quote:Op zondag 13 september 2009 11:28 schreef valek het volgende:
Ik was niet eerder heel erg onder de indruk van de credietkrisis. Ik werk bij een nonprofit organisatie waar ik een vast contract heb. Dus mijn baan betreft zat het goed. Hypotheek is ook goed geregeld. Alleen als je dit leest ga je toch echt wel even denken hoor. Ik ben er tenminste van geschrokken.
Dat hoor ik vaker, er zijn ook genoeg mensen die voor de overheid of semi-overheid werken die de schouders ophalen en zeggen: "welke crisis". Dat geeft tevens aan hoe sterk deze mensen al jarenlang bij de echte economie betrokken zijnquote:Op zondag 13 september 2009 11:28 schreef valek het volgende:
Ik was niet eerder heel erg onder de indruk van de credietkrisis. Ik werk bij een nonprofit organisatie waar ik een vast contract heb. Dus mijn baan betreft zat het goed. Hypotheek is ook goed geregeld. Alleen als je dit leest ga je toch echt wel even denken hoor. Ik ben er tenminste van geschrokken.
Onderbouw dat eens..... Volgens mij is de huidige crisis nl. het gevolg van jarenlange extreme geld creatie om de huizenmarkt-luchtbel tot astronomische proporties op te blazen. Vroeg of laat gaat dat fout en dat punt lijkt nu bereikt. De economie werd vol gepompt met schuld, schuld die afbetaald moet worden. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom afschaffing van de HRA de economie juist ten goede komt, echter de egoistische huizenbezitter denkt enkel aan zijn eigen 'luchtkasteel' en de mogelijke gevolgen voor zijn portemonnee. Jarenlang zijn ze apetrots geweest op hun bouwsel dat op magische wijze een grotere waarde leek te vertegenwoordigen, mensen buitelden over elkaar heen om nog meer geld neer te leggen voor een stapel stenen op een postzegel. Nu de fata morgana word doorzien blijkt een huis slechts weer een stapel stenen te zijn in plaats van een geweldige investering waar je slapend rijk mee kan worden. Plots moet alles in het werk gesteld worden om de waarde te handhaven, dat is toch krankzinnig?quote:Op zondag 13 september 2009 11:48 schreef Stephan1237 het volgende:
Ze gaan de HRA niet afschaffen hoor, dan kil je echt de economie en alle huisbezitters
En vergeet niet dat je geen voorspelling kan doen hoe hoog de rente zal staan over 5 jaar als je dan weer een nieuwe hypotheek moet afsluiten.quote:Op zondag 13 september 2009 12:13 schreef LXIV het volgende:
Wat je doet is feitelijk speculeren op een lagere huizenprijs. Dat kan zeer lucratief zijn wanneer de prijzen werkelijk dalen. Een daling van 30% wordt reeel geschat (IMF). Je kunt dan zelf uitrekenen hoeveel je verdient wanneer je verkoopt en op het juiste moment weer instapt.
Verhogen lijkt me geen optie omdat in hele gebieden in NL de sociale huurwoning huurprijzen al schrikbarend hoog zijn als je geen huursubsidie ontvangt. Ik zou het per regio afhankelijk maken, dat is eerlijker.quote:Op zondag 13 september 2009 14:08 schreef Bierie het volgende:
Zou het ook effect kunnen hebben op de prijs van sociale huurwoningen? Ik zie de overheid wel bezuinigen op huurtoeslag (en wellicht terecht). Maar ik zie niet in hoe de overheid het kan rechtvaardigen om de huurprijs in de sociale huursector te verhogen.
Schrikbarend hoog? Nee integendeel. De particuliere huursector is al jaren zijn grip op de realiteit kwijt. Maar de meeste sociale huurwoningen hebben m.i. een reele prijs.quote:Op zondag 13 september 2009 14:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Verhogen lijkt me geen optie omdat in hele gebieden in NL de sociale huurwoning huurprijzen al schrikbarend hoog zijn als je geen huursubsidie ontvangt. Ik zou het per regio afhankelijk maken, dat is eerlijker.
Ik zie het juist helemaal niet gebeuren omdat er binnenkort een grote inflatie komt (stijgende olieprijs) en een schreeuwend tekort aan fatsoenlijke normale huurwoningen zonder 10-tallen jaren wachtlijst. Iedereen maakt de vergelijking met de jaren 80, maar toen hoefde je niet 10-tallen jaren te wachten op een fatsoenlijke huurwoning en toen werkte vaak maar 1 persoon per gezin. (trouwens 200k is niet goedkoop vind ik)quote:Op zondag 13 september 2009 14:12 schreef Devz het volgende:
Je maandelijkse lasten bij huren zijn waarschijnlijk hoger dan de lasten die je momenteel hebt, dus wat maakt het dan verder uit of de waarde van je huis daalt? Dat is alleen relevant als je het als investering ziet.
Daarnaast zullen de huizenprijzen met minimaal 15% moeten dalen wil je überhaupt geen verlies maken op nu verkopen en later weer kopen. Ik weet niet in welk segment je zit, maar zeker bij de wat goedkopere woningen rond de 200k zie ik dat nog steeds niet zo snel gebeuren.
Hier is een 2x zo groot rijtjeskoophuis 100 euro p/m goedkoper (gedurende 30 jaar 50% aflossing) dan een sociaal huurwoningappartement zonder huurtoeslag. Dat zegt toch genoeg? Nu ik verhuis kan de woningbouwcorporatie weer de huur verhogen.quote:Op zondag 13 september 2009 14:12 schreef Bierie het volgende:
[..]
Schrikbarend hoog? Nee integendeel. De particuliere huursector is al jaren zijn grip op de realiteit kwijt. Maar de meeste sociale huurwoningen hebben m.i. een reele prijs.
Precies, de helft van de mensen krijgt HRA. Je moet echt heel weinig verdienen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Ik ken zelf geen mensen die huren en huurtoeslag krijgen. De meeste mensen die ik ken met een huis trekken wel flink van de HRA. Echt huren is vaak goedkoper dan kopen, maar veel kopers maken zich maar wijs dat ze zo 'goedkoop' uit zijn.quote:Op zondag 13 september 2009 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hou er ook rekening mee dat je niet zomaar even snel een huurwoning vind in NL. Vrije sector kan, maar dat is schrikbarend duur en je ontvangt NIKS van de overheid voor je woonlasten, terwijl praktisch geheel NL dat wel krijgt.
3 ton, dat is 3,3 T incl KK en ongeveer 3,5T all in. Daar moet je 70K bruto voor verdienen om dit als hypo te krijgen bij de bank. Hoeveel mensen verdienen dit nu? Misschien 25% van de bevolking. Logisch dat ze niet snel verkocht worden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 10:39 schreef FP128 het volgende:
Sommigen van jullie kunnen rondpraten zoveel je wilt maar als ik bij mij in de buurt kijk als het gaat om koopwoningen dan staan er heel veel te koop. Ik heb het dan over woningen die bij 3 ton beginnen.
Die crisis heeft al heel veel slachtoffers gemaakt zo te zien en velen durven nog steeds de hoofdprijs te vragen en zijn dan verbaast dat ze 9 mnd na dato nog geen bod hebben gehad.
Wanneer je beide een hbo+ opleiding hebt gedaan en full time wertk zal je daar toch wel aan zitten mag ik voor hun hopen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 11:56 schreef LXIV het volgende:
3 ton, dat is 3,3 T incl KK en ongeveer 3,5T all in. Daar moet je 70K bruto voor verdienen om dit als hypo te krijgen bij de bank. Hoeveel mensen verdienen dit nu? Misschien 25% van de bevolking. Logisch dat ze niet snel verkocht worden.
Je moet ook rekenen dat er op een zeker moment kinderen komen waarbij er eentje minder gaat werken, of anders de kinderopvang die niet goedkoop is. Bovendien 2x HBO+ is maar een klein percentage van de bevolking.quote:Op dinsdag 15 september 2009 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je beide een hbo+ opleiding hebt gedaan en full time wertk zal je daar toch wel aan zitten mag ik voor hun hopen.
KK is maar 6% en men rekent normalitair volgens mij 10% voor het allin verhaal, hoe kom jij aan de 16%?
Verder zijn huizen van 3 ton+ niet bedoeld voor starters, alheowel ze dat wel allemaal willen maar dat is gewoon onrealistisch.. De meest doorstromers hebben een gedeelte van hun vorige hypotheek afgelost en nog wat overwaarde uit hun oude huis, dus hoeft men maar 2 ton hypotheek af te sluiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |