of lening. pas in het daadwerkelijke masterjaar heb je weer recht op een ovkaart en een lening.
maar dit staat ook wel op de website van IBG
pi_72748830
Als je na je hbo-bachelor of je wo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Je moet dan wel staan ingeschreven voor een tweejarige master.

Neem aan dat ze het premaster traject met 1 jarige master dus gewoon als 1 jarig beschouwen.
Is toch om te kotsen? MBO krijgt 4 jaar extra stuffi, HBO kan er naar fluiten...

[ Bericht 34% gewijzigd door onearmedman op 14-09-2009 23:06:38 ]
pi_72749529
quote:
Op maandag 14 september 2009 22:56 schreef onearmedman het volgende:
Als je na je hbo-bachelor of je wo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Je moet dan wel staan ingeschreven voor een tweejarige master.
je krijgt dan alleen voor die master een lening..want je vierjarige stufi is al op voor je hbo bachelor.
het schakelprogramma krijg je niks voor..heb ik helaas zelf ondervonden..dus alleen voor de master zelf
pi_72751053
Ben bang dat ze een schakeljaar + masterjaar een eenjarige master noemen, oftwel geen stuffi.

Links kloteland is het ook, MBO'ers 4 jaar extra stuffi geven, HBO en WO niks...
pi_72751957
Dit lees ik weer ergens anders :S :

HBO-afgestudeerden, die een MSc-opleiding gaan volgen, hebben op basis van de wet op de studiefinanciering recht op een extra jaar prestatiebeurs, mits binnen 10 jaar na de start van de hbo-opleiding (met studiefinanciering van de IB-Groep) het betreffende universitaire (Masters) diploma is behaald. Zij krijgen dit extra jaar via Groningen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het hbo-diploma met gebruik van vier jaar IBG studiefinanciering hebt behaald. Na het extra jaar prestatiebeurs heb je nog recht op drie jaar lening en OV kaart.
pi_72752251
quote:
Op maandag 14 september 2009 23:49 schreef onearmedman het volgende:
Dit lees ik weer ergens anders :S :

HBO-afgestudeerden, die een MSc-opleiding gaan volgen, hebben op basis van de wet op de studiefinanciering recht op een extra jaar prestatiebeurs, mits binnen 10 jaar na de start van de hbo-opleiding (met studiefinanciering van de IB-Groep) het betreffende universitaire (Masters) diploma is behaald. Zij krijgen dit extra jaar via Groningen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het hbo-diploma met gebruik van vier jaar IBG studiefinanciering hebt behaald. Na het extra jaar prestatiebeurs heb je nog recht op drie jaar lening en OV kaart.
dit is voor de master....niet voor het schakelprogramma....
drie jaar lenen mag...maar alleen als het om erkend onderwijs gaat..en dat is niet zo bij een schakelprogramma..
daarom heten we ook geen student maar contractcursist...
pi_72752388
Trusten...jij ben toch degene die dit topic heeft opgezet?
vraag het aub even bij het IBG .. gewoon doen!!!
want als je je ov ten onrechte houdt betaal je per halve maand 68 euro!!!
ik zou net in september beginnen aan een schakelprogramma en had nergens recht op...
dus voordat je ergens in stapt..zoek het goed uit!
pi_72752550
http://www.juristenroute.nl/content.asp?pid=92&mid=&nid=2

Studiefinanciering
Een schakeljaar geeft geen recht op studiefinanciering. De master die je na dit jaar volgt geeft echter wél weer recht op studiefinanciering. Schakelprogramma's zijn namelijk niet opgenomen in het CROHO, het register van de ib-groep dat aangeeft welke opleiding recht geeft op studiefinanciering.

Ik denk dat simpelweg het volgende het geval is:

4. Ik volg een schakelprogramma. Heb ik recht op studiefinanciering?

In principe zijn schakelprogramma’s een vorm van contractonderwijs. Dat houdt in dat je niet dezelfde rechten hebt als studenten aan een bachelor- of masteropleiding: je ontvangt geen studiefinanciering of OV en de opleiding mag een hoger collegegeld vragen. Veel instellingen schrijven schakelstudenten echter in als bachelorstudent, zodat ze wel studiefinanciering en een OV kunnen krijgen. Controleer dus goed of dit bij jouw opleiding het geval is, en check bij de IB-Groep of je niet te lang studeert om nog studiefinanciering te kunnen ontvangen. De minister van onderwijs heeft overigens met de instellingen afgesproken dat ze geen hoger collegegeld zullen vragen voor een schakelprogramma. Dit is geen (juridisch) bindende afspraak, dus je kunt je instelling niet dwingen je toe te laten voor normaal collegegeld. Je kunt de instelling er wel op wijzen dat ze niet correct handelen als je meer moet betalen voor je schakelprogramma. Wanneer je hoger collegegeld moet betalen, dan kun je ook contact opnemen met de LSVb, lsvb@lsvb.nl.
pi_72760065
Ik volg een Pre-Master aan de UvT en ik heb én lening én OV-kaart.
pi_72761457
Hmm, wil over 2 jaar ook een pre-master gaan volgen, goed dat ik dit weet. Kan op de site van de VU ook niet vinden of je als bachelorstudent ingeschreven wordt. Als dat niet het geval is dan zit een pre-master er waarschijnlijk niet in voor mij
pi_72767617
Moet je even vragen aan de desbetreffende universiteit. Bij de RuG word je in ieder geval ingeschreven als voltijd student en heb je recht op stuffi.
pi_72770984
heb net een premasterjaar op de VU achter de rug gehad. Heb ook gewoon OV en een lening gekregen.... Maar als het waar is en ik krijg inderdaad nu weer stufi (doe nu de master) dan ga ik er maar eens snel achterna!!!
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_72801377
Ik ben nu een pre-master aan het doen en ik heb gewoon een OV en een lening.. Het is me niet duidelijk of ik volgend jaar nog een jaar extra stufi kan krijgen, maar dat je tijdens het schakeljaar geen OV en lening mag is dus niet waar!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_72808399
Ik voel me zwaar genaaid, want vorig studiejaar heb ik een schakelprogramma gevolgd en had ik geen recht op OV en evt. lening omdat ik ingeschreven werd als contractstudent, terwijl diezelfde schakelstudenten dit studiejaar bachelors zijn en er wél recht op hebben. Had me ongeveer 1500 euro gescheeld ofzo .
pi_72810830
Je hebt 4 jaar recht op stufi en 7 jaar op OV, door middel van een (0 euro) lening. En ja, dat weet ik zeker. Zelf namelijk ook (pre)master traject gedaan.
  donderdag 17 september 2009 @ 13:06:07 #29
212492 Jarzwork
'ave we got a video??
pi_72836810
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:04 schreef Trusten het volgende:
Kom er net achter dat je als je een pre-master traject wilt volgen je én geen studiefinanciering krijgt (dat vind ik nog tot daar aan toe want dat heb ik al 4 jaar gehad) maar je mag ook niet lenen en hebt geen recht op een ov- kaart. Wie kan dat dan nog betalen?

Als ik naar mezelf kijk, ik heb een bijbaantje maar straks als m'n stufie wegvalt is dat m'n enigste inkomstenbron. Daarvan (+- 350 euro) zou ik dan alles moeten betalen (collegeld, boeken, ov, etc) echt belachelijk
Aan de TU Delft schrijven ze je als Pre-Master student in bij de Master, met de aantekening Schakelklas. Je hebt dan gewoon recht op stufi, OV en lening... Volgens degene bij de IBG was dit vrij standaard...
  donderdag 17 september 2009 @ 13:12:19 #30
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_72836966
Er is een verschil tussen schakelprogramma's die vanuit de universiteit als bachelor-onderdelen worden gegeven, en schakelprogramma's die bijvoorbeeld iemand op een examenvak of een achterstand bijspijkeren die geen direct onderdeel uitmaken van het curriculum van de bachelor.
pi_74327451
Ik heb een vraag die hier mee te maken heeft en geen zin om er een apart topic voor aan te maken, dus dan maar hier

Ik heb vier jaar HBO gedaan en ben dus door mijn prestatiebeurs heen. Na het behalen van deze opleiding heb ik 1 pre-master jaar gedaan en ben op dit moment bezig met mijn (één jarige) master en hoop deze dit studiejaar (rond juni/juli 2010) af te ronden. Vorig jaar en dit jaar had/heb ik dus geen recht op de prestatiebeurs en doe het met een nul-lening (zodat ik iig wel mijn OV-kaart mag houden).

Het master jaar gaat tot nu toe prima en een docent heeft mij gevraagd of ik na dit jaar niet een research master wil volgen. Normaliter is dit een twee-jarige master, maar met vrijstellingen zou ik dit in een jaar moeten kunnen doen. Aangezien de research master op papier een twee-jarige master is zou ik zeggen dat dat betekent dat er een extra jaar prestatiebeurs bij kan komen, maar geldt dit ook nog steeds door de vrijstelling?

Hopelijk is de vraag duidelijk en weet iemand het antwoord hier op (ik weet nog niet of ik de research master ga doen of dat ik überhaupt geselecteerd wordt, maar ik wil mij hier iig vooraf wel even in verdiepen)
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 20:51:47 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_74328612
Ik zou glowmouse ff schoppen, die heeft geloof ik ongeveer hetzelfde
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_74329144
Je wordt als hbo-er eigenlijk sowieso gewoon genaaid. Je kan qua stufi nog beter eerst een mbo gaan doen:
Mbo: -vanaf 18e krijg je geld.
- ga je een hbo doen krijg je nog een keer 4 jaar stufi maar meestal ben je 0,5/1 jaar sneller klaar
- vervolgens een 2jarige master (exclusief premaster) is dus 0,5/1 jaar + 1 jaar extra stufi

Als hbo krijg je max 4 + 1 voor 6 jarige studie..
..
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:40:00 #34
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_74350016
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik heb een vraag die hier mee te maken heeft en geen zin om er een apart topic voor aan te maken, dus dan maar hier

Ik heb vier jaar HBO gedaan en ben dus door mijn prestatiebeurs heen. Na het behalen van deze opleiding heb ik 1 pre-master jaar gedaan en ben op dit moment bezig met mijn (één jarige) master en hoop deze dit studiejaar (rond juni/juli 2010) af te ronden. Vorig jaar en dit jaar had/heb ik dus geen recht op de prestatiebeurs en doe het met een nul-lening (zodat ik iig wel mijn OV-kaart mag houden).

Het master jaar gaat tot nu toe prima en een docent heeft mij gevraagd of ik na dit jaar niet een research master wil volgen. Normaliter is dit een twee-jarige master, maar met vrijstellingen zou ik dit in een jaar moeten kunnen doen. Aangezien de research master op papier een twee-jarige master is zou ik zeggen dat dat betekent dat er een extra jaar prestatiebeurs bij kan komen, maar geldt dit ook nog steeds door de vrijstelling?

Hopelijk is de vraag duidelijk en weet iemand het antwoord hier op (ik weet nog niet of ik de research master ga doen of dat ik überhaupt geselecteerd wordt, maar ik wil mij hier iig vooraf wel even in verdiepen)
Ooit dit eens uitgezocht (in ander verband), maar je hebt recht op een jaar extra studiefinanciering (dus een 5e jaar) na afronding van die 2-jarige master. Vrijstellingen staan hier los van. In totaal kan je dus 5 jaar beurs krijgen, en 3 jaar aanvullend lenen. Let wel op: als je meer dan een jaar aan vrijstellingen krijgt voor je researchmaster met je behaalde master, dan is je opleidingscoordinator wel fout bezig en kan hij de accreditatie van de opleiding in gevaar brengen (gezien de te weinige differentiatie van de opleiding).

Ook moet je even goed in de gaten houden hoe de eerste kamer beslist over de collegegeld-verhoging voor 2e masters e.d.
pi_74350944
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:40 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ooit dit eens uitgezocht (in ander verband), maar je hebt recht op een jaar extra studiefinanciering (dus een 5e jaar) na afronding van die 2-jarige master. Vrijstellingen staan hier los van. In totaal kan je dus 5 jaar beurs krijgen, en 3 jaar aanvullend lenen.
Ok dat zou iig positief nieuws zijn.
quote:
Let wel op: als je meer dan een jaar aan vrijstellingen krijgt voor je researchmaster met je behaalde master, dan is je opleidingscoordinator wel fout bezig en kan hij de accreditatie van de opleiding in gevaar brengen (gezien de te weinige differentiatie van de opleiding).
Hmm, nouja het is iig wat de docent zei.

Ik ben wel van plan dit jaar 75 EC te behalen ipv de normale 60 EC, een aantal van de vakken die ik volg wordt ook gevolgd door studenten van de research master. Daarnaast zei de docent dat ik mijn scriptie (die in mijn master voor 20 EC telt en voor de research master voor 30 EC) in dat geval kan uitbreiden zodat ik daarvoor in de research master (iig gedeeltelijke) vrijstelling kan krijgen. Maar ik zal binnenkort nog wel een gesprek aangaan met de docent in kwestie over waarvoor ik precies vrijstelling kan krijgen en welke vakken ik dan nog moet volgen (waarschijnlijk iets van 60-80 EC).
quote:
Ook moet je even goed in de gaten houden hoe de eerste kamer beslist over de collegegeld-verhoging voor 2e masters e.d.
Dat is idd ook een goede, daar zal ik me binnenkort ook nog maar even in verdiepen

In ieder geval bedankt voor je reactie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')