abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73013376
Begint dat nu al? Dat alles interessanter is dan drinken? Wel heel gezellig dat hij naar me gaat zitten lachen, maar dat om zich heen kijken... Gelukkig neemt hij mijn tepel niet mee.

Ga dus een ketting kopen/maken. Bedankt voor de tip!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_73013878
haha Oeke

hier heb ik een luilakje die optimaal profiteert van mijn sterke tsr
ze gaat er gewoon onder hangen en laat het erin druppelen... muppet haha. Pas als dat niet hard genoeg meer gaat dan gaat ze echt drinken. Ik vind het best, het duurt iets langer zo maar het scheelt verslikken en een kind dat schrikt van de melk enzo.

Volgens mij heb ik hier een regeldag trouwens ze is nu zo'n beetje iedere twee uur wakker en huilerig en wil alleen maar bij lief of mij hangen en ze lijkt ook gevoed te willen worden.
Enige probleem is dat ik een beetje twijfel. Ik leg haar wel aan maar ze heeft ook last van krampjes, ik hoor de luchtbellen soms gewoon door haar darmpjes rommelen en er komen soms knetters uit waar je u tegen zegt Ik weet dus niet of het echt een regeldag is of dat ze wil drinken tegen de krampjes en daar vervolgens weer meer krampjes van krijgt...
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_73014639
Huup, je zou kunnen proberen haar wat meer rechtop te voeden. Dan borrelt de lucht tijdens de voeding al een beetje naar boven en kan wat beter een boertje laten.
Of voeden tegen de zwaartekracht in; dan lig jij op je rug of onderuitgezakt met kussens om te ondersteunen. A. leg je op haar buik op de jouwe. Ondersteun het hoofdje een beetje.

En als je een kussen op je schoot legt en A. op haar buik op dat kussen legt kun je zachtjes op haar rugje kloppen. Daarna hou je haar overeind en dan heb je kans dat er nog een lekkere grote boer uitkomt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_73015381
oh dat tegen de zwaartekracht in voeden vond ik echt helemaal niets
met name door haar voorkeurshouding enzo omdat ze haar lijfje dus scheef trekt en haar nek ook is dat meer strijd dan dat ze echt drinkt.

Ik zal haar eens proberen wat meer rechtop te houden ja. Maar boeren gaat op zich best goed. Althans, ze boert flink altijd na een voeding en ik hou haar een goeie tien minuten ofzo rechtop tegen me aan en klop op haar ruggetje. Had niet verwacht dat ze daarna nog meer zou moeten boeren eigk
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 22 september 2009 @ 19:56:35 #55
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_73015637
Ik doe in bed een soort van onderuitgezakte madonnahouding om de voeding wat rustiger te laten komen. Dan ligt hij wel redelijk tegen de zwaartekracht in te drinken, maar zonder dat ik zijn hoofd omhoog moet houden.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_73015877
oh dat kan ook ja ca.ra *noteert*

ik voed 's nachts trouwens liggend, das ook wel een klein beetje tegen de stroom in toch?
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_73017735
Wat het ook geweest is, het lijkt nu over: links of rechts, hij pakt allebei de kanten even goed nu.

Hoeveel toeschietreflexen hebben jullie ongeveer?
Ik heb er meerdere tijdens het voeden en ook gewoon spontaan, zelfs als Toby niet eens in zicht is. Kan me van Devin niet herinneren dat ik er zoveel had, dat zo vaak ineens beide borsten op tilt staan. Nou ja, ik had gelukkig nog niet genoeg te wassen
.... met gevoel voor drama....
pi_73018211
ik had vandaag een toeschietreflex tijdens een "demonstratie" onderzoek pasgeborene
En dat is best apart want die heb ik al ruim 1,5 jaar niet zomaar meer even zonder kind aan de borst.

Dat arme wurmpie vond het na 5 minuten al echt niet meer leuk en had over duidelijk honger. En nadat het volledige onderzoek voorgedaan was ging moeder het meisje ook nog in bad doen zonder het eerst te eten te geven.

Geen idee hoe vaak ik ze bij pepijn heb, nu drinkt hij iig lang niet meer altijd tot er een tsr komt. Vaak is het ook gewoon een paar slokjes/mama hangen. Toen Pepijn klein was was het vaak maar 1tsr, of 1 aan iedere kant. Dan had hij al ruim voldoende melk gehad.
pi_73018772
Oei, tenenkrommend lijkt me
Dan zou je het liefst zo'n kleintje maar even zelf aan de borst leggen, dat wilde je lichaam wel in ieder geval!
.... met gevoel voor drama....
pi_73018879
Kersjes, ik merk dat ik nu bij Ruben veel meer toeschietreflexen heb tijdens het voeden en mijn borsten zijn nog steeds niet zindelijk, als er aan de een wordt gedronken doet de ander vrolijk mee.
En ja die was
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_73025052
Ik heb denk ik maar 1 keer een tsr. Ik wist eerst niet eens of ik hem wel voelde, maar het is een licht geprik in mijn andere borst waaraan ik het herken. Hij drinkt ook maar aan 1 kant meestal.
Maar het is dus normaal dat je borsten later "zindelijk" worden dan bij een eerste?
Ik kan me niet herinneren dat ik toen met 5 maanden nog lekte.
(volgens een vriendin komt het omdat T minder vaak drinkt dan L )

Borstvoeding gaat hier even minder vlot... T is ontzettend snel afgeleid, zeker als zijn zus rond hem komt spelen (ik kan haar moeilijk in haar bedje stoppen als ik alleen thuis ben met hun twee) en irritanter: hij wil daarna ook niet weer aanhappen. Dat is vooral niet handig 's morgens. Dan heeft hij bvb om 3 of 4u gegeten, om 7u leg ik hem op mijn verzoek aan. Maar als het dan niet lukt, drinkt hij pas weer rond 11 uur in de opvang en zit er ontzettend veel tijd tussen twee voedingen...
Kolven gaat ook minder goed, 100 ml minder dan vroeger bij de eerste kolfbeurt (aan een tweede kom ik door allerlei gedoe niet vaak meer, maar dat is nog bedroevender) Gelukkig kolf ik voorlopig nog genoeg voor de opvang, maar ik begin hem toch stilletjes te knijpen voor een productiedip. (minder kolven, geen inhaalgedrag 's avonds, snel loslaten, ...) Pfff hoe anders is het toch om je tweede (of derde of ...) kindje aan de borst te hebben.
pi_73025080
En arm kleintje... maar ja, het was vast "haar tijd" nog niet?
pi_73051714
De toeschietreflex kwam vast van de hormonen, die vrijkwamen bij het kleine wurmpje p_iglet.

Ja een afgeleid kindje tijdens de bv is geen pretje. Ik heb dat ook wel eens. Als hij dan begint te lachen of te kletsen en niet meer aanhapt of wel aanhapt maar niet goed meer door drinkt, dan denk ik ook wel eens hij heeft genoeg gehad. Soms blijkt achteraf op het kdv dat hij misschien toch wat minder heeft gehad. Zo zei een leidster laatst dat hij om 9 uur al aan het piepen was. Toen heeft die zijn fruithapje eerder gekregen. Gelukkig kun je bij een ouder kind dan weer eens improviseren.

De tip van het onder een doek kruipen om afleiding te voorkomen werkte hier niet zo goed. Hij trekt het altijd weg en dan is die daarmee bezig. De deken durf ik niet echt over ons heen te doen. Wel ga ik kersjes tip met de ketting nog proberen. Moet eerst even een leuke ketting met grote kralen kopen. Dan maar hopen, dat hij tijdens het spelen ermee blijft drinken. Nu komen soms namelijk ook zijn vingers/ handje tussen de borst en zijn mondje. Hopelijk dat dat met de ketting niet zo werkt, dat dan de ketting in de mond gaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_73051949
Ik krijg een tsr als ik voed, niet spontaan, gelukkig. Fee is ook wel vaker afgeleid, bv is niet zo belangrijk meer voor haar nu ze echt steeds meer gaat eten. Alleen 's avonds en 's nachts drinkt ze nog echt geconcentreerd door. Ik ben wel blij hoe het tot nu toe gaat. Ze is al bijna 9 maanden en drinkt nog volledig bv (naast vast voedsel).
pi_73052838
Gek vind ik dat wel hoor, dat alles nu belangrijker lijkt dan borstvoeding. Vanmorgen werd ik zelfs gebeten voor het eerst, ook weer een nieuwe ervaring. Redelijk pijnlijk wel.

Maar soms is het gewoon ook nog zo'n kleintje! Afgelopen weekend was 'ie aan het piepen en doen, hij kon 's middags niet echt slapen en hij was moe dus ik dacht eerst niet echt aan voeden, maar toen ik wel op het idee kwam viel hij echt aan. Zo lief
Hij dronk met hele grote slokken mijn borst leeg en viel vervolgens in een hele diepe slaap. Zulk dankbaar werk, (borstvoedende) moeder zijn!
pi_73068992

Ik kom me hier ook maar even melden met Lotte. Ze is op 20-09-2009 geboren en na de geboorte hebben we d'r meteen geprobeerd aan te leggen. Dit ging niet, mevrouw heeft de eerste 2 dagen eigenlijk alleen maar geslapen, ook zonder te eten. D'r zuigreflex is prima, je vinger eet ze bijna op als je 'm in dr mondje houdt. Volgens de VK zijn mn tepels te groot en heeft zij een klein mondje, wat er dus voor zorgt dat het niet helemaal lekker loopt met de BV. Als ik dr aanleg drinkt ze 1 of 2 slokken en dan laat ze weer los. Ze weert zich ook echt met handen en voeten tegen de borst.

Op dag 2 ben ik gaan kolven en dit hebben we d'r dmv vingervoeden gegeven. Ik begon met 10ml per borst te kolven, ondertussen is dit 100ml per borst geworden. De kolf heeft maar een flesje van 150ml, dus ik doe nu 1 borst 10min en de andere 5 en dan de keer erna met de andere borst beginnen. Sowieso is het veel meer dan ze drinkt, dus ik heb een melkoverschot

Plan is nu om nog een dag of 2 te blijven kolven (ze krijgt het met een flesje nu, voor een spuitje werd het echt teveel wat ze dronk) en dan daarna nog eens te kijken of het beter gaat met aanleggen. Andere optie was een tepelhoedje, maar de VK zei dat je daarmee het risico liep dat je melkproductie terugloopt. Merk jij daar iets van Oeke?

Ik kolf met alle liefde voor d'r, maar het gemak van BV is natuurlijk een beetje weg als je nog steeds met flesjes loopt te slepen. Belangrijkste is natuurlijk dat ze goed drinkt en goed groeit, maar ik kan ook niet voor eeuwig blijven kolven denk ik...

Naja, lang verhaal..maar ik hoop op ervaringen vooral, want de tips zijn allemaal al enigzins geprobeerd...
Lotte!
Noah!
pi_73069854
Linda, nou melk heb je niet te weinig in ieder geval!

Ze is nu 4 dagen oud toch? Is ze alweer op haar geboortegewicht? Mijn LK adviseerde te wachten met een consult tot hij weer op zijn geboortegewicht zat omdat hij dan sterker is en beter kan aanhappen. Dit betekent wel dat ik ong 3 weken heb gekolfd.

Maar als je daar geen trek in hebt, en dat is best te begrijpen hoor, dan zou ik het gewoon proberen met een tepelhoedje. Ik heb nooit gehoord dat je melkproductie terug kon lopen en ik heb het ook niet gemerkt.

Het is wel zo dat Kobus nog steeds met tepelhoedje drinkt en waarschijnlijk niet meer zonder kan, het is een andere zuigtechniek namelijk.

Ik hoop dat het lukt, en als het wat tijd kost probeer het dat ook te geven want het is heerlijk dat je overal en altijd je kindje kan voeden en/of troosten! Bovendien, Ko is nu bijna 16 weken en het word steeds leuker om te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door oeke op 24-09-2009 14:52:03 ]
pi_73070064
Ik weet wel dat je melkproductie ermee kan teruglopen. Ik heb 't bij Myrthe zo'n 6 weken gebruikt, en toen ik ermee stopte schoot ze omhoog in de curve. Al kan dat nog best toeval zijn geweest, tepelhoedjes zijn geen aanrader. Een tijdje geleden werd een nieuw protocol ontwikkelt, daarin stond oa dat bij gebruik van tepelhoedjes een lactatiekundige ingschakeld moest worden, en ook bij problemen aan het eind van de kraamweek. Zeker als je verzekering het vergoedt zou ik gewoon nu al een lactatiekundige bellen. Het kan best zijn dat ze niet goed aanhapt en daar kan een lk bij helpen.
Dat Lotte loslaat kan ook komen door de snelheid / kracht waarmee de melk toeschiet bij jou, dat ze dat niet goed kan verwerken. Een lk kan evt bekijken of dat door een andere voedingshouding te verhelpen is.
pi_73070332
Dat wist ik niet Poejmon. Hier kwam Ko na een week met het tepelhoedje 400 gram aan! Dat was meer dan de 3 weken daarvoor. En hij zit nog steeds bovenin de curve. Met 3 maanden woog hij al 7 kilo.
Maar goed dat is natuurlijk alleen mijn geval.

Ik dacht ook dat het misschien de toeschietreflex kon zijn die wat te heftig is voor Lotte.

Heb je lactatiekundigen in Duitsland, Linda? Dat is namelijk inderdaad het beste idee!
pi_73078194
Je hebt wel LLL geloof ik...maar de VK zijn hier ook wel vrij bekend met hulp bij BV enzo. Lotte is sinds vandaag weer op d'r geboortegewicht. Afspraak met de VK is nu dat ik het morgen nog een keer probeer samen met haar, en dan maandag nog een keer. Tot die tijd blijf ik kolven.

Wat betreft de terugloop in productie, dacht ik dat ik misschien 1x per dag kon blijven kolven, gewoon voor de stimulans? Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het na het weekend gaat met aanhappen.

Waarom drinkt Kobus met een hoedje Oeke? En Poemojn, waarom gebruikte jij ze? En na 6 weken, kon ze toen wel aanhappen?
Lotte!
Noah!
pi_73080402
Dat was vanwege kloven, het voelde allemaal niet erg prettig meer. Ze hapte al wel goed aan, vanaf het begin, en ik probeerde het ook steeds zonder (dat zou ik sowieso vaker proberen dan 1x per dag). Na 6 weken weigerde ze het voeden met hoedje zelf
Heb je al op internet info gezocht? Op www.borstvoeding.com bijvoorbeeld of bij http://www.borstvoeding.ecoparents.com/hoedje.html ? o, LLL is minder negatief zie ik http://www.lalecheleague.(...)gen/Tepelhoedje.html Afwennen kan door bijv eerst 5 minuten met hoedje te voeden en als ze goed drinkt dan het hoedje weghalen.
Hoe voed je haar nu? Ik lees over flesjes; heb je wel eens gehoord over tepel-speenverwarring?
pi_73080764
Lotte is natuurlijk ook nog maar heel jong, dat ze nu niet goed aanhapt wil niet zeggen dat ze dat niet nog kan doen. Bij Ive was het de eerste dagen ook ge-emmer. Wat ik toen deed was elke voeding eerst aanleggen, wilde dat niet, dan kolven en de gekolfde melk geven. Wel blijven oefenen dus met uit de borst drinken.
pi_73081071
Kobus drinkt met een hoedje vanwege mijn vlakke tepels. Hij nam een hap maar liet heel snel weer los, hij krijgt het niet ver genoeg in zijn mond gezogen, ofzo iets. Na 3 weken proberen en kolven en vingervoeden was ik heel blij met het hoedje.

En op borstvoeding.com zijn ze vrij negatief over het tepelhoedje inderdaad. Ze zien het meer als tijdelijk hulpmiddel.

Dus ik wilde er ook graag weer vanaf, want het voelde alsof voeden met een hoedje slecht was of minder ofzo. Toen ik aan mijn LK vroeg of ze nog tips had voor het stoppen zei ze: het gaat toch goed met hoedje? Waarom wil je graag stoppen?

Nou, dus sindsdien ben ik er relaxed over, wij doen het zo punt. Ko drinkt goed en ik vind het geen probleem. En heel soms drinkt hij zonder, maar nog vaker wacht hij netjes tot het erop zit voor hij aanvalt.

Ik weet trouwens niet precies waarom men er zo negatief tegenover staat. Natuurlijk zonder is beter, maar als je graag wil borstvoeden, en dat wilde ik ontzettend graag, en het lukt op deze manier dan snap ik niet waarom het niet goed is.

Edit: Linda, het lijkt misschien nu alsof ik je aan het hoedje wil hebben, maar ik hoop van harte dat het gewoon lukt zonder! Ze is inderdaad nog heel jong. Dus geef de moed nog niet op!

[ Bericht 11% gewijzigd door oeke op 24-09-2009 20:42:04 ]
pi_73083974
quote:
Op donderdag 24 september 2009 20:20 schreef oeke het volgende:

Ik weet trouwens niet precies waarom men er zo negatief tegenover staat. Natuurlijk zonder is beter, maar als je graag wil borstvoeden, en dat wilde ik ontzettend graag, en het lukt op deze manier dan snap ik niet waarom het niet goed is.
Ik denk dat dat is omdat het hoedje vaak als een soort wondermiddel wordt gebruikt. Loopt het een beetje anders met de BV? Húp, de kraamverzorgster haalt een hoedje.
Zeker bij kloven wordt het nog wel eens als een handig iets gezien, zonder dat er iets gedaan wordt aan de reden van de kloven namelijk fout aanleggen.
En als je dan dat hoedje gebruikt, met een beetje pech nog een hoedje in de verkeerde maat, en je bent niet bekend met de kans op stille ondervoeding en het belang van voeden op verzoek dan kan het vrij snel van kwaad tot erger gaan en dan eindig je in het beste geval met een kind dat over gaat op de fles en in het slechtste geval met een ondervoed kind en/of een borstontsteking.

Mind you, er zijn dus echt absoluut situaties waarin een hoedje handig of zelfs wenselijk is en zolang je, zoals jij met Kobus, gewoon een goede kijk op je kind hebt dan merk je vanzelf als het zo gaat zijn dat je productie terug loopt of dat Kobus minder effectief drinkt. En dan kan je kijken wat je daar aan gaat doen, of dat nou het afwennen van het hoedje is of het overstappen op (deels) kunstvoeding of wat dan ook.

En als je altijd of bijna altijd op verzoek voedt dan verklein je ook de kans op problemen omdat je kindje dan misschien gewoon vaker kleinere porties drinkt.

Baas over eigen borst, dus niemand kan je verbieden om met een hoedje te voeden! Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat er steeds weer gewezen wordt op de "gevaren" (met dikke aanhalingstekens) van tepelhoedjes om te voorkomen dat het bij het minste geringste zo maar zonder de juiste begeleiding gebruikt wordt.

Maar goed, ik ken ook iemand die in de kraamtijd huilend aan de telefoon hing en echt ten einde raad was na crappy begeleiding door de kraamverzorgster. Onder het mom van alles of niets heeft zij toen het advies gekregen om te gaan voeden met een hoedje waardoor ze weer wat minder gespannen werd en ze het voeden (en haar kind) weer leuk ging vinden.
Toen de baby drie maanden was is ze langzaam en als vanzelf het hoedje gaan afwennen en inmiddels is het meisje bijna een jaar en nog steeds volop aan de borst.

De ene situatie is de andere niet en als het goed werkt, dan werkt het goed
  donderdag 24 september 2009 @ 21:51:38 #75
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_73084552
Linda, jij zat meen ik ook met vlakke tepels, of niet?
Ik heb (of had, door het voeden zijn ze er wat verder uit gekomen) ook vrij vlakke tepels en een grote tepelhof. Een fijne combo Vooral omdat Thomas in het begin weinig zuigkracht had omdat hij te vroeg was.
Door HELE goede begeleiding van mijn kraamhulp zijn we hier wel goed aan de borstvoeding begonnen. Ze heeft me geleerd om mijn borst wat samen te knijpen om hem te helpen aanhappen. 'een puntje eraan vouwen' noemen we het grappend. Hierdoor kan hij makkelijker happen en de tepel verder achter in zijn mond krijgen, waardoor het drinken beter gaat. Als het helpt dan pm ik wel een foto.

Heb je al geprobeerd om aan te leggen nadat je de ergste druk hebt weggekolfd? Hier moet ik dat ook regelmatig doen voor Thomas, omdat hij zich anders verslikt en dus loslaat.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')