ggd(a,b) deelt b dus het deelt ook (-c) * bquote:Op donderdag 17 september 2009 20:45 schreef Borizzz het volgende:
ben ik weer. Klein dingetje uit de theorie, bij het bewijs van algoritme van euclides.
er staat a,b,c,r geheel en a=c*b+r en 0<r<b. Dan ggd(a,b)=ggd(b,r).
Omdat r=a-cb geldt ggd(a,b)|r. Dit gaat me ietsje snel.
Heeft dit te maken met het feit dat door r=a-cb r in feite een lineaire combinatie is van a en b.? Dan is automatisch r een veelvoud van de ggd(a,b).
Vervolg:
ggd(a,b)|r en ggd(a,b)|b dus ggd(a,b) is deler van zowel r als b.
dus uiteindelijk laat je dan zien ggd(a,b)=ggd(b,r).
De conclusie ggd(a,b)|r. Of dit volgt uit het feit dat r lin. combinatie van a en b is.quote:
Ja, dat volgt daaruit.quote:Op donderdag 17 september 2009 21:24 schreef Borizzz het volgende:
[..]
De conclusie ggd(a,b)|r. Of dit volgt uit het feit dat r lin. combinatie van a en b is.
n=1 en a=-1.quote:Op zaterdag 19 september 2009 17:57 schreef GlowMouse het volgende:
ggd(a,b)=1 dus 1=ma+nb
Als a=7 en b=8, wat zijn m en n dan?
kun je dit even in wat meer stapjes opschrijven? Dit gaat me te snel, en ik zie hier ook nog geen bewijs in.quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:05 schreef GlowMouse het volgende:
Hmm ok, daar ben ik het wel mee eens dat je het zo kunt bewijzen. Ik had dat nog niet eerder gezien.
(nl)(bc) = nb * lc = (1-ma)(1-ka) = 1+(a-m-k)a.
Dat die a terugkomt in de factor lijkt mij geen bezwaar.
Ik zie nog steeds niet wat je doetquote:Op zaterdag 19 september 2009 18:52 schreef GlowMouse het volgende:
Afgezien van nb vervangen door 1-ma en lc door 1-ka doe ik niet zo gek veel.
Er staat dat 1 = (nl)(bc) + (k+m-a)a.
Ja dan is de discriminant 5. Tegenvoorbeeld?quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:21 schreef GlowMouse het volgende:
hoe zit het met bijvoorbeeld x˛ + x - 1 = 0?
Hoezo geldt dit?quote:Op zaterdag 19 september 2009 19:52 schreef GlowMouse het volgende:
Ik zou 10^n gelijk vervangen door 1 (mod 9).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |