Nee, ik heb het hier niet over epistemologisch relativisme. De mensen over wie de klacht gaan, claimen niet dat je de waarheid niet kan kennen, maar dat ze überhaupt niet bestaat.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:10 schreef Dastan het volgende:
Iedereen relativeert en heeft zijn eigen waarheid. Epistemologisch relativisme heet dat. Waarheid die afhankelijk is van plaats, tijd en subject.
Aldus je eerste citaat. Jouw tweede sluit daar wel bij aan. Maar als dat je klacht was heb je absoluut gelijk. Natuurlijk is er een waarheid, al is die veranderlijk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, ik heb het hier niet over epistemologisch relativisme. De mensen over wie de klacht gaan, claimen niet dat je de waarheid niet kan kennen, maar dat ze überhaupt niet bestaat.
Dan is het dus geen waarheid, maar een geloof.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:19 schreef ondeugend het volgende:
Geloven is het niet zeker weten.
Dus ja ieder zijn eigen waarheid.... in dit geval.
Daarom begrijp ik het ten stelligste verkondigen ook niet.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:19 schreef ondeugend het volgende:
Geloven is het niet zeker weten.
Dus ja ieder zijn eigen waarheid.... in dit geval.
1. Geloven is niet zeker weten.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:19 schreef ondeugend het volgende:
Geloven is het niet zeker weten.
Dus ja ieder zijn eigen waarheid.... in dit geval.
Ja dus de waarheid ligt ergens in het midden of helemaal scheef!quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:21 schreef Appletree het volgende:
[..]
Dan is het dus geen waarheid, maar een geloof.
Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar waarheden zouden een universele absolute geldigheid moeten hebben. Daarom kan 'jouw waarheid, mijn waarheid' niet. Dat zijn overtuigingen. Mensen gebruiken het woord 'waarheid' verkeerd.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:22 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja dus de waarheid ligt ergens in het midden of helemaal scheef!
Ik GELOOF het laatste
Mag je er op wijzen dat dat aan de andere kant net zo goed en net zo vaak gebeurd?quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende: Natuurlijk de orthodox gelovige roept vanuit zijn bastion met zijn handjes op zijn oren en zijn ogen dicht ‘lalala ik hoor jullie niet waar ik zit is de waarheid!’, maar als hij dat nu eventjes niet zou doen, dan zou hij door hebben dat er aan de andere kant net zo’n gelovige zit die net zo hard roept en net zo hard alle anderen negeert.
Was dat nou niet net zijn punt?quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:25 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Mag je er op wijzen dat dat aan de andere kant net zo goed en net zo vaak gebeurd?
Punt 2 en 3 heb ik me niet over uitgelaten.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
1. Geloven is niet zeker weten.
2. De waarheid kunnen we niet 'zeker weten' maar enkel 'geloven'
3. De waarheid bestaat niet.
Dit volgt niet helemaal.
Ja.quote:
Of het woord geloof.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Appletree het volgende:
[..]
..... Mensen gebruiken het woord 'waarheid' verkeerd.
Dat is misschien wat jij ermee bedoelt Iblis, niet wat de personen in kwestie ermee bedoelen. Hoe vaak ik wel niet gehoord hebt dat 'de waarheid niet bestaat'. En daaruit volgend dat het arrogant is van mij om te geloven dat het wel bestaat.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende:
Slechte klacht met een weinig overtuigend voorbeeld. Relativisme op empirisch te verifiëren zaken gaan toepassen zoals de kleur van de lucht gaat natuurlijk niet écht ergens over.
Waar op gedoeld wordt dat door de geschiedenis heen in veel culturen heel andere opvattingen zijn geweest over wat moreel juist en goed was, wat mooi was of niet – over smaak valt niet te twisten immers – welke straffen wreed waren en welke niet, en of er een God of Goden bestaat en of deze nu één is of een drie-eenheid is.
Ik snap je punt niet, Iblis. Impliceer je nou dat 'geloven in één waarheid' gelijk staat aan een soort intellectuele 'struisvogelpolitiek'? Is het niet juist zo dat als je uitgaat van één waarheid er überhaupt ruimte mogelijk is voor discussie? Het is juist relativisme, zoals omschreven in de OP, wat vruchtbare discussie bij voorbaat onmogelijk maakt en getuigt van struisvogelpolitiek zoals jij die omschrijft.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende:
Daar komt relativisme om de hoek kijken. Natuurlijk de orthodox gelovige roept vanuit zijn bastion met zijn handjes op zijn oren en zijn ogen dicht ‘lalala ik hoor jullie niet waar ik zit is de waarheid!’, maar als hij dat nu eventjes niet zou doen, dan zou hij door hebben dat er aan de andere kant net zo’n gelovige zit die net zo hard roept en net zo hard alle anderen negeert.
Mijn punt is niet cultureel relativisme onderuit te schoppen, dan begrijp je niets van mijn OP.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende:
Cognitief relativisme aanvallen om cultureel relativisme onderuit te schoppen, nee, heel sterk is dat niet.
Als je met 'een waarheid' bedoelt dat gelovigen het niet 'zeker weten', dan heb je gelijk. Maar het feit dat wij niet zeker weten wat de waarheid is, wil niet zeggen dat er geen waarheid bestaat. Dat is mijn punt.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:25 schreef ondeugend het volgende:
Gelovigen hebben dus voor mij niet persee een waarheid.
Als ze dat nou zelf ook eens zouden inzien dan waren we misschien verlost van het opdringerige.
Het is juist heel christelijk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:27 schreef TNA het volgende:
Komt een christen aan met zulke praatjes.
Jeweetzelluf.quote:"Faced with such opposition and the pressure it brings, postmodernism is a form of intellectual pacifism that, at the end of the day, recommends backgammon while the barbarians are at the gate. It is the easy, cowardly way out that removes the pressure to engage alternative conceptual schemes, to be different, to risk ridicule, to take a stand outside the gate. (...) However comforting it may be, postmodernism is the cure that kills the patient, the military strategy that concedes defeat before the first shot is fired, the ideology that undermines its own claims to allegiance. And it is an immoral, coward's way out that is not worthy of a movement born out of the martyrs' blood." - J.P. Moreland
dusssssquote:Op dinsdag 8 september 2009 23:12 schreef Biels het volgende:
Newbies die denken intelligent te zijn.
Topics van wie?quote:Op woensdag 9 september 2009 00:08 schreef cerror het volgende:
Ah, de TS heeft de topics van Bassos gezien.
Hoe gaat de rest van de mop?quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:27 schreef TNA het volgende:
Komt een christen aan met zulke praatjes.
Of nog erger "laten we er maar over ophouden" "zullen we het over een ander onderwerp hebben" en dan zijn alle argumenten te vergeefs geweest.quote:Op maandag 9 september 2009 00:27 schreef Ereinion het volgende:
Terechte klacht. Deze platitude hoor ik regelmatig, voornamelijk in metafysische discussies. Als persoon A het standpunt van persoon B overtuigend heeft kunnen ontkrachten, en persoon B weet verder geen argumenten meer te bedenken, dan komt vaak de dooddoener: zullen we het er maar op houden dat we ieder onze eigen waarheid hebben.
Zullen we maar niet?
Ja! Cognitief en empirisch.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:24 schreef Iblis het volgende:
Slechte klacht met een weinig overtuigend voorbeeld. Relativisme op empirisch te verifiëren zaken gaan toepassen zoals de kleur van de lucht gaat natuurlijk niet écht ergens over.
Waar op gedoeld wordt dat door de geschiedenis heen in veel culturen heel andere opvattingen zijn geweest over wat moreel juist en goed was, wat mooi was of niet – over smaak valt niet te twisten immers – welke straffen wreed waren en welke niet, en of er een God of Goden bestaat en of deze nu één is of een drie-eenheid is.
Daar komt relativisme om de hoek kijken. Natuurlijk de orthodox gelovige roept vanuit zijn bastion met zijn handjes op zijn oren en zijn ogen dicht ‘lalala ik hoor jullie niet waar ik zit is de waarheid!’, maar als hij dat nu eventjes niet zou doen, dan zou hij door hebben dat er aan de andere kant net zo’n gelovige zit die net zo hard roept en net zo hard alle anderen negeert.
Cognitief relativisme aanvallen om cultureel relativisme onderuit te schoppen, nee, heel sterk is dat niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was je erbij?
Nee, het is relativisme dat erkent dat er bepaalde uitgangspunten zijn die onverenigbaar zijn. Teneinde absolutisme te kunnen funderen moet je überhaupt een grond vinden waarop een ‘zeker weten’ te bouwen is.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:31 schreef koningdavid het volgende:
Ik snap je punt niet, Iblis. Impliceer je nou dat 'geloven in één waarheid' gelijk staat aan een soort intellectuele 'struisvogelpolitiek'? Is het niet juist zo dat als je uitgaat van één waarheid er überhaupt ruimte mogelijk is voor discussie? Het is juist relativisme, zoals omschreven in de OP, wat vruchtbare discussie bij voorbaat onmogelijk maakt en getuigt van struisvogelpolitiek zoals jij die omschrijft.
quote:Op woensdag 9 september 2009 11:57 schreef Luiheid het volgende:
[..]
Ja! Cognitief en empirisch.
Dat wilde ik ook al zeggen.Laat je dan vooral niet belemmeren door het feit dat ik het ook gezegd heb!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Mooi verhaaltje hoor Iblis, het heeft alleen vrijwel niks met mijn klacht te maken. Je begint te jongleren met allerlei soorten relativisme waar mijn klacht niet over gaat. Cultureel relativisme, moreel relativisme, ik zie het allemaal langskomen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het is relativisme dat erkent dat er bepaalde uitgangspunten zijn die onverenigbaar zijn. Teneinde absolutisme te kunnen funderen moet je überhaupt een grond vinden waarop een ‘zeker weten’ te bouwen is.
De vraag is of zo’n grond, behalve de tautologische uitspraken van de logica betreft, bestaat.
Descartes heeft hard gezocht naar zo’n grond, en alhoewel hij meende die te vinden, kan die poging niet geslaagd genoemd worden. Zolang je dus die grond niet hebt, blijft een (morele of godsdienstige) overtuiging altijd een gevolg van bepaalde aannames die je doet.
Binnen de wiskunde zou je zoiets een axioma noemen. Je neemt bijvoorbeeld aan dat gegeven een lijn l en een punt α dat niet op die lijn ligt, er slechts één lijn is die door α gaat en l niet doorsnijdt. Of je neemt aan dat er géén lijn is. Of je neemt aan dat er vele lijnen zijn. Wat je ook aanneemt, je komt op een consistent denkraam uit.
Wie heeft er nu gelijk? Kun je dat uitvechten? Waar ligt je basis om te claimen dat het ene axioma wel waar is en de andere axiomata dat niet zijn? Nergens, voor zover ik dat kan uitduiden. Zo zijn er nog wel meer axiomata die inwisselbaar zijn en waar elke variant een consistent systeem levert.
Wetenschappers hebben vanwege het gesoebat en geneuzel dat dit oplevert een criterium gevonden: Bedenk iets wat iemand anders kan herhalen. Als je dat kunt, dan hoor je bij de club.
Het is bekend dat anekdotische waarheden hiermee buiten de boot vallen. Er zijn genoeg mensen die op basis van hun persoonlijke ervaring (of die van hun moeder) een waarheidsclaim doen. Die uiteindelijk de norm bij de persoonlijke beleving leggen. Dat kan ook, maar als persoon A dat doet, en persoon B heeft geen manier om die beleving ook te ervaren, dan is het de menselijke natuur eigen dat B verwaten genoeg is om A doorgaans niet op zijn of haar woord te geloven. De erkenning echter dat de rol van A en B volledig inwisselbaar is leidt tot de uitspraak ‘jij hebt jouw waarheid, ik de mijne’, en inderdaad zolang je niet dezelfde uitgangspunten deelt zal dat zo zijn.
Het pleit voor de absolutist valt alleen te beslechten als hij op een of andere manier kan aandragen dat er een vertrekpunt is dat absoluut waar is. En wel zo dwingend waar dat je je niet kunt voorstellen dat het niet waar is. Zo ongelooflijk overduidelijk noodzakelijk waar dat de ontkenning ervan absurd zou zijn.
Tot nu toe is de beste poging een bepaalde Goddelijke openbaring. De waarheid wordt in God gefundeerd, in Zijn woord, al dan niet aan Zijn profeet geopenbaard. Het behoeft, als je naar de geschiedenis kijkt, geen betoog dat zulke waarheden nooit dwingend zijn geweest, anders hadden we niet de veelheid aan stromingen, onderstromingen nevenstromingen en tegenstromingen gehad in elke wereldgodsdienst.
Nu rest ons echter, wat nu te doen met discussies? Als je toegeeft dat jouw waarheid niet absoluut is, kun je dan nog wel met goed fatsoen anderen veroordelen die vanuit hún standpunt redeneren? Of ben je dan in principe gewoon onredelijk?
Ten eerste valt op te merken dat op zich niet tegen de onwaarheid van het relativistische standpunt ingaat, alleen dat dit mogelijk een onfortuinlijk gevolg is. Ten tweede, de kritiek gaat alleen op als je aanneemt dat het opleggen van jouw normen en waarden een – absolutistisch gezien – taboe is. Maar een relativist die dat niet onderschrijft bezondigt zich (vanuit zijn standpunt) nergens aan. De voorwaarden waaronder die oplegging kan plaatsvinden daar kun je dan over debatteren, bijvoorbeeld door middel van democratie.
De absolutist echter, indien hij gelijk geeft (en dat gelooft menig absolutist), dat zijn standaarden absoluut zijn, verwerft daarmee in feite het recht het juiste te doen. Vanuit de relativist gezien is dat een persoonlijke opvatting, vanuit de absolutist gezien is dat een absolute opvatting die hij in zijn persoon uitdraagt.
Dat lijkt me een veel gevaarlijker standpunt. Waar het de relativist verweten wordt dat het hele universum om hem draait, is dat verwijt eigenlijk alleen terecht aan de absolutist. Immers, die valt samen met een relativist die zijn eigen waarden tot in het uiterste doorvoert.
En daar heb je het: de absolutist is niets anders dan een doorgeschoten relativist die het eigen perspectief uit het oog verloren is. Zijn grootste ergernis, de relativist die zijn eigen waarheid creëert, is hij dus in feite zelf.
De democratische politiek is overigens een mooi voorbeeld van een pragmatisch vorm van relativisme. Niemand weet wat de ‘ware’ politiek is. Vanuit een absolutistisch standpunt is een dictatuur prima te verdedigen (mits de dictator volgens de waarheid handelt, maar als je dat aan de dictator zelf vraagt zal hij dit natuurlijk niet ontkennen). Maar zolang niemand dit weet en iedereen dit erkent, krijg je een bloeiende politiek.
Behalve dat er op geen zinnige manier een uitspraak te doen valt over het bestaan van de waarheid. Zelfs het begrip waarheid als iets transcedents neerzetten is al een absolutistische zet die rechtvaardiging behoeft die er niet is.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:32 schreef koningdavid het volgende:
In hoeverre wij die waarheid op dit moment abosluut kunnen kennen is een heel ander vraagstuk. Maar het al dan niet kennen van de waarheid doet niets af aan het bestaan van de waarheid.
quote:Vorausgesetzt, dass die Wahrheit ein Weib ist -, wie? ist der Verdacht nicht gegründet, dass alle Philosophen, sofern sie Dogmatiker waren, sich schlecht auf Weiber verstanden? dass der schauerliche Ernst, die linkische Zudringlichkeit, mit der sie bisher auf die Wahrheit zuzugehen pflegten, ungeschickte und unschickliche Mittel waren, um gerade ein Frauenzimmer für sich einzunehmen? Gewiss ist, dass sie sich nicht hat einnehmen lassen: - und jede Art Dogmatik steht heute mit betrübter und muthloser Haltung da. Wenn sie überhaupt noch steht! Denn es giebt Spötter, welche behaupten, sie sei gefallen, alle Dogmatik liege zu Boden, mehr noch, alle Dogmatik liege in den letzten Zügen. Ernstlich geredet, es giebt gute Gründe zu der Hoffnung, dass alles Dogmatisiren in der Philosophie, so feierlich, so end- und letztgültig es sich auch gebärdet hat, doch nur eine edle Kinderei und Anfängerei gewesen sein möge; und die Zeit ist vielleicht sehr nahe, wo man wieder und wieder begreifen wird, was eigentlich schon ausgereicht hat, um den Grundstein zu solchen erhabenen und unbedingten Philosophen-Bauwerken abzugeben, welche die Dogmatiker bisher aufbauten, - irgend ein Volks-Aberglaube aus unvordenklicher Zeit (wie der Seelen-Aberglaube, der als Subjekt- und Ich-Aberglaube auch heute noch nicht aufgehört hat, Unfug zu stiften), irgend ein Wortspiel vielleicht, eine Verführung von Seiten der Grammatik her oder eine verwegene Verallgemeinerung von sehr engen, sehr persönlichen, sehr menschlich-allzumenschlichen Thatsachen.
Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse
Misschien kan je eens definiëren wat het woord 'waarheid' voor jou nog betekent? Wat bedoel jij als je zegt 'iets is waar'?quote:Op woensdag 9 september 2009 12:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Behalve dat er op geen zinnige manier een uitspraak te doen valt over het bestaan van de waarheid. Zelfs het begrip waarheid als iets transcedents neerzetten is al een absolutistische zet die rechtvaardiging behoeft die er niet is.
Dat er iets is als ‘waarheid’ in zo’n zin is net zomin zonneklaar als dat er iets is als ‘de volmaakte cirkel’.
Je had je discussiepartners misschien intellectuele luiheid kunnen verwijten, door geen moeite te willen doen zich te verplaatsen in jouw standpunt en het zo af te doen, maar door het zelf, met deze topictitel te koppelen aan ‘postmodern relativisme’ kies je er zelf voor het te koppelen aan een filosofische positie.
Jij duidt ‘jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid’ als ontkenning van het waarheidsbegrip überhaupt, terwijl een pluralistisch waarheidsbegrip natuurlijk ook nog mogelijk is.
[..]
Hangt een beetje van de context af. Een wiskundige uitspraak is waar als deze consistent is met de axiomata, een empirische is waar voor zover deze klopt met het waargenomene. Dat kloppen zelf is echter waar het probleem ligt. Experimenten proberen dat kloppen te bewerkstelligen.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Misschien kan je eens definiëren wat het woord 'waarheid' voor jou nog betekent? Wat bedoel jij als je zegt 'iets is waar'?
En hoe hanteer je dit principe dan bijvoorbeeld in de historische wetenschap? Is het 'waar' dat Caesar de Rubicon over is gestoken?quote:Op woensdag 9 september 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hangt een beetje van de context af. Een wiskundige uitspraak is waar als deze consistent is met de axiomata, een empirische is waar voor zover deze klopt met het waargenomene. Dat kloppen zelf is echter waar het probleem ligt. Experimenten proberen dat kloppen te bewerkstelligen.
Dit kan ik grote lijnen best met je eens zijn, maar dat is dus niet waar het topic over gaat.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:
Als het gaat om ethische of esthetische opvattingen gaat denk ik dat waarheid niet zo’n goed begrip meer is, alhoewel je het als een consensusopvatting zou kunnen opvatten. Een Platonische, transcendente betekenis zou ik er in ieder geval niet aanhangen.
Een uitspraak ‘doodstraf is onethisch’ als waar, alhoewel ik daar in de praktijk wel mee kan leven, vind ik eigenlijk een beetje een moeizame opvatting. Eigenlijk kom je daar weer dat zo’n uitspraak alleen zinnig is binnen een bepaald refrentiekader van ethische grondslagen. En die grondslagen zelf die kan ik niet ‘waar’ of ‘onwaar’ noemen.
Daar speelt een combinatie van overeenkomst en consensus een rol. Voor een deel is geschiedenis natuurlijk onvolledig en wordt het ingevuld met (plausibele) theorieën.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:46 schreef koningdavid het volgende:
En hoe hanteer je dit principe dan bijvoorbeeld in de historische wetenschap? Is het 'waar' dat Caesar de Rubicon over is gestoken?
Misschien moet je je klacht dan toch even duidelijk maken. Want uiteindelijk heeft het niet met postmodern relativisme van doen en niet met een waarheidsidee, terwijl het eerste prominent in de titel staat, en het tweede in je OP naar voren komt.quote:Dit kan ik grote lijnen best met je eens zijn, maar dat is dus niet waar het topic over gaat.
Maar is het waar dat Caesar de Rubicon is overgestoken?quote:Op woensdag 9 september 2009 13:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar speelt een combinatie van overeenkomst en consensus een rol. Voor een deel is geschiedenis natuurlijk onvolledig en wordt het ingevuld met (plausibele) theorieën.
Het heeft m.i. zeker wel met de postmoderne tijdgeest en een 'waarheidsidee' te maken.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:55 schreef Iblis het volgende:
Misschien moet je je klacht dan toch even duidelijk maken. Want uiteindelijk heeft het niet met postmodern relativisme van doen en niet met een waarheidsidee, terwijl het eerste prominent in de titel staat, en het tweede in je OP naar voren komt.
In die opvatting van waarheid die ik net schetste, ja. Maar het correspondeert uiteindelijk alleen met een beeld van de geschiedenis dat wij hebben, niet met iets transcendents.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:01 schreef koningdavid het volgende:
Maar is het waar dat Caesar de Rubicon is overgestoken?
Maar wat is je klacht nu? Ze wordt me met de post minder duidelijk.quote:Het heeft m.i. zeker wel met de postmoderne tijdgeest en een 'waarheidsidee' te maken.
En wat als ik dan zeg: "Maar dat is jouw waarheid. Voor mij hoeft dat helemaal niet waar te zijn."quote:Op woensdag 9 september 2009 14:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
In die opvatting van waarheid die ik net schetste, ja. Maar het correspondeert uiteindelijk alleen met een beeld van de geschiedenis dat wij hebben, niet met iets transcendents.
De geschiedenis zelf bestaat niet meer. Je kunt er niet mee experimenteren. In het huidige consensusbeeld m.b.t. geschiedenis is Caesar de Rubicon over gestoken, dus, ja.
Dan vraag ik waarom in jouw optiek dat niet waar is.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:11 schreef koningdavid het volgende:
En wat als ik dan zeg: "Maar dat is jouw waarheid. Voor mij hoeft dat helemaal niet waar te zijn."
Je kunt er niet mee omgaan.quote:Daar gaat de klacht over. Een dergelijke mindset is zeer ergerlijk en funest voor elke serieuze manier van discusiëren over zaken die ertoe doen.
Je hebt het over zaken die er toe doen. Welke zaken doen er toe? Armoede? Honger? Oorlog? Klimaat? Overbevolking? Terrorisme? Even los van het feit dat ik dat persoonlijk wel belangrijke thema's vind, op universeel niveau, who gives a fuck?quote:Op woensdag 9 september 2009 14:11 schreef koningdavid het volgende:
Daar gaat de klacht over. Een dergelijke mindset is zeer ergerlijk en funest voor elke serieuze manier van discusiëren over zaken die ertoe doen.
Het niet-nadenkende deel van fok zal je vast bewonderen om je schijnbare redelijkheid, maar je weet zo goed als ieder die tot het denkende deel hoort dat het einde van normativiteit, of dat nu in de aesthetiek, waar het mooi van lelijk scheidt, de ethiek, waar het goed van kwaad scheidt, of de wetenschap, waar het waar van onwaar scheidt, het einde van de mens is. Natuurlijk blijkt het in de praktijk een uiterst, uiterst epineuze kwestie, en zullen er 1001 kwesties opgelost moeten worden voordat we tot een sluitende definitie komen. Misschien kan onze normativiteit voorlopig, misschien zelfs tot de jongste dag, wel alleen op pragmatische, kritische (in de kantiaanse zin) of sittliche (in de hegeliaanse zin) wijze geschraagd worden, maar nooit, nooit op antirealistische. Wat je dan zegt is, we doen wel aan kunst en wetenschap en al, maar in feite is het maar een discours, een hoop gepraat, dat uiteindelijk ingehaald wordt door de objectieve werkelijkheid, die buitenwereld, die al die polaire paren niet kent. Je levert dan in wezen je menselijkheid in, namelijk het erkennen van normativiteit en hun status van exclusieve basis voor handelen, en buigt voor wat zich maar aandient. Fatalisme heet dat.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan vraag ik waarom in jouw optiek dat niet waar is.
[..]
Je kunt er niet mee omgaan.Maar je lijkt het duidelijk aan postmodernisme te koppelen wat m.i. niet terecht is. De erkenning dat er verschillende opvattingen zijn betekent niet dat je ze allemaal als gelijkwaardig moet tolereren. Het is die intellectuele waarheid waar je je aan ergert en die zich nu manifesteert achter een stoplap die je als postmodern typeert. En dat laatste is m.i. vrij onterecht.
Jij doet ergens de denkstap ‘oké, zodra we hebben bepaald dat alle standpunten relatief zijn, moeten ze ook allemaal even veel waard geacht worden’. Ik zie niet in waarom dát zo zou zijn. Ik heb mijn eigen standpunten, en ik kan ze inderdaad niet absoluut funderen. Zoals niemand kan – en dan bedoel ik dat gewoon in een pragmatische zin. En daarnaast geloof ik dus niet dat het überhaupt kan. Maar dat betekent nog niet dat ik een al dan niet gepassioneerd uitdrager van die opvattingen kan zijn?quote:Op donderdag 10 september 2009 01:34 schreef Wouter1989 het volgende:
Misschien kan onze normativiteit voorlopig, misschien zelfs tot de jongste dag, wel alleen op pragmatische, kritische (in de kantiaanse zin) of sittliche (in de hegeliaanse zin) wijze geschraagd worden, maar nooit, nooit op antirealistische. Wat je dan zegt is, we doen wel aan kunst en wetenschap en al, maar in feite is het maar een discours, een hoop gepraat, dat uiteindelijk ingehaald wordt door de objectieve werkelijkheid, die buitenwereld, die al die polaire paren niet kent. Je levert dan in wezen je menselijkheid in, namelijk het erkennen van normativiteit en hun status van exclusieve basis voor handelen, en buigt voor wat zich maar aandient. Fatalisme heet dat.
Zélfs als blijkt dat er echt geen ontkomen aan is dat die begrippenparen van ons door de werkelijkheid ingehaald worden, zal ik er in blijven geloven. Want wat heb je er nu aan te leven in een wereld waarin alles eender is?
Dan negeer je gewoon het probleem. Het probleem is dat iemand beweert dat hij een andere 'waarheid' heeft dan iemand anders. Alsof in zijn 'werkelijkheid' Caesar de Rubicon niet heeft overgestoken en in jouw 'werkelijkheid' wel. Dat kan niet. Caesar heeft de Rubicon wel of niet overgestoken.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan vraag ik waarom in jouw optiek dat niet waar is.
Zaken die ertoe doen bedoel ik vooral de existentiële vragen. Maar er zijn natuurlijk zat andere zaken die ertoe doen, zoals jij hierboven ook vermeldt.quote:Op donderdag 10 september 2009 01:17 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Je hebt het over zaken die er toe doen. Welke zaken doen er toe? Armoede? Honger? Oorlog? Klimaat? Overbevolking? Terrorisme? Even los van het feit dat ik dat persoonlijk wel belangrijke thema's vind, op universeel niveau, who gives a fuck?
Maar het is onzinnig om die ‘werkelijkheid’ te interpreteren als iets wat door ons nog meetbaar is. De hele geschiedenis ‘bestaat’ in feite alleen in onze gedachten. Je kunt niet terug naar dat moment om te kijken wat of hoe.quote:Op donderdag 10 september 2009 11:06 schreef koningdavid het volgende:
Dan negeer je gewoon het probleem. Het probleem is dat iemand beweert dat hij een andere 'waarheid' heeft dan iemand anders. Alsof in zijn 'werkelijkheid' Caesar de Rubicon niet heeft overgestoken en in jouw 'werkelijkheid' wel. Dat kan niet. Caesar heeft de Rubicon wel of niet overgestoken.
Maar die waarheid zelf is, zo ze al op een betekenisvolle manier ‘bestaat’ totaal onbereikbaar voor ons. Juist binnen de geschiedenis worden heel erg vigerende interpretaties en theorieën gehanteerd.quote:We moeten het onderscheid maken tussen iemands 'beeld van de waarheid', wat inderdaad relatief en subjectief is, en de waarheid zelf, wat niet relatief kan zijn.
Ik vind echt dat je ver doorschiet in relativisme. Je zegt dat het "onzinnig" is om de werkelijkheid te interpreteren als iets wat door ons meetbaar is? Wat bedoel je in dit geval met 'meetbaar'?quote:Op donderdag 10 september 2009 11:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar het is onzinnig om die ‘werkelijkheid’ te interpreteren als iets wat door ons nog meetbaar is. De hele geschiedenis ‘bestaat’ in feite alleen in onze gedachten. Je kunt niet terug naar dat moment om te kijken wat of hoe.
Maar met deze zin erken je indirect wel dat 'waarheid bestaat', alleen dat zij onbereikbaar is voor ons. Je maakt zelf dus ook onderscheid tussen ons 'beeld van de waarheid' (relatief/subjectief) en 'de waarheid' zelf (absoluut).quote:Op donderdag 10 september 2009 11:22 schreef Iblis het volgende:Maar die waarheid zelf is, zo ze al op een betekenisvolle manier ‘bestaat’ totaal onbereikbaar voor ons.
Wat bedoel je met 'waar zou die waarheid moeten zijn'?quote:Op donderdag 10 september 2009 11:22 schreef Iblis het volgende:
Uiteindelijk hoop je dat je theorie convergeert naar die ‘waarheid’ maar waar zou die waarheid moeten zijn?
Je spreekt hier jezelf tegen.quote:Op donderdag 10 september 2009 11:42 schreef DogTown het volgende:
Zoals ik al zei, er is geen waarheid. En als je dat niet begrijpt ben je echt een simpel figuur, je kan deze discussie zo ingewikkeld en diep maken als je wilt, simpel feit is dat de "waarheid" niet bestaat.
Laten we het zo stellen; de vraag is bestaat God?quote:Op donderdag 10 september 2009 11:45 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je spreekt hier jezelf tegen.
'De waarheid bestaat niet' is zelf een waarheidsclaim. M.a.w.: volgens jou is 'de waarheid' dat de 'waarheid niet bestaat'.
Je definieërt 'waarheid' anders dan ik. In mijn optiek is 'waarheid dat wat overeenkomt met de realitiet'. Als jij zegt dat de man in kwestie 'kaal' is, is dat niet 'jouw waarheid', het is jouw 'beeld van de waarheid'. En dat beeld is in dit geval incorrect want de man is niet kaal.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:00 schreef DogTown het volgende:
[..]
Laten we het zo stellen; de vraag is bestaat God?
Volgens jou zou er dan maar 1 waarheid kunnen zijn, maar dat is precies het punt waar jij je vergist, wat je bedoeld is dat er maar 1 realiteit kan zijn. Waarheid is relatief.
Voorbeeld: Ik vertel jou dat ik zojuist een kale man zag, maar in werkelijkheid had die man zo'n ding op waardoor hij kaal lijkt.
Als ik dan zeg tegen mijn sociale omgeving dat ik een kale man zag dan spreek ik de waarheid, maar in de realiteit is de man niet kaal.
Er is geen waarheid, alleen realiteit.
Nee, het is helemaal niet onredelijk. De onredelijkheid zit ’m er juist in dat niet te erkennen. Jij vindt het onredelijk en onhanteerbaar omdat – in jouw optiek – daarmee het ijkpunt wegvalt, de referentie om het één boven het ander te prefereren.quote:Op donderdag 10 september 2009 11:38 schreef koningdavid het volgende:
Het lijkt mij dat je kan zeggen dat het een feit is, of dat het de waarheid is, dat de Tweede Wereldoorlog in de vorige eeuw heeft plaatsgevonden. De extreme relativist zal moeten erkennen dat je dat niet kan zeggen, want de waarheid is voor ons 'onbereikbaar'. Ik vind dat echter het doorgeschoten relativisme waar mijn klacht over gaat. Het is in mijn optiek ronduit een onredelijk, praktisch onhanteerbaar, relativisme.
Nee, helemaal niet, ik zeg toch ‘zo ze al bestaat’, en het moge duidelijk zijn dat er in mijn optiek niet een zinnige definitie van ‘bestaan’ is te geven.quote:Maar met deze zin erken je indirect wel dat 'waarheid bestaat', alleen dat zij onbereikbaar is voor ons. Je maakt zelf dus ook onderscheid tussen ons 'beeld van de waarheid' (relatief/subjectief) en 'de waarheid' zelf (absoluut).
Nu, als je over ‘de waarheid’ spreekt los van hetgeen wij als mensen construeren, dan bestaat ze in zekere zin buiten ons. Ook al zou de gehele mensheid uitsterven, de waarheid lijdt daar niet onder.quote:Wat bedoel je met 'waar zou die waarheid moeten zijn'?
Dat hangt volledig af van je definitie van waarheid. Kijk naar de empirische wetenschap. Deze tracht de waarheid te achterhalen door middel van het waarnemen van de empirie. Men stelt dat wanneer een waarneming onafhankelijk van de waarnemer keer op keer waargenomen kan worden, dat men er logischerwijs vanuit kan gaan dat het waargenomene behoort tot de werkelijkheid. Het is een waarheid dat op onze planeet objecten in vrije val altijd naar beneden vallen. Iedereen kan dat voor zichzelf verifiëren. Is dat in absoluut/metafysisch opzicht waar? Nee, daarover kan geen uitspraak worden gedaan. Maar we beperken ons tot onze voorstelling van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 10 september 2009 11:42 schreef DogTown het volgende:
Zoals ik al zei, er is geen waarheid. En als je dat niet begrijpt ben je echt een simpel figuur, je kan deze discussie zo ingewikkeld en diep maken als je wilt, simpel feit is dat de "waarheid" niet bestaat.
Oke KD, lees dit aandachtig en laat je brein echt werken want dit type ik speciaal voor jou:quote:Op donderdag 10 september 2009 12:06 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je definieërt 'waarheid' anders dan ik. In mijn optiek is 'waarheid dat wat overeenkomt met de realitiet'. Als jij zegt dat de man in kwestie 'kaal' is, is dat niet 'jouw waarheid', het is jouw 'beeld van de waarheid'. En dat beeld is in dit geval incorrect want de man is niet kaal.
Nogmaals: het is dus niet 'jouw waarheid' dat je een 'kale man' zag, want de man is niet 'kaal'. Je maakt een fout.
Er is maar één waarheid, maar die zien we allemaal binnen de context van ons eigen kader.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:09 schreef koningdavid het volgende:
Wie wordt er niet gek van?
Steeds vaker in discussies of goede gesprekken komt er iemand vroeg of laat met de uitspraak: "Ja, maar de waarheid bestaat niet". Of: "Jij hebt jouw waarheid, ik heb mijn waarheid!"
Waar slaat dat op?![]()
Hoe werkt dat precies? Iedereen zijn eigen waarheid? Is voor jou de lucht groen en voor mij blauw? Is het voornaamste ingrediënt van appeltaart voor jou aardbeien en voor mij appel?
Lariekoek. Een typisch verschijnsel van de doorgeschoten, geforceerde, 'quasi-tolerante', postmoderne tijdgeest die steeds dominanter wordt. Iedereen heeft zogenaamd zijn eigen waarheid, alles wordt geaccepteerd, behalve als je zegt dat er één waarheid is. Ze hebben dan zelf niet door als je zegt dat "de waarheid niet bestaat" je eigenlijk ook "één waarheid" claimt.
Klacht lijkt me duidelijk.
Nogmaals je vertelt niet de 'waarheid'. In mijn definitie is de waarheid dat wat 'overeenkomt met de realiteit'. Dat jij zegt dat je 'een kale man zag' komt niet overeen met de realiteit, omdat die man niet kaal was maar er slechts kaal uitzag. Op het moment dat jij het hebt over een 'kale man', bega je een fout.quote:Op donderdag 10 september 2009 23:45 schreef DogTown het volgende:
[..]
Oke KD, lees dit aandachtig en laat je brein echt werken want dit type ik speciaal voor jou:
Op het moment dat ik aan mijn familie vertel dat ik een kale man zag sprak ik de "waarheid", niet mijn visie van de waarheid maar de waarheid, want ik zag een kale man. Of die "waarheid" overeenkomt met de realiteit doet er niet toe want dat is wat ik zag.
Dan heb jij een andere definitie van 'waarheid' dan ik, en zit daar het misverstand.quote:Op donderdag 10 september 2009 23:45 schreef DogTown het volgende:
Er is geen individuele waarheid, iemand vertelt met voorbedachte rade foutieve informatie of diegene vertelt de "waarheid". En "waarheid" is simpelweg informatie over een situatie of incident zoals de persoon die de informatie naar buiten bracht dat werkelijk ervaren heeft
Dit ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 11 september 2009 08:11 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Er is maar één waarheid, maar die zien we allemaal binnen de context van ons eigen kader.
Dus ja, in dat opzicht bestaan er verschillende 'waarheden', al zijn het meer verschillende versies van dezelfde waarheid. De waarheid is dan ook geen hapklaar brokje, maar een gelaagd en complex geheel van feiten en samenhangen.
Ik waardeer je uitleg, maar ik begrijp je nog steeds niet helemaal. Ik vond je eerder gegeven definitie van wat jij onder 'waarheid' verstaat ook niet helemaal duidelijk.quote:Op donderdag 10 september 2009 12:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, het is helemaal niet onredelijk. De onredelijkheid zit ’m er juist in dat niet te erkennen. Jij vindt het onredelijk en onhanteerbaar omdat – in jouw optiek – daarmee het ijkpunt wegvalt, de referentie om het één boven het ander te prefereren.
Maar dat is onzinnig. In de praktijk verandert er namelijk helemaal niet zoveel. Het enige is dat je je niet meer op ‘de waarheid’ kunt beroepen en daarmee dictatoriaal je argument opleggen. Want dat is het probleem, iemand doet een waarheidsclaim, en zodra vaststaat dat ‘de waarheid bereikt is’ wordt zoiets dogma.
En dat is het enige nut dat zo’n waarheid speelt, er kunnen zaken tot dogma verheven worden. En dat is nu juist het gevaar, want dat miskent de menselijke faalbaarheid. Het is het ultieme onredelijke standpunt.
Als het om de Tweede Wereldoorlog gaat kun je m.i. – praktisch gezien – best zeggen dat het ‘waar’ is dat die heeft plaatsgevonden. Maar daarmee zeg je in feite dat de consensusopvatting is dat deze heeft plaatsgevonden. En waarom is het de consensusopvatting? Vanwege het bewijs dat er is.
En natuurlijk, de vraag over de waarheid van dat bewijs roept in feite dezelfde problemen op, en dan kun je inderdaad stellen dat het uiteindelijk een discours is, maar dat verandert natuurlijk niets.
Ik zie daar domweg de problemen niet, behalve van mensen die niet goed leven kunnen met de gedachte dat er geen absoluut ijkpunt is. Die maken we gewoon zelf. En als we in de meerderheid zijn, dan wordt ons eigen ijkpunt semi-absoluut, d.w.z. iedereen die het er niet mee eens is wordt voor gek versleten en soms zelfs met een boete bestraft.
Voor mij is dat geen probleem. Maar dat had ik al tig keer aangegeven. Zolang jij niet met een overtuigend bewijs is dat er überhaupt een rotsvast ijkpunt is dat zo dwingend zonneklaar is dat je het wel móét aannemen blijft het volgens mij bij jou ook beperkt tot een aanname dat er wél zo’n ijkpunt is. En daarmee vervalt je hele absolutisme. Het is m.i. vooral een afkeer van de (in jouw ogen nadelige) consequenties van relativisme dat je het afwijst, maar dat is m.i. geen argument tegen de validiteit van het standpunt. Het is ‘onprettig’.
[..]
Nee, helemaal niet, ik zeg toch ‘zo ze al bestaat’, en het moge duidelijk zijn dat er in mijn optiek niet een zinnige definitie van ‘bestaan’ is te geven.
[..]
Nu, als je over ‘de waarheid’ spreekt los van hetgeen wij als mensen construeren, dan bestaat ze in zekere zin buiten ons. Ook al zou de gehele mensheid uitsterven, de waarheid lijdt daar niet onder.
Als het nu gaat om ‘de waarheid over Julius Caesars oversteek van de Rubicon’, waar zou ik die waarheid nu moeten plaatsen? Plato heeft een gene zijde bedacht waar de ideale vormen zich bevinden. Zo zie ik jouw interpretatie van de waarheid ook. Als een ideale vorm waar onze geschiedkundige interpretaties slechts een benadering van zijn.
De perfecte geschiedbeschrijving zou die waarheid exact benaderen. Anders is het naar mijn mening totaal onzinnig om over ‘de waarheid’ te spreken. Misschien is ‘de waarheid’ een transcendent iets, maar ze is in jouw opvatting toch een iets. Ik zou niet weten waar dat te moeten plaatsen, en daarom is het m.i. een onzinnig concept.
Ik denk dat – en natuurlijk praten we dan vrij filosofisch – in veel gevallen ‘waarheid’ een gedachteconstructie is. Een denkbeeldig ijkpunt waarvan we hopen dat onze theorieën ernaar convergeren.quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:25 schreef koningdavid het volgende:
Ik waardeer je uitleg, maar ik begrijp je nog steeds niet helemaal. Ik vond je eerder gegeven definitie van wat jij onder 'waarheid' verstaat ook niet helemaal duidelijk.
Laat ik het zo stellen: wat versta jij onder het woord 'realiteit' en hoe verhoudt dat zich tot 'de waarheid'?
Even advocaat van de duivel spelen, maar wat is de waarheid anders dan ons beeld van de waarheid?quote:Op donderdag 10 september 2009 11:06 schreef koningdavid het volgende:
We moeten het onderscheid maken tussen iemands 'beeld van de waarheid', wat inderdaad relatief en subjectief is, en de waarheid zelf, wat niet relatief kan zijn.
Juist, en dat is mijn hele punt. Jouw definitie van waarheid is foutief, en mijn definitie van waarheid is correct.quote:Op vrijdag 11 september 2009 11:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Als jij had gezegd "Ik zag een man die er kaal uitzag", dan vertel je de waarheid. Maar zodra je het hebt over een 'kale man' doe je niet recht aan de realiteit en vertel je dus niet de waarheid.
[..]
Dan heb jij een andere definitie van 'waarheid' dan ik, en zit daar het misverstand.
Het is zo simpel, en de mensen waar KD op doelt met zijn topic inclusief hij zelf en jij maken een kleine fout:quote:Op vrijdag 11 september 2009 22:07 schreef NvM het volgende:
Ik heb nog niet genoeg kennis om mij te mengen in deze discussie, maar ik lees dit graag!
Voor zover ik me er wel mee kan bemoeien:
Ik begrijp de klacht van Koning David wel, het is niet zozeer de klacht dat hij moeite heeft met de definitie van waarheid waar nu over gediscussieerd wordt, maar vooral dat mensen zich makkelijk af willen maken door de semi-intellectuele zin 'dat is jouw waarheid'. Ik kan begrijpen dat dit afgedaan wordt als goedkoop postmodern relativisme.
Daarnaast, zoals Ibis de uitersten absolutisme en relativisme beschrijft, ik denk dat de 'waarheid' letterlijk in het midden ligt. Een krachtige leefwijze zou een 'relabsotulisme', maar dat is makkelijk gezegd natuurlijk.
Discussieer vooral verder, en ik ben nog niet erg ervaren in de filosofie, spaar me een beetje, ik doe mijn best
Daarom is geloof zo'n heerlijk transcendent gevoel en wordt het gezien als een gift van God, omdat het je uit die twijfel verheft.quote:Op zaterdag 12 september 2009 02:27 schreef DogTown het volgende:
Daarom zijn intelligente mensen ook niet gelovig, niets is zeker, en zelfs dat is niet zeker.
Ik vind daar niks heerlijk aan, wat is er heerlijk aan jezelf beperken in je denken? Ik snap wel waarom mensen het fijn vinden om waarde aan hun leven geven op die manier, maar voor mij is dat ouderwets en zwak.quote:Op zaterdag 12 september 2009 09:25 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Daarom is geloof zo'n heerlijk transcendent gevoel en wordt het gezien als een gift van God, omdat het je uit die twijfel verheft.
Aha. Is dat zo? Dus de enige correcte definitie van waarheid is volgens jou:quote:Op vrijdag 11 september 2009 12:39 schreef DogTown het volgende:
[..]
Juist, en dat is mijn hele punt. Jouw definitie van waarheid is foutief, en mijn definitie van waarheid is correct.
Wtf.quote:Op zaterdag 12 september 2009 02:27 schreef DogTown het volgende:
Daarom zijn intelligente mensen ook niet gelovig
Je spreekt jezelf hier tegen. Feiten zijn niet afhankelijk van afspraken. Daarom is het maar de vraag of ze bestaan. Jouw opvatting dat de lucht blauw is, is niet meer dan een herhaling van wat je ooit is geleerd.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:13 schreef Hetiszover het volgende:
Het is een feit dat een boom een boom is en bepaalde kleuren heeft, want die afspraken hebben we gemaakt.
De grote filosoof Pascal, zonder meer een intelligente persoon, schreef ooit over het geloven in God. Als je erin gelooft en God bestaat, dan win je, bestaat God niet, dan verlies je niets. Geloof je niet in God en hij bestaat, verlies je, bestaat hij wel, win je. Volgens zijn redenering kun je het beste in God geloven aangezien je dan niets te verliezen hebt. Ook wel "de weddenschap van Pascal" genoemd.quote:Op zaterdag 12 september 2009 02:27 schreef DogTown het volgende:
Daarom zijn intelligente mensen ook niet gelovig.
God heeft in zijn oneindige genade besloten jou geloof toe te bedelen? Lees nog eens goed, voor een beetje gelovige is geloven géén keuze.quote:Op zaterdag 12 september 2009 09:27 schreef DogTown het volgende:
[..]
Ik vind daar niks heerlijk aan, wat is er heerlijk aan jezelf beperken in je denken? Ik snap wel waarom mensen het fijn vinden om waarde aan hun leven geven op die manier, maar voor mij is dat ouderwets en zwak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |