quote:za 12 sep 2009, 13:38 |
Wolven rukken op naar Nederland
ARNHEM - Op slechts 200 kilometer van Nederland bevinden zich wolven. Dat heeft de Zoogdiervereniging zaterdag bekendgemaakt. Daarmee is Nederland binnen het bereik van zwervende jonge wolven. Het is voor wolven heel gewoon om op een dag 50 kilometer af te leggen.
De wolf leefde aan het eind van de negentiende eeuw voor het laatst in het wild in Nederland. Het grootste Europese landroofdier, de wolf, is volgens de organisatie bezig met een terugkeer naar West-Europa en ook naar Nederland. De aantallen wolven in Oost-Europese landen zijn gegroeid en ook in West-Europa wordt hij steeds vaker waargenomen. Inmiddels zitten er al wolven in Midden-Duitsland, onder andere in Hessen, op zo'n 200 kilometer van de Nederlandse grens.
De Zoogdiervereniging denkt dat wolven mogelijk de Veluwe met het vele wild aantrekkelijk vinden. De organisatie kan echter niet voorspellen of en zo ja, wanneer de wolven Nederland zullen bereiken.
Ja je leest eens in de zoveel tijd weer eens iets over oprukkende wolven inderdaad, en voor mij mogen ze.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:23 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik had vroeger als kleine Fortune_Cookie een abbo op de Kijk, en daar stond eind jaren 80, begin jaren 90 al in dat de Wolf weer oprukte richting Nederland.
Dus het zal best, maar erg veel haast maken ze niet.
Ja de poema was ook al in Nederland gezien. Niet dat ze hier dan meteen leven hoor.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:29 schreef Schunckelstar het volgende:
is dit niet al oud nieuws![]()
paar maanden geleden was er op ned 1 al een reportage dat ze al in nederland gezien waren
Mooie dieren waar veel misverstanden over bestaan.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:30 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ja je leest eens in de zoveel tijd weer eens iets over oprukkende wolven inderdaad, en voor mij mogen ze.
Ze spreken wel redelijk tot mijn verbeelding.
niet zo best voor de de jonge sappige hertjes op de Veluwequote:Op zaterdag 12 september 2009 14:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Best een goede ontwikkeling dus, laat zien dat de natuur meer de vrije loop krijgt weer.
ja, maar van de wolven hadden ze ook uitwerpselen gevondenquote:Op zaterdag 12 september 2009 14:31 schreef -SG- het volgende:
[..]
Ja de poema was ook al in Nederland gezien. Niet dat ze hier dan meteen leven hoor.
Het probleem wat je onvermijdelijk zult krijgen is dat er klachten komen over vee dat ten prooi valt aan wolven. In de VS is dat altijd een hot issue, toevallig is er net weer een bericht over wolvenjacht in de VS.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:30 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ja je leest eens in de zoveel tijd weer eens iets over oprukkende wolven inderdaad, en voor mij mogen ze.
Ze spreken wel redelijk tot mijn verbeelding.
Waren die al niet afgeschoten vorig jaar omdat er een overschot aan wilde zwijnen was?quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:33 schreef henkway het volgende:
[..]
niet zo best voor de wilde varkentjes op de veluwe
Kamervragen door de PVDD denk ik
Lekker schijten in de bosjes en huilen naar de maan.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:33 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
ja, maar van de wolven hadden ze ook uitwerpselen gevonden
Juist wel! Blijft dat eindelijk een keer op natuurlijke wijze in stand ipv. dat jaarlijkse geneuzel over kuddes zwijnen die veels te groot zijn, alles slopen maar toch niet afgeschoten mogen worden door de PVDD.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:33 schreef henkway het volgende:
[..]
niet zo best voor de wilde varkentjes op de veluwe
Kamervragen door de PVDD denk ik
en de jonge reetjes dan??quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Waren die al niet afgeschoten vorig jaar omdat er een overschot aan wilde zwijnen was?
Tja, ik weet niet wat zieliger is, een Bambi doodgeschoten door een jager of een Bambi uiteengereten door een wolf. Er zullen vast kamervragen zijn over het script.quote:
Inderdaad, ze zijn er al!quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:29 schreef teknomist het volgende:
Ik dacht de Grijze Wolven?
quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Inderdaad, ze zijn er al!
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:35 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Lekker schijten in de bosjes en huilen naar de maan.
BORN FREE
Ja dat zal ongetwijfeld, grote kans dat die beesten hier niet kunnen. Maar ik vind het wel prachtige beesten.quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het probleem wat je onvermijdelijk zult krijgen is dat er klachten komen over vee dat ten prooi valt aan wolven. In de VS is dat altijd een hot issue, toevallig is er net weer een bericht over wolvenjacht in de VS.
Dat probleem is er ook met beren in Oostenrijk bijvoorbeeld (die komen vanuit Slovenië). Veel mensen vinden het prachtig, maar het stelt ook aardig wat eisen aan je ecologische structuur en bereidheid van veehouders die hun vee niet kwijt willen. Als het echt zover is, dan zal het denk ik nog wel aardig wat gemoederen losmaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |