Weet je zeker dat motivatie belangrijker is dan je CV, zo ja waar baseer je dat op? Kan het me namelijk niet goed voorstellen.quote:Op maandag 24 januari 2011 23:03 schreef Iloveit het volgende:
Hey,
Specailist0, je studie/ punten/ CV is niet het belangrijkst!
Jouw motivatie om strategy consultant te worden, dát is belangrijk. Dus als je met deze motivatie gaat solliciteren verdwijnt jouw sollicitatie direct in de prullenbak. Zoek uit wat strategy consulting precies is, bedenk waarom het jou leuk lijkt, bel eens met een recruiter, schrijf je in voor een lunchmeeting, volg een business course en ga met een goed onderbouwde motivatie waarom jij strategy consultant wil worden op gesprek.
Dat je niet weet of klanten implementeren is niet helemaal waar... Ik weet van BCG dat ze pas weg gaan op het 'point of no return'.
Grtz
Je CV is inderdaad een soort "toegangsbewijs" tot een gesprek, als je eenmaal op gesprek mag komen gaat het puur om hoe je presteert en speelt je CV vrijwel geen rol meer. De enige manier waarop je erachter komt of je CV goed genoeg is om de eerste ronde door te komen is door te solliciteren.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:47 schreef specailist0 het volgende:
Iloveit,
Bedankt voor je antwoorden. Ik begreep al dat het cv alleen een voorwaarde is dat er uberhaupt naar je wordt gekeken.
Mijn vraag is of mijn cv voldoende is voor de toppers die slechts 1-5% van de afgestudeerde selecteren. Jij noemt top 5% maar ik heb mij laten vertellen dat het nog strenger is.
Top maak je niet zo veel kans denk ik. 6 jaar zou je een goed excuus voor moeten hebben.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:55 schreef specailist0 het volgende:
Super topic!ik loop al een tijd rond met vragen hierover.
Ik las eerder dat de studie bedrijfskunde niet echt serieus wordt genomen door de allerbeste strategy consultancies en dit is ook waar. Ik heb al een aanbod bij een "normaal" bedrijf en vraag me af of ik dit moet afslaan en het alsnog moet proberen bij de top consultancies.
Mijn huidige situatie is als volgt:
Mijn VWO cijfers zijn niet denderend.
Mijn bachelor bedrijfskunde heb ik met gemiddeld 7.5 afgerond maar heb er wel 6 jaar over gedaan.
Mijn master bedrijfskunde heb ik afgerond met gemiddeld een 8.5.
Daarnaast geen bestuurs/vereniging ervaring, maar wel 2 stages bij redelijke bedrijven en een semester in China gestudeerd.
Nu vraag ik me af of iemand weet of ik nog serieus kans maak. Moet ik erop rekenen om uitgenodigd te worden? Of is het feit dat het allemaal zolang geduurd heeft en een softe studie en geen bestuurservaring al voldoende om dit pad zo goed als zeker vaarwel te zeggen?
Altijd proberen. Wie weet land je een interview, en als je die voet binnen de deur hebt kun je er altijd nog komen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef specailist0 het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.
leysha, helder advies en goede tips. Ook een consultant (in wording) toevallig?Het enige is dat ik solliciteren bij McKinsey/BCG/BAIN/BOOZ niet zomaar als een kwestie zie van even een brief schrijven, maar minimaal weken/maanden voorbereiding. Als ik nu al van te voren zo goed als zeker weet dat ik absoluut geen kans maak op basis van mijn CV dan is de kans groter dat ik mijn huidig aanbod accepteer. Dat was een beetje de insteek van mijn vraag.
Sokz, je hebt zeker een goed punt.
Niemand behalve zij kunnen je vertellen of je wel of geen kans maakt op basis van je CV. Als je de eerste ronde doorkomt volgen er altijd meerdere case interviews (om te kijken of je geschikt bent voor het werk) en een interview met een recruiter over jezelf (om te kijken of je past bij het katnoor). Soms zitten er ook dingen bij als een numerieke test. Deze dingen volgen meestal binnen een paar weken, dus het hele proces gaat vrij snel.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef specailist0 het volgende:
Het enige is dat ik solliciteren bij McKinsey/BCG/BAIN/BOOZ niet zomaar als een kwestie zie van even een brief schrijven, maar minimaal weken/maanden voorbereiding.
Niet mee eens, er zijn bepaalde lastige vragen die gesteld kunnen worden waar je op stil kunt vallen. Grote kans dat je er dan een dom antwoord uitpoept en dan je offer kunt vergeten. Interview nou net goed voorbereiden zodat je niet met een onsamenhangend verhaal komt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:15 schreef leysha het volgende:
[..]
Niemand behalve zij kunnen je vertellen of je wel of geen kans maakt op basis van je CV. Als je de eerste ronde doorkomt volgen er altijd meerdere case interviews (om te kijken of je geschikt bent voor het werk) en een interview met een recruiter over jezelf (om te kijken of je past bij het katnoor). Soms zitten er ook dingen bij als een numerieke test. Deze dingen volgen meestal binnen een paar weken, dus het hele proces gaat vrij snel.
Wel moet ik zeggen dat ik denk dat voorbereiding niet zoveel zin heeft - zo'n case interview moet je wel oefenen, maar dat is meer omdat je het dan al eens gezien hebt en niet met je mond vol tanden staat. Maar met maanden oefening wordt je er niet per se beter in, het is toch een stukje aanleg voor dat type werk wat je wel of niet hebt. Een interview over jezelf hoef je ook niet echt voor te bereiden, want daar hoef je alleen jezelf te zijn... en die tests, ach, als je een beetje kunt hoofdrekenen is dat geen probleem en als je zo slecht kunt hoofdrekenen dat je die tests niet doorkomt dan heeft een maand oefenen ook geen zin. Dus ik zou er gewoon nu voor gaan en je antwoord op die andere baan nog een maandje of wat uitstellen als dat lukt. Dan heb je in ieder geval een backup.
Eigen ervaring? Ik stoor me er een beetje aan dat je continu informatie 'doorgeeft' zonder te weten of het waar is. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat consultancy kantoren gewoon uitzoeken wat de zwaardere studies zijn etc.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:57 schreef Sokz het volgende:
VWO cijfers zijn vooral belangrijk voor bedrijven die het nederlandse systeem niet kennen (honestly, in Engeland weten ze het verschil niet tussen L&R en b.v. Bedrijfskunde) .
Dat verschil kennen ze daar wel hoor;)quote:honestly, in Engeland weten ze het verschil niet tussen L&R en b.v. Bedrijfskunde
Het zou helpen om het toch enigzsins uit te lichten wat die aparte hobbies waren en wat je gemiddelde was voor VWO en op welke universiteit je zat. Een gemiddelde van >7.5 is namelijk uitstekend en zorgt ervoor dat je bachelor cijfers iets minder belangrijk is.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:16 schreef yoz het volgende:
Ik wil nog even iets zeggen voor iedereen die zo op cijfers is gefocussed..
Ik heb een zeer matige (minder dan 6,5 gemiddeld) bachelor cijferlijst waar ik ook nog eens 6 jaar over heb gedaan, mijn master zat tussen de 7 en 7,5...echter waren mijn VWO cijfers wel redelijk goed(zeker niet cumlaude) en was ik zelf nogal te spreken over mijn motivatiebrief...
Ik ben uiteindelijk bij vrijwel alle belangrijke kantoren, ook MBB, uitgenodigd voor een eerste ronde...
Het draait dus niet alleen om je cijfers ik had een paar aparte hobbies en passies en een goede motivatie en daardoor (denk ik) dus overal een voet tussen de deur. Daarna is het CASES CASES CASES en OEFENEN OEFENEN OEFENEN
Nee kijk, daar gaat mijn verhaal dus precies om!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het zou helpen om het toch enigzsins uit te lichten wat die aparte hobbies waren en wat je gemiddelde was voor VWO en op welke universiteit je zat. Een gemiddelde van >7.5 is namelijk uitstekend en zorgt ervoor dat je bachelor cijfers iets minder belangrijk is.
En wat betreft hobbies, als je nationaal kampioen bent in kleiduifschieten of box kampioen van je district, in combinatie met een goed VWO resultaat, zal een recruiter al minder snel comments hebben op je bachelor cijfer. Met als toetje een goede motivatie brief.
Dat verhaal wordt toch anders als je 8 jaar over je VWO doet met een gemiddelde onder de 7. En dan toch een 8.5 hebben op je bachelor (al is het op een frauderende universiteit) Dan kun je nog zoveel hobbies hebben en uitstekende extra curriculaire activiteiten, een voet binnen de deur kun je dan haast wel shaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |