quote:
Bij deze dus, mijn ervaring in het kort:
Wat ik positief aan de Vrijmetselarij vond:
De doelstelling: Leren over jezelf middels de ritualen, de gezelligheid, een stukje typisch west-europese cultuur.
Als je verdieping zoekt in het dagelijks leven dan kun je je natuurlijk ook tot bv. het boedhisme wenden, of je bij een één of ander geloof aansluiten.
Wat me aansprak is dat de Vrijmetselarij zijn wortels heeft in onze samenleving.
Een religie heeft meestal wel dogma's. De Vrijmetselarij heeft dat absoluut niet. Het zijn allemaal zoekers.
De ritualen dienen om een gevoel over te brengen, wat niet goed met woorden uitgedrukt kan worden.
Mijn negatieve ervaringen:
Al met al is het vrij inhoudsloos. De rituele handelingen begon ik na verloop van tijd een beetje als een poppenkast te beschouwen.
Je zou er je zelfkennis mee moeten kunnen verdiepen. Maar naar mijn idee is het absoluut niet nodig om ritueeltjes te gaan doen om dieper na te denken over het leven.
We vierden oa. zomer- en winter St. Jan, en later kwamen daar nog de voorjaars- en najaarsevening bij.
Allemaal leuk en aardig, maar als je een beetje een gevoelig mens bent, heb je geen ritueeltjes nodig om te weten wanneer de evening is, of de kortste en de langste dag.
Ook de drie graden waaarin ik ingewijd werd, geboorte, leven en dood.. Ik vond het allemaal erg voor de hand liggend. Mijn broeders gaven daar zo ontzettend hoog van op, maar ik kreeg steeds meer het gevoel van het sprookje van de 'kleren van de keizer'.
Daarbij hadden de oudere leden soms nazistische sympathieën en dat stond me absoluut niet aan.
Het is zo dat Hitler een geweldige fascinatie had voor de Vrijmetselarij en inwijdingsgenootschappen in het algemeen.
Hij adopteerde er een heleboel symboliek uit, tbv. de SS, maar heeft de Vrijmetselarij wel naderhand verboden.
Later zinspeelden sommige oudere leden erop dat Hitler toch wel goede dingen had gedaan enzo. Ik vraag me ook af -maar dat is een zeer persoonlijke opvatting, die ik absoluut niet kan staven- of er niet oud-SS leden of mensen met nazistische sympathieën later Vrijmetselaar zijn geworden.
Zij delen wel diezelfde fascinatie voor symboliek.
Wat me uiteindelijk heeft doen besluiten mijn lidmaatschap op te zeggen waren dingen van meer persoonlijke aard. Ik had toentertijd een bijbaantje als fascilitair medewerker van het gebouw, ik zorgde voor de bar, hield de toko schoon, etc.
Mijn loon werd, toen iemand anders de functie overnam te laat of niet betaald en er werd geen loonbelasting afgedragen waardoor ik netto nauwelijks iets verdiende. Ik kreeg te maken met stevige belastingaanslagen.
Toen ik ging dreigen met de vakbond, kreeg ik ineens iedere drie maanden een functioneringsgesprek waarin vooral werd benadrukt wat er niet deugde aan mijn werkzaamheden. Ik had al vijf jaar voor ze gewerkt, zonder ook maar één wanklank.. Het was duidelijk dat ze een negatief dossier aan het opbouwen waren om me uiteindelijk te kunnen ontslaan.
Verder bood een 'broeder' mij woonruimte aan.. ik kon een deel van zijn woning huren. Al snel werd duidelijk dat hij dat niet deed voor mij, maar voor zijn eigen gewin. Hij vroeg er een behoorlijk commerciële prijs voor en ik kon een deel daarvan terugverdienen door allerlei hand- en spandiensten te verlenen.
Hij wilde dus eigenlijk inwonend personeel dat nog geld opbrengt ook..
Toen ik het huurcontract opzegde (Ik ging bij mijn toenmalige vriendin intrekken) heeft hij geprobeerd zijn gelijk te halen via de loge, die nog partij voor hem trok ook..
Voor mij was dat de druppel, ik heb onmiddellijk mijn lidmaatschap en mijn baantje daar opgezegd en besloot dat ik niets meer met die malloten te maken wilde hebben.
Ergens jammer, want in de eerste jaren waren mijn ervaringen best goed.
In een notedop is dat dus mijn avontuur bij de 'padvinderij voor volwassenen'.