abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72633065
Ik vroeg het me laatst af...

Stel je moet op een kruispunt voorrang verlenen aan rechts, maar doet dat niet (niet met slechte intenties) en raakt een andere auto.
De bestuurder is zwaar gewond / dood.

Hoe kom jij er dan vanaf na bewezen is dat de schuld / fout bij jou ligt?

Alleen verzekeringpremie omhoog? Of kan dat ook leiden tot celstraf, boete, etc?
(er van uitgaand dat er geen drank in het spel is of rijden zonder rijbewijs)
  vrijdag 11 september 2009 @ 02:37:03 #2
269754 Ataraxy
Rustig maar...
pi_72633072
Je kunt vast wel aangeklaagd worden wegens dood door schuld o.i.d.
pi_72633096
Sowieso een boete wegens gevaarlijk rijgedrag of iets dergelijks. Als blijkt dat je geen gordel om had ook daar een boete voor. Blijkt dat je door rood reed, ook daar een boete voor. Niet APK gekeurd, ook daar een boete voor. En ga zo maar door.

Als aan te tonen valt dat je bewust risico's hebt genomen en roekeloos rijgedrag hebt getoond dan zou je volgens mij wel veroordeeld kunnen worden tot celstraf denk ik
pi_72633200
tvp , vraag ik me ook wel eens af
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  vrijdag 11 september 2009 @ 03:25:57 #5
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_72633208
als je auto nog rijdt dan scheur je er snel vandoor want anders gaat je no-claim eraan.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  Moderator vrijdag 11 september 2009 @ 05:27:07 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72633379
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 03:25 schreef Ps2K het volgende:
als je auto nog rijdt dan scheur je er snel vandoor want anders gaat je no-claim eraan.
da's zuur inderdaad. Tenzij je een noclaim bescherming hebt!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_72633382
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 05:27 schreef Renesite het volgende:

[..]

Dan gaat ie er indirect nog aan, oa. als je overstapt.
  Moderator vrijdag 11 september 2009 @ 05:32:04 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72633390
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 05:29 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Dan gaat ie er indirect nog aan, oa. als je overstapt.
dan maar doorrijden inderdaad, al moet je dan geen ongezond hoeveelheid schuldgevoel opbouwen... Of niet doorrijden misschien.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_72633439
ik ken iemand die kreeg een eenzijdig ongeluk op de motor, die moest voorkomen omdat hij "zijn voertuig niet onder controle had"
pi_72633628
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 05:27 schreef Renesite het volgende:

[..]

Wat is er zuur aan het verliezen van korting wanneer jij een schade maakt? Het zou zuurder zijn dat de premie van alle andere verzekerden omhoog gaat, dan betalen zij voor de schade.

En TS, dat is volgens mij afhankelijk van de situatie. Als er geen zwaar gewonden of doden zijn dan is het vaak alleen de no claim en de eigen schade eventueel (die hoeft immers niet verzekerd te zijn). In sommige gevallen kan het no claim verlies betekenen dat je je moeilijk bij een andere maatschappij kunt verzekeren.
En in geval van zwaar gewonden en doden denk ik dat er een onderzoek wordt gedaan door de politie en dat daar nog wel een staartje aan zit.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_72634243
In principe is ieder ongeval veroorzaakt door het niet volgen van de regels. Ook al rij je per ongeluk door rood, dan rij je door rood, verleen je per ongeluk geen voorrang dan verleen je geen voorrang, ben je betrokken bij een kop-staartbotsing dan heb je te weinig afstand gehouden (want je moet ten allen tijde veilig kunnen stoppen). Dus in principe wordt er altijd bij dat soort dingen een proces verbaal opgemaakt en wordt gekeken wat er nu precies gebeurd is.

Er zijn natuurlijk wel gevallen dat het echt een ongeluk is (onverwacht afbreken van een wiel oid, maar dat is zo sporadisch).

Die ongevallen worden bekeken door zowel politie als justitie en als die vinden dat het echt verwijtbaar (en voorkombaar) was dan kan er inderdaad een aanklacht komen, het is dan aan de rechter om te beslissen wat er mee gebeurd (OvJ kan ook besluiten tot een schikkingsvoorstel). Hierbij wordt wel gekeken wat er aan de hand was, dus inderdaad heb je een aanrijding gehad waarbij bijvoorbeeld de situatie onoverzichtelijk was dan zal het milder zijn dan bij een open kruispunt met 120 er overheen knallen met een slok op!
  vrijdag 11 september 2009 @ 09:44:33 #12
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_72635411
Is het ooj niet zo dat als je een ongeluk veroorzaakt, waarbij lichamelijk letsel door word veroorzaakt bij de andere partij, dat je gearresteerd word?
Frysk bloed tsjoch op!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 11 september 2009 @ 09:47:51 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_72635486
Rij nooit, maar dan nooit weg van een ongeluk.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_72635651
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:44 schreef iFries het volgende:
Is het ooj niet zo dat als je een ongeluk veroorzaakt, waarbij lichamelijk letsel door word veroorzaakt bij de andere partij, dat je gearresteerd word?
Nee, je kunt staande worden gehouden voor het afleggen van een verklaring en dit kan zowel op locatie gebeuren als iemand meenemen naar het bureau (wat ook logisch is voor de volledigheid van het dossier)
pi_72635690
In ieder geval verkeersboete en je zakt op de bonus-malus ladder van de verzekering. Doorrijden na een ongeluk is een misdrijf dus, behalve dan je dan een klootzak bent, ben je ook zwaar de klos als ze je te pakken krijgen (en reken er maar op dat dat zal lukken)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 11 september 2009 @ 10:00:30 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72635793
De verkeersboetes dus voor de overtredingen die je maakte die tot het ongeluk leidden zoals al gezegd.

Verzekering zal mogelijk ook op je willen verhalen als je bijv. dronken was of (tijdelijk) niet bevoegd het betreffende voertuig te besturen.

Als je echt extreem als een randdebiel hebt gereden mogelijk een art. 5 (rijbewijs kwijt) en indien je opzettelijk het ongeluk veroorzaakte, denk aan verkeersregelaars voor hun sokken rijden, dan kan moord/popging tot doodslag/zware mishandeling ook nog wel eens aan je broek worden gehangen.
Dum de dum
pi_72635798
Nooit doorrijden want dat is idd 'n misdrijf en reken er maar op dat ze je kenteken toch wel achterhalen.

Die man die die politie agent van z'n motor reed, was de aanklacht daar niet ook "dood door schuld" ?
Hallon!
pi_72635902
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:00 schreef BlueMage het volgende:
Nooit doorrijden want dat is idd 'n misdrijf en reken er maar op dat ze je kenteken toch wel achterhalen.

Die man die die politie agent van z'n motor reed, was de aanklacht daar niet ook "dood door schuld" ?
Wellicht een artikel 5, maar denk gezien het filmpje dat dat ook voor een deel op het bord van de agent komt...
pi_72636255
Oeps verkeerde topic sorry.
pi_72636289
Verkeerde topic.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_72636317
edit: oh, je was er al achter
pi_72639482
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 02:43 schreef admiraal_anaal het volgende:
Sowieso een boete wegens gevaarlijk rijgedrag of iets dergelijks. Als blijkt dat je geen gordel om had ook daar een boete voor. Blijkt dat je door rood reed, ook daar een boete voor. Niet APK gekeurd, ook daar een boete voor. En ga zo maar door.
Is er niet een limiet van maximaal drie overtredingen waar ze voor mogen bekeuren? Volgens mij komt dat tenminste wel 'ns ter sprake bij de bekende tv programma's. Of geldt dat weer niet als die overtredingen bijgedragen hebben aan het ongeval (of de ernst daarvan)?
quote:
Als aan te tonen valt dat je bewust risico's hebt genomen en roekeloos rijgedrag hebt getoond dan zou je volgens mij wel veroordeeld kunnen worden tot celstraf denk ik
En minimaal waarschijnlijk wel 'n artikel 5 o.i.d.
pi_72639729
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 02:34 schreef bitterzak het volgende:
Ik vroeg het me laatst af...

Stel je moet op een kruispunt voorrang verlenen aan rechts, maar doet dat niet (niet met slechte intenties) en raakt een andere auto.
De bestuurder is zwaar gewond / dood.

Hoe kom jij er dan vanaf na bewezen is dat de schuld / fout bij jou ligt?

Alleen verzekeringpremie omhoog? Of kan dat ook leiden tot celstraf, boete, etc?
(er van uitgaand dat er geen drank in het spel is of rijden zonder rijbewijs)
Boete wegens gevaarlijk rijgedrag alleen al is 220 euro. En dat ging dan over een ongeluk met "licht letsel", bijrijder andere auto kon 1 week niet werken...
pi_72678329
Het ligt aan de situatie.

Als je iemand dood rijdt, wordt je sowieso onmiddelijk aangehouden voor verder onderzoek. Als je schuldig bent, is de kans dat je voor moet komen zeer groot. De straf die je krijgt is volledig afhankelijk van de situatie, maar het onvrijwillig en voor langere periode bezoeken van het staatshotel is zeker niet onwaarschijnlijk. Dood door schuld is en misdrijf, immers. Als je dronken achter het stuur zat, of door bent gereden na een ongeval, of beiden, ben je de klos. Het OM heeft zeer recent zes jaar cel + tien jaar rij-ontzegging (na de celstraf) geeist tegen iemand die in beschonken toestand een jongen van negen heeft doodgereden. De klootzak in kwestie is na het ongeval doorgereden (wat de eis overigens nog mild maakt in mijn ogen).

Bij een normaal ongeval (zonder doden en/of gewonden) ligt het ook een beetje aan de agent die bij het ongeval komt (als er al 1 komt). Soms krijg je een artikel 5 aan je broek, soms niet.

Doorrijden na een ongeval is, ongeacht de situatie, het domste wat je kunt doen. Ze pakken je - en dan ben je de klos.
  zaterdag 12 september 2009 @ 19:25:45 #25
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72680252
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 09:47 schreef Netsplitter het volgende:
Rij nooit, maar dan nooit weg van een ongeluk.
Waarom niet? Mijn instinct zegt dat ik moet maken dat ik wegkom als ik iemand aanrijd door roekeloos rijgedrag, als je braaf blijft wachten op de politie en omstanders ben je sowieso zwaar de lul
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')