quote:"20 zeges zal lukken voor Telenet-Fidea-team"
In de hoofdzetel van telecombedrijf Telenet in Mechelen is dinsdag het Telenet Fidea Cyclingteam van manager Hans van Kasteren voorgesteld. Bart Wellens blijft de blikvanger van het team dat met een groter budget "het sterkste team is en wil blijven", volgens de manager.
Het budget van de veldritploeg is door de komst van nieuwe sponsor Telenet tot 2 miljoen euro opgetrokken. De nieuwe sponsor heeft ook invloed op het traditionele blauw-witte tenue van Fidea, dat een vleugje geel heeft gekregen.
Manager Hans van Kasteren heeft in vergelijking met vorig jaar de lat van 30 naar 20 zeges verlaagd in zijn ambities. "Maar we zijn en blijven het sterkste team."
"Het is moeilijker geworden omdat er nu meer ploegen zijn dan vroeger, maar die 20 zeges zullen we wel halen."
"Als we geen trui pakken, mogen we ons wel schamen", zegt Van Kasteren aan Sporza. Zondag start het seizoen in Erpe Mere. "Het is maar Erpe Mere, maar als je er wint, valt al wat stress weg."
"We zullen Albert en Nys dit seizoen af en toe wel kloppen. Ze zijn niet het hele seizoen top. Dat is goed voor de spanning."
Bart Wellens blijft de meest in het oog springende naam bij het team. Hij krijgt het gezelschap van Tom Meeusen, Kevin Pauwels en de Tsjechen Zdenek Stybar en Petr Dlask. Vanaf 2010 komt ook Rob Peeters.
Bron: Sporzaquote:Wellens: "Beste zomer achter de rug"
Bart Wellens staat al een paar jaar een beetje in de schaduw van Niels Albert en Sven Nys. "De concurrentie is zwaar, maar als je zelf goed getraind hebt, heb je jezelf niets te verwijten."
PhotoNews
"Enkele jaren geleden behaalde ik 20 zeges, maar had ik veel ups en downs. Vorig jaar was ik veel constanter, maar ik won wel maar drie keer. Nu probeer ik die twee te combineren", zegt Wellens.
"Ik heb mijn beste zomer achter de rug sinds de ploeg bestaat. Ik werk samen met Tom Steels. Hij geeft me veel advies. Nu weet ik na elke training wat ik gedaan heb en wat ik nog moet doen."
"Ik zal zeker meer dan drie keer op het hoogste schavotje staan dit seizoen", zegt Wellens aan Sporza. "Ik wil 7 à 8 koersen winnen. Welke speelt geen rol."
"Het is niet gemakkelijk om elk seizoen opnieuw te bevestigen, zeker niet als je ooit beter hebt gedaan. Maar het is een uitdaging om als oude duivel tegen de jeugd te rijden."
Het plan om net als Sven Nys een zijstap te maken naar het mountainbike heeft Wellens opgeborgen. "Ik heb deze zomer een paar keer met de moutainbike gereden en dat ligt mij echt niet."
Dat klopje op de rug van Groenendaal toen.quote:
Mja, dat was de renner Herijgers hèquote:Op woensdag 9 september 2009 22:01 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat klopje op de rug van Groenendaal toen.
Maar ja, Groenendaal won jaren later alsnog zijn regenboogtrui.
Okay.quote:Op woensdag 9 september 2009 22:04 schreef wimderon het volgende:
[..]
Mja, dat was de renner Herijgers hè![]()
Had op zich ook wel wat, maar het gaat me toch vooral om zijn kwaliteiten als commentator.
Even duidelijk maken wie er de grote meneer was en wie er ging winnen, even intimideren dus.quote:Op woensdag 9 september 2009 22:06 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Okay.
Maar wat was ook alweer de aanleiding van die actie? Groenendaal die in de media blufte?
Verwacht dit jaar ook erg weinig.quote:Op zondag 13 september 2009 21:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ver-re-weg de tofste wintersport.
Jammer dat er van Nederlands front dit jaar minder te verwachten valt.
Nys
David en Mathieu zijn beide zoons vanquote:Op zondag 13 september 2009 21:26 schreef franklop het volgende:
Bij de juniores vocht een drietal het uit voor de zege. David van der Poel wist in de finale zijn medevluchters weg te slaan en pakte zijn eerste veldritwinst van het seizoen. Jens Adams was tweede, de snel gestarte Gianni Vermeersch derde. Ook bij de nieuwelingen een buitenlandse winst: Fransman Quentin Jauregui won voor Mathieu van der Poel en Jens Couckuyt.
is dat familie van?
http://www.sport.be/nl/wi(...)ml?Article_ID=388872
quote:Wellens: "De komende weken word ik fulltime papa"
do 17/09/2009 - 07:19 Bart Wellens moet een opdoffer van formaat verwerken. Woensdag kreeg de veldrijder te horen dat hij het cytomegalovirus opliep. Op doktersadvies staat hij een aantal weken aan de kant. "Ik voelde mij gewoon een wrak, mijn lichaam vond gewoon geen rust meer."
Gazet van Antwerpen slaagde erin om Bart Wellens aan de lijn te krijgen na het zware verdict. "Ik ben al weken op de sukkel", klaagt Wellens. "Elk uur trainen was een uur afzien. Ik kon nog met moeite een brug over. Elke keer voelde ik mij zo slap als een vod."
Vorige zondag reed Wellens anoniem rond in Erpe-Mere, de seizoensopener. "Mijn dokter en begeleider maakten zich niet te veel zorgen, maar ik wel. Ik voelde mij een wrak, mijn lichaam vond gewoon nooit rust."
"Woensdagvoormiddag werkte ik toch nog een training met de ploegmakkers af. Na een tocht in het bos was ik morsdood. Zo doorgaan had absoluut geen enkele zin."
"Even later kwam het slechte nieuws wel hard aan. Drie tot zes weken geen fiets. Dat ziet er niet zo goed uit natuurlijk. Ik moet nu hopen dat ik van de tweede seizoenshelft nog iets kan maken."
"En zeggen dat ik zelden zo'n goeie en probleemloze voorbereiding kende. Ik zal de komende weken fulltime papa spelen voor de kleine Lily. Zo heb ik toch nog iets aan deze pechperiode. Maar plezant is anders."
quote:"VELDRIJDEN KAN AANSLAAN IN WALLONIE"
Woensdag is de eerste veldrit van de
GvA-trofee voorgesteld. De wedstrijd is
op 10 oktober op de Citadel van Namen.
Waarom een veldrit in Wallonië, organi-
sator Christophe Impens? "In dit lands-
deel is nood aan zo'n evenement. Er is
geen enkele reden waarom deze schitte-
rende sport hier niet zou aanslaan, ook
al vergt dat dan misschien wat tijd."
Roland Liboton heeft het parcours op en
rond de Citadel uitgetekend. Liboton:
"Een omloop van zo'n 3 km die visueel
in orde is voor publiek en tv én genoeg
afwisseling biedt. Er is weinig tijd
voor recuperatie, het wordt zwaar."
Hoe laat? Half drie?quote:Op zondag 20 september 2009 03:20 schreef wimderon het volgende:
Neerpelt rechtstreeks in Sporza op Canvas vandaag.
Inderdaadquote:Op zondag 20 september 2009 14:08 schreef SaintOfKillers het volgende:
Hm, ik kan niet zeggen dat ik echt zat te wachten op het komende seizoen, ik verwacht er niet veel van.
Ben niet echt fan van Wellens of Albert en Nys hebben we onderhand ook al genoeg aan kop gezien dus doe voor mij ook maar Pauwels.quote:Op zondag 20 september 2009 14:08 schreef SaintOfKillers het volgende:
Laat ik dit jaar maar eens supporteren voor de charismatische Kevin Pauwels.
Denk het eerlijk gezegd niet.quote:Op zondag 20 september 2009 15:23 schreef wimderon het volgende:
Ik verwacht dat Albert de dominante figuur gaat worden, wat hij vorig jaar eigenlijk al was voor zijn val.
Vandaag is het in ieder geval al indrukwekkend.
Waar heeft hij dat gezegd? Z'n ambitie is om een klassement te pakken + de wereldtitel te prolongeren, maar als je overal gewoon meedoet in de drie klassementen gaat hij daar vanzelf overal om de eindzege meedoen in het klassement.quote:Op zondag 20 september 2009 17:54 schreef Szura het volgende:
[..]
Denk het eerlijk gezegd niet.
Hij heeft vooraf in ieder geval één klassement uitgekozen maar ik verwacht niet dat ie een heel seizoen kan domineren zoals Nys dat vaker gedaan heeft.
Stond laatst op Teletekst van Sporza, het doel was in ieder geval 1 klassement en hij koos daarvoor de Gazet van Antwerpen trofee uit.quote:Op zondag 20 september 2009 19:06 schreef wimderon het volgende:
[..]
Waar heeft hij dat gezegd? Z'n ambitie is om een klassement te pakken + de wereldtitel te prolongeren, maar als je overal gewoon meedoet in de drie klassementen gaat hij daar vanzelf overal om de eindzege meedoen in het klassement.
Hij heeft overigens in ieder geval uitgesproken dat hij wil proberen elke koers waar hij start te winnen, de Nys-methode dus. En vorig seizoen was hij zoals gezegd ook al de dominante figuur tot zijn blessure, stond aan de leiding in de Wereldbeker en de Superprestige en stond ook aardig in de GVA-trofee met nog meerdere typische Albert-crossen voor de boeg.
Er zal echt een top-Nys aan te pas moeten komen om deze Albert van absolute dominantie af te houden, de rest komt niet eens in de buurt, op Stybar/Boom in enkele crossen na.
40 à 45 podiumplaatsenquote:Sunweb-Projob: "We mogen ambitie hebben"
Manager Jurgen Mettepenningen heeft woensdag zijn veldritteam Sunweb-Projob voorgesteld. De blikvangers blijven Sven Vanthourenhout en Klaas Vantornout. "40 à 45 podiumplaatsen, dat moet lukken", klinkt het ambitieus.
"Met Vanthourenhout weer op zijn oude niveau en Vantornout die misschien weer wat procentjes verbetert, mogen we ambitie hebben", zegt Mettepenningen. "40 à 45 podiumplaatsen, dat moet lukken. En bij de jeugd hebben we wellicht de sterkste belofteploeg van het land."
Naast Vanthourenhout en Vantornout is Kenneth Van Compernolle de derde prof. Hij zal vooral bij de beloften rijden. Hans en Mario De Clercq zijn de ploegleiders.
Vanthourenhout: "Mijn zomer was perfect"
Sven Vanthourenhout wil zo snel mogelijk opnieuw als vanouds koersen. "Ik ben al twee tot drie jaar niet tevreden met mijn prestaties", zegt de beloftewereldkampioen van 2001.
"Daar had vooral pech zijn rol in, maar dat knaagt toch", zegt Vanthourenhout. "Deze zomer verliep alles echter perfect."
"Ik deed het bewust iets rustiger op de weg, maar haalde toch mooie uitslagen. Ondertussen heb ik wel meer energie gespaard voor de winter."
"Mijn ambities? Nys en Albert zullen al met veel zeges gaan lopen. Ook Pauwels en Stybar zullen een grote zege pakken. Een renner als ik moet pieken. Ruddervoorde, Koksijde, de eindejaarscrossen en het BK en WK, dat zijn mijn doelen."
Vantornout: "Hopelijk ben ik nu minder vaak ziek"
De voorbereiding van Klaas Vantornout liep niet van een leien dakje. Hij onderging in juni een amandeloperatie. "Die konden de vele virussen niet meer aan, dus werden ze verwijderd."
"Een zware ingreep, die me lang aan de kant hield. Hopelijk word ik nu minder vaak ziek dan vroeger", zegt Vantornout. "Door de operatie heb ik weinig op de weg gekoerst. Maar ik kon twee maanden prima trainen. Ik sta waar ik moet staan."
Vantornout kent zijn plaats in het veldritpeloton. "Ik blijf de outsider in het peloton, de druk en de aandacht van de echte top hoef ik niet. Maar op mijn omlopen kan ik Nys en Albert verslaan."
quote:Sven Nys droomt van tiende eindzege in Superprestige
Enkele dagen voor onze beste crossers richting Treviso vertrekken voor de eerste confrontatie van het seizoen in de Wereldbeker, werd in Oostkamp al de 28ste editie van de Nissan Superprestige Topsport Vlaanderen Trofee voorgesteld.
Met Zonhoven als nieuwkomer ter vervanging van het Nederlandse Veghel-Eerde bestaat het regelmatigheidscriterium opnieuw uit acht crossen. De eerste afspraak is op zondag 11 oktober in Ruddervoorde. Na de laatste manche, zondag 14 februari in Vorselaar, zou Sven Nys een historische tiende eindzege op zak kunnen steken, al zal hij sowieso moeten afrekenen met in de eerste plaats wereldkampioen Niels Albert.
"Ik zal er niet speciaal op focussen, maar ik steek niet weg dat ik voor het einde van mijn carrière die tiende eindzege achter mijn naam wil", aldus Nys. "Vroeger stond ik er nooit bij stil dat ik een zevende, achtste of negende keer kon winnen, maar tien is toch iets speciaals."
Een jaar geleden werd al verwacht dat Nys het niet makkelijk zou krijgen om een negende eindwinst bij te schrijven. Jongeren als Niels Albert, Lars Boom en Zdenek Stybar zouden hem het leven zuur maken. Omstandigheden beslisten er anders over. Tijdens de verkenning van het parkoers in Gavere sloeg het noodlot toe voor Niels Albert, op dat moment co-leider in de tussenstand. In een afdaling ging Albert onderuit en knalde hij hard tegen een boom. Een gescheurde milt was het resultaat, de eerste helft van het veldritseizoen zat er meteen op voor hem. Met Stybar ging het toen ook al niet goed. Van bij de eerste wedstrijd bleef de Tsjech tevergeefs zoeken naar de goede conditie, tot hij noodgedwongen zelfs een tussenstop moest inlassen en pas in Hamme-Zogge opnieuw in actie kon komen. Een tussenstop kwam er ook voor Lars Boom. Na de wedstrijd in Gavere ging de toenmalige wereldkampioen voor vier weken aan de kant met gezondheidsproblemen. In de Superprestige kwam het achteraf nooit meer goed met de Nederlander.
Deze winter vormt Boom in ieder geval geen gevaar. De Nederlander heeft zijn crossactiviteiten immers op een heel laag pitje gezet. Albert en Stybar daarentegen zijn weer een jaartje ouder en sterker en lijken klaar om de strijd met Nys aan te gaan.
Voor de elite zit er ook dit seizoen 72.500 euro in de prijzenpot, waarvan 26.000 voor de winnaar. De nummers twee en drie krijgen respectievelijk 14.500 en 8.750 euro mee naar huis, de vijftiende in de eindstand krijgt nog 500 euro. Ook voor de beloften en junioren is er opnieuw een Superprestigeklassement.
Vaste deelnemers elite:
België: Sven Nys, Niels Albert, Bart Wellens, Klaas Vantornout, Sven Vanthourenhout, Bart Aernouts, Dieter Vanthourenhout, Kevin Pauwels, Rob Peeters.
Nederland: Gerben de Knegt, Thijs Al, Thijs van Amerongen, Wilant van Gils, Eddy van IJzendoorn.
Tsjechië: Zdenek Stybar, Radomir Simunek, Petr Dlask, Martin Zlamalik.
Italië: Enrico Franzoi, Marco Bianco.
Verenigde Staten: Jonathan Page.
Duitsland: Philip Walsleben.
Polen: Mariusz Gil.
Wedstrijden:
Zondag 11 oktober: Ruddervoorde
Zondag 1 november: Hoogstraten (+ EK beloften, junioren en vrouwen)
Zondag 15 november: Asper-Gavere
Zondag 22 november: Hamme-Zogge
Zondag 29 november: Gieten (Ned)
Zondag 27 december: Diegem
Zondag 7 februari: Zonhoven
Zondag 14 februari: Vorselaar.
Op z'n zachtst gezegd vreemd te noemen...quote:Op donderdag 1 oktober 2009 01:19 schreef wimderon het volgende:
[..]
40 à 45 podiumplaatsen![]()
Met Vantornout en Vanthourenhout
quote:Bart Wellens co-commentator op Sporza en VT4
Nu Telenet-Fideakopman Bart Wellens noodgedwongen aan de kant staat werd hij door zowel VRT als VT4 gevraagd de eerste topwedstrijden als co-commentator te verslaan.
"Zondag ga ik in Brussel voor Sporza een voorbeschouwing op de Wereldbekerwedstrijd in Treviso geven" bevestigde Wellens tijdens de persvoorstelling van de Superprestige in Oostkamp. "Na de uitzending zal ik ook de wedstrijd analyseren".
In Ruddervoorde gaat Wellens nog een stapje verder. In navolging van Tom Vannoppen -die vorig jaar aan de zijde van commentator Philippe Maertens mocht plaatsnemen- zal Bart er de rechtstreekse uitzending op VT4 voorzien van commentaar.
Tevens zal Bart vooraleer het startschot in Ruddervoorde van de eerste Superprestigewedstrijd van het seizoen wordt gegeven zijn collega's op het podium vragen voor de handtekeningsessie. "Hoe de rest van mijn programma eruit ziet als co-commentator staat momenteel niet vast" besloot Wellens.
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 01:19 schreef wimderon het volgende:
[..]
40 à 45 podiumplaatsen![]()
Met Vantornout en Vanthourenhout
Ja, morgen 15.15 WB Treviso op Sporza.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 18:25 schreef Tommeke het volgende:
Is er dit weekend trouwens ook cross op tv?
Tof.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 18:27 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ja, morgen 15.15 WB Treviso op Sporza.
Jammer dat we die veelheid van nationaliteiten niet terug zien bij de profs.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:11 schreef Bartoli het volgende:
Gavenda won de beloftenwedstrijd in Treviso
1 46 SVK19880115 GAVENDA Robert SLOVAKIA 0:46:54
2 34 CZE19900717 PETRUS Lubomir CZECH REPUBLIC +00:01
3 22 ITA19880522 COMINELLI Cristian ITALY +00:12
4 43 SUI19900828 GRAND Arnaud SWITZERLAND +00:15
5 9 FRA19900221 JOUFFROY Arnaud FRANCE +00:16
6 11 BEL19881107 MEEUSEN Tom BELGIUM +00:20
7 35 CZE19891216 POLNICKY Jiri CZECH REPUBLIC +00:20
8 28 NED19900724 VAN EMPEL Micki NETHERLANDS +00:26
9 19 POL19890322 SZCZEPANIAK Pawel POLAND +00:31
10 8 FRA19890511 BOULO Matthieu FRANCE +00:34
11 2 GER19880223 WEBER Sascha GERMANY +00:56
12 12 BEL19890618 BAESTAENS Vincent BELGIUM +00:59
13 20 ITA19890528 CALDERAN Alessandro ITALY +00:59
14 50 ITA19910529 BRAIDOT Luca ITALY +01:17
15 27 NED19910327 EISING Tijmen NETHERLANDS +01:18
16 6 GER19891009 QUAST Ole GERMANY +01:18
17 31 NED19880712 HUENDERS Mitchell NETHERLANDS +01:19
18 14 BEL19880409 DENUWELAERE Jan BELGIUM +01:19
19 36 CZE19910809 HNIK Karel CZECH REPUBLIC +01:20
20 42 SUI19881102 BRÜNGGER Nico SWITZERLAND +01:38
21 16 BEL19880311 CANT Kevin BELGIUM +01:43
25 29 NED19910723 VAN DER HAAR Lars NETHERLANDS +02:11
28 13 BEL19890323 AERNOUTS Jim BELGIUM +02:22
29 15 BEL19880330 VAN COMPERNOLLE Kenneth BELGIUM +02:24
31 26 NED19890122 VAN DEN BRAND Twan NETHERLANDS +03:02
35 30 NED19900328 VAN DER HORST Geert NETHERLANDS +03:28
Voor welke ploeg rijdt hij dit jaar? Vorig jaar is hij even uitgekomen voor dat 2e team van Van Kasteren.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:11 schreef Bartoli het volgende:
31 26 NED19890122 VAN DEN BRAND Twan NETHERLANDS +03:02
wel te vroeg maar de kans is best groot dat het hele jaar een one-man show of Albert wordtquote:Op zondag 4 oktober 2009 15:40 schreef TheArt het volgende:
Nou de koers is alweer gereden
Sowieso, veldrijden in begin oktober is net als schaatsen in deze tijd. Nog te vroeg.
Van den Brand reed en rijdt nog steeds voor Sunwebquote:Op zondag 4 oktober 2009 15:38 schreef TargaFlorio het volgende:
Voor welke ploeg rijdt hij dit jaar? Vorig jaar is hij even uitgekomen voor dat 2e team van Van Kasteren.
dat is ook wat vroeg om te concluderen. op de koppenberg gaan we meer wetenquote:Op zondag 4 oktober 2009 15:46 schreef FredWielergek het volgende:
Ik kijk deze race nog even aan, als het Albert zo gemakkelijk gaat en Nijs is de beste van de rest, dan kijk ik niet meer dit seizoen, behalve als Boom meedoet.
Mijn fout, ik dacht dat hij voor AvB reed. Maar ook dit seizoen dus in de Sunweb kleuren. Thxquote:Op zondag 4 oktober 2009 15:47 schreef Bartoli het volgende:
[..]
Van den Brand reed en rijdt nog steeds voor Sunweb
Ik vind het prima zo. Lekker traditioneel.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:10 schreef Tommeke het volgende:
Albert moet aan z'n team vragen of hij een fatsoenlijke regenboogtrui mag hebben. Dit is niet bepaald soignee.
Die broek moet gewoon wit zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |