abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72667988
De Vrijmetselaarij, een onderwerp dat in BNW veelbesproken is.
Ook in boeken en films wordt dit onderwerp regelmatig aangehaald. Veel samenzweringen en andere complotten hebben vaak hun wortels (qua theorie) in de boom die Vrijmetselaarij heet.

Maar wat is de Vrijmetselaarij nu eigenlijk? Wat motiveert ze, wat drijft ze en bovenal, wat doen ze?

Vragen waar men normaal niet 1,2,3 een antwoord op kan geven. Vragen die vaak extra twijfel oproepen, omdat het zo in het onbekende zit.

Daarom met gepaste trots, het volgende. We hebben een user gevonden, een voormalig Vrijmetselaar, die hierover wil vertellen en die normale vragen wel wil beantwoorden.

Erg tof dus, want wat is er nou mooier dan informatie uit de bron zelf?

We hopen/gaan ervanuit dat jullie hem dan ook gastvrij ontvangen en hem met respect zullen behandelen en vragen zullen stellen zonder hem persoonlijk af te schieten over de ideeën en opvattingen die de groepering, die hij de rug heeft toegekeerd, volgens sommigen zou hebben.

Het kan ook zijn dat men vragen heeft die hij simpelweg niet zal kunnen beantwoorden, enfin, we hopen dat dit een mooi informatief topic wordt!

Daarom alvast duizendmaal dank aan Enneacanthus_Obesus voor zijn welwillendheid hiervoor
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72668249
Welkom hier!

Misschien zou je zelf vast het één en ander van je ervaringen willen vertellen?
pi_72668357
Hoe weten we dat hij echt een voormalig Vrijmetselaar is?
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_72668384
Niet
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_72668396
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Vraag het hem zou ik zeggen
Mr. Prolapse 2009
pi_72668446
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:06 schreef ToT het volgende:
Welkom hier!

Misschien zou je zelf vast het één en ander van je ervaringen willen vertellen?
Bij deze dus, mijn ervaring in het kort:

Wat ik positief aan de Vrijmetselarij vond:
De doelstelling: Leren over jezelf middels de ritualen, de gezelligheid, een stukje typisch west-europese cultuur.
Als je verdieping zoekt in het dagelijks leven dan kun je je natuurlijk ook tot bv. het boedhisme wenden, of je bij een één of ander geloof aansluiten.
Wat me aansprak is dat de Vrijmetselarij zijn wortels heeft in onze samenleving.
Een religie heeft meestal wel dogma's. De Vrijmetselarij heeft dat absoluut niet. Het zijn allemaal zoekers.
De ritualen dienen om een gevoel over te brengen, wat niet goed met woorden uitgedrukt kan worden.

Mijn negatieve ervaringen:
Al met al is het vrij inhoudsloos. De rituele handelingen begon ik na verloop van tijd een beetje als een poppenkast te beschouwen.
Je zou er je zelfkennis mee moeten kunnen verdiepen. Maar naar mijn idee is het absoluut niet nodig om ritueeltjes te gaan doen om dieper na te denken over het leven.
We vierden oa. zomer- en winter St. Jan, en later kwamen daar nog de voorjaars- en najaarsevening bij.
Allemaal leuk en aardig, maar als je een beetje een gevoelig mens bent, heb je geen ritueeltjes nodig om te weten wanneer de evening is, of de kortste en de langste dag.
Ook de drie graden waaarin ik ingewijd werd, geboorte, leven en dood.. Ik vond het allemaal erg voor de hand liggend. Mijn broeders gaven daar zo ontzettend hoog van op, maar ik kreeg steeds meer het gevoel van het sprookje van de 'kleren van de keizer'.
Daarbij hadden de oudere leden soms nazistische sympathieën en dat stond me absoluut niet aan.
Het is zo dat Hitler een geweldige fascinatie had voor de Vrijmetselarij en inwijdingsgenootschappen in het algemeen.
Hij adopteerde er een heleboel symboliek uit, tbv. de SS, maar heeft de Vrijmetselarij wel naderhand verboden.
Later zinspeelden sommige oudere leden erop dat Hitler toch wel goede dingen had gedaan enzo. Ik vraag me ook af -maar dat is een zeer persoonlijke opvatting, die ik absoluut niet kan staven- of er niet oud-SS leden of mensen met nazistische sympathieën later Vrijmetselaar zijn geworden.
Zij delen wel diezelfde fascinatie voor symboliek.

Wat me uiteindelijk heeft doen besluiten mijn lidmaatschap op te zeggen waren dingen van meer persoonlijke aard. Ik had toentertijd een bijbaantje als fascilitair medewerker van het gebouw, ik zorgde voor de bar, hield de toko schoon, etc.
Mijn loon werd, toen iemand anders de functie overnam te laat of niet betaald en er werd geen loonbelasting afgedragen waardoor ik netto nauwelijks iets verdiende. Ik kreeg te maken met stevige belastingaanslagen.
Toen ik ging dreigen met de vakbond, kreeg ik ineens iedere drie maanden een functioneringsgesprek waarin vooral werd benadrukt wat er niet deugde aan mijn werkzaamheden. Ik had al vijf jaar voor ze gewerkt, zonder ook maar één wanklank.. Het was duidelijk dat ze een negatief dossier aan het opbouwen waren om me uiteindelijk te kunnen ontslaan.
Verder bood een 'broeder' mij woonruimte aan.. ik kon een deel van zijn woning huren. Al snel werd duidelijk dat hij dat niet deed voor mij, maar voor zijn eigen gewin. Hij vroeg er een behoorlijk commerciële prijs voor en ik kon een deel daarvan terugverdienen door allerlei hand- en spandiensten te verlenen.
Hij wilde dus eigenlijk inwonend personeel dat nog geld opbrengt ook..

Toen ik het huurcontract opzegde (Ik ging bij mijn toenmalige vriendin intrekken) heeft hij geprobeerd zijn gelijk te halen via de loge, die nog partij voor hem trok ook..
Voor mij was dat de druppel, ik heb onmiddellijk mijn lidmaatschap en mijn baantje daar opgezegd en besloot dat ik niets meer met die malloten te maken wilde hebben.
Ergens jammer, want in de eerste jaren waren mijn ervaringen best goed.

In een notedop is dat dus mijn avontuur bij de 'padvinderij voor volwassenen'.
pi_72668497
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dat kun je niet weten.. Ja, ik heb mijn schootsvel en handschoenen nog en mijn meestersdiploma.. en ergens in een oud nummer van 'Ken Uzelve' (tijdschrift voor Vrijmetselaren) staat mijn naam genoemd in het kader van een toneelspel, in feite een oud inwijdingsritueel, waar ik ooit aan meewerkte..
Maar daarvoor zouden we persoonlijk contact moeten hebben.
Hier op het forum kan ik dus niets bewijzen.
pi_72668541
Thx voor je verhaal!

Schootsvel? Wat is dat?
  zaterdag 12 september 2009 @ 11:24:04 #9
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_72668572
Je negatieve ervaringen zijn in mijn ogen wel erg gebaseerd op je persoonlijke wrok tegen de Vrijmetselarij. Je praat echt als een gekwetst arbeidertje die zijn boze baas wil aanpakken.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_72668584
Kan je iets meer vertellen over de rituelen? En wat deden jullie op bijeenkomsten?

Iets wat ik mij al lange tijd afvraag is of ik het moet zien als een 'old boys network'?
pi_72668629
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:22 schreef ToT het volgende:

Schootsvel? Wat is dat?
Een soort van schort, (meestal) gemaakt van leer. Gezien de onstaansgeschiedenis (en de naam) zal het wel een soort van reliek zijn wat vroeger deel uitmaakte van het uniform/werkkleding.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 12 september 2009 @ 11:28:00 #12
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_72668637
< doei >

[ Bericht 92% gewijzigd door Dragorius op 12-09-2009 11:29:11 ]
pi_72668639
Een schootsvel is een soort van schort of voorschoot, in de middeleeuwen werden die door bouwvakkers gedragen.
Nu dus door Vrijmetselaren, tijdens een ritueel.
pi_72668645
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef Niesl het volgende:
Kan je iets meer vertellen over de rituelen? En wat deden jullie op bijeenkomsten?

Iets wat ik mij al lange tijd afvraag is of ik het moet zien als een 'old boys network'?
Dat dus! Ik denk dat de meesten hier wel geïnteresseerd zijn.

Ik heb wel eens gehoord dat de Vrijmetselaars wel eens open dagen hebben en dat sommige spirituele mensen er wel een heel fijne energie vinden hangen.

Anderen zeggen dat dit niet de ECHTE Vrijmetselaars zijn en dat het idd meer een old boys network is die elkaar onderling matsen met prijsafspraken en whatever en samen sigaren roken.
pi_72668663
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Een schootsvel is een soort van schort of voorschoot, in de middeleeuwen werden die door bouwvakkers gedragen.
Nu dus door Vrijmetselaren, tijdens een ritueel.
Hehehe zo voordehandliggend he! Waarom kwam ik daar niet zelf op?
pi_72668711
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef HunterSThompson het volgende:
Je negatieve ervaringen zijn in mijn ogen wel erg gebaseerd op je persoonlijke wrok tegen de Vrijmetselarij. Je praat echt als een gekwetst arbeidertje die zijn boze baas wil aanpakken.
Op welke wrok is deze persoonlijke sneer gebaseerd?
pi_72668752
Enneacanthus_Obesus is er een inwijdingsritueel? Is die voor iedereen gelijk? Kun je die eens omschrijven?
Mr. Prolapse 2009
  zaterdag 12 september 2009 @ 11:34:51 #18
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_72668763
< nu is het genoeg >

[ Bericht 82% gewijzigd door Dragorius op 12-09-2009 11:35:59 ]
pi_72668768
Hoe kom je bvij zoiets terecht? Kan je je gewoon ergens aanmelden? Zijn er introductiedagen of zo? Of moet je worden voorgesteld door iemand die er al bij is?
vosss is de naam,
pi_72668875
Enneacanthus_Obesus, er wordt gezegd dat de oprichter van wicca (Gerald Gardner ?) een vrijmetselaar was en de ideologieën en symbolen van de vrijmetselarij in wicca verwerkt zou hebben. Daarnaast zouden andere vrijmetselaars ook hun symboliek en energie in andere spirituele stromingen waaronder zelfs Reiki hebben verwerkt.

Zit hier volgens jou ook maar enige vorm van waarheid in?
pi_72668894
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Daarbij hadden de oudere leden soms nazistische sympathieën en dat stond me absoluut niet aan.
Het is zo dat Hitler een geweldige fascinatie had voor de Vrijmetselarij en inwijdingsgenootschappen in het algemeen.
Hij adopteerde er een heleboel symboliek uit, tbv. de SS, maar heeft de Vrijmetselarij wel naderhand verboden.
Later zinspeelden sommige oudere leden erop dat Hitler toch wel goede dingen had gedaan enzo. Ik vraag me ook af -maar dat is een zeer persoonlijke opvatting, die ik absoluut niet kan staven- of er niet oud-SS leden of mensen met nazistische sympathieën later Vrijmetselaar zijn geworden.
Zij delen wel diezelfde fascinatie voor symboliek.
Grappig dat je dit zegt. Ik ben verleden jaar oktober samen met een vriend eens in een kroeg in gesprek geraakt met twee gepensioneerde mannen die naar eigen zeggen lid waren van de vrijmetselarij, en er nogal totalitaire en racistische denkbeelden op nahielden. Het was vlak voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en ze vonden het maar niks dat een neger wel eens president zou kunnen worden van het machtigste land ter wereld. Dat zouden 4 jaren van afgrijselijke rampspoed worden. De neger was immers maar een inferieur ras, en dat bleek wel uit het feit dat de blanke mens de neger eeuwenlang heeft geslaafd. Hoe zou een neger dan in godsnaam invloed uit kunnen oefenen over blanken en aziaten? Dat zou alleen maar kunnen leiden tot chaos, anarchie en de val van het Amerikaanse Rijk, waarna de islam de verzakte VS en Europa zou veroveren. Een gedenkwaardige avond was dat. Het kan natuurlijk dronkenmansgelal geweest zijn, maar het geeft toch te denken.
pi_72668906
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:24 schreef Niesl het volgende:

Wekelijks hadden we een comparitie. Eén van de leden leverde een zg. 'bouwstuk' op. Dat is een soort van korte lezing met een levensbeschouwelijk onderwerp. Soms hadden we ook gastsprekers.
Na afloop konden leden vragen stellen, dat was erg leuk. Heel anders dan een preek van de pastoor oid, waarbij discussie onmogelijk is.

De rituelen drukken symbolisch belangrijke gebeurtenissen in het leven uit. geboorte, leven, dood, begin van de zomer, begin van de winter en als er een lid overlijdt is er ook een ritueel. Ik weet niet zo heel goed wat ik daar verder over moet vertellen, eigenlijk..
pi_72668966
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:35 schreef vosss het volgende:
Hoe kom je bvij zoiets terecht? Kan je je gewoon ergens aanmelden? Zijn er introductiedagen of zo? Of moet je worden voorgesteld door iemand die er al bij is?
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
pi_72668981
Ja wat We mochten toch vragen stellen en ik vroeg me dat af. Het lijkt mij een normale vraag hoor
vosss is de naam,
pi_72668999
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 11:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]
De rituelen drukken symbolisch belangrijke gebeurtenissen in het leven uit. geboorte, leven, dood, begin van de zomer, begin van de winter en als er een lid overlijdt is er ook een ritueel. Ik weet niet zo heel goed wat ik daar verder over moet vertellen, eigenlijk..
Erg interessant.

Waar ik naar op zoek ben is hoe zo'n ritueel er uit ziet. Ik geef een extreem voorbeeld (komt uit een film):
Is het ritueel een bijeenkomst waarbij er brandende kaarsen staat op de hoeken van een pentagram, waarbij alle deelnemers slechts gekleed zijn in gewaden met kappen terwijl zij aan het chanten zijn bepaalde figuren lopen?

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het iets is als bovenstaande, maar ik heb er geen beeld hoe het dan wel is.

Wat gelijk nog een vraag oproept; ging iedereen in zijn eigen kleding naar een bijeenkomst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')