Verhaal in het kort:Vriendin woont met mij samen tussen februari van dit jaar tot heden, enkel heeft de IBG (ze studeerde) haar gedurende de maanden maart en april als thuiswonend aangemerkt omdat ze zich niet had ingeschreven in mijn woonplaats, logisch aangezien we er nog niet in woonden door verbouwingen, de sleutel hadden we wel al.
Nu zat ik in die periode door omstandigheden tijdelijk in de bijstand, de gemeente heeft haar studiefinanciering op basis van de wet WSF gekort op mijn uitkering + mogelijk leenbaar bedrag bij IBG + mogelijke ouderbijdrage wat uit komt op een bedrag van ruim 500 euro per maand.
Dit hebben ze ook gedaan over de maanden maart en april omdat zij enkel kijken naar de huurovereenkomst en niet naar de locatie van inschrijving, terwijl de IBG haar ziet als thuiswonend (bij ouders) en enkel een kleine 80 euro stort, zoals het hoort als thuiswonende.
Het probleem?!De gemeente heeft dus gedurende 2 maanden ruim 500 euro per maand ingehouden op mijn uitkering aangezien dit moet volgens de wet WSF, terwijl de IBG haar als thuiswonend ziet, waardoor die WSF vlieger niet op zou moeten gaan, ze krijgt immers geen uitwonende beurs die maanden en woont niet in de woning, ik evenmin.
Nu wil de gemeente dus niet betalen, ondanks het meerdere malen verzoeken tot bestudering van de meegeleverde bijlagen waaruit blijkt dat ze daadwerkelijk in de maanden maart en april als thuiswonend werd gezien.
Klinkt als iets simpels, ondertussen loopt het interne "onderzoek" bij de gemeente nu al ruim 3 maanden (toen pas te horen gekregen hoe en wat m.b.t de IBG) en ieder contact wordt verbroken met de woorden "De adminstratie is de boel aan het berekenen, het heeft mijn aandacht" en dat word ik nogal zat logischerwijs.
Als het nou zwaar complexe zaken zijn kan ik het nog begrijpen, dit is hooguit een belletje ter controle en wat bedragen herberekenen.
Nu zit de gemeente in zwaar weer (vrijwel failliet) en heb ik vaker dit soort verhalen gehoord, als klap op de vuurpijl kreeg ik na aandringen te horen, "Als je zo door gaat behandelen we niets en teken je maar officieel bezwaar aan", lijkt me niet helemaal de juiste manier.

Kortom, wat kan ik hier nu mee?
Schriftelijke reacties krijg ik niet terug, mails worden afgedaan met "We zijn er mee bezig" en telefonisch mag ik blijkbaar niemand spreken die hier over gaat.
Kun je hier verder iets mee of moet je maar gewoon geduldig wachten tot ze eindelijk eens wat besluiten terwijl ze andersom dreigen met boetes, korten van uitkeringen en vervolgstappen als je niet binnen 2 weken reageert of doet wat er gevraagd wordt.
Ben benieuwd, meer informatie nodig?
Vraag het gerust.