abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:17:59 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72778675
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:16 schreef Booomer het volgende:

[..]

Denk het. Heel die curve = 1, en gevraagd werd op welk punt je 95% hebt. Bedankt mrbombastic, dankzij jou ben ik eruit gekomen! [ afbeelding ]
Maar snap je ook hoe je nu jouw tabel kunt gebruiken om het op te zoeken? Want je krijgt meestal maar een halve tabel, zogezegd, omdat die curve symmetrisch is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72779021
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar snap je ook hoe je nu jouw tabel kunt gebruiken om het op te zoeken? Want je krijgt meestal maar een halve tabel, zogezegd, omdat die curve symmetrisch is.
Ja, ik zoek dus niet op een kans van 0,95 maar op een kans van 0,05. Maarja, hoe moest ik dat ruiken?

Btw, die site uit de OP (http://betahw.mine.nu/index.php) doet het niet...
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:29:15 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72779271
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:24 schreef Booomer het volgende:

[..]

Ja, ik zoek dus niet op een kans van 0,95 maar op een kans van 0,05. Maarja, hoe moest ik dat ruiken?
Nou, omdat er waarschijnlijk staat wat jouw tabel aangeeft.

Op 0,0000 geven beide tabellen 0,5 aan. Logisch, want de helft van de oppervlakte zit links van het midden en de andere helft rechts. Dan kijk je bij 0,6 en zie je dat jouw tabel minder dan 0,5 aangeeft. Eigenlijk weet je dan ook al dat de tabel dus de oppervlakte rechts van het punt aangeeft.

Het maakt in feite niet uit echter, want je weet dat de totale oppervlakte 1 moet zijn. Wil je dus weten op welk punt de oppervlakte links ervan 0,95 is, en je hebt alleen een tabel zoals jij hebt, dan zoek je dus naar 0,05, want dat moet de oppervlakte rechts van dat punt zijn.

Daarom: Weet je hoe die curve werkt? De oppervlakte eronder is inderdaad 1, maar daarbij: de oppervlakte links van een punt + de oppervlakte rechts van een punt is 1. Als je het een weet, weet je het ander. Maar goed, prima dat je eruit gekomen bent!

Ik vraag dat niet om irritant te doen, maar omdat deze constatering wel van belang was. De eerste keer dat ik die tabel zag vond ik ’m ook ontzagwekkend.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:29:51 #29
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72779304
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:24 schreef Booomer het volgende:
Btw, die site uit de OP (http://betahw.mine.nu/index.php) doet het niet...
GlowMouse er is iets stuk!
pi_72779366
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:16 schreef Iblis het volgende:

[..]

Die notatie is echt zo? Ik zit ook even te twijfelen, maar bedoelen ze niet gewoon wat ik een balk zou noemen?

[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Svdmolen. Publiek Domein.
Ja nog even gecontroleerd en het staat er toch echt zo.. jammer genoeg snap ik nog steeds niet wat ik moet doen nu. De eerste vraag is:

Druk het volgende uit in a, b en c:
De vector die hoort bij het snijpunt P van AE en DR

Zou iemand me een zetje in de goede richting kunnen geven?
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:36:05 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72779609
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:31 schreef woopehh het volgende:

[..]

Ja nog even gecontroleerd en het staat er toch echt zo.. jammer genoeg snap ik nog steeds niet wat ik moet doen nu. De eerste vraag is:

Druk het volgende uit in a, b en c:
De vector die hoort bij het snijpunt P van AE en DR

Zou iemand me een zetje in de goede richting kunnen geven?
Heb je een PDF waarin je de opgave leest? Dit is wat speculatief, maar ik denk dat het toch een balk is, dat die 8 letters de hoekpunten zijn, maar dat er wat mis is met de fonts, waardoor je een ’ ziet en geen lijntje.

Ik heb wel eens zo’n kapotte PDF gezien. Goed, zoals gezegd, speculatief, maar het zou de rest van de vraag niet per se onzinnig maken, als je maar wist welke letter precies waar zit op de balk. Is er geen studiegenoot die je even kunt vragen?
pi_72779833
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:36 schreef Iblis het volgende:

[..]

Heb je een PDF waarin je de opgave leest? Dit is wat speculatief, maar ik denk dat het toch een balk is, dat die 8 letters de hoekpunten zijn, maar dat er wat mis is met de fonts, waardoor je een ’ ziet en geen lijntje.

Ik heb wel eens zo’n kapotte PDF gezien. Goed, zoals gezegd, speculatief, maar het zou de rest van de vraag niet per se onzinnig maken, als je maar wist welke letter precies waar zit op de balk. Is er geen studiegenoot die je even kunt vragen?
Neuh staat gewoon in het boek.. en geen klasgenootjes op msn en uitleggen over de telefoon blijft toch pittig :p

Kan wel het antwoord geven maar daar kom je in dit geval waarschijnlijk ook niet echt verder mee :p
  dinsdag 15 september 2009 @ 20:43:21 #33
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72779971
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:40 schreef woopehh het volgende:

[..]

Neuh staat gewoon in het boek.. en geen klasgenootjes op msn en uitleggen over de telefoon blijft toch pittig :p

Kan wel het antwoord geven maar daar kom je in dit geval waarschijnlijk ook niet echt verder mee :p
Meer: misschien heeft de docent tijdens college gezegd dat die vraag niet klopt o.i.d. Dan kun je dat even checken.
pi_72780053
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Meer: misschien heeft de docent tijdens college gezegd dat die vraag niet klopt o.i.d. Dan kun je dat even checken.
O zo, zal even kijken Laat het nog wel even weten als ik erachter ben, bedankt iig
pi_72781166
Nou ik heb er weer een.. Heb geprobeerd de Z-waarde op te zoeken, maar volgens mij doe ik het weer helemaal verkeerd..

pi_72781363
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 20:44 schreef woopehh het volgende:

[..]

O zo, zal even kijken Laat het nog wel even weten als ik erachter ben, bedankt iig

Toch nog even mee doorgegaan, beetje koppig

Als ik er dit figuur van maak:

Krijg ik bij alle vragen (en het zijn er 6 dus lijkt me sterk dat het toeval is..) het goede antwoord bedankt Iblis!
  dinsdag 15 september 2009 @ 21:19:49 #37
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72781773
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:12 schreef woopehh het volgende:
Toch nog even mee doorgegaan, beetje koppig

Als ik er dit figuur van maak:

Krijg ik bij alle vragen (en het zijn er 6 dus lijkt me sterk dat het toeval is..) het goede antwoord bedankt Iblis!
Als jij zo’n figuur bewerkt zit er jouw auteursrecht op.

Maar, goed bezig!
  dinsdag 15 september 2009 @ 21:20:33 #38
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72781823
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:08 schreef Booomer het volgende:
Nou ik heb er weer een.. Heb geprobeerd de Z-waarde op te zoeken, maar volgens mij doe ik het weer helemaal verkeerd..

[ afbeelding ]
Waarom vul je die 5 in?
pi_72782082
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:20 schreef Iblis het volgende:

[..]

Waarom vul je die 5 in?
Is dat niet de x?
  dinsdag 15 september 2009 @ 21:37:52 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72782666
Hopelijk zet je dat lang genoeg aan het denken, hier de uitleg. Gegeven een standaard normaalverdeling, met en kun je gebruik maken van je tabel om zoiets te vinden. Als je dus hebt , en men vraagt, voor welke G' geldt , dan kunnen we dat opzoeken, en dan vinden we dat dit geldt voor G' = 1,645, dat hebben we bij de vorige vraag uitgevonden.

Daarbij, omdat de kromme symmetisch is, kunnen we ook concluderen dat dus .

Nu zijn we al redelijk ver. Zou je verdeling dus standaard normaalverdeeld zijn, dan heb je het antwoord. Maar je verdeling is dat niet. Echter, wat nu zo handig is, is, dat als je hebt dat , met willekeurige μ en σ, dat dan geldt dat:

wél normaal verdeeld is. Die twee ideeën combineren we. We weten dat voor z < -1,645 geldt dat de kans erop 5% is, maar dat dit een standaard normaalverdeelde z is, en we weten hoe we onze x ook standaard normaalverdeeld maken, dus, we vullen dat in:

Als je dit oplost krijg je x - 1015 < -19,74, ofwel x < 995,26. Dus die lichtste 5% weegt hooguit 995,26 gram, wat een logisch antwoord lijkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblis op 15-09-2009 22:46:22 (Ontlelijkt.) ]
  dinsdag 15 september 2009 @ 21:40:57 #41
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72782828
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 21:25 schreef Booomer het volgende:

[..]

Is dat niet de x?
Nee, absoluut niet. Als je dat zo invult, dan heb je het eerlijk gezegd echt niet begrepen. Hopelijk snap je het na mijn uitleg wel. Ik leg het gerust nog duidelijker uit. Geen probleem.

Die x is je stochastische variabele. Er wordt juist gevraagd naar de waarde ervan, die wordt niet gegeven.
pi_72784467
Heel erg bedankt voor je hulp Iblis! Ik geloof meteen dat je antwoord goed is, alleen het is echt abracadabra voor me.. Al zou ik nu een zelfde vraag alleen moeten oplossen zou ik het weer niet weten, omdat ik gewoon niet weet wat ik aan het doen ben.
  dinsdag 15 september 2009 @ 22:57:00 #43
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72786626
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:12 schreef Booomer het volgende:
Heel erg bedankt voor je hulp Iblis! Ik geloof meteen dat je antwoord goed is, alleen het is echt abracadabra voor me.. Al zou ik nu een zelfde vraag alleen moeten oplossen zou ik het weer niet weten, omdat ik gewoon niet weet wat ik aan het doen ben. [ afbeelding ]
Ik moet ook zeggen dat ik niet bepaald netjes te werk ging. Hopelijk is m’n herziene versie een stuk duidelijker. Wat nog even de moeite van het zeggen waard is, je rekent niet een specifieke waarde voor x uit. x is namelijk een toevalsvariabele. Die kun je in feite alleen ‘uitlezen’ of inspecteren.

De vraag die je eigenlijk altijd stelt is bijvoorbeeld ‘wat is de kans dat als ik x uitlees x kleiner is dan 1’? Dat noteer je als:

En doorgaans wordt de functie Φ gebruikt om de waarde daarvan te bepalen, dus: Φ(1) geeft aan wat de kans erop is. En omdat die functie niet gemakkelijk uit te rekenen is, heb je daar die tabel voor.

Die tabel kun je echter ook ‘andersom’ gebruiken. Als men vraagt:

,

dan vraagt men voor welke y dit geldt. In de vorige vraag vraagt men bijvoorbeeld voor welk gewicht G geldt dat als je x uitleest de kans dat x minder is dan G 5% is.

Men vraagt dus eigenlijk:

.

En dan moet je dit omtoveren in een z die wel normaal verdeeld is, zodat je je uitleestabel kunt gebruiken. En dat doe je eigenlijk als je de voorgaande vraag omschrijft in:

Omdat je nu weet dat wél standaard normaal verdeeld is, kun je bepalen dat G' gelijk aan -1,645 moet zijn (en G' = (G - 1015)/12).

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Maar als je het niet snapt, laat iemand anders het je uitleggen, in mijn ervaring zijn er altijd meerdere wegen die tot begrip leiden, en ik ben niet beledigd als het de mijne niet is.
pi_72806096
Ik heb de volgende vraag vanuit de verzamelingenleer(hoop dat ik hier dan goed zit):

V = {{∅}, {∅, {∅}}, {∅, {∅}, {∅, {∅}}}}.

Uit hoeveel elementen bestaat de machtverzameling P(V )?

Hierbij wordt met het teken ∅ een lege verzameling bedoelt.

Nu weet ik dat als het aantal elementen van een verzameling n is, dat het aantal elementen van de machtverzameling 2 tot de macht n is.

Volgens mij bestaat deze verzameling uit 3 elementen, dus dat zal betekenen 2³=8

Kan iemand dit verifiëren of zie ik dit helemaal verkeerd ..
  woensdag 16 september 2009 @ 16:08:09 #45
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72806206
Lijkt me correct.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 16 september 2009 @ 16:12:23 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72806404
quote:
Op woensdag 16 september 2009 16:05 schreef Hap_Slik het volgende:
Volgens mij bestaat deze verzameling uit 3 elementen, dus dat zal betekenen 2³=8

Kan iemand dit verifiëren of zie ik dit helemaal verkeerd ..
Klopt, zoals GlowMouse zegt, en de elementen zijn getallen 1, 2 en 3, volgens een veel gebruikte constructie van de natuurlijke getallen, zoals door Von Neumann bedacht. Dit ter info.
pi_72809173
quote:
Op woensdag 16 september 2009 16:12 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt, zoals GlowMouse zegt, en de elementen zijn getallen 1, 2 en 3, volgens een veel gebruikte constructie van de natuurlijke getallen, zoals door Von Neumann bedacht. Dit ter info.
Beide dank. Ik heb de gebruikte stelling nog niet hoeven bewijzen, maar dat moet niet zo moeilijk zijn. Nu had ik nog één afsluitende vraag.
Ik weet dat: ∅ ⊂ V altijd een deelverzameling is van een verzameling(in dit voorbeeld dus V). Nu lijkt de volgende propositie mij onjuist:

{∅} ⊂ V

Dit omdat er geen 'losse' lege verzameling opgenomen is als element in V. Klopt dit dan ook?
pi_72809271
Ja, dat klopt.
pi_72809337
quote:
Op woensdag 16 september 2009 17:13 schreef thabit het volgende:
Ja, dat klopt.
Dan begrijp ik. Bedankt.
pi_72814849
Toch weer een vraagje:

A = {x in R2 | x1 - 2x2 = 0}

Hoe bepaal ik of dit een lineaire deelruimte is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')