Ik werk zelf bij mijn eerste keuze van M/B/B en ik zie veel op deze thread dat niet helemaal accuraat is.
Paar punten:
1) Je Uni cijfers / opleiding zijn wel / heel belangrijk. Cijfers onder 7.5 worden normaal automatisch afgewezen, de verwachting is boven een 8 of zelfs cum laude. Mindere Bachelor cijfers kunnen gecompenseerd worden door een cum laude Master. Cijfers zijn niet het enige waar je op wordt beoordeelt, maar het is een makkelijk punt voor de recruiter om jouw op af te wijzen. Als je nog in school zit, breng je gemiddelde omhoog, het is wel belangrijk.
Hoe veel wiskunde je hebt in je klassen is niet heel belangrijk. Sommige richtingen passen beter bij consulting, maar zelf mensen buiten die richting worden geaccepteerd. Mensen met allerlei richtingen worden aangenomen, dus een nontraditionele bachelor is prima. Als je cijfers / klssen niet tonen dat je goed bent in wiskunde wordt je er gewoon op getest via een capaciteiten test, dus je krijgt nog steeds de kans jezelf in die richting te bewijzen.
2) Je kan met slechts een Bachelor aan de bak bij M/B/B, alle drie hebben het international systeem waar Master/Bachelor studenten op de pre-MBA level binnen stappen en de genen met MBA / Ph.D op de post-MBA level. Er is wel meerwaarde in een Master halen, voor NLse kandidaten is het verwacht, terwijl in het buitenland opgeleide kandidaten zonder de Master ook kans maken als ze van de juiste scholen komen.
3) Scholen zijn belangrijk: De meerderheid op MBB zaten op Gymnasium. Bijna allen die een MBA opleiding hebben (90%+) hebben dit op een hele prestigieuze internationale school gedaan (INSEAD, Harvard, LBS, IESE, IMD, Stanford, Haas). Als je alleen een BaMa hebt is er geen verwarchting dat je die op Oxford hebt gehaald (alhoewel je daar wel punten voor scoort), dus je kan je pre-MBA opleiding op normale scholen afronden (alhoewel je veel TU Delfters ziet bij MBB, en verder vooral EUR / UvA). Voor pre-MBA functies is er niet veel nadruk op waar je hebt gestudeerd, alleen wat / met welke cijfers / in welke tijd. Post-MBA is er heel veel nadruk.
4) Als je strategisch consultant wilt worden moet je Case Interviews oefenen. Nu.
Of je al uitgenodigt bent tot interview of niet, als jij een strategische management consultant wilt worden moet je gewoon weg solliciteren bij 8-10 strategische consultancies, en keihard oefenen. Dat betekent boeken lezen, case interviews oefenen, interactive online cases proberen, critiques lezen, zelfs studie materiaal kopen. Het is super belangrijk. Ik zie zo veel kandidaten binnen komen die intelligent zijn, goed voorbereid, maar net te weinig aan case interviews hebben geoefend en gelijk eerste ronden worden weg gewezen, ondanks hun geweldige gut instinct, goede cijfers, en bestuurs / nogwat. Een slechte case interview en je bent weg. Ik wil dit even benadrukken: Een slechte case interview en je bent weg. Bij McK zal je er gemiddelt vijf doen (2 met Engagement Managers, 3 met Partners) + 1 oefencase. Bij BCG / Bain, etc zal je er ook heel veel doen. Uitendelijk zullen al je case interviewers tot consensus moeten komen dat jij door mag naar de volgende ronde, zonder consensus zit je in gevaar en loopt het normaal slecht af.
Het is belangrijk dat je veel oefent. De reden dat ik zeg dat je bij 8-10 moet solliciteren is omdat ook al vind je de meeste bedrijven niet leuk, wil je er niet terecht, je hebt ervaring nodig met case interviews / fit questions / etc. Dus solliciteer bij plaatsen die je niet leuk vind, gebruik het als ervaring, en leer ervan.