Dit verdient in mijn opinie een eigen topic, de filosoof Pascal die meerdere keren geciteerd is op Fok!
En dit is hoe deze "boven gemiddeld intelligente man" denkt over religie, ik citeer:
"De grote filosoof Pascal, zonder meer een intelligente persoon, schreef ooit over het geloven in God. Als je erin gelooft en God bestaat, dan win je, bestaat God niet, dan verlies je niets. Geloof je niet in God en hij bestaat, verlies je, bestaat hij wel, win je. Volgens zijn redenering kun je het beste in God geloven aangezien je dan niets te verliezen hebt. Ook wel "de weddenschap van Pascal" genoemd."
Afgezien dat deze heer buitengewoon grote wiskundige bijdragen heeft geleverd aan de wereld is dit toch wel zo'n grote zak stront dat het bijna misdadig is.
Want waarom zou je winnen als je gelooft als God vergevingsgezind is, waarom niet de rand opzoeken van je eigen denken en als puntje bij paaltje komt tegen God zeggen van: Sorry dude, ik was nieuwschierig, je kent het wel, immers heb jij het gemaakt.
Als je gelooft uit onzekerheid voor wat de toekomst je brengt, hoe erg beperk je jezelf dan wel niet?
Immers als je geloofd dan is er geen ruimte voor andere verklaringen voor zaken dan wat jij geleerd hebt uit een door mensen geschreven boek en we weten allemaal hoe goed mensen zijn in dingen voor waar aannemen om er later achter te komen dat dingen ook anders kunnen zijn als dat ze lijken.
En dit is ook precies de reden waarom de mensen blijven steken in deze tijd en stappen terug zetten in plaats van vooruit, want de grens ligt hier. De mens kan niet groeien als wezen als men blijft geloven dat wij verklaringen hebben voor dingen uit het verleden die exact parallel liggen met de realiteit.
Mijn klacht is dus Pascal met zijn laffe bullshit en mensen die niet verder denken dan hun comfortzone.