quote:
Op vrijdag 11 september 2009 17:32 schreef Levensgenieter22 het volgende:Wie ben ik?
Na 4 jaar mijn HBO opleiding te volgen ben ik nu eindelijk helemaal afgestuurd! Ik ben 22 jaar (M) en ga alleen een trip maken naar azie. Ik wil al op korte termijn weg (eind oktober/begin november) en wil dan voor een periode van circa 3-4 maanden gaan reizen door Azie. Een vlucht naar Thailand, Bangkok, als uitgangspunt.
Ik heb bijzonder veel flexibiliteit;
Reisperiode in: per direct tot half 2010...
Reisduur: Circa 3-4 maanden
Doelen:
- Op een relaxte manier reizen
- Thailand leren kennen
- Buurlanden bezoeken, Laos/cambodja?
- Op bali leren surfen en vooral veel luieren (afsluitende 3 weken?)
- Met backpack te reizen en low-midi budget
Ik heb een hoop ideeen en veel vragen;
Met deze duur, wat is te adviseren qua reizen?
-> vluchten boeken?
Waar moet je zeker geweest zijn?
Welke excursisie/uitstapjes zijn aan te raden?
Laos/Camobja/ Vietnam allemaal proberen aan te doen?
Is maleisie aan te bevelen?
Welke landen zijn het goedkoopst?
Waar is het het mooist om over land te reizen?
Welke stukken het beste te vliegen?
Waar zijn er mooie treinreizen, jungletochten e.d.?
Ik heb totaal geen ervaringen met reizen, wel dit hele forum al doorgelicht.. Maar er is zoooveel! Dus aan jullie, met veelal ervaring, de vraag;
hoe zouden jullie in deze situatie de reis ongeveer opzetten?
Als jullie mij kunnen helpen met deze vragen (of enkele natuurlijk!) graag!
Tips en opmerkingen wat betreft allerhande zaken (regentijden, geld, slaapplaatsen, excursies, uitstapjes, duur vd reis, etc etc) zijn welkom!! Ook ervaringen in Azie mbt één van de vele aspecten van het backpacken,surfen e.d.!!
Super bedankt alvast!
Oke prepare voor een lange post....
Ik heb zo'n drie jaar geleden exact hetzelfde gedaan. Afgestudeerd eind August, half september ticket geboekt en ruim 4 maanden naar Z.O.-Azie gegaan van begin november tot midden maart. Ik was ook nog nooit alleen op pad geweest en nog nooit buiten Europa geweest, maar het was super! Ik ben dan ook zwaar jaloers als ik bedenk dat je nog moet gaan.

Ik ben via Hong Kong (een weekje naar een vriend) naar Bangkok gevlogen. Vanaf daar vier maanden door Z.O. Azie over land gereist om uiteindelijk vanuit Singapore weer terug te vliegen.
In principe kan je in vier maanden prima alle landen op het vaste land van Z.O.-Azië doen (incl. Maleisië), mits je niet in elke plaats 10 dagen in een hangmat gaat liggen en fucking druk bent om je haar te laten groeien

. Ik ben geloof ik maximaal 4 dagen op dezelfde plek geweest (alleen in Bangkok langer, maar daar kwam ik drie of vier keer terug). UIteraard heb ik ook meer dan regelmatig flink zitten bieren met andere reizigers. Maar de kern van mijn reis was ik kom hier niet elke week dus ik wil zo veel mogelijk zien/doen/meemaken/ervaren.
Volgens mij is dit de ideale/standaard route; Bangkok naar (evt via ayuthaya of Sukhothai) Chang Mai in het Noorden. Vandaar kan je naar Pai/Mae Hong Song in Thailand of gelijk door naar Chang rai/Huay Xai in Laos vanwaar je naar Luang Prabang kan. In Cambodja kan je van noord naar zuid gaan langs; Vang Vieng, Vientiane, Pakse, Champasak, Don Det. In Cambodja zeker langs Phnom Penh and Siem Riep (Angkor Wat) gaan. Vandaar kan je via Battambang even bijkomen van alle gruweldaden in Cambodja aan de kust bij Kampot/Sihanoukville. Vandaar hup naar VIetnam (Ho Chi Minh City) en helemaal naar het noorden reizen langs Mui Ne, Dalat, Nha trang, Hoi An, Hue, Hanoi. In Noorden heb je wat mij betreft de hoogtepunten van Vietnam qua natuurschoon; Sapa en vooral Halong Bay. Vanuit Hanoi pak je dan weer het vliegtuig terug naar Bangkok en vanuit daar zijn de mogelijheden eindeloos; beetje cultuur; Kanchanaburi of naar een van de vele eilanden als; Ko Chang (oosten) of Ko Pha-Nga (full moon party

), Ko Tao (duikeiland

), Ko Samui (vakantie-eiland), Ko Phi Phi (the beach is daar opgenomen) etc. Mocht je nog geld/tijd/energie over hebben dan is Maleisië een mooie afsluiter van zo'n trip. Super vriendelijke mensen, verschillende culturen leven door elkaar, tropisch regenwoud, theeplantages, wereldsteden (KL, Singapore).
Uiteraard heb ik zelf niet bovenstaande route gevolgd

(al ben ik wel in alle plaatsjes geweest + nog wat zijsprongetjes), maar dit is denk ik de route over land waar je zo weinig mogelijk "dubbele" routes aflegd.
Hoogtepunten wat mij betreft (en dan vergeet ik waarschijnlijk nog behoorlijk wat):
Natuur
* Halong Bai
* Sapa
* Laos
* Taman Negara
Cultuur
* Angkor Wat
* Tuol Sleng Museam (al is hoogtepunt een totaal misplaatste omschrijving in deze)
* War Remnants Museum
* Chi Chi tunnels
Steden
* Kuala Lumpur
* Bangkok
* Ho Chi Minh
* Hong Kong
Parties
* Bangkok
* Ko Pha-Nga (full moon party)
* Nha Trang
Tegenvallers
* Nha Trang
* Mui Ne
* Battambamg
* Sihanoukville
Tips & trucs;
* Qua weer van november t/m half februari in Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja heeft het volgens mij welgeteld 1 keer geregend en de rest heb ik 90% van de dagen strak blauw lucht gehad en 25-30 graden. Alleen een weekje in noord vietnam was het kou (18 graden

) en bewolkt. Vanaf eind februari tot begin maart nog 3 weken in Maleisië geweest, daar wel wat meer regen gehad want het was einde van de regentijd. Maar het is daar sowiezo nooit droog, want het ligt zo goed als op de evenaar. Het zijn overigens vaak korte hevige buien, dus dat is eigenlijk totaal geen probleem.
* Ruim 4 maanden reizen incl. inentingen, vliegtickets, rugzak, duikcursus etc heeft me zo'n 4.500 euro gekost, maar dan heb ik behoorlijk basic gereist en alles per bus gedaan. Het zal misschien nu wel iets duurder zijn, maar aan de andere kant is de lage dollar nu wel gunstig, want veel prijzen waren drie jaar geleden in dollar.
* AirAsia biedt heeft veel goedkope vluchten aan binnen Z.O. Azië. Overigens is reizen in Z.O. Azie echt een eitje, werkelijk waar op elke straathoek staat wel een tuk-tuk, brommertaxi etc en daarnaast zijn de busverbindingen behoorlijk goed (al zijn het vaak wel lange ritten).
* Laos/Cambodja zijn het goedkoopst, maar Thailand en Vietnam zijn niet veel duurder als je niet te veel luxe eisen stelt. 3 jaar geleden heb ik vrijwel alle nachten overnacht voor max $5,- . Maleisië is een tikkeltje duurder, maar je gaat er waarschijnlijk niet failliet aan

* Als je een beetje geacclimatiseerd bent zou ik je aanraden zo veel mogelijk op locale markten te eten. Veel lekkerder, goedkoper en je ziet tenminste hoe het gekookt wordt.
* Alle landen waren top, maar ik heb me vooral prima vermaakt in de chaos van Vietnam (joyful lawlessness

), het uiterst relaxte en nog enigszins van het toerisme gespaarde Laos. Cambodja was het indrukwekkendste land zowel positief; Angkor Wat als negatief; Alles wat met de oorlog te maken heeft.
* Probeer zo weinig mogelijk mee te nemen. Je loopt er alleen maar mee te slepen; in steden als Bangkok kan je alles kopen en bovendien heb je dan extra ruimte in je backpack om dingen mee terug te nemen.
Als je nog vragen hebt lees ik het wel!
Ik wil weer terug!