abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72717514

Norman Borlaug
1914 - 2009

In de VS is de wetenschapper Norman Borlaug overleden. Hij raakte beken door de ontwikkeling van nieuwe graansoorten die de landbouwopbrengsten verdubbelden.

Borlaug werd beschouwd als de "vader van de Groene Revolutie". Hij was een van de eerste wetenschappers die experimenteerden met biotechnologie en nieuwe gewassen ontwikkelden.

In de jaren 60 ontwikkelde hij de zogenoemde dwergtarwe die hogere opbrengsten kon voortbrengen en meer resistent was tegen ziekten.

Na een spectaculaire stijging van de landbouwopbrengsten in India en Pakistan, werden de graansoorten van Borlaug ook toegepast in Latijns-Amerika en andere delen van de wereld.

Tussen 1960 en 1990 zouden zo de landbouwopbrengsten wereldwijd verdubbeld zijn. Borlaug kreeg voor die "Groene Revolutie" in '70 de Nobelprijs voor de Vrede.

Tot op hoge leeftijd zette hij zijn werk voort en bleef hij waarschuwen tegen terugkerende cycli van hongersnoden. Borlaug bleef ook biotechnologie verdedigen tegen critici en stelde dat het publiek minder kritisch zou staan als het beter geïnformeerd zou worden.

Borlaug stelde ook dat door de hervormingen van de landbouw grote hongersnoden vermeden waren. Critici zeggen dat het probleem verschoven is omdat de wereldbevolking fors is toegenomen net door de gestegen opbrengsten.

Meer info

Bron

Een groot man die overleden is, heeft veel mensen van de honger gered en daar heb je enkel respect voor.
pi_72717861
Hij heeft in ieder geval een mooie leeftijd bereikt.
BE YOUR DOG
pi_72733435
Goede wetenschapper
  maandag 14 september 2009 @ 17:13:00 #4
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_72733999
Deze man en zijn daden waren mij compleet onbekend, maar goede zaak dat hij dat destijds heeft weten te bewerkstelligen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_72734126
quote:
Critici zeggen dat het probleem verschoven is omdat de wereldbevolking fors is toegenomen net door de gestegen opbrengsten.
Valt wel iets voor te zeggen.
Verder niets dan lof voor een man die op de achtergrond belangrijk werk gedaan heeft.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_72737427
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:17 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Valt wel iets voor te zeggen.
Verder niets dan lof voor een man die op de achtergrond belangrijk werk gedaan heeft.
dat gaat helaas op voor vrijwel elke vooruitgang. vinden ze antibiotica uit, leven mensen zolang dat ze allemaal kanker krijgen.

hoe dan ook, Borlaug was een held

RIP
pi_72739539
Deze man heeft meer levens gered dan wie dan ook (schatting ligt boven de 1 miljard). De wereld is echt een bijzonder groot man verloren.
pi_72739595
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:07 schreef justanick het volgende:
Deze man heeft meer levens gered dan wie dan ook (schatting ligt boven de 1 miljard). De wereld is echt een bijzonder groot man verloren.
Dat. Waarlijk een baas van epische proporties.
Ik ga naar huis.
pi_72741820
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:07 schreef justanick het volgende:
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')