quote:
Op vrijdag 11 september 2009 18:31 schreef Cerbie het volgende:Nog even los van de rest, onvruchtbaar door het eten van een gewas waar een paar genen door elkaar gerammeld zijn? Wat voor biologisch mechanisme zou daar dan achter moeten zitten?
In die 2e video die ik heb gelinkt (duurt 1 uur en 42 minuten... érg lang) worden nog véél meer dramatische zaken aangehaald.
Zoals de effecten van RBGH en Posilac die voor koeien wordt gebruikt, en welk effect dat heeft op de kwaliteit van onze melk, of roundup (een bestrijdingsmiddel) wat gebruikt wordt voor gewassen, maar waar dieren acuut aan sterven zodra ze van deze bespoten gewassen hebben gegeten, datzelfde geldt voor mensen die hier frequent mee in aanraking komen.
Maar ook op econonomisch gebied blijkt dat het (verplicht) gebruik van deze genetisch gemanipuleerde gewassen met name de kleinere en middelgrote boeren tot faillissement drijft. De zaden zijn 4 keer zo duur, en ze mogen niet bewaard worden om het volgende seizoen opnieuw in te zaaien (dit wordt gecontroleerd en op overtreding staan enorme boetes). Erger nog: de genetische manipulatie blijkt ze zelfs vatbaarder te maken voor andere ziekten (zeker in geval van katoen). De uitkomst voor deze katoenboeren is dat ze leningen moeten afsluiten om hun zaad te kunnen bekostigen, vervolgens met een zeer matige oogst zitten die ook nog eens minder oplevert op de markt. Veel van deze boeren (met name in India) plegen suïcide omdat ze geen uitweg meer zien.
Maar afgezien hiervan, vraag ik me af wat consumptie van deze gewassen en vlees/zuivel in ons lichaam doet. Ik ben geen arts.
In 2005 kreeg ik de diagnose vitamine B12 deficiëntie in combinatie met een foliumzuurdeficiëntie. Op dat moment was ik erg ziek, zenuw-uitval, zenuwpijnen, ik kon niet meer staan of lopen en zelfs niet meer spreken. Een jaar later liet ik mijn dochter testen, omdat ook zij maar steeds zieker werd. Zij bleek dezelfde opnamestoornis te hebben. Ok, dat kan... vaak is de aanleg voor het ontwikkelen van een dergelijk ziektebeeld genetisch doorgeven.
Toen ik deze diagnose kreeg, werd mij verteld dat dit een heel zelden voorkomende ziekte zou zijn. Maar al snel ontdekte ik, dat dat helemaal niet het geval was. Mijn buurvrouw had het, de dochter van mijn andere buurvrouw had het, en binnen enkele weken had ik een vrij grote groep mensen gesproken die allemaal deze diagnose hadden gekregen en daarvoor werden behandeld.
Een half jaar geleden, kreeg de (niet biologische!) vader van mijn dochter last van gevoelloosheid in zijn benen en tintelingen. En vermoeidheid etc. Allemaal dingen die horen bij dit ziektebeeld. Op dit moment wordt hij onderzocht (bloedtests, EMG, MRI, lumbaalpunctie) maar ik denk dat ik de uitkomst al wel weet.
Voor een zelden voorkomend ziektebeeld, wordt me dit toch wel ál te toevallig. Ik vraag mij daarom af, als een ziektebeeld wat nog altijd verondersteld wordt heel zeldzaam te zijn nu ineens zo'n opmars maakt, of er niet een oorzaak kan liggen in de dingen die we naar binnen werken? Ik let altijd enorm goed op mijn voeding, maar op de bloemkool die ik vanavond eet, zit geen etiketje wat mij verteld of dit een gmo is, of behandeld is met een bepaald bestrijdingsmiddel. Ik heb dus geen idee wat ik eet. Dat verontrust mij.