quote:
Op donderdag 24 september 2009 20:20 schreef oeke het volgende:Ik weet trouwens niet precies waarom men er zo negatief tegenover staat. Natuurlijk zonder is beter, maar als je graag wil borstvoeden, en dat wilde ik ontzettend graag, en het lukt op deze manier dan snap ik niet waarom het niet goed is.
Ik denk dat dat is omdat het hoedje vaak als een soort wondermiddel wordt gebruikt. Loopt het een beetje anders met de BV? Húp, de kraamverzorgster haalt een hoedje.
Zeker bij kloven wordt het nog wel eens als een handig iets gezien, zonder dat er iets gedaan wordt aan de reden van de kloven namelijk fout aanleggen.
En als je dan dat hoedje gebruikt, met een beetje pech nog een hoedje in de verkeerde maat, en je bent niet bekend met de kans op stille ondervoeding en het belang van voeden op verzoek dan kan het vrij snel van kwaad tot erger gaan en dan eindig je in het beste geval met een kind dat over gaat op de fles en in het slechtste geval met een ondervoed kind en/of een borstontsteking.
Mind you, er zijn dus echt absoluut situaties waarin een hoedje handig of zelfs wenselijk is en zolang je, zoals jij met Kobus, gewoon een goede kijk op je kind hebt dan merk je vanzelf als het zo gaat zijn dat je productie terug loopt of dat Kobus minder effectief drinkt. En dan kan je kijken wat je daar aan gaat doen, of dat nou het afwennen van het hoedje is of het overstappen op (deels) kunstvoeding of wat dan ook.
En als je altijd of bijna altijd op verzoek voedt dan verklein je ook de kans op problemen omdat je kindje dan misschien gewoon vaker kleinere porties drinkt.
Baas over eigen borst, dus niemand kan je verbieden om met een hoedje te voeden!

Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat er steeds weer gewezen wordt op de "gevaren" (met dikke aanhalingstekens) van tepelhoedjes om te voorkomen dat het bij het minste geringste zo maar zonder de juiste begeleiding gebruikt wordt.
Maar goed, ik ken ook iemand die in de kraamtijd huilend aan de telefoon hing en echt ten einde raad was na crappy begeleiding door de kraamverzorgster. Onder het mom van alles of niets heeft zij toen het advies gekregen om te gaan voeden met een hoedje waardoor ze weer wat minder gespannen werd en ze het voeden (en haar kind) weer leuk ging vinden.
Toen de baby drie maanden was is ze langzaam en als vanzelf het hoedje gaan afwennen en inmiddels is het meisje bijna een jaar en nog steeds volop aan de borst.
De ene situatie is de andere niet en als het goed werkt, dan werkt het goed