Wat voor een rat moet je zijn om de zwakste in de samenleving te besodemieterenquote:Op vrijdag 11 september 2009 13:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe achterlijk moet je als klant zijn om te denken dat je voor 0,7% geld kan (blijven) lenen?!
De tweede kamer is clubje van sentimentele aandachtsgeile zwamneuzen, die wat mij betreft nou niet echt een maatstaf zijn om gebeurtenissen langs af te meten. De ene week staan SP en PvdA op hun achterste benen omdat er bij DSB een handvol klanten is die met een hoge hypotheek zit, en de andere week geeft men de AFM een veeg uit de pan al zij pleiten voor een verbod op tophypotheken.quote:De Tweede Kamer staat intussen op zijn achterste benen vanwege de manier waarop DSB klanten met betalingsproblemen onder druk zet. In een debat over schuldhulpverlening gisteren hebben de SP en regeringspartij PvdA de kwestie opnieuw aan de orde gesteld.
Betalingsproblemen? Volgens mij betalen de dediteuren van DSB netjes hun schulden af.quote:Betalingsproblemen komen niet uit de lucht vallen, maar zijn grotendeels het resultaat van een opmerkelijk kredietbeleid, waar Zalm in 2008 mede voor verantwoordelijk was en dat is beboet door de AFM.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Zalm zijn functie prima heeft uitgeoefend. Als raad van bestuur ben je er voor verantwoordelijk dat het bedrijf waarvoor je die functie uitoefent zo goed mogelijk laat lopen. Bestuurders bij Lehman, dat zijn slechte bestuurders, zij lieten hun onderneming onverantwoord veel risico nemen waardoor zij uiteindelijk ook ten onder zijn gegaan. DSB lijkt zich vooralsnog prima te houden in kredietcrisis en dus is er geen enkele reden om te twijfelen aan Zalms functioneren.quote:Dat gehele jaar was Zalm financieel directeur; een mooie baan voor een oud-politicus, die na jaren publieke dienst eindelijk eens een salaris ver boven de Balkenende-norm opstrijkt. Over zijn besluit om zich intensief met de bedrijfsvoering van DSB te gaan bemoeien, zei Zalm eind 2007: ‘Ik heb de smaak te pakken gekregen. Ik wil graag bijdragen aan de ambitie van DSB en aan de ambitie van DSB Bank om de beste consumentenbank te zijn.’
Het inkomen van Zalm wordt niet door de belastingbetaler betaald maar door ABN-Amro. Dat de Staat der Nederland daar toevallig eigenaar van is doet daar niks aan af.quote:Rustig op de achtergrond. Voor 750.000 euro per jaar lijkt dat geen zware opgave. Maar met eenzelfde inkomen betaald door de belastingbetaler wordt het voor Zalm zo langzamerhand tijd om over DSB eens op de voorgrond te treden.
Censuur? Als je denkt dat daar sprake van is kan dat in het Feedback topic besproken worden, maar kom dan wel graag met concrete voorbeelden.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:21 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nu alleen nog even wachten op het censureren van modje Bolkesteijn
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)_op_dsb-verleden.xmlquote:laatst gewijzigd: 11-09-2009 17:45
Zalm weerspreekt kritiek op DSB-verleden
Gerrit Zalm neemt afstand van kritiek op zijn rol als bestuurder bij DSB Bank. Verwijten dat Zalm zich bij DSB schuldig heeft gemaakt aan het verstrekken van te hoge leningen noemt Zalm eenzijdig en zelfs een verdachtmaking.
Weblog
Zalm schrijft dit in een weblog die hij bijhoudt als bestuursvoorzitter van ABN Amro. Oud-minister Zalm is bij ABN Amro de baas sinds de bank door de Nederlandse staat werd genationaliseerd. Bij DSB Bank was Zalm tot eind 2008 financieel directeur.
De Pers
Nu DSB Bank de laatste tijd weer onder vuur ligt van klagende consumenten komt ook de rol van Zalm bij DSB ter discussie te staan. Vandaag schreef De Pers dat Zalm betrokken is geweest bij de verstrekking van te hoge hypotheken door DSB. Dat zou blijken uit dossiers en brieven.
'Zeer eenzijdig'
In een weblog die Zalm bijhoudt als topman van ABN Amro noemt Zalm het verhaal zeer eenzijdig en vol met verdachtmakingen. "Van belang om te weten, is dat in 2008 de gemiddelde leningsomvang ten opzichte van de waarde van het huis zeer fors is teruggebracht", aldus Zalm.
'Probleem werd kleiner'
Volgens Zalm is het probleem van te hoge hypotheken onder zijn bewind dus juist kleiner geworden. Dit wordt bevestigd door een voormalig commissaris bij DSB Bank. De zogenoemde loan to value ratio zou zijn gedaald. Ook konden mensen na de komst van Zalm minder vaak hun jaarinkomen lenen.
Bos: vertrouwen
Het is de eerste keer dat Zalm zelf zich over de kwestie uitlaat. "Ik wil in het openbaar niet ingaan op wat er bij een andere bank speelt", verdedigt Zalm zich in zijn blog. Hij schrijft verder "in de loop der tijd een dikke huid (te hebben) gekregen". Eerder nam minister Bos van Financiën het al voor Zalm op. Nadat de SP kamervragen stelde, sprak Bos zijn onvoorwaardelijke vertrouwen in Zalm uit.
Als het zo eenzijdig is lijkt mij dat juist de kans om alle critici met feiten de mond te snoeren, maar dat kan hij niet en dus begint hij onzin uit te kramen.quote:Zalm: Ik heb een dikke huid
AMSTERDAM - Gerrit Zalm vindt de berichtgeving over zijn rol bij DSB eenzijdig en vol verdachtmakingen. Dit schreef de bestuursvoorzitter van ABN Amro vrijdag op zijn interne weblog.
Dagblad de Pers meldde vrijdagochtend dat de oud-minister van Financiën in zijn tijd als topman bij DSB wist dat die bank te hoge hypotheken verstrekte aan consumenten. Dit is in tegenspraak met uitspraken van de huidige minister van Financiën Wouter Bos. Volgens de baas van Zalm heeft deze hem verteld dat die problemen van voor zijn tijd als financieel directeur bij DSB stamden.
,,Het verhaal is zeer eenzijdig en vol met verdachtmakingen. Heb in de loop der tijd een dikke huid gekregen. Van belang om te weten is dat in 2008 de gemiddelde leningsomvang ten opzichte van de waarde van het huis zeer fors is teruggebracht'', aldus Zalm op zijn weblog waarin het ANP inzage heeft gehad. (ANP)
Ja, het mag wel ietsje minder vind ik. AEX hoeft geen kermisforum te worden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:46 schreef Swetsenegger het volgende:
15 xin 6 posts van TS
Lekker objectieve berichtgeving.
Van jou heb ik anders ook nog geen fatsoenlijke argumenten gehoord. Verder dan wat ad-hominems en smiley's kom je niet.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
Als het zo eenzijdig is lijkt mij dat juist de kans om alle critici met feiten de mond te snoeren, maar dat kan hij niet en dus begint hij onzin uit te kramen.
Jij mag gerust 15x zalm=quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:46 schreef Swetsenegger het volgende:
15 xin 6 posts van TS
Lekker objectieve berichtgeving.
Ik hou mij gewoon bij de feitenquote:Op zaterdag 12 september 2009 11:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
.....................
Van jou heb ik anders ook nog geen fatsoenlijke argumenten gehoord. Verder dan wat ad-hominems en smiley's kom je niet.
Ik zie in je stuk hierboven weinig feiten staan, eerder stellingen die vragen oproepen:quote:Op zaterdag 12 september 2009 12:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ik hou mij gewoon bij de feiten![]()
Lees alle details nog even na op
http://www.depers.nl/econ(...)DSBs-praktijken.html
In de tijd dat Gerrit Zalm financieel directeur van DSB Bank was, heeft die bank klanten opgezadeld met te hoge hypotheekleningen, dure koopsomverzekeringen en bovengemiddeld hoge rente. Bovendien was de huidige bestuursvoorzitter van ABN Amro daarvan op de hoogte. Dit blijkt uit dossiers en brieven in bezit van dagblad De Pers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |