abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74280742
Albert wint, Stybar heeft ongeveer driekwart koers op 6 seconden gehangen. Nys rustig naar de derde plek gereden.
  zondag 1 november 2009 @ 16:26:16 #127
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_74280919
Kevin Pauwels antwoordt met een zin die langer is dan 10 woorden .

Hij begon nog wel steeds met zijn klassieke "Mwoaaaah".
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_74281776
Vos Europees kampioene veldrijden
**Marianne Vos heeft in het Belgische
Hoogstraten voor de tweede keer in haar
carrière goud veroverd op de Europese
kampioenschappen veldrijden.De renster
uit Babyloniënbroek veroverde de titel
eerder in 2005.

Daphny van den Brand,Europees kampioene
in 2006 en 2007,moest genoegen nemen
met zilver.Helen Wyman (GB) werd derde.

De Brabantse moest gezien haar lage
klassering in het UCI-veldritklassement
van achteren starten,maar wist in de
tweede ronde de snel gestarte Van den
Brand al te achterhalen.Vos gaf daarna
nog een keer gas en kon solo verder.
"Het parcours lag me goed.Ik kon steeds
mijn eigen tempo rijden",aldus Vos.

Bron: NOS-TT.
sig verwijderd door FA
pi_74478257
quote:
Veldrijden = Parochianenkoers

De koppenberg, laatst.
'Prachtig schouwspel,' zei de eerste commentator van VRT. 'Heel spannend,' zei de deskundige sidekick. 'Mooi podium hier achter mij,' stelde de journalist in het veld. Het was héél spannend op de Koppenberg. 1 was Nys en 2 was Albert. Vorige week in Hoogstraten balanceerde het veldrijden op de rand van de sensatie: tussen Albert en Nys zowaar een verloren gereden Tsjech.

Laten we voor de aardigheid het seizoen 2009-2010 overlopen. Er zijn zestien crossen georganiseerd. Aan negen daarvan heeft Niels Albert deelgenomen. Of tien, maar dan mis ik er één. Wat maakt het uit? Hij werd eerste in Erpe-Mere, in Neerpelt, in Eernegem, in Treviso, In Namen, In Plzen, in Hoogstraten. Dat is zeven keer eerste. De twee crossen die hij niet won, werd hij tweede. Dat was in Ruddervoorde en op de Koppenberg. Sven Nys is in minder crossen gestart. Hij won twee keer, gaf één keer op en werd verder altijd tweede. Toen won Albert, en de keren dat hijzelf won, was Albert tweede.

Hoe durven we dat veldrijden spannend te noemen? Veldrijden is niet eens meer internationaal, of Belgisch. Het is zelfs geen Vlaams fenomeen meer. Veldrijden is dit seizoen een parochianenkoers. De eerste en de tweede van elke cross wonen in de deelgemeenten Tremelo of Baal. Achter die twee eindigen West-Vlamingen met allerlei varianten op de familienaam van Vantornhout of Vanthourenhout. Ook zij zijn voorspelbaar: ze zeggen steeds dat ze gaan winnen, maar ze winnen nooit. Veldrijden heet de perfecte format voor tv: een uur mensen dingen zien doen die je liever niet zelf doet, maar waarvan je wel weet hoeveel moeite ze kosten. Het is bekend wanneer ze beginnen en het is bekend wanneer het voorbij is. Meestal kan je ook halfweg vijf à tien minuten wegsoezen zonder iets van het verloop te missen en voor het geval je toch iets hebt gemist, geen paniek, aan het eind komt de gebalde samenvatting en dan de uitleg van de betrokkenen.

De vraag is niet of het een perfect format is. Er is ook geen discussie over de spektakelwaarde van de Koppenbergcross. Of over het professionalisme van organisatoren zoals die in Ruddervoorde (geen zandbak? dan maar tachtig meter kasseien) of waar ook. En evenmin over de hartslagen en dus de sportieve prestaties van Nys, Albert (of Albert, Nys) en de Vantorn en -thourenhoutjes die een uur lang rondjes draaien op een terrein waar eigenlijk geen zinnig mens met een fiets moét, laat staan wíl komen.

De vraag waar eens een antwoord moet op komen, is of deze sport niet te veel aandacht krijgt. Ja dus, en wel hierom. Cross is Vlaamse navelstaarderij in het kwadraat. Er rijden wat Tsjechen mee en een Italiaan of twee en een Fransman. Vroeger reden er tussen onze jongens een rist Nederlanders en die wonnen wel eens. Sinds vorig jaar winnen alleen nog Belgen. Eén van de betere veldrijders in potentie was een Nederlander, Lars Boom. Die heeft aan het WK van vorig jaar zo'n kater overgehouden dat hij het veld adieu heeft gezegd en alleen nog voor de lol op de crossfiets springt.

Het deelnemersveld is verschraald tot een handvol Vlamingen met winnaars die uit hetzelfde dorp komen en dat heeft ons niet aangezet tot een meer realistische benadering van het fenomeen veldrijden. Dat komt door de tv en zoals altijd moeten de printmedia volgen. (Eigenlijk moet het niet, maar we doen het toch.) Als drie mannen in Vlaanderen besluiten om samen op twee wielen door het slijk te gaan rijden, rukken de VRT, VT4 of VTM met alle mogelijke middelen uit om er onze zaterdag- of zondagmiddag mee te verblijden. De tv heeft veldrijden ontdekt en zal die consumeren tot wij een indigestie hebben.

Het doet natuurlijk goed aan het kleine Vlaamse sporthartje om elke herst- en winterzondag tussen oktober en eind februari een Vlaming de rest van zijn (kleine) wereld naar huis te zien rijden, maar het goed gevoel dat we daar aan overhouden, is niet representatief voor ons sportniveau. Veldrijden lijdt aan bloedarmoede en ter verschoning wordt die sport vaak vergeleken met andere regiogebonden topsporten als schaatsen in Nederland, langlaufen en biatlon in de Noord-Europese landen, skispringen en skiën in de berglanden of ijshockey in Tsjechië. Wie vorige week na het parochianenduel op de Koppenberg wegzapte naar de NOS zag een halve Studio Sport gewijd aan een voorbeschouwing op het schaatsseizoen dat gisteren is begonnen. Er is één groot verschil met veldrijden: schaatsen is wél een olympische sport, niét alle Nederlanders die winnen komen uit Friesland en er doen ook grote sportlanden aan mee.

Het Nieuwsblad
Schitterend stukje tekst van Hans Vandeweghe in Het Nieuwsblad vanmorgen
pi_74478423
Veldrijden staat qua internationale deelname inderdad helaas niet op hetzelfde niveau als de meeste wintersporten. Langlaufen wordt door sommigen afgedaan als een c-sport, maar ik kom zo tot zeker 16 of 17 landen die een medaille kúnnen pakken op de spelen. Bij het veldrijden is het al een revolutie als een Tsjech de regenboogtrui pakt.
pi_74478955
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 11:55 schreef Leatherface het volgende:
Veldrijden staat qua internationale deelname inderdad helaas niet op hetzelfde niveau als de meeste wintersporten. Langlaufen wordt door sommigen afgedaan als een c-sport, maar ik kom zo tot zeker 16 of 17 landen die een medaille kúnnen pakken op de spelen. Bij het veldrijden is het al een revolutie als een Tsjech de regenboogtrui pakt.
Maak daar maar van: als een niet-Belg een cross uit één van de drie klassementen wint.
pi_74479101
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 11:55 schreef Leatherface het volgende:
Een Olympische status verandert natuurlijk heel veel, kijk maar naar het mountainbiken.
pi_74479146
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 12:34 schreef wimderon het volgende:

[..]

Een Olympische status verandert natuurlijk heel veel, kijk maar naar het mountainbiken.
Dat kan een doorbraak forceren. Maar het probleem is dat ze al eisen stellen voor een sport sowieso wordt toegelaten tot het olympische programma.
  zaterdag 7 november 2009 @ 12:58:41 #135
67640 SaintOfKillers
pi_74479531
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 12:34 schreef wimderon het volgende:

[..]

Dat is de reden van de val van het veldrijden. Alle grote sportlanden (of toch wielerlanden) zijn daarheen gegaan, waardoor het veldrijden volledig in elkaar is gestort. Het enige wrange voor het veldrijden is dat mountainbiken zijn status kreeg op een moment dat het eigenlijk geheel onterecht was, het niveau lag toen zeker niet hoger dan in het veldrijden (hell, met Djernis en Frischknecht waren het zelfs gewoon dezelfde namen) en historsch gezien sloeg het al helemaal nergens op.

Maar ene of andere bobo besliste anders, waarna relevante landen uit het veldrijden zoals Italie, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland dat gewoon dumpten en overschakelden. De relevantie tussen olympische status en interesse van grote landen is gewoon onmiskenbaar en bij nietige sportjes is het tweede zeker een gevolg van het eerste, niet omgekeerd.

Dan vind ik nog steeds niet dat veldrijden dan maar olympisch moet worden, dan vraag ik me vooral af waarom andere (flut)sportjes dan ooit wel zijn geworden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_74479673
Het probleem van veldrijden is ook dat het niet echt bij de Zomerspelen past, én niet bij de Winterspelen.
Daarom zal het nooit een Olympische sport worden en daarom zal het altijd een Vlaamse aangelegenheid blijven, met af en toe eens een maffe buitenlander ertussen.

Het allerhoogst haalbare voor het veldrijden is een (echte) Tsjechië-België strijd.
pi_74479691
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 12:58 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dat is de reden van de val van het veldrijden. Alle grote sportlanden (of toch wielerlanden) zijn daarheen gegaan, waardoor het veldrijden volledig in elkaar is gestort. Het enige wrange voor het veldrijden is dat mountainbiken zijn status kreeg op een moment dat het eigenlijk geheel onterecht was, het niveau lag toen zeker niet hoger dan in het veldrijden (hell, met Djernis en Frischknecht waren het zelfs gewoon dezelfde namen) en historsch gezien sloeg het al helemaal nergens op.

Maar ene of andere bobo besliste anders, waarna relevante landen uit het veldrijden zoals Italie, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland dat gewoon dumpten en overschakelden. De relevantie tussen olympische status en interesse van grote landen is gewoon onmiskenbaar en bij nietige sportjes is het tweede zeker een gevolg van het eerste, niet omgekeerd.

Dan vind ik nog steeds niet dat veldrijden dan maar olympisch moet worden, dan vraag ik me vooral af waarom andere (flut)sportjes dan ooit wel zijn geworden.
Tsja dat is natuurlijk altijd de vraag. Waarom in boogschieten olympisch? Maar het is sowieso een rare discussie, want het veldrijden is een wintersport, maar lijkt totaal niet op andere wintersporten. En op winterspelen is het sowieso niet al te dik bezaaid met de sporten en de sporten die er zijn, zijn terecht olympisch.
pi_74479838
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 12:58 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Wat zijn volgens jou dan flutsportjes? MTB en BMX? (qua wielrennen)
pi_74479865
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 13:06 schreef TheArt het volgende:

[..]

Tsja dat is natuurlijk altijd de vraag. Waarom in boogschieten olympisch?
Tsja, it makes no sense. Maar sporten als boogschieten, moderne vijfkamp en worstelen maken al vanaf zo ongeveer het begin deel uit van het olympische programma. Omwille van traditie houden ze er die dan ook in.

Edit- Waarbij ik moet opmerken dat worstelen wel redelijk internationaal is tegenwoordig.
pi_74479932
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 13:14 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Tsja, it makes no sense. Maar sporten als boogschieten, moderne vijfkamp en worstelen maken al vanaf zo ongeveer het begin deel uit van het olympische programma. Omwille van traditie houden ze er die dan ook in.

Edit- Waarbij ik moet opmerken dat worstelen wel redelijk internationaal is tegenwoordig.
Oh dat ben ik ook met je eens, maar als ik dan toch een sport moest verzinnen die onterecht olympisch zou zijn vanwege het huidige karakter (en niet vanwege de geschiedenis enz). Verder kan ik er weinig verzinnen. Daarnaast is de discussie wat betreft veldrijden dubbel zo lastig om de reden die ratjetoe aangaf: het zit tussen een wintersport en een zomersport in.
pi_74481466
Tot en met de beloften is het veldrijden best wel internationaal (beter gezegd: Europees) daarna zien we, op enkele uitzonderingen, alleen Vlamingen, Tsjechen en Nederlanders. Hoe komt dit? Dit zal vooral een financiele kwestie zijn. De renners komen op een leeftijd dat ze op eigen benen gaan staan in plaats van student te zijn of nog thuis te wonen en als er dan niet te leven valt van veldrijden dan is men gedwongen om de overstap te maken naar de weg of helemaal met wielrennen te stoppen.

Het is een lastig probleem. Je kunt renners, toeschouwers, media en sponsors niet dwingen op aan veldrijden te doen. Ik snap volledig dat Boom voor de weg gekozen heeft maar het blijft voor het veldrijden in Nederland en zelfs in het algemeen erg jammer.

[ Bericht 16% gewijzigd door TargaFlorio op 07-11-2009 14:26:21 ]
  zaterdag 7 november 2009 @ 17:10:35 #142
67640 SaintOfKillers
pi_74485816
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 13:12 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Wat zijn volgens jou dan flutsportjes? MTB en BMX? (qua wielrennen)
Ik heb het niet alleen over wielersporten. En het vreemde hoeft niet alleen de aanwezigheid van de sport op zich te zijn. Je hebt grote sporten waarbij maar 3 medailles te verdienen zijn en je hebt kleine sportjes die dan nog eens in 5 tot 10 ondercategorieën worden opgesplitst. Natuurlijk zijn die interessant voor een groot land. De concurrentie is niet al te breed en als je er wat geld inpompt, heb je meteen een medaille of 10 extra.

Blijkbaar ligt de grens voor nieuwe sporten erg hoog en voor geaccepteerde sporten worden gewoon hier en daar zelfs categorieën uitgevonden om er nog wat meer medailles tegenaan te smijten.
  zondag 8 november 2009 @ 16:14:34 #143
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_74509656
Lijkt wel duidelijk aan het worden dat Albert het veldrijden de komende jaren minstens zo zal gaan overheersen als Nys dat deed ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 8 november 2009 @ 16:15:01 #144
67640 SaintOfKillers
pi_74509674
Albert wint de WB in Nommay, Stybar 2e.

In een sprint zelfs. Waarbij Albert van ver begon en Stybar simpel uit het wiel kon komen, maar er nooit echt over kwam. En ook nog eens nadat Stybar door fouten van Albert weg kon rijden en Albert erg diep moest gaan om nog terug te komen. Meerdere keren zelfs, Albert maakte vrij veel stuurfouten.

Kortom, Stybar , wat heb je nog meer nodig, jongen?
pi_74593546
Ik blijf die regenboogtrui van Albert verschrikkelijk vinden.

Teveel sponsors en teveel zwart (waardoor te weinig wit) waardoor de regenboog een beetje ondersneeuwt.
pi_74605312
Zometeen de Jaarmarktcross in Niel. Vorig jaar in helse omstandigheden gewonnen door Boom, vandaag ligt het parcours er droog bij
pi_74606908
Dat boegeroep richting Albert Geweldig. Nu was dat de laatste keer ook terecht. Hij deed gewoon de deur dicht voor Nys.

Nou ja, hij zal dus wel winnen nu.

EDIT: Nys is gewoon de beste in koers. Hij is er al bij.
pi_74607288
Nys wint in de sprint
pi_74607410
Alleen de laatste twee ronden gezien, leuke finale
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')