abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 september 2009 @ 09:50:38 #1
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_72607088
Zo juist op het nieuws .
Is die lijn er eindelijk . Een stukje toekomst in Nederland de hoge snelheidslijn we kunnen eindelijk een beetje mee met een land als Frankrijk. En wat gebeurt er in Nederland ?
Henk en Pien die bij het spoor wonen lopen te klagen dat ze de trein horen.
En wat willen Henk Pien Herman en Truus nu ?
Juist dure maatregelen zodat ze de trein minder horen. ..

Stom kut pauper volkje
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  donderdag 10 september 2009 @ 09:51:11 #2
217708 Luiheid
Luiheid kent geen tijd.
pi_72607099
Mensen die tegen vooruitgang zijn
Was je erbij?
  donderdag 10 september 2009 @ 09:52:41 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_72607127
Eens met TS. Sommige mensen moeten echt overal over zeiken en staan ernstig in de weg van de vooruitgang. Ik snap ook niet dat we serieus op dit soort mensen in moeten gaan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_72607140
Zeg tegen ze dat ze dan moeten opkankeren naar een tokkiewijk.
Feyenoord Rotterdam
pi_72607185
Bij 80% van de mensen waarbij de maximale (!) gevelgeluidsbelasting wordt overschreden, is de trein de oorzaak... Gek genoeg heeft de NS geen klachtenlijn.

Ontopic: welkom bij het NIMBY-effect. Mensen willen wel afgelegen wonen met een grote tuin, en ondertussen ook genieten van de luxe van een moderne samenleving, maar een snelweg of trein moet natuurlijk bij iemand anders langskomen...
censuur :O
pi_72607207
Terechte klacht van die mensen. Dat ding maakt echt een klereherrie, veel meer dan van tevoren voorspelt was. Lijkt me niet meer dan terecht dat er dan alsnog maatregelen getroffen worden om dat te minderen of dat de mensen die er omheen wonen financieel gecompenseerd worden wegens de waardedaling van hun huis.
Latest releases: http://www.dekooker.nl
  donderdag 10 september 2009 @ 10:05:24 #7
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_72607434
Het mooiste is nog dat wat ik er gisteren van op tv zag, dat het nieuwbouw was !!!

Dus die mensen wisten dat de HSL in hun achtertuin lag. En dan gaan lopen zeiken.

Ik zeg, nekschot voor die mongolen.
pi_72607442
Net als mensen die onder de aanvliegroutes van Schiphol gaan wonen en dan gaan zeiken over het lawaai.
Dat vliegveld lag er toch ineens niet de dag nadat je de koop had rondgemaakt? of wel dan?
  donderdag 10 september 2009 @ 10:13:26 #9
217708 Luiheid
Luiheid kent geen tijd.
pi_72607585
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:05 schreef Armageddon het volgende:
Het mooiste is nog dat wat ik er gisteren van op tv zag, dat het nieuwbouw was !!!

Dus die mensen wisten dat de HSL in hun achtertuin lag. En dan gaan lopen zeiken.

Als dat zo is dan hebben die mensen helemaal geen recht van spreken, vind ik
Was je erbij?
pi_72607634
Tip voor die mensen: Verhuis naar een onbewoond, en zodra jullie daar wonen dus niet meer onbewoond , eiland...
pi_72607640
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:52 schreef karr-1 het volgende:
Eens met TS. Sommige mensen moeten echt overal over zeiken en staan ernstig in de weg van de vooruitgang. Ik snap ook niet dat we serieus op dit soort mensen in moeten gaan.
In dit geval meer dan terecht. Waar koeien wonen tunnels maken en waar mensen wonen halfbakken geluidsschermen. De HSL loopt zelfs bovengronds langs een nieuwe wijk. Weer eens een voorbeeld dat koeien in Nederland belangrijker zijn dan mensen.

Overigens worden bij vrijwel alle treinen de normen van geluid ver overschreden. Daarom mogen er ook nooit geluidsmetingen bij treinen worden gedaan en wordt er alleen maar aan gerekend. Het is bekend dat die berekeningen het geluid voor treinen zwaar onderschatten en voor autoverkeer zwaar overschatten. Het gaat vaak zelfs zover dat geluidschermen naast de snelweg worden gezet maar dat er tussen de woonwijk en het geluidsscherm nog een spoor ligt.
  donderdag 10 september 2009 @ 10:17:30 #12
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_72607663
Koeien zijn bazen.
pi_72607791
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:56 schreef Mdk het volgende:
Terechte klacht van die mensen. Dat ding maakt echt een klereherrie, veel meer dan van tevoren voorspelt was. Lijkt me niet meer dan terecht dat er dan alsnog maatregelen getroffen worden om dat te minderen of dat de mensen die er omheen wonen financieel gecompenseerd worden wegens de waardedaling van hun huis.
Gaan ze dan ook bijbetalen als overheidsbeleid (lees: kunstmatig tekort aan woningen) een waardestijging van hun huis regelt?
pi_72607840
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:16 schreef Fastmatti het volgende:

[..]
Weer eens een voorbeeld dat koeien in Nederland belangrijker zijn dan mensen.
De "Partij voor de Mensen" bestaat dan ook niet...
quote:
Overigens worden bij vrijwel alle treinen de normen van geluid ver overschreden. Daarom mogen er ook nooit geluidsmetingen bij treinen worden gedaan en wordt er alleen maar aan gerekend. Het is bekend dat die berekeningen het geluid voor treinen zwaar onderschatten en voor autoverkeer zwaar overschatten. Het gaat vaak zelfs zover dat geluidschermen naast de snelweg worden gezet maar dat er tussen de woonwijk en het geluidsscherm nog een spoor ligt.
OV heeft een soort kunstmatig verheven status in Nederland, omdat het "politiek correct" is. Ondanks rapporten waaruit (logischerwijs) blijkt dat bussen die de hele dag vrijwel leeg rondrijden, tot 4 keer zoveel vervuilen per pax-km dan SUV's. En qua geluid slaat het ook nergens op om met stalen wielen zonder differentieel door stadscentra te rijden...
pi_72607990
Een TGV, Thalys, ICE, Eurostar maken minder geluid dan de ICR-rijtuigen die op dit moment rijden. Reden hiervoor is dat ICR niet ontworpen is als hogesnelheidstrein en hierdoor de wielen er niet op aangepast zijn. Tevens heeft normaal spoor bielzen en balast die het geluid dempen. De HSL is een betonnenbak met stalenspoorstaven die totaal niet gedempt zijn. Dat zijn de redenen van de geluidsoverlast. Voor mensen die zeggen dat ze zeuren ga zelf een luisteren langs de HSL en normaal spoor dan zul je ze snel gelijk geven dat er wel degelijk geluidsoverlast is.

HSL != normaal spoor.
pi_72608128
Ik woon vlak langs dat ding en hij maakt wel degelijk een teringherrie. vooral omdat het geluid lang hoorbaar blijft.

als je in de tuin zit moet je gewoon een halve minuut het gesprek staken omdat niemand meer te verstaan is over de herrie van de trein. beetje vervelend als dit straks om de 10 minuten het geval is.

verder lijkt het me geen slecht idee om een geluidsmuur neer te zetten. aan de andere kant van het spoor, waar een muur staat, hoor je namelijk veel minder van de trein. na de belachelijke kosten van het ding, kan een muurtje er ook nog wel bij!

en oja, ik woon er nog bijna een kilometer vanaf ook!

[ Bericht 5% gewijzigd door sjaak_trekbek op 10-09-2009 10:46:09 ]
pi_72608168
stelletje zeikerds.
Ik woon ook langs het spoor en je went eraan.
pi_72608195
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:42 schreef Elixabete het volgende:
stelletje zeikerds.
Als eerder gezegd:

HSL is niet vergelijkbaar met normaal spoor.
  donderdag 10 september 2009 @ 10:47:32 #19
152789 karr-1
pi_72608273
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:05 schreef Armageddon het volgende:

Precies dat dus. Je weet dat het ding er ligt en dan ga je zeiken als het ook nog gebruikt word.
  donderdag 10 september 2009 @ 10:47:52 #20
152789 karr-1
pi_72608282
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:43 schreef weps het volgende:

[..]

Als eerder gezegd:

HSL is niet vergelijkbaar met normaal spoor.
Nee ze rijden er sneller, voor de rest geen verschil.
pi_72608447
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:40 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Ik woon vlak langs dat ding en hij maakt wel degelijk een teringherrie. vooral omdat het geluid lang hoorbaar blijft.

als je in de tuin zit moet je gewoon een halve minuut het gesprek staken omdat niemand meer te verstaan is over de herrie van de trein. beetje vervelend als dit straks om de 10 minuten het geval is.

verder lijkt het me geen slecht idee om een geluidsmuur neer te zetten. aan de andere kant van het spoor, waar een muur staat, hoor je namelijk veel minder van de trein. na de belachelijke kosten van het ding, kan een muurtje er ook nog wel bij!

en oja, ik woon er nog bijna een kilometer vanaf ook!
Hoe lang woon je al waar je nu woont?
  donderdag 10 september 2009 @ 10:56:38 #22
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_72608477
en die mensen komen uit mij dorp (ook)
was bij mn pa toen die trein voorbij kwam en owow, wat een herrie...
Mn pa merkte terrecht op, zondagochtend kwamen de eerste 20 vliegtuigen al tussen 6 en 7 over (wonen onder de aanvliegroute naar de kaagbaan)

-zucht-

naja, er gloort hoop aan de horizon, als het extra aquaduct klaar is kunnen ze eindelijk het geluidsscherm langs de a4 afmaken wat ook in treinherrie moet schelen.
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_72608491
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

donderdag 10 september 2009 @ 10:58:44 #24
152789 karr-1
pi_72608528
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:57 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Erg he, de waarheid
pi_72608658
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:58 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Erg he, de waarheid
Ze rijden sneller dus ze maken meer herrie Voor de rest geen verschil nee.
pi_72608690
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Al eens in de gebruikte technieken voor t spoor verdiept?

Dan merk je al snel dat normaal spoor en HSL qua technische opbouw een groot verschil kennen. Waarom maken normale treinen in tunnels en op viaducten dan ook herrie en op de normale baan niet? Terwijl de HSL vanaf schiphol tot aan breda grens herrie maakt? Goedzo de onderbouw is van beton en dat dempt geen geluid. Betonnen bielzen en balast dempen het geluid een stuk beter. Ontwerp van het gebruikte materieel helpt ook mee. Er rijdt nu geen HSL materieel maar gepimpt IC materieel wat een heleboel scheelt. Met 140 maken die dingen ook flink wat lawaai.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:07:37 #27
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_72608740
hmm, idd... die betonnen bak waar die trein op rijd zal weinig geluid dempen.
Ecosia
  donderdag 10 september 2009 @ 11:07:44 #28
152789 karr-1
pi_72608741
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:05 schreef weps het volgende:

[..]

Al eens in de gebruikte technieken voor t spoor verdiept?

Dan merk je al snel dat normaal spoor en HSL qua technische opbouw een groot verschil kennen. Waarom maken normale treinen in tunnels en op viaducten dan ook herrie en op de normale baan niet? Terwijl de HSL vanaf schiphol tot aan breda grens herrie maakt? Goedzo de onderbouw is van beton en dat dempt geen geluid. Betonnen bielzen en balast dempen het geluid een stuk beter. Ontwerp van het gebruikte materieel helpt ook mee. Er rijdt nu geen HSL materieel maar gepimpt IC materieel wat een heleboel scheelt. Met 140 maken die dingen ook flink wat lawaai.
Ik heb bijna 2 jaar voor de HSL gewerkt dus ja ik weet waar ik over praat. Het spoor heeft er al jaren gelegen, pas sinds kort word het gebruikt. Dat de treinen sneller rijden en dus meer geluid maken, ben ik het helemaal mee eens. Maar om te zeggen dat je "ineens overvallen word" door het geluid lijkt me sterk, aangezien je wist dat dat ding er ooit zou komen.
pi_72608794
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:07 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik heb bijna 2 jaar voor de HSL gewerkt dus ja ik weet waar ik over praat. Het spoor heeft er al jaren gelegen, pas sinds kort word het gebruikt. Dat de treinen sneller rijden en dus meer geluid maken, ben ik het helemaal mee eens. Maar om te zeggen dat je "ineens overvallen word" door het geluid lijkt me sterk, aangezien je wist dat dat ding er ooit zou komen.
Mensen moeten altijd iets te zeiken hebben.
Vlakbij Schiphol wonen en dan zeiken om het geluid.
etc etc.
pi_72608796
Tot ze een keer een spoor door de achtertuin van TS gaan aanleggen natuurlijk, dan is het ineens wel vervelend.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:10:29 #31
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_72608811
wat ik niet snap is het gezeur over herrie.
Ik woonde in Roelofarendsveen, dat ligt aan de a4, onder de rook van schiphol.
ik denk dat een van de drukste wegen van NL + de grootste luchthaven van NL meer lawaai maken dan die trein, die in princiepe alleen maar stiller gaat worden...
Ecosia
pi_72608813
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:07 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Behalve dan dat nu al duidelijk is dat de treinen veel meer herrie gaan maken dan de normen toestaan.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:11:32 #33
152789 karr-1
pi_72608836
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:10 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Behalve dan dat nu al duidelijk is dat de treinen veel meer herrie gaan maken dan de normen toestaan.
En dat weten we op basis van die paar treinen die er nu rijden? Zonder dat de officiele dienstregeling begonnen is?
pi_72608838
Dat overvallen is ook veel bla bla bla... Dat was ruim van te voren te voorzien. T punt bij mij was dat een HSL meer geluid maakt dan regulier spoor.

Maar het is ook een stukje zeiken wat ze doen. De meeste mensen naast t spoor merken de treinen pas op als ze niet rijden. Het went.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:11:54 #35
152789 karr-1
pi_72608847
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:09 schreef Elixabete het volgende:

[..]

Mensen moeten altijd iets te zeiken hebben.
Vlakbij Schiphol wonen en dan zeiken om het geluid.
etc etc.
Sad but true. Nederlanders leven nu eenmaal om te zeiken.
pi_72608855
quote:
Op donderdag 10 september 2009 10:42 schreef Elixabete het volgende:
stelletje zeikerds.
Leef jij ook weer?
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_72608860
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:10 schreef Jumparound het volgende:
wat ik niet snap is het gezeur over herrie.
Ik woonde in Roelofarendsveen, dat ligt aan de a4, onder de rook van schiphol.
ik denk dat een van de drukste wegen van NL + de grootste luchthaven van NL meer lawaai maken dan die trein, die in princiepe alleen maar stiller gaat worden...
Denkfout. Ik woon op 100m van een snelweg en op 300m van een spoorlijn. De ruiten van het huis trillen letterlijk als er een goederentrein voorbij komt. Treinen maken echt absurd veel herrie terwijl je een snelweg een constante 'zoef' veroorzaakt.
pi_72608864
TS woont zelf obviously niet in de buurt van deze lijn. Vooraf is gezegd dat het geluid een decibel gehalte van ongeveer 40-50 zal gaan bevatten. In de realiteit is het 95 dB. Ik heb er zelf geen last van, behalve als de wind anders staat ( ) maar ik ben soms bij maten waar je het wel hoort. Dat is echt een tering herrie hoor

Ze hebben sowieso hier een heel zooitje gesloopt voor die lijn, met de beloftes dat niemand er last van zal hebben. Dan mogen die rubberen strips op de rails die het geluid verminderen van mij best wel ingevoerd worden.
Steun ons studieproject! Bezoek ons op: http://www.nextgen-navigation.com
pi_72608909
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En dat weten we op basis van die paar treinen die er nu rijden? Zonder dat de officiele dienstregeling begonnen is?
Yep. Al was het alleen maar omdat treinen sowieso al veel meer herrie maken dan volgens de berekeningsmethoden. In de berekeningsmethoden wordt uitgegaan van nieuwe treinen, nieuw spoor, nieuwe wissels wat dus een tamelijk ideale situatie is. Wielen zijn tenslotte niet rond, spoor slijt om over de wissels nog maar te zwijgen.
pi_72608937
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:12 schreef AlligatorNL het volgende:
TS woont zelf obviously niet in de buurt van deze lijn. Vooraf is gezegd dat het geluid een decibel gehalte van ongeveer 40-50 zal gaan bevatten. In de realiteit is het 95 dB. Ik heb er zelf geen last van, behalve als de wind anders staat ( ) maar ik ben soms bij maten waar je het wel hoort. Dat is echt een tering herrie hoor

Ze hebben sowieso hier een heel zooitje gesloopt voor die lijn, met de beloftes dat niemand er last van zal hebben. Dan mogen die rubberen strips op de rails die het geluid verminderen van mij best wel ingevoerd worden.
Volgens mij hebben de mensen die daar wonen geen hoorns op een kop dus van de overheid hoef je niks te verwachten.
pi_72609022
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Sad but true. Nederlanders leven nu eenmaal om te zeiken.
Toen ik er 10 jaar geleden kwam te wonen, was er nog helemaal geen sprake van een dergelijke lijn. Ook de mensen waarvan de huizen gesloopt moesten worden, die er al meer dan 15 jaar wonen, was het allemaal plots.

Op de HSL zijn nu testritjes, die MINDER herrie maken dan de echte dienstregeling. Gisteren was er hier een vergadering over de HSL waar ook inwoners aanwezig mochten zijn. De politie had al ME en een shitload andere agenten klaarstaan voor rellen in een FUCKING dorp !
  donderdag 10 september 2009 @ 11:22:23 #42
152789 karr-1
pi_72609088
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:19 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Toen ik er 10 jaar geleden kwam te wonen, was er nog helemaal geen sprake van een dergelijke lijn. Ook de mensen waarvan de huizen gesloopt moesten worden, die er al meer dan 15 jaar wonen, was het allemaal plots.

Op de HSL zijn nu testritjes, die MINDER herrie maken dan de echte dienstregeling. Gisteren was er hier een vergadering over de HSL waar ook inwoners aanwezig mochten zijn. De politie had al ME en een shitload andere agenten klaarstaan voor rellen in een FUCKING dorp !
Waarschijnlijk omdat je altijd mensen hebt die denken dat geweld de oplossing voor alles is.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:23:00 #43
152789 karr-1
pi_72609104
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:14 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Yep. Al was het alleen maar omdat treinen sowieso al veel meer herrie maken dan volgens de berekeningsmethoden. In de berekeningsmethoden wordt uitgegaan van nieuwe treinen, nieuw spoor, nieuwe wissels wat dus een tamelijk ideale situatie is. Wielen zijn tenslotte niet rond, spoor slijt om over de wissels nog maar te zwijgen.
Dat is bij normaal spoor ook en daar hoor je niemand over.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:23:09 #44
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_72609109
Herrie kan wel degelijk heel vervelend zijn. Ik ben ook bewust bij een vliegbasis in de buurt gaan wonen, daar zal ik ook niet moeilijk over doen, maar door die herrie moest ik wel elke keer de film 2 minuten op pauze doen, en vaak stijgen er een vliegtuig of 8 op, met korte tussenpozen. Dan ben je dus een half uur verder, in welke tijd de film niet te volgen is.

Maar begrijp ik het goed dat er later andere treinen gaan rijden die er voor gemaakt zijn, en die minder herrie maken?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_72609146
Dat nog niemand is opgevallen dat er een gruwelijke spelfout in de de TT staat

Omwoonende
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_72609178
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:22 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat je altijd mensen hebt die denken dat geweld de oplossing voor alles is.
Ja en jij hebt geen flauw idee wat het effect is van zo'n HSL lijn 500 meter van je huis vandaan. En dan ligt hij nog in een een bak hè!
  donderdag 10 september 2009 @ 11:25:53 #47
152789 karr-1
pi_72609181
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:23 schreef twiFight het volgende:
Maar begrijp ik het goed dat er later andere treinen gaan rijden die er voor gemaakt zijn, en die minder herrie maken?
Zoals het er nu uitziet wel ja, vandaar dat al dat geblaat nu zo overbodig is.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:26:41 #48
152789 karr-1
pi_72609206
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:25 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

Ja en jij hebt geen flauw idee wat het effect is van zo'n HSL lijn 500 meter van je huis vandaan. En dan ligt hij nog in een een bak hè!
Ik woon zelf op 200 meter van een spoorlijn en ik ken mensen die er bijna naast wonen. Hoor ik ook niemand over klagen.
pi_72609231
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:25 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Zoals het er nu uitziet wel ja, vandaar dat al dat geblaat nu zo overbodig is.
We praten over later hè. CS Rotterdam zou ook binnen een paar jaar klaar zijn, dat is nu ook al 7 jaar bezig ofzo

Eerst zien dan geloven en elke dag dat die nieuwe treinen er niet zijn, is het gewoon een kanker zooitje die HSL lijn.
  donderdag 10 september 2009 @ 11:28:18 #50
152789 karr-1
pi_72609241
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:27 schreef AlligatorNL het volgende:

[..]

We praten over later hè. CS Rotterdam zou ook binnen een paar jaar klaar zijn, dat is nu ook al 7 jaar bezig ofzo

Eerst zien dan geloven en elke dag dat die nieuwe treinen er niet zijn, is het gewoon een kanker zooitje die HSL lijn.
Tsja vooruitgang is a bitch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')