abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72634831
Hieronder een schokkende video-reportage over de praktijken van gentech-bedrijf Monsanto.

Dieren worden onvruchtbaar door het eten van gentechvoedsel, boeren moeten boetes betalen vanwege landverontreiniging met gepatenteerde gewassen en boeren moeten voor elk kleine biggetje betalen, omdat deze een door Monsanto gepatenteerde code heeft gekregen. Door een verandering in de gencode van de varkens worden ze sneller vet.

http://www.fairstyle.nl/n(...)t-door-monsanto.html
  vrijdag 11 september 2009 @ 09:20:49 #2
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_72634965
Patenten... Altijd gezeik. Als je het mij vraagt is het gewoon een manier om iets toe te eigenen waar je eigenlijk geen eigendom op kan claimen (natuur, geluid(muziek), etc..). Toch wel zielig dat we zo ver zijn gekomen als mens.
To doom or not to doom
  vrijdag 11 september 2009 @ 09:27:05 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_72635083
Daar komt een keer oorlog van.
Copyrights en patenten zijn wel de slechtste dingen die we verzonnen hebben
pi_72635090
Leuk zo'n linkdump. (of mag dat in BNW?)
pi_72635278
Liever niet, liefst ook met inderdaad eigen onderbouwing maar we kijken even waar het topic naartoe gaat. Met de Codex in het achterhoofd en gentech in het algemeen is het een goed BNW onderwerp

TS zou je het zelf nog kunnen/willen uitdiepen? Wat je er zelf van vindt bijvoorbeeld?

Persoonlijk heb ik hier altijd een dubbel gevoel over gehad. Ja, de bio-industrie (en dus gentherapie) is een "misdaad" tegen de natuur in (want men knoeit met zaken als DNA) maar de vraag is gewoon groot doordat we met zovelen zijn.

Verder ben ik persoonlijk voorstander van gentherapie in geneeskunde. Maar dat is weer een ander onderwerp
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72635356
Sorry dat ik slechts de video heb gedumpt. Maar ik heb er dan ook weinig anders aan toe te voegen dan dat ik die Monsanto praktijken erg zorgelijk vind. De video geeft veel info overigens.
  vrijdag 11 september 2009 @ 09:48:55 #7
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_72635513
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Daar komt een keer oorlog van.
Copyrights en patenten zijn wel de slechtste dingen die we verzonnen hebben
Waarom is dat slecht, ik denk dat die zaken de innovatie juist bevorderen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_72635545
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:48 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Dit gaat over een patent op een aantal genen die van nature altijd al bij varkens voorkwamen.
pi_72635616
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:48 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Jup, men wordt dan gedwongen om effectievere methoden te ontdekken.

Al is het bij bio-industrie wel een lastig verhaal inderdaad, omdat je raakvlakken hebt met natuurlijke genen.
Mr. Prolapse 2009
  vrijdag 11 september 2009 @ 09:56:56 #10
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_72635714
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:50 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Dit gaat over een patent op een aantal genen die van nature altijd al bij varkens voorkwamen.
In mijn ogen zijn er ook teveel zaken die gepatenteerd kunnen worden. In de bio-industrie is dit erg gecompliceerd omdat er vaak een duidelijke binding bestaat met natuurlijke genen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_72635853
wtf kan je patent krijgen op een dier? wordt steeds gekker patent op zaden is ook al zoiets wat nooit had mogen bestaan.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_72636027
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:02 schreef -jos- het volgende:
wtf kan je patent krijgen op een dier? wordt steeds gekker patent op zaden is ook al zoiets wat nooit had mogen bestaan.
Als het nu wordt ingevoerd bij varkens, zullen koeien en kippen ook snel volgen?

En nog enger... mensen?
pi_72636074
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:09 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

En nog enger... mensen?
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Nouja, tenzij je een prosthetisch been ziet als lichamelijk onderdeel, want daar rusten wel patenten op (en heb je dus een gepatenteerd mens )

Tsja. Hoe "lullig" het ook mag klinken, die dieren zijn voor mij puur voedsel Harteloos, ik weet het maar ik ga er ook niet schijnheilig over doen en geen vlees meer eten.
Mr. Prolapse 2009
pi_72636146
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:11 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Nouja, tenzij je een prosthetisch been ziet als lichamelijk onderdeel, want daar rusten wel patenten op (en heb je dus een gepatenteerd mens )

Tsja. Hoe "lullig" het ook mag klinken, die dieren zijn voor mij puur voedsel Harteloos, ik weet het maar ik ga er ook niet schijnheilig over doen en geen vlees meer eten.
Nou, weet ik niet of je daar niet bang voor hoeft te zijn.

In het geval van varkens gaat het om een aantal genen die als eigenschap hebben dat een varken groot en vet wordt. Juist op die genen heeft Monsanto een patent gelegd.

Maar als je een dergelijk patent kunt leggen op het natuurlijke (niet gemanipuleerde) genmateriaal van een varken, waar ligt dan de grens die ervoor zorgt dat een dergelijk patent niet op het natuurlijke genetisch materiaal van een mens kan worden gelegd?
pi_72636191
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:14 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Nou, weet ik niet of je daar niet bang voor hoeft te zijn.

In het geval van varkens gaat het om een aantal genen die als eigenschap hebben dat een varken groot en vet wordt. Juist op die genen heeft Monsanto een patent gelegd.

Maar als je een dergelijk patent kunt leggen op het natuurlijke (niet gemanipuleerde) genmateriaal van een varken, waar ligt dan de grens die ervoor zorgt dat een dergelijk patent niet op het natuurlijke genetisch materiaal van een mens kan worden gelegd?
Omdat er in de ethiek nog steeds een groot verschil bestaat tussen mensen en dieren, vooral bij "lifestock (voeder-dieren dus...)
Mr. Prolapse 2009
pi_72636226
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:16 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Omdat er in de ethiek nog steeds een groot verschil bestaat tussen mensen en dieren, vooral bij "lifestock (voeder-dieren dus...)
In mijn ethiek is dat al een flinke stap te ver
pi_72636276
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:17 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

In mijn ethiek is dat al een flinke stap te ver
Begrijpelijk. Daarom ben ik in feite een harteloze lul omdat ik mensen voor dieren plaats.. I know
Mr. Prolapse 2009
pi_72636548
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:19 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Begrijpelijk. Daarom ben ik in feite een harteloze lul omdat ik mensen voor dieren plaats.. I know
Ik plaats mensen ook voor dieren, en dieren weer voor planten... Maar het zijn allemaal levensvormen.
pi_72648315
Er zijn tal van redenen waarom je tegen dergelijke praktijken kunt zijn natuurlijk.
Niet slechts de technieken maar minstens, of eigenlijk vooral, ook het alleenrecht.

Boycotten die bende en hier de European Patent Organisation verantwoordelijk houden. En als dat niet lukt onze eigen overheid.

Er is geen voedsel tekort en afzet speelt de prijzen in de kaart: dus oneerlijke concurrentie.
Als dit soort praktijken ooit zou worden toegestaan ondermijnt dat onder andere onze voedselvoorziening.
Misschien geen hoge pet op van de EU maar zo dom zouden ze toch niet zijn?

Hoe misselijk een bedrijf ons ook zou maken: het zijn uiteindelijk de wetten en wetmakers die de taak hebben ons te beschermen. En tot heden ben ik nog een klein beetje blij dat ik in Europa blijk te wonen.
pi_72650877
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 16:57 schreef Odysseuzzz het volgende:
Er zijn tal van redenen waarom je tegen dergelijke praktijken kunt zijn natuurlijk.
Niet slechts de technieken maar minstens, of eigenlijk vooral, ook het alleenrecht.

Boycotten die bende en hier de European Patent Organisation verantwoordelijk houden. En als dat niet lukt onze eigen overheid.

Er is geen voedsel tekort en afzet speelt de prijzen in de kaart: dus oneerlijke concurrentie.
Als dit soort praktijken ooit zou worden toegestaan ondermijnt dat onder andere onze voedselvoorziening.

Hoe misselijk een bedrijf ons ook zou maken: het zijn uiteindelijk de wetten en wetmakers die de taak hebben ons te beschermen. En tot heden ben ik nog een klein beetje blij dat ik in Europa blijk te wonen.
Monsanto heeft ook al Nederlandse zaadproducenten opgekocht, en er staan al proefvelden met genetisch gemanipuleerd gewas van Monsanto in ons land.

Trouwens, dit is een video waarin heel duidelijk uitgelicht wordt wat Monsanto precies doet, en met welke gevolgen. Het is een vrij lang document, maar zeker de moeite waard om te bekijken.

De wereld volgens Monsanto
pi_72651401
Nog even los van de rest, onvruchtbaar door het eten van een gewas waar een paar genen door elkaar gerammeld zijn? Wat voor biologisch mechanisme zou daar dan achter moeten zitten?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  vrijdag 11 september 2009 @ 18:42:48 #22
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_72651838
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 16:57 schreef Odysseuzzz het volgende:

Helemaal mee eens.
Belachelijk dat het Amerikaanse patentsysteem hier erkend wordt. Er klopt geen reet van.

Het idee dat dergelijk gepatenteerd voedsel de hongerproblemen in Afrika gaan oplossen is ronduit belachelijk.
Er is daar een overbevolkingsprobleem, geen voedselprobleem.
Daarnaast mogen ze dat zaaigoed niet vermeerderen maar moeten ze het steeds weer opnieuw kopen. Geen oplossing dus. Kan je beter zelf op de traditionele wijze de gewassen veredelen. Steek gewoon wat meer geld in de Universiteit van Wageningen en dan kunnen zij veel meer voor hen betekenen dan zo'n patentenreus.
Genetische variatie die al bestaat zou sowieso niet gepatenteerd moeten kunnen worden.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_72652464
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 18:31 schreef Cerbie het volgende:
Nog even los van de rest, onvruchtbaar door het eten van een gewas waar een paar genen door elkaar gerammeld zijn? Wat voor biologisch mechanisme zou daar dan achter moeten zitten?
In die 2e video die ik heb gelinkt (duurt 1 uur en 42 minuten... érg lang) worden nog véél meer dramatische zaken aangehaald.

Zoals de effecten van RBGH en Posilac die voor koeien wordt gebruikt, en welk effect dat heeft op de kwaliteit van onze melk, of roundup (een bestrijdingsmiddel) wat gebruikt wordt voor gewassen, maar waar dieren acuut aan sterven zodra ze van deze bespoten gewassen hebben gegeten, datzelfde geldt voor mensen die hier frequent mee in aanraking komen.

Maar ook op econonomisch gebied blijkt dat het (verplicht) gebruik van deze genetisch gemanipuleerde gewassen met name de kleinere en middelgrote boeren tot faillissement drijft. De zaden zijn 4 keer zo duur, en ze mogen niet bewaard worden om het volgende seizoen opnieuw in te zaaien (dit wordt gecontroleerd en op overtreding staan enorme boetes). Erger nog: de genetische manipulatie blijkt ze zelfs vatbaarder te maken voor andere ziekten (zeker in geval van katoen). De uitkomst voor deze katoenboeren is dat ze leningen moeten afsluiten om hun zaad te kunnen bekostigen, vervolgens met een zeer matige oogst zitten die ook nog eens minder oplevert op de markt. Veel van deze boeren (met name in India) plegen suïcide omdat ze geen uitweg meer zien.

Maar afgezien hiervan, vraag ik me af wat consumptie van deze gewassen en vlees/zuivel in ons lichaam doet. Ik ben geen arts.

In 2005 kreeg ik de diagnose vitamine B12 deficiëntie in combinatie met een foliumzuurdeficiëntie. Op dat moment was ik erg ziek, zenuw-uitval, zenuwpijnen, ik kon niet meer staan of lopen en zelfs niet meer spreken. Een jaar later liet ik mijn dochter testen, omdat ook zij maar steeds zieker werd. Zij bleek dezelfde opnamestoornis te hebben. Ok, dat kan... vaak is de aanleg voor het ontwikkelen van een dergelijk ziektebeeld genetisch doorgeven.

Toen ik deze diagnose kreeg, werd mij verteld dat dit een heel zelden voorkomende ziekte zou zijn. Maar al snel ontdekte ik, dat dat helemaal niet het geval was. Mijn buurvrouw had het, de dochter van mijn andere buurvrouw had het, en binnen enkele weken had ik een vrij grote groep mensen gesproken die allemaal deze diagnose hadden gekregen en daarvoor werden behandeld.

Een half jaar geleden, kreeg de (niet biologische!) vader van mijn dochter last van gevoelloosheid in zijn benen en tintelingen. En vermoeidheid etc. Allemaal dingen die horen bij dit ziektebeeld. Op dit moment wordt hij onderzocht (bloedtests, EMG, MRI, lumbaalpunctie) maar ik denk dat ik de uitkomst al wel weet.

Voor een zelden voorkomend ziektebeeld, wordt me dit toch wel ál te toevallig. Ik vraag mij daarom af, als een ziektebeeld wat nog altijd verondersteld wordt heel zeldzaam te zijn nu ineens zo'n opmars maakt, of er niet een oorzaak kan liggen in de dingen die we naar binnen werken? Ik let altijd enorm goed op mijn voeding, maar op de bloemkool die ik vanavond eet, zit geen etiketje wat mij verteld of dit een gmo is, of behandeld is met een bepaald bestrijdingsmiddel. Ik heb dus geen idee wat ik eet. Dat verontrust mij.
pi_72652968
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 18:14 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Monsanto heeft ook al Nederlandse zaadproducenten opgekocht, en er staan al proefvelden met genetisch gemanipuleerd gewas van Monsanto in ons land.

Trouwens, dit is een video waarin heel duidelijk uitgelicht wordt wat Monsanto precies doet, en met welke gevolgen. Het is een vrij lang document, maar zeker de moeite waard om te bekijken.
Ja, klopt, ik heb me daar ook een beetje in verdiept. De enige echte conclusie die ik er aan kon verbinden is dat het probleem niet zozeer bij zulk bedrijf ligt maar bij de wetten.

Monopolies zijn niet goed en zeker niet als het gaat om ons voer. De EU staat blijkbaar niet sterk genoeg om zich totaal af te schermen tegen dit soort dingen. Maar er zitten hier wel degelijk organisaties met hun neus boven op. -veel meer dan in bijvoorbeeld arme landen-

Het verweer lijkt per land te komen -in de media iig. Dus we kunnen alleen hopen dat alle deelnemende landen zich niet hoeven te schikken naar een of andere absurde oplegging vanuit de EU.
En zelfs als het zover komt denk ik dat de gevolgen weer om een nieuwe oplossing zullen vragen. Vallen en opstaan in dat geval.
pi_72653109
Aangezien je een punt wil maken is een samenvatting van een video wel handig: waarom zou ik een zomaar gelinkte video (zeker zo'n lange) bekijken zonder verdere onderbouwing. Maar over die video ging mijn vraag ook niet.
Ik vind het hele patentengedoe op zijn zachtst gezegd vreemd en heb wel meer dingen over de werkwijze van Monsanto gehoord waar ik wat vraagtekens bij zet.

Maar mijn vraag ging over een plausibel werkingsmechanisme van de schadelijkheid van genetisch gemanipuleerd voedsel

Ik snap alleen niet hoe je de link vitamine B12 deficiëntie < -- > genetisch gemanipuleerd voedsel legt. Er zijn legio verklaringen te bedenken, waarvan de meeste occam's razor eerder zullen overlegen dan de gentech theorie.

Vitamine B12 deficiëntie komt trouwens nog best vaak voor, maar kan ook asymptomatisch doorgaan. De Engelse wiki heeft een stukje erover inclusief bronvermelding.

Een korte offtopic; ik vind het altijd frappant om, als je zelf een ziekte hebt, te horen dat ineens best veel mensen in je omgeving het ook hebben zonder dat je het wist

Persoonlijk denk ik dat het vooral een wat de boer niet kent, vreet ie niet verhaal is. Genetische manipulatie klinkt heel eng, net als nucleaire wapens en straling in de koude oorlog eng klonken. Het gaat vaak (kort door de bocht) om gewassen waar de meest gunstige eigenschappen bij elkaar geplaatst worden: iets wat we al eeuwen doen, maar dan sneller.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')