abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72621779
Het vorige deel: Het grote kleine babietjestopic 214

Babietjes
15 september 2008: Isis, dochter van Jojogirl
15 oktober 2008: Sanne, dochter van Marit1978
20 oktober 2008: Kevin, zoon van CrazyMoon
21 oktober 2008: Mavie Cecilia Louise, dochter van geppie en poepoog
18 november 2008: Maarten Alexander, zoon van Marie79
20 november 2008: Avalon, dochter van Owlet
24 november 2008: Daryl May, dochter van Igraine
08 december 2008: Tyler Jeroen, zoon van Ingrid en Djeez
10 december 2008: Merel Joanna Elisabeth, dochter van Fuente en Buurvrouw_Rietman
24 december 2008: Bastiaan Jens, zoon van Jose81 en Pianoman
28 december 2008: Jan Junior, zoon van DJMO
03 januari 2009: Elin Milo Rose, dochter van Dakota
04 januari 2009: Fee Anne Reine, dochter van Cattie
05 januari 2009: Annicka Maria, dochter van GreatWhiteSilence
06 januari 2009: Sebastian Julius (Seb), zoon van Estrys en Tubby
06 januari 2009: Lola, dochter van Floria
08 januari 2009: Odin Eos, zoon van juttertje
11 januari 2009: Mila, dochter van Raissa en Milanese
11 januari 2009: Elodie, dochter van Bass-Miss
23 januari 2009: Lennon Thom Jeb, zoon van Diaan en peaceman
23 januari 2009: Ruben Sebastiaan, zoon van Jelief
23 januari 2009: Levi Dinand zoon van admiraal-anaal
28 januari 2009: Danique Nova, dochter van Fruppel
02 februari 2009: Jair Amitai , zoon van iamredleader en Tinuviel
04 februari 2009: Joanne Christel, dochter van MaleDuck
12 februari 2009: Guus, zoon van Koningin
20 februari 2009: Lianne Esmee, dochter van Zweefvliegje
22 februari 2009: Lola Sophie, dochter van Ik80
28 maart 2009: James Joseph Danyel, zoon van Soepstengel
*** 30 maart 2009: Hannah Niesje, dochter van Texelonia en Micha ***
09 april 2009: Julian, zoon van nummer_zoveel
29 april 2009: Ties, zoon van Marlieske
12 mei 2009: Tessel Eloise, dochter van Noli
20 mei 2009: Robin en Viggo, zoons van MamaNik
30 mei 2009: Jari Jesse, zoon van Angel-Eyez
05 juni 2009: Morris, zoon van Memmel
07 juni 2009: Marien Kobus, zoon van Oeke
08 juni 2009: Tess, dochter van Vicky
14 juni 2009: Max en Tygo, zonen van mikoxx
20 juni 2009: Graeme James, zoon van Tessie
09 juli 2009: Finn, zoon van Flower-Ti-Amo
12 juli 2009: Thijs, zoon van McLaura
*** 20 juli 2009: Senna, dochter van miss_sly en het_fokschaap ***
25 juli 2009: Dewi, dochter van Urla
01 augustus 2009: Timo Ruben, zoon van Chan
03 augustus 2009: Iris, dochter van Nijna
07 augustus 2009: Roy, zoon van Bar
08 augustus 2009: Willow Rika, dochter van Innepin
23 augustus 2009: Thomas, zoon van Ca.ra
*** 23 augustus 2009: Evi Mare, dochter van DuchessX en Juup©***
*** 24 augustus 2009: Oscar Morrison, zoon van Brighteyes en Stinkie ***
25 augustus 2009: Amélie, dochter van Huuphuup
28 augustus 2009: Toby Benjamin, zoon van Kersjes
30 augustus 2009: Dorien, dochter van Hi_flyer en Bromfly_er
31 augustus 2009: Lena, dochter van Poppedein
11 september 2009: Lars, zoon van XXXKarinXXX

*** vermeldingen zijn officiele fokbaby's
(Een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar de ouders elkaar hebben leren kennen op/door Fok.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lois op 13-09-2009 22:20:25 ]
pi_72621826
Huup misschien iets luchterigers of dunners aantrekken? Volgens mij is vanaf 37,5 verhoging en adviseren ze dan om dat te doen. Inderdaad gewoon even in de gaten houden en als je het niet vertrouwt aan de bel trekken! En gewoon lekker bij je nemen joh, samen in bed gaan liggen ofzo
pi_72621831
Dat komt ervan als je reageert in een topic waarin je eigenlijk nog heulemaal niet thuishoort...

Ik sloot af met:
quote:
Op donderdag 10 september 2009 19:41 schreef Ssserpente het volgende:
Haha, sorry Chan, maar moet wel erg lachen om het beeld dat je schetst. Zittend op de bank met twee grote dotten zalf op je tepels, braaf wachtend tot het intrekt.
pi_72621849
huup, ik zou het gewoon een beetje in de gaten blijven houden en regelmatig temperaturen. Maar is dit wel al echt verhoging, of valt dit nog onder dat zo een klein kindje de eigen temperatuur nog niet zo goed kan vasthouden?

En uiteraard, als je het niet vertrouwt kun je altijd even de huisarts bellen!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_72621976
miss volgens mij is vanaf 37.5 verhoging. En ze is nu 16 dagen oud en kon vanaf de geboorte al zelf heel goed haar temp regelen en vasthouden. Dat kan niet ineens wegvallen toch? of wel?

FTA, ze heeft een rompertje met korte mouwtjes aan en een jurkje met korte mouwtjes. Geen broekje, en nadat ze met haar sokjes vrolijk in dr poepluier gestampt had ook geen sokjes meer en ze ligt onder een lakentje met dun gehaakt spreitje eroverheen. Op dr kamertje is t 23 graden.

Nouja goed, ik hou het idd in de gaten, rond een uur of 10 a 11 komt ze meestal nog een keer voor een voeding/luier dus dan temp ik nog een keertje.
Bij me in bed nemen nu durf ik niet, ik ben enorm moe en ik ben bang dat ik zelf in slaap val met haar in bed, dat vind ik doodeng
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_72622213
Hmmm vanaf 38 is in ieder geval koorts maar ik weet niet of je je bij 37.5 al echt zorgen moet maken.... Maar in de gaten houden kan zeker geen kwaad!
pi_72622480
Bij 38 moet je de dokter iig bellen. En op haar plasluiers letten, dat is geloof ik ook goed om te doen. Als ze goed blijft plassen droogt ze niet uit.

En ik leg een huilend Kobusje vaak op mijn borst/buik. Dan lig ik op bed, en leun ik tegen de muur, met wat kussens in mijn rug. Dan houd ik hem vast en dan vallen we vaak samen in slaap. Maar ik ben nog nooit op hem gaan liggen hoor!

t Arme jongetje is helemaal van slag door de prikken. Of hij slaapt of hij snikt hartverscheurend.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_72623109
Huup: Wat je zelf ook al zegt, ze moet goed blijven drinken en plassen. En volgens mijn huisarts horen zulke kleine kindjes geen koorts (vanaf 38) te krijgen, dus gewoon de HAP/huisarts bellen als dat gebeurt. Als ze verkouden is, zit haar neusje dicht, of heeft ze een loopneus. Waterige oogjes kan ook, of een beetje hoesten.

@Estrys. Ze zijn idd best ruim in de bilpartij
pi_72623558
Ik heb Iris in bed gelegd, ze heeft om 19.00u gehad, geen idee hoe laat ze nu komt, want meestal zitten we net als vanavond de halve avond met haar op en proberen te rekken, maar nu viel ze dus echt in slaap... Met een beetje pech doet ze nu de lange ruk en ben ik vannacht weer om de 3 a 4 uur aan het voeden. En stiekum ben ik eigenlijk gewoon hardstikke moe...
Fake it till you make it...
pi_72623861
ahw Nijna wat vervelend he dat zulke dingen dan weer net nu gebeuren en niet wanneer je je superfit voelt.

Ik ben ook moe en ik ga strakjes gewoon in bed liggen, met mn lief, nog even kletsen en keuvelen, kijken of A. nog voor haar voeding komt rond 10/11 uur, dan ben ik vast wel weer een beetje uitgerust van het gewoon liggen enzo.

Ladies, bedankt voor jullie adviezen ik ga het in de gaten houden vannacht enzo qua temp en qua luiers.

BE, hoe is het met Oscar? Is hij alweer een beetje opgeknapt nu?
en Kleurdoos, hopelijk gaat het ook wat beter met jouw meisje.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 10 september 2009 @ 20:44:28 #11
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72624078
Lekker doen huup..! Beterschap voor jullie meisje.

Nijna, kan je nu niet een beetje proberen bij te slapen? Dan pak je in ieder geval alvast een paar uurtjes...

Wij zijn vandaag heerlijk een dagje met z'n tweetjes op stap geweest. Lekker uitgewaaid op het strand, heerlijk! Dat kan je dan echt waarderen zeg. Opa en oma hebben ook een superdag gehad. Ze zeiden zelf ook dat het al een stuk beter ging dan de vorige keer dat ze hadden opgepast. Toen waren ze veel huileriger, wat fijn dat dat ook andere opvalt zeg! Er zit echt verbetering in

Oeke, hoe is het nu met Kobus? En mag jij nu ook de laatste voeding afbouwen, net als Seilram?
pi_72624569
Nijna en Huup, hopelijk lukt het jullie wat rust te krijgen en lekker te slapen.

Mikox, wat fijn dat er verbetering in het huilen zit en dat het ook anderen opvalt! En wat een heerlijk dagje hebben jullie gehad!

Ko is weer wakker en zit naast me in de wipper terwijl ik wat naaiwerk aan het doen ben. Hij is heel vrolijk en als ik naar hem kijk begint hij heel hard te lachen.

Ik geef bv en op verzoek dus ik kan niets af bouwen. maar eerlijk gezegd heb ik hem vannacht even laten pruttelen, om te kijken wat hij deed. Hij sliep weer in en daarna heb ik hem wakker gemaakt om 6 uur, aangezien ik zelf op ploffen stond. Toen had hij ook enorme honger
pi_72624768
Huup
Zal dan wel verschillend zijn bij die hele kleintjes. Hier is gezegd.38.0-38.5 verhoging, daarboven koorts. Maar misschien is dat wel vanaf Tylers leeftijd. (9 maanden)

Tyler was heel moe, veel geslapen vandaag. Tussendoor ubervrolijk. En hij kan ineens goed tijgeren en klem zitten onder de tafel.
pi_72624884
Fijne avond huupje.

Fijn mikoxx dat anderen het ook merken; echt vooruitgang dus.

Oeke, wat goed van Kobusje!

Hier is het weer drama, maar het is eigenlijk al weken hetzelfde. Het is dat ik bv geef op verzoek, anders hadden we hier een constant huilende Senna nu hebben we alleen een constant drinkende Senna...wat auw begint te doen aan mijn tepels. De nachten gaan ook steeds minder goed. Ik hoop dat het vandaag de laatste stuiptrekkingen zijn van hetgeen de osteopaat in orde heeft gemaakt, anders weer ik het ook neit meer. Zelfs rondjes lopen is niet goed genoeg meer; ja, heel eventjes en dan begint ze weer. Wandelen in de doek vindt ze fijn en dan is ze wel stil, maar slapen zoals eerst doet ze niet meer dan, alleen dommelen.

Iemand nog tips? Ow, en niet inbakeren, want ze is niet druk, maait niet met haar armpjes enzo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 10 september 2009 @ 21:04:19 #15
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72624903
Klinkt goed Oeke! Hoe laat heeft hij dan de laatste voeding 's avonds gehad? En als je bv helemaal op verzoek geeft, zit er dan totaal geen ritme in? Petje af zeg!

Tyler, klem onder de tafel? Oei...
  donderdag 10 september 2009 @ 21:11:34 #16
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_72625163
Wij melden ons weer, het laptopje is weer terug van reparatie. Ik had al heftige afkickverschijnselen Ik heb wel wat bij kunnen lezen in de tussentijd, maar reageren kwam er even niet van. Ik vond het in ieder geval fijn om te lezen dat ik niet het enige 'een borst kind' heb. Gek dat er zo op die tweede borst wordt gefocust, als het zo te horen heel vaak voorkomt dat ze maar een borst willen.

Hier gaat alles verder in principe goed. Thomas heeft wel snel honger, zo nu en dan halen we de drie uur tussen de voedingen, maar meestal maar twee en regelmatig maar een. Ook 's nachts helaas. Ik slaap nu tijdelijk bij Thomas op zijn kamertje, zodat mijn man in ieder geval zijn nachtrust kan pakken.
Met wat extra rust overdag trek ik het verder wel goed overigens hoor.

Van de week ben ik met mijn moeder ook lekker met Thomas naar de stad gewandeld en een beetje gewinkeld. Heerlijk We zijn bij een klein zaakje gaan lunchen, ik heb daar in de binnentuin lekker in het zonnetje Thomas zitten voeden.
Aan de ene kant is het wennen dat het hele leven nu om het ritme van dat kleine mannetje draait, maar aan de andere kant is het voor mij ook juist een hele grote vrijheid, dat ik weer de deur uit mag zelf. Ik geniet dan ook echt met volle teugen!
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_72625429
quote:
Op donderdag 10 september 2009 21:04 schreef mikoxx het volgende:
Tyler, klem onder de tafel? Oei...
Ja het klinkt erger dan het is. Hij snapt niet dat hij verder moet tijgeren met koppie naar beneden. Bij de salontafel. En Kim heeft een tafeltje van ikea, daar blijft hij met 1 been tussen de poten hangen. Boos dat hij dan is. Kim helpt hem dan en tilt de hele tafel op. Vond hij erg vreemd.
Zo leuk dat hij nu lekker vooruit kan komen. Lekker spelen.
pi_72626181
quote:
Op donderdag 10 september 2009 21:04 schreef mikoxx het volgende:
Klinkt goed Oeke! Hoe laat heeft hij dan de laatste voeding 's avonds gehad? En als je bv helemaal op verzoek geeft, zit er dan totaal geen ritme in? Petje af zeg!
Meestal drinkt hij tussen 20.00 en 22.00 zijn laatste voeding. Dan kwam hij weer rond 5 uur. Maar de laatste 4 dagen kwam hij ook nog om 3 uur.En dat wilde ik vannacht dus doorbreken.

Er is wel een ritme maar niet van de klok. Dat is een ritme van ons tweeen. Ik weet wanneer hij veel wil drinken en wanneer hij te weinig heeft gedronken etc.
Maar dat maakt ook dat ik nog nooit langer dan een uur zonder Ko ben geweest. En volgende week gaat dat voor het eerst gebeuren.
Spannend.

Cara wat klink je gelukkig! Fijn he, voeden in de zon in een parkje/ tuintje.
pi_72628622
Miss sly, ik kwam hier eigenlijk kijken of iemand tips had voor precies hetzelfde probleem hier Willow wil graag de hele dag door eten eten eten. Laatst vroeg iemand op hoeveel voedingen per dag wij nu zitten... als ik elke voeding apart tel (met alle "ik wil wel wat melk en dan over een uurtje weer" als 2 geteld) zitten we volgens mij gewoon op tien ofzo, en ik word er een beetje moedeloos van.
Ik ben maar gaan combineren met kunstvoeding en we hebben vandaag een kolf gekocht, hoop dat dat helpt. Misschien krijgt ze gewoon niet genoeg binnen...

Hoeveel drinkt een flesvoedingkindje van een week of 5 gemiddeld? Zeg maar zo'n 4,5 kilo? Want als ik echt een keer borst oversla om een flesje te geven drinkt ze soms 100 cc en soms 140... geen peil op te trekken...
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  donderdag 10 september 2009 @ 22:44:01 #20
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_72628759
Chan, ik weet niet of je over de spruw ook in het bv topic hebt gepost, en ondertussen ook antwoord, maar ik wil je toch nog even het advies geven om de medicijnen na elke voeding in Timo's mondje te smeren en dan ook je tepels... als je het maar 4x per dag doet, en je laat Timo drinken en je smeert daarna niet, en je laat een paar uur later weer Timo drinken, dan besmet hij jou/jij hem opnieuw!
En wat de lactatiekundige ons als tip gaf over het wassen van spullen, zoveel mogelijk op 60 graden en ipv wasverzachter en heel klein beetje azijn, het stinkt veel minder erg dan het klinkt (zeg maar, niet) en het doodt ook de bacteriën, scheelt ook weer extra strijkgoed (dekbedovertrek 2.20x2.40 ).

Verder heb ik hier niet veel te melden, met M. gaat het prima! Hij eet ook weer zijn avondeten goed. Alleen de flessen gaan wat slechter, bij het broodje drinkt hij nu zo'n beetje 80 á 100 cc en 's avonds de fles van 20.00 uur ook zo'n beetje 100 cc. Vanaf wanneer hebben jullie die laatste papfles afgebouwd? Is 10 maanden niet erg vroeg of zit dat alleen maar in mijn hoofd?
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_72628799
Spannend Oeke, dat zal wel even wennen zijn voor jullie allebei. Hoe gaat het nu met Kobus, nog zo´n last van de prikjes?

MissSly, wat vervelend dat Senna zoveel huilt en zoveel wil drinken. Ik weet eigenlijk niet echt tips. Hoorde wel van iemand van de pufclub dat haar baby ook zoveel dronk, ze was echt zowat de hele dag bezig met voeden, maar nu is haar baby drie maanden en gaat het vanzelf al een heel stuk beter, nu komt ze om de 3 a 4 uur vertelde ze gisteren. Dus wie weet is het gewoon een kwestie van tijd. Ik hoop in elk geval voor jullie dat het snel beter gaat, en dan lekker een heel stuk vóór de drie maanden.

Bodpa, ik vond het vandaag niet meer eng om met de maxi cosi te fietsen. Was nu de 2e keer, de eerst keer vond ik het wel eng. Maar dat babymee ding is harstikke stevig, en die maxicosi zit er heel goed in vast, en er zitten grote veren in, zodat hij hobbeltjes niet eens merkt. En Graeme vond het zelf dus harstikke tof! Zolang ik maar fietste, want stilstaan vond hij niks aan.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  donderdag 10 september 2009 @ 22:46:27 #22
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_72628853
Innepin, weet wel dat je productie alleen maar achteruit gaat hè als je Willow kunstvoeding bij gaat geven???
Ik snap je wel hoor, maar als je écht bv wilt blijven geven... even een voor jou als je dat nodig hebt
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_72629288
voor Huup en Nijna of willen jullie juist liever naar bed. Dat kan ik ook wel begrijpen.

Jeeh Tyler tijgert!

Sterkte voor alle mamas met hongerige kinderen, kan er helaas niet zo veel over zeggen Jair dronk nooit uren aaneengesloten of in hele korte afstanden.

miss-sly ietsje laat maar de avent bakjes kun je ook in een pakket van 10 kopen en daarin zit ook een opzet stuk waarmee je dat bakje in een flesje kan omtoveren. Bovenop dat opzetstuk kun je gewoon de witte ring van de fles draaien en dan een avent speen gebruiken. Misschien is dat ook de oplossing voor de speen?

Eindelijk eens een beetje bijgelezen. Heb ik vakantie kan ik het nog niet bijhouden, gaat gewoon te snel.

Jair had vandaag maar 4 voedingen en de laatste heb ik om half negen gegeven. Omdat hij ook weinig had geslapen wilden wij proberen of hij nu doorslaapt en tegen welke tijd hij dan morgen ochtend wakker wordt. Als hij om 22/ 22.30 uur de laatste keer drinkt, slaapt hij tot 8 of 8.30 uur. S'even kijken.

Trouwens over het brood eten. Op borstvoeding.com staat dat volkorenbrood wel mag vanaf 7 maanden. Wij gebruiken heel licht volkorenbrood en dat eet Jair goed. Hij heeft weinig moeite met brood en stukjes enzo. Wat geven jullie je kindjes van 7 maanden op brood? Wij hebben tot nu toe alleen margarine gedaan. Ik weet het soms ook niet met melkproducten, is dat nou een probleem of niet?

Even een vraagje. Jair heeft wel eens erg droge poep/ keutels en hij lijkt er soms ook last van te hebben. Pruimen helpt alleen beperkt. Vaak wordt er gezegd veel drinken/ vocht aanbieden, maar dat is vaak een probleem. Soms drinkt hij wel water of thee uit een flesje maar soms weigert hij het ook gewoon. Heeft iemand daar misschien een tip voor? Wij mengen nu al vaak water door zijn groentehap. Bij het kdv zouden zij de bv/ fv kunnen aanlengen met extra water.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  donderdag 10 september 2009 @ 23:21:26 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_72630147
quote:
Op donderdag 10 september 2009 20:38 schreef huuphuup het volgende:
BE, hoe is het met Oscar? Is hij alweer een beetje opgeknapt nu?
Het blijft snotterig hier. Dus we druppelen gewoon af en toe als hij weer vol gaat zitten een beetje zoutoplossing in zijn neusje. Werkt gelukkig heel goed.

De spruw blijft wel aanwezig trouwens, we zijn bijna door het flesje medicijnen heen maar er zijn nog wel aardig wat plekjes. Even kijken dus maar wat er gebeurt als het echt op is en anders nog even bij vragen.

Innepin, het is wat lastig, want bij wijze van spreken zou ze 200cc borstvoeding mogen drinken, maar er zit wel een max aan wat ze op een dag aan kunstvoeding mag.
Volgens het schema van mijn consultatiebureau zouden kindjes van een week of 4 op een voedingsschema moeten zitten van 6 x 100/120cc of 7 x 100cc.
In principe ga je uit van een totaal per dag van 150cc per kilo lichaamsgewicht en dat verdeel je dan over het aantal voedingen.

Oscar woog bij de laatste weging van de kraam (zondag 2 weken terug) 4600 gram en dan kom je uit op een totaal van 700cc op een dag. Wij verdelen dat nu dus over 7 voedingen van 100cc.

Maar zoals gezegd, het is wat lastig te zeggen als het bijvoeding is naast de borstvoeding.
Ik zou persoonlijk, afgaand op wat Oscar nu krijgt en wegkrijgt niet meer geven van 120cc per keer, maar dat is puur op basis van wat ik weet van flessenkindjes zeg maar.

Is er bij jullie ook iets als een zorglijn? Dat is van dezelfde organisatie als het consultatie-bureau, die zou je evt. morgen kunnen bellen voor advies.
Of... een lactatie-kundige. Die kan je tips geven mbt de bv en de combi met bijvoeding. Je bent vast niet de eerste die op deze manier probeert een beetje adempauze in te lassen.
pi_72631796
Innepin, als je gaat bijvoeden dan gaat je productie omlaag zoals Marie zegt. Er is bij bv niet echt aan te geven hoeveel een kindje moet drinken. De ene keer veel, de andere keer 2 slokken. Hoe je het kan meten is door te wegen, 1 keer per week. Als ze aankomt is het goed. Zo lang ze niet afvalt krijgt ze in principe genoeg binnen.
En plasluiers zijn een goede indicatie.

Kobus dronk in het begin ook enorm veel. Nu alleen in de ochtend en in de avond wil hij wat meer maar 's nachts en overdag drinkt hij om de 4 uur ofzo.
Ik zou een lactatiekundige bellen met je vragen of even in het bv topic posten daar zitten ook wat dames met verstand van zaken. Het is zonde als je productie achteruit loopt.

Excuses als ik bemoeizuchtig overkom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')