abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91689499
Wat moet je nou toch denken van dit soort lijstjes?

http://www.vault.com/wps/(...)000&rankingYear=2011
pi_91822363
Super topic! :) ik loop al een tijd rond met vragen hierover.

Ik las eerder dat de studie bedrijfskunde niet echt serieus wordt genomen door de allerbeste strategy consultancies en dit is ook waar. Ik heb al een aanbod bij een "normaal" bedrijf en vraag me af of ik dit moet afslaan en het alsnog moet proberen bij de top consultancies.

Mijn huidige situatie is als volgt:
Mijn VWO cijfers zijn niet denderend.
Mijn bachelor bedrijfskunde heb ik met gemiddeld 7.5 afgerond maar heb er wel 6 jaar over gedaan.
Mijn master bedrijfskunde heb ik afgerond met gemiddeld een 8.5.
Daarnaast geen bestuurs/vereniging ervaring, maar wel 2 stages bij redelijke bedrijven en een semester in China gestudeerd.

Nu vraag ik me af of iemand weet of ik nog serieus kans maak. Moet ik erop rekenen om uitgenodigd te worden? Of is het feit dat het allemaal zolang geduurd heeft en een softe studie en geen bestuurservaring al voldoende om dit pad zo goed als zeker vaarwel te zeggen?
pi_91826244
Wat is er sowieso leuk om stratetic consultant te worden? Je verdient weliswaar reteveel, maar je maakt >60 urige werkweken en je draagt advies aan bij bedrijven die het wellicht niet eens implementeren.

Of je geschikt bent voor strategic consultant kom je maar op 1 manier achter....solliciteren! Op de site van Booz of Bain heb je een leuke test. Kan je meteen checken of deze tak van werk je überhaupt wel aanstaat....
  maandag 24 januari 2011 @ 22:53:20 #179
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91826367
quote:
9s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:51 schreef THS het volgende:
Wat is er sowieso leuk om stratetic consultant te worden? Je verdient weliswaar reteveel, maar je maakt >60 urige werkweken en je draagt advies aan bij bedrijven die het wellicht niet eens implementeren.

Of je geschikt bent voor strategic consultant kom je maar op 1 manier achter....solliciteren! Op de site van Booz of Bain heb je een leuke test. Kan je meteen checken of deze tak van werk je überhaupt wel aanstaat....
Link?
pi_91826619
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:53 schreef dennishk het volgende:

[..]

Link?
Weet niet meer precies...maar had die test/quiz hier ergens gevonden: http://www.joinbain.com/a(...)ooks-for/default.asp
  maandag 24 januari 2011 @ 23:03:37 #182
333093 Iloveit
Make the most out of life
pi_91827040
Hey,

Specailist0, je studie/ punten/ CV is niet het belangrijkst!

Jouw motivatie om strategy consultant te worden, dát is belangrijk. Dus als je met deze motivatie gaat solliciteren verdwijnt jouw sollicitatie direct in de prullenbak. Zoek uit wat strategy consulting precies is, bedenk waarom het jou leuk lijkt, bel eens met een recruiter, schrijf je in voor een lunchmeeting, volg een business course en ga met een goed onderbouwde motivatie waarom jij strategy consultant wil worden op gesprek.

Dat je niet weet of klanten implementeren is niet helemaal waar... Ik weet van BCG dat ze pas weg gaan op het 'point of no return'.

Grtz
  maandag 24 januari 2011 @ 23:14:42 #183
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91827643
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:03 schreef Iloveit het volgende:
Hey,

Specailist0, je studie/ punten/ CV is niet het belangrijkst!

Jouw motivatie om strategy consultant te worden, dát is belangrijk. Dus als je met deze motivatie gaat solliciteren verdwijnt jouw sollicitatie direct in de prullenbak. Zoek uit wat strategy consulting precies is, bedenk waarom het jou leuk lijkt, bel eens met een recruiter, schrijf je in voor een lunchmeeting, volg een business course en ga met een goed onderbouwde motivatie waarom jij strategy consultant wil worden op gesprek.

Dat je niet weet of klanten implementeren is niet helemaal waar... Ik weet van BCG dat ze pas weg gaan op het 'point of no return'.

Grtz
Weet je zeker dat motivatie belangrijker is dan je CV, zo ja waar baseer je dat op? Kan het me namelijk niet goed voorstellen.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:22:42 #184
333093 Iloveit
pi_91828032
Ik heb contact met wat recruiters van strategy consulting bedrijven.

Ze willen de beste mensen (zeg top 5% studenten). Ze willen slimme, sociaal vaardige mensen, die snel/ makkelijk leren en die tegen een stootje kunnen (en hard willen werken).

Je CV is een goede parameter maar zegt niet alles. Dat weten die strategy consultants ook wel. Je studie is sowieso niet het belangrijkst! Er werken zelfs mensen die muziekwetenschappen (of iets dergelijks) hebben gestudeerd.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:26:19 #185
333093 Iloveit
pi_91828213
Dus: ik zeg het misschien verkeerd. Ik weet niet of je CV of je motivatie belangrijker is. Wat ik bedoel te zeggen: je studie/ cijfers/ CV alléén bepalen niet of jij wordt aangenomen of niet.
pi_91836429
Iloveit,

Bedankt voor je antwoorden. Ik begreep al dat het cv alleen een voorwaarde is dat er uberhaupt naar je wordt gekeken.

Mijn vraag is of mijn cv voldoende is voor de toppers die slechts 1-5% van de afgestudeerde selecteren. Jij noemt top 5% maar ik heb mij laten vertellen dat het nog strenger is.
pi_91837323
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:47 schreef specailist0 het volgende:
Iloveit,

Bedankt voor je antwoorden. Ik begreep al dat het cv alleen een voorwaarde is dat er uberhaupt naar je wordt gekeken.

Mijn vraag is of mijn cv voldoende is voor de toppers die slechts 1-5% van de afgestudeerde selecteren. Jij noemt top 5% maar ik heb mij laten vertellen dat het nog strenger is.
Je CV is inderdaad een soort "toegangsbewijs" tot een gesprek, als je eenmaal op gesprek mag komen gaat het puur om hoe je presteert en speelt je CV vrijwel geen rol meer. De enige manier waarop je erachter komt of je CV goed genoeg is om de eerste ronde door te komen is door te solliciteren.

Over het algemeen komen ze erg snel (= binnen een week) bij je terug met een reactie of je wel of niet op gesprek mag komen, dus ik weet niet wanneer je over het andere aanbod moet besluiten, maar wellicht weet je voor die tijd al meer. Jouw studie zal in ieder geval geen probleem vormen, mensen met alle achtergronden zijn er welkom! Ook een lange studieduur/matige cijfers hoeven niet per se een probleem te vormen, maar dat hangt erg af van de rest van je CV. Het gaat erom dat je laat zien analytisch sterk te zijn en sociaal vaardig. Hoe en waar dat terugkomt (binnen of buiten je studie) maakt niet uit.

Mocht het niet lukken en je wilt toch echt graag strategy gaan doen, dan kun je altijd nog proberen via een laagdrempelige manier aan een interview te komen. Kantoren komen bijvoorbeeld vaak naar bedrijvendagen op universiteiten, daar kun je best eens een recruiter aanspreken en wie weet wat daaruit volgt, of kijk eens of je via je kennissenkring ergens kunt komen. De kleinere kantoren zijn bovendien vaak minder selectief dan McKinsey/BCG/Bain (hoewel het niet heel veel scheelt geloof ik) dus als het je puur gaat om het werk en niet per se om de prestige van een bepaald kantoor kun je ook dat nog proberen.

Overigens nemen strategy consultants ook mensen met werkervaring aan, dus je zou ook kunnen wachten. Maar die selectie is volgens mij niet minder zwaar (eerder zwaarder).

[ Bericht 13% gewijzigd door leysha op 25-01-2011 09:44:20 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 11:01:25 #188
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91839879
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:55 schreef specailist0 het volgende:
Super topic! :) ik loop al een tijd rond met vragen hierover.

Ik las eerder dat de studie bedrijfskunde niet echt serieus wordt genomen door de allerbeste strategy consultancies en dit is ook waar. Ik heb al een aanbod bij een "normaal" bedrijf en vraag me af of ik dit moet afslaan en het alsnog moet proberen bij de top consultancies.

Mijn huidige situatie is als volgt:
Mijn VWO cijfers zijn niet denderend.
Mijn bachelor bedrijfskunde heb ik met gemiddeld 7.5 afgerond maar heb er wel 6 jaar over gedaan.
Mijn master bedrijfskunde heb ik afgerond met gemiddeld een 8.5.
Daarnaast geen bestuurs/vereniging ervaring, maar wel 2 stages bij redelijke bedrijven en een semester in China gestudeerd.

Nu vraag ik me af of iemand weet of ik nog serieus kans maak. Moet ik erop rekenen om uitgenodigd te worden? Of is het feit dat het allemaal zolang geduurd heeft en een softe studie en geen bestuurservaring al voldoende om dit pad zo goed als zeker vaarwel te zeggen?
Top maak je niet zo veel kans denk ik. 6 jaar zou je een goed excuus voor moeten hebben.
pi_91870787
Bedankt voor de antwoorden.

leysha, helder advies en goede tips. Ook een consultant (in wording) toevallig? :) Het enige is dat ik solliciteren bij McKinsey/BCG/BAIN/BOOZ niet zomaar als een kwestie zie van even een brief schrijven, maar minimaal weken/maanden voorbereiding. Als ik nu al van te voren zo goed als zeker weet dat ik absoluut geen kans maak op basis van mijn CV dan is de kans groter dat ik mijn huidig aanbod accepteer. Dat was een beetje de insteek van mijn vraag.

Sokz, je hebt zeker een goed punt.
pi_91873381
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef specailist0 het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.

leysha, helder advies en goede tips. Ook een consultant (in wording) toevallig? :) Het enige is dat ik solliciteren bij McKinsey/BCG/BAIN/BOOZ niet zomaar als een kwestie zie van even een brief schrijven, maar minimaal weken/maanden voorbereiding. Als ik nu al van te voren zo goed als zeker weet dat ik absoluut geen kans maak op basis van mijn CV dan is de kans groter dat ik mijn huidig aanbod accepteer. Dat was een beetje de insteek van mijn vraag.

Sokz, je hebt zeker een goed punt.
Altijd proberen. Wie weet land je een interview, en als je die voet binnen de deur hebt kun je er altijd nog komen.

Of is er genoeg potentie om via dat 'normale bedrijf' toch nog consultancy binnen te rollen?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91883228
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef specailist0 het volgende:
Het enige is dat ik solliciteren bij McKinsey/BCG/BAIN/BOOZ niet zomaar als een kwestie zie van even een brief schrijven, maar minimaal weken/maanden voorbereiding.
Niemand behalve zij kunnen je vertellen of je wel of geen kans maakt op basis van je CV. Als je de eerste ronde doorkomt volgen er altijd meerdere case interviews (om te kijken of je geschikt bent voor het werk) en een interview met een recruiter over jezelf (om te kijken of je past bij het katnoor). Soms zitten er ook dingen bij als een numerieke test. Deze dingen volgen meestal binnen een paar weken, dus het hele proces gaat vrij snel.

Wel moet ik zeggen dat ik denk dat voorbereiding niet zoveel zin heeft - zo'n case interview moet je wel oefenen, maar dat is meer omdat je het dan al eens gezien hebt en niet met je mond vol tanden staat. Maar met maanden oefening wordt je er niet per se beter in, het is toch een stukje aanleg voor dat type werk wat je wel of niet hebt. Een interview over jezelf hoef je ook niet echt voor te bereiden, want daar hoef je alleen jezelf te zijn... en die tests, ach, als je een beetje kunt hoofdrekenen is dat geen probleem en als je zo slecht kunt hoofdrekenen dat je die tests niet doorkomt dan heeft een maand oefenen ook geen zin. Dus ik zou er gewoon nu voor gaan en je antwoord op die andere baan nog een maandje of wat uitstellen als dat lukt. Dan heb je in ieder geval een backup.

[ Bericht 0% gewijzigd door leysha op 26-01-2011 09:25:50 ]
pi_91896973
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 09:15 schreef leysha het volgende:

[..]

Niemand behalve zij kunnen je vertellen of je wel of geen kans maakt op basis van je CV. Als je de eerste ronde doorkomt volgen er altijd meerdere case interviews (om te kijken of je geschikt bent voor het werk) en een interview met een recruiter over jezelf (om te kijken of je past bij het katnoor). Soms zitten er ook dingen bij als een numerieke test. Deze dingen volgen meestal binnen een paar weken, dus het hele proces gaat vrij snel.

Wel moet ik zeggen dat ik denk dat voorbereiding niet zoveel zin heeft - zo'n case interview moet je wel oefenen, maar dat is meer omdat je het dan al eens gezien hebt en niet met je mond vol tanden staat. Maar met maanden oefening wordt je er niet per se beter in, het is toch een stukje aanleg voor dat type werk wat je wel of niet hebt. Een interview over jezelf hoef je ook niet echt voor te bereiden, want daar hoef je alleen jezelf te zijn... en die tests, ach, als je een beetje kunt hoofdrekenen is dat geen probleem en als je zo slecht kunt hoofdrekenen dat je die tests niet doorkomt dan heeft een maand oefenen ook geen zin. Dus ik zou er gewoon nu voor gaan en je antwoord op die andere baan nog een maandje of wat uitstellen als dat lukt. Dan heb je in ieder geval een backup.
Niet mee eens, er zijn bepaalde lastige vragen die gesteld kunnen worden waar je op stil kunt vallen. Grote kans dat je er dan een dom antwoord uitpoept en dan je offer kunt vergeten. Interview nou net goed voorbereiden zodat je niet met een onsamenhangend verhaal komt.

Case studies oefenen moet je alleen doen als je ook echt redelijkerwijs verwacht dat je op gesprek mag komen. Je kan er wel een aantal oefenen om de routine te ontdekken erin, alleen is goed uitslapen en aanleg belangrijker dan oefening. De casussen hebben namelijk meestal een aantal diepte-niveaus qua analyse, dat kan je niet echt trainen.

Die casussen van Bain zijn redelijk oppervlakkig, maar laten toch genoeg ruimte voor "gut feeling", wat een wezenlijk niet-intellect-gekoppeld deel is waar ze naar op zoek zijn, dat leer je nergens, dat heb je (of niet).
pi_92273017
Ik werk zelf bij mijn eerste keuze van M/B/B en ik zie veel op deze thread dat niet helemaal accuraat is.

Paar punten:

1) Je Uni cijfers / opleiding zijn wel / heel belangrijk. Cijfers onder 7.5 worden normaal automatisch afgewezen, de verwachting is boven een 8 of zelfs cum laude. Mindere Bachelor cijfers kunnen gecompenseerd worden door een cum laude Master. Cijfers zijn niet het enige waar je op wordt beoordeelt, maar het is een makkelijk punt voor de recruiter om jouw op af te wijzen. Als je nog in school zit, breng je gemiddelde omhoog, het is wel belangrijk.

Hoe veel wiskunde je hebt in je klassen is niet heel belangrijk. Sommige richtingen passen beter bij consulting, maar zelf mensen buiten die richting worden geaccepteerd. Mensen met allerlei richtingen worden aangenomen, dus een nontraditionele bachelor is prima. Als je cijfers / klssen niet tonen dat je goed bent in wiskunde wordt je er gewoon op getest via een capaciteiten test, dus je krijgt nog steeds de kans jezelf in die richting te bewijzen.

2) Je kan met slechts een Bachelor aan de bak bij M/B/B, alle drie hebben het international systeem waar Master/Bachelor studenten op de pre-MBA level binnen stappen en de genen met MBA / Ph.D op de post-MBA level. Er is wel meerwaarde in een Master halen, voor NLse kandidaten is het verwacht, terwijl in het buitenland opgeleide kandidaten zonder de Master ook kans maken als ze van de juiste scholen komen.

3) Scholen zijn belangrijk: De meerderheid op MBB zaten op Gymnasium. Bijna allen die een MBA opleiding hebben (90%+) hebben dit op een hele prestigieuze internationale school gedaan (INSEAD, Harvard, LBS, IESE, IMD, Stanford, Haas). Als je alleen een BaMa hebt is er geen verwarchting dat je die op Oxford hebt gehaald (alhoewel je daar wel punten voor scoort), dus je kan je pre-MBA opleiding op normale scholen afronden (alhoewel je veel TU Delfters ziet bij MBB, en verder vooral EUR / UvA). Voor pre-MBA functies is er niet veel nadruk op waar je hebt gestudeerd, alleen wat / met welke cijfers / in welke tijd. Post-MBA is er heel veel nadruk.

4) Als je strategisch consultant wilt worden moet je Case Interviews oefenen. Nu.

Of je al uitgenodigt bent tot interview of niet, als jij een strategische management consultant wilt worden moet je gewoon weg solliciteren bij 8-10 strategische consultancies, en keihard oefenen. Dat betekent boeken lezen, case interviews oefenen, interactive online cases proberen, critiques lezen, zelfs studie materiaal kopen. Het is super belangrijk. Ik zie zo veel kandidaten binnen komen die intelligent zijn, goed voorbereid, maar net te weinig aan case interviews hebben geoefend en gelijk eerste ronden worden weg gewezen, ondanks hun geweldige gut instinct, goede cijfers, en bestuurs / nogwat. Een slechte case interview en je bent weg. Ik wil dit even benadrukken: Een slechte case interview en je bent weg. Bij McK zal je er gemiddelt vijf doen (2 met Engagement Managers, 3 met Partners) + 1 oefencase. Bij BCG / Bain, etc zal je er ook heel veel doen. Uitendelijk zullen al je case interviewers tot consensus moeten komen dat jij door mag naar de volgende ronde, zonder consensus zit je in gevaar en loopt het normaal slecht af.

Het is belangrijk dat je veel oefent. De reden dat ik zeg dat je bij 8-10 moet solliciteren is omdat ook al vind je de meeste bedrijven niet leuk, wil je er niet terecht, je hebt ervaring nodig met case interviews / fit questions / etc. Dus solliciteer bij plaatsen die je niet leuk vind, gebruik het als ervaring, en leer ervan.
  donderdag 3 februari 2011 @ 19:00:05 #194
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_92286718
dit zijn posts waar je wat aan hebt _O_

MBB = McKinsey, Boston Consultancy Group, Bain!!
"Ik quote graag mezelf."
pi_92289434
Bedankt voor de post Voodoo_Child!
pi_92301966
Bedankt voor de insight! Waar heb je zelf gestudeerd en met welke cijfers ben je afgestudeerd als ik vragen mag?
pi_92302180
Wordt er trouwens veel gekeken naar de cijfers van VWO Voodoo_Child?
pi_92309173
Ik ga liever niet in op mijn eigen opleiding for privacy redenen.

VWO cijfers zijn niet heel belangrijk zolang ze niet schrikwekkend zijn. Redelijk goede cijfers zijn wel verwacht. Maar het belangrijkste zijn altijd universitaire cijfers en daar is een reden voor. Als jij pre-MBA binnenstaps bij MBB dan wordt er verwacht dat jij na 2 jaar een MBA opleiding gaat volgen, en MBB willen alleen top scholen (INSEAD, LBS, Harvard). Dus, als je slechte universitaire cijfers hebt dan maak je ondanks je top werkervaring weinig kans op de beste opleidingen, vandaar dat er geselecteerd wordt op uni cijfers.

VWO cijfers zijn belangrijk om een voller beeld van je te geven, uni cijfers zijn belangrijk omdat ze je betaalde vervolgopleiding kansen bepalen.

En alhoewel het niet veel besproken is in deze thread zijn nevenactiviteiten ook heel belangrijk voor je cv.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 10:57:12 #199
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92314123
VWO cijfers zijn vooral belangrijk voor bedrijven die het nederlandse systeem niet kennen (honestly, in Engeland weten ze het verschil niet tussen L&R en b.v. Bedrijfskunde) .
pi_92320061
Welk consultancy zouden jullie het meest voor willen werken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')