abonnement Unibet Coolblue
pi_72541717
Ik heb hier een tijdje gewoond, ben toen gelukkig weer naar China gegaan voor mijn werk en toen moest ik van mijn (overigens Nederlandse baas van een Nederlands bedrijf) weer terug naar dit stuk stront dat Nederland heet om me bij te scholen met een heuse MBA. Vooruit dan maar. En ja hoor, je moet echt even weg zijn uit NL om weer te voelen wat een stuk afval het eigenlijk is. Als je erin zit dan merk je het niet zo, net zoals stank in een kamer na een tijdje niet meer stinkt, het wordt namelijk gewoon. Als je de kamer verlaat en dan weer terugkomt dan merk je de stank weer.

Wat klopt er allemaal niet aan dit land?

Terwijl je in de VS al voor 75000 euro een mooie alleenstaande villa met zwemband kunt kopen, kan je in dit ellendige land voor 400000 euro nog geen privacy kopen en zit je de rest van je leven te werken om een van die suffe Hollandse rijtjeshuizen af te betalen. Geen privacy, geen zwembad, geen sfeer, doch gewoon glorified Hollandse stront. Wil je in je tuin zitten? Dat kan, maar dan zitten dus tussen de 8 en 10 buren in je achtertuin te staren. En we weten allemaal hoe gek Nederlanders zijn op stiekem staren. Voortuin? Nee. In plaats daarvan hebben we de ‘voorstoep.’ Close but no cigar.

Even met de auto lekker de sleur van alledag ontvluchten en heerlijk naar de natuur zoals ze dat in films doen? Vergeet het maar, er is geen natuur! Dit land heeft gewoon geen natuur! Wauw! ALS je al ergens een stukje gras kan vinden, struikel je er over de joggers, gezinnen en homos, want iedereen wil er gebruik van maken. Geen wonder dat de meesten hier geestelijk niet in orde zijn en zich verlagen tot een gesprek met zichzelf of hun hond. Ooit eens naast een Nederlander gezeten in de trein, bibliotheek of waar dan ook? Die mensen sporen negen van de tien keer niet, mompelen in zichzelf of hebben ticks. De mens MOET natuur hebben, anders draait die door! Nederlanders zijn het bewijs.

En laat de auto liever thuis staan, er is altijd file. Vind je het gek als je 70 moet rijden op de snelweg, dan weer 50, dan weer 90, dan weer 70? Neem ook even een tweede hypotheek als je lekker door het land wilt cruisen, want de benzine is een luxe. Nee, de auto is TE AMERIKAANS voor de Hollanders. Een echte Hollander hoort de fiets te nemen naar de stad om daar als een aardappelmannetje gebak en koffie te vreten op een terras en dan als een willoze aardappelmannetje terug te fietsen om de troep op tv te kijken en morgen weer vroeg op om in de file te staan. Hoe treurig kan je leven zijn? Fietsen -> Terrasje -> Te dure gebak en koffie bestellen -> Naar mensen staren -> Wandeling langs eenheidsworstwinkels -> Terug op de fiets -> Terug naar je sad pathetic life.

Naar een andere stad voor de afwisseling? Vergeet het maar, want hoewel San Francisco niet op New York lijkt en Las Vegas totaal anders is dan Miami, lijken alle Hollandse steden op elkaar. Je wordt schijtmisselijk van diezelfde klotewinkels overal. Waar is de fantasie? Waar is die unieke sfeer of unieke winkeltjes? Hoeveel Zeemans, Blokkers en Mediamarkts en Hema worst kan een land verdomme verdragen? Wat is er nou in godsnaam uniek aan een stad als Almere? Wat moet dat in fuck’s name voorstellen?

Dan hebben we nog die klotementaliteit van Hollandse collega's waar je als allochtoon mee opgescheept zit. Een soort mix van luiheid die ze je willen opdringen, jaloezie op je betere kwalificaties en superioriteitsgevoelens die steeds moeilijker te rechtvaardigen zijn. Je moet je te kapot werken zodat een of andere Janneke die ‘overspannen’ is geraakt of RSI heeft, weer 6 maanden thuis kan zitten op haar luie reet…… om dan terug te komen en te klagen dat allochtonen niet hard genoeg werken. Bizar. Tot zover de hardwerkende Nederlander. Het enige stukje troost dat ik heb is dat ik tenminste mijn studieschuld nalaat aan dat soort Jannekes en jullie land met de toestroom uit Oost Europa sowieso naar de klote gaat. Dus is er toch een beetje gerechtigheid.

TV aanzetten? Sla al die Hollandse zenders gelijk over als je leven je lief is. Er zijn maar drie soorten programma’s op de Nederlandse tv: 1. Zeikprogramma’s als Pauw en Witteman 2. immorele programma’s als de Gouden Kooi 3. sex programma’s (alles na 22:30). Of men is aan het discussiëren, of men is zich aan het verlagen naar een nieuw dieptepunt qua moraal, of een paar Hollandse sletjes smeken je om in hun bek klaar te komen en hun nummer te bellen. Kies maar uit.

Dan hebben we het nog niet over de manieren. Ik denk dat alleen een Nederlandse volwassene onbeschoft genoeg is om een treincoupe binnen te stappen en als een vijfjarige zoutzak te gaan zitten zonder een hoi of wat dan ook te zeggen. Ik heb dit gechecked met andere WESTERSE studenten en er was consensus, dat soort gedrag is NIET normaal.

Gewoon de feiten onder ogen zien. Jullie land is een strontland.

En ik denk dat alle allochtonen dit vinden, maar niet iedereen is zo eerlijk als ondergetekende.
pi_72541720
Geen zin om te lezen. Dan rot je toch gewoon weer op?
pi_72541723
Nou bedankt dat je ons dat wilt laten weten en nu....
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  FOK!fotograaf dinsdag 8 september 2009 @ 02:49:28 #4
145146 Andyy
pi_72541736
samenvatting?
tldr
pi_72541739
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 02:49 schreef Andyy het volgende:
samenvatting?
tldr
Nederland is een kutland en de Nederlanders zijn allemaal zwaar kut.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72541743
Ik las dan toevallig net het stukje over dat er geen natuur is..
Ga eens naar een plattelandsdorpje zou ik zeggen.. Genoeg natuur
Tenminste: Er is nog genoeg over waar ik vandaan kom

Tevens klacht: Ts maakt een topic en is na 10 minuten al off?
I was put together wrong, still I was made for you. When our stitches come undone,
we come together like glue.
https://www.youtube.com/watch?v=N-jTN7r_fww
  dinsdag 8 september 2009 @ 02:56:36 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72541750
Samenvatting svp. Ik denk trouwens dat China een land is wat letterlijk naar stront ruikt met zo veel vervuiling en meer dan een miljard mensen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_72541754
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 02:51 schreef trovey het volgende:

[..]

Nederland is een kutland en de Nederlanders zijn allemaal zwaar kut.
Nogmaals
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72541762
Ok toch maar ff wat beter doorgelezen..
En ja, Nederland is lang niet perfect, maar je zeikt me iets teveel
Tevens zijn er genoeg mensen die wel gewoon vriendelijk hoi zeggen in de trein
I was put together wrong, still I was made for you. When our stitches come undone,
we come together like glue.
https://www.youtube.com/watch?v=N-jTN7r_fww
pi_72541773
Wat een onzin. Om even een paar van je punten bijlangs te gaan:
Ja, misschien koop je op sommige plekken in Amerika een vrijstaand huis. In Tennessee of Kentucky ofzo, 30 mijl van de bewoonde wereld. Bovendien ben je er dan nog niet. Waarom betalen wij belasting? Waarom is alles hier zo duur? Ik zal meteen toegeven dat het niet altijd in proportie is, maarrr... iedere Nederlander is voor een kleine honderd euro per maand gedekt voor vele miljoenen aan potentiële ziektekosten... waar een groot gedeelte van de Amerikanen "de loterij des levens" speelt, gewoonweg niet meer verzekerd kan worden als eenmaal duidelijk is dat ze een risicofactor vormen voor verzekeringsbedrijven. Waar je bijkans alleen staat als je even geen werk kunt vinden of niet in staat bent om te werken.
Maar laten we beginnen met de huizenprijzen in de steden, want die zijn minstens net zo geinflateerd als in Nederland, koop maar eens een appartementje in New York. Ben je die 4 ton ook kwijt, maar de tuin kun je vergeten. Een groot deel van de Amerikanen die niet in het centrum op miniflatjes wonen, woont in shotgun houses waar je ongeveer dezelfde privacy hebt als in een achterbuurt van Amsterdam.

Natuur... ben je wel eens buiten Amsterdam geweest? Ik kom nog wel eens in Drenthe en daar kun je uren wandelen zonder iemand tegen te komen, als je de goede plekjes weet. Veluwe zelfde verhaal. Of de waddeneilanden. Loop eens een dagje over de zeebodem. Natuurlijk niet gewoon met je domme kop naar die P rijden want daar gaat iedereen naartoe. Gezien de proporties van het land en de dichte bevolking heeft Nederland juist ontzettend veel natuur. Wat noem je als alternatief? Central Park in New York? Grand Canyon waar iedereen naar dat ene bezoekerscentrum gaat?
é
De fiets is hier wat de metro in Hong Kong is. Je bent gek als je in zo'n stad een auto hebt, kost gewoon tijd. Maar je HOEFT niet persé in de stad te wonen. Dat wij nou toevallig fietsen gebruiken in plaats van scooters zoals in veel grote aziatische steden, tja da's gewoon een keuze.

Zeeman, Blokker, V&D, Gamma... het zijn de JC Penney's, Woolworths, Walmarts, K-Marts, Home Depots van Europa. Loop maar een willekeurige Amerikaanse mall in en je ziet ook overal dezelfde winkels. Same bullshit, different nametag. Loop je Times Square op, wat zie je? McDonalds, Subway, Burger King... same old shit. Beijing... zelfde verhaal. Bangkok... ZELFDE verhaal. Dit is een globale issue.

Oh, en niemand heeft ooit hoi tegen me gezegd in de metro in Parijs. Of Berlijn. Of Hongkong. Of in de bus in Beijing. Of in Bangkok. Of in Cairo. Of in LA. Ja, als die schoften me weer wat wilden verkopen. Bovendien is zo'n groet toch slechts een oppervlakkige uiting waar totaal geen emotie achter zit. Het betekent pas echt wat als het voorkomt uit een bepaalde relatie.
quote:
En ik denk dat alle allochtonen dit vinden
Waarom BLIJVEN ze dan komen? Vanuit alle hoeken van de wereld.

Ik wil niet zeggen dat Nederland ideaal is. Maar ik denk dat we het gemiddeld gezien helemaal niet slecht doen.
pi_72541780
TS heeft opvallend veel feeling met stront...strontfetisj of liefhebber van poep- en plassex?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:07:46 #12
263685 Dqod
Miss Cobra
pi_72541782
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:05 schreef LuieDonder het volgende:
Wat een onzin. Om even een paar van je punten bijlangs te gaan:
Ja, misschien koop je op sommige plekken in Amerika een vrijstaand huis. In Tennessee of Kentucky ofzo, 30 mijl van de bewoonde wereld. Bovendien ben je er dan nog niet. Waarom betalen wij belasting? Waarom is alles hier zo duur? Ik zal meteen toegeven dat het niet altijd in proportie is, maarrr... iedere Nederlander is voor een kleine honderd euro per maand gedekt voor vele miljoenen aan potentiële ziektekosten... waar een groot gedeelte van de Amerikanen "de loterij des levens" speelt, gewoonweg niet meer verzekerd kan worden als eenmaal duidelijk is dat ze een risicofactor vormen voor verzekeringsbedrijven. Waar je bijkans alleen staat als je even geen werk kunt vinden of niet in staat bent om te werken.
Maar laten we beginnen met de huizenprijzen in de steden, want die zijn minstens net zo geinflateerd als in Nederland, koop maar eens een appartementje in New York. Ben je die 4 ton ook kwijt, maar de tuin kun je vergeten. Een groot deel van de Amerikanen die niet in het centrum op miniflatjes wonen, woont in shotgun houses waar je ongeveer dezelfde privacy hebt als in een achterbuurt van Amsterdam.

Natuur... ben je wel eens buiten Amsterdam geweest? Ik kom nog wel eens in Drenthe en daar kun je uren wandelen zonder iemand tegen te komen, als je de goede plekjes weet. Veluwe zelfde verhaal. Of de waddeneilanden. Loop eens een dagje over de zeebodem. Natuurlijk niet gewoon met je domme kop naar die P rijden want daar gaat iedereen naartoe. Gezien de proporties van het land en de dichte bevolking heeft Nederland juist ontzettend veel natuur. Wat noem je als alternatief? Central Park in New York? Grand Canyon waar iedereen naar dat ene bezoekerscentrum gaat?
é
De fiets is hier wat de metro in Hong Kong is. Je bent gek als je in zo'n stad een auto hebt, kost gewoon tijd. Maar je HOEFT niet persé in de stad te wonen. Dat wij nou toevallig fietsen gebruiken in plaats van scooters zoals in veel grote aziatische steden, tja da's gewoon een keuze.

Zeeman, Blokker, V&D, Gamma... het zijn de JC Penney's, Woolworths, Walmarts, K-Marts, Home Depots van Europa. Loop maar een willekeurige Amerikaanse mall in en je ziet ook overal dezelfde winkels. Same bullshit, different nametag. Loop je Times Square op, wat zie je? McDonalds, Subway, Burger King... same old shit. Beijing... zelfde verhaal. Bangkok... ZELFDE verhaal. Dit is een globale issue.

Oh, en niemand heeft ooit hoi tegen me gezegd in de metro in Parijs. Of Berlijn. Of Hongkong. Of in de bus in Beijing. Of in Bangkok. Of in Cairo. Of in LA. Ja, als die schoften me weer wat wilden verkopen. Bovendien is zo'n groet toch slechts een oppervlakkige uiting waar totaal geen emotie achter zit. Het betekent pas echt wat als het voorkomt uit een bepaalde relatie.
[..]

Waarom BLIJVEN ze dan komen? Vanuit alle hoeken van de wereld.

Ik wil niet zeggen dat Nederland ideaal is. Maar ik denk dat we het gemiddeld gezien helemaal niet slecht doen.
Ik ben blij dat jij zegt wat ik denk (Ik was er ECHT te lui voor namelijk )
Ben t dus met je eens
I was put together wrong, still I was made for you. When our stitches come undone,
we come together like glue.
https://www.youtube.com/watch?v=N-jTN7r_fww
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:08:23 #13
263685 Dqod
Miss Cobra
pi_72541785
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:07 schreef trovey het volgende:
TS heeft opvallend veel feeling met stront...strontfetisj of liefhebber van poep- en plassex?
He bah, ik wil t nie eens weten
I was put together wrong, still I was made for you. When our stitches come undone,
we come together like glue.
https://www.youtube.com/watch?v=N-jTN7r_fww
pi_72541794
Maareh, zet je het werkelijk naast China? Waar hele groepen gegijzeld worden door hun baas, omdat die hun loon inhoudt, waar Chinees nieuwjaar het enige moment is dat ze vrij zijn, waar hele volksstammen van het platteland naar de stad verkassen, om in een desillusie terecht te komen? Waar je in de grote steden soms wekenlang de lucht niet ziet door de smog? Waar ze de zwervers van de straat afknuppelen opdat de westerse toeristen ze niet meer zien? Waar je verdwijnt als je Falun Gong aanhangt, ookal is het meer een meditatietechniek dan een religie, en zelfs al was het een religie...
Waar de meest triviale ziekten weeldig tieren omdat iedereen op de grond spuugt... waar het vliegveld van Shanghai midden op de dag dichtgaat 'omdat het leger een oefening moet doen', waardoor duizenden reizigers uren vertraging oplopen... waar je geregistreerde pasfoto keurig op een schermpje komt te staan als de computer van de douane je gezicht heeft gescand...
Moet ik nog doorgaan?
pi_72541797
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:05 schreef LuieDonder het volgende:
Wat een onzin. Om even een paar van je punten bijlangs te gaan:
Ja, misschien koop je op sommige plekken in Amerika een vrijstaand huis. In Tennessee of Kentucky ofzo, 30 mijl van de bewoonde wereld. Bovendien ben je er dan nog niet. Waarom betalen wij belasting? Waarom is alles hier zo duur? Ik zal meteen toegeven dat het niet altijd in proportie is, maarrr... iedere Nederlander is voor een kleine honderd euro per maand gedekt voor vele miljoenen aan potentiële ziektekosten... waar een groot gedeelte van de Amerikanen "de loterij des levens" speelt, gewoonweg niet meer verzekerd kan worden als eenmaal duidelijk is dat ze een risicofactor vormen voor verzekeringsbedrijven. Waar je bijkans alleen staat als je even geen werk kunt vinden of niet in staat bent om te werken.
Maar laten we beginnen met de huizenprijzen in de steden, want die zijn minstens net zo geinflateerd als in Nederland, koop maar eens een appartementje in New York. Ben je die 4 ton ook kwijt, maar de tuin kun je vergeten. Een groot deel van de Amerikanen die niet in het centrum op miniflatjes wonen, woont in shotgun houses waar je ongeveer dezelfde privacy hebt als in een achterbuurt van Amsterdam.

Natuur... ben je wel eens buiten Amsterdam geweest? Ik kom nog wel eens in Drenthe en daar kun je uren wandelen zonder iemand tegen te komen, als je de goede plekjes weet. Veluwe zelfde verhaal. Of de waddeneilanden. Loop eens een dagje over de zeebodem. Natuurlijk niet gewoon met je domme kop naar die P rijden want daar gaat iedereen naartoe. Gezien de proporties van het land en de dichte bevolking heeft Nederland juist ontzettend veel natuur. Wat noem je als alternatief? Central Park in New York? Grand Canyon waar iedereen naar dat ene bezoekerscentrum gaat?
é
De fiets is hier wat de metro in Hong Kong is. Je bent gek als je in zo'n stad een auto hebt, kost gewoon tijd. Maar je HOEFT niet persé in de stad te wonen. Dat wij nou toevallig fietsen gebruiken in plaats van scooters zoals in veel grote aziatische steden, tja da's gewoon een keuze.

Zeeman, Blokker, V&D, Gamma... het zijn de JC Penney's, Woolworths, Walmarts, K-Marts, Home Depots van Europa. Loop maar een willekeurige Amerikaanse mall in en je ziet ook overal dezelfde winkels. Same bullshit, different nametag. Loop je Times Square op, wat zie je? McDonalds, Subway, Burger King... same old shit. Beijing... zelfde verhaal. Bangkok... ZELFDE verhaal. Dit is een globale issue.

Oh, en niemand heeft ooit hoi tegen me gezegd in de metro in Parijs. Of Berlijn. Of Hongkong. Of in de bus in Beijing. Of in Bangkok. Of in Cairo. Of in LA. Ja, als die schoften me weer wat wilden verkopen. Bovendien is zo'n groet toch slechts een oppervlakkige uiting waar totaal geen emotie achter zit. Het betekent pas echt wat als het voorkomt uit een bepaalde relatie.
[..]

Waarom BLIJVEN ze dan komen? Vanuit alle hoeken van de wereld.

Ik wil niet zeggen dat Nederland ideaal is. Maar ik denk dat we het gemiddeld gezien helemaal niet slecht doen.
Fijn dat je een heel verhaal hebt neergezet maar ik vind TS te minderwaardig voor zo'n hele verdediging. Laat hem lekker in de rest van de wereld wonen en ons niet lastig vallen met zijn gezeur.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:14:04 #16
263685 Dqod
Miss Cobra
pi_72541801
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:10 schreef LuieDonder het volgende:
Maareh, zet je het werkelijk naast China? Waar hele groepen gegijzeld worden door hun baas, omdat die hun loon inhoudt, waar Chinees nieuwjaar het enige moment is dat ze vrij zijn, waar hele volksstammen van het platteland naar de stad verkassen, om in een desillusie terecht te komen? Waar je in de grote steden soms wekenlang de lucht niet ziet door de smog? Waar ze de zwervers van de straat afknuppelen opdat de westerse toeristen ze niet meer zien? Waar je verdwijnt als je Falun Gong aanhangt, ookal is het meer een meditatietechniek dan een religie, en zelfs al was het een religie...
Waar de meest triviale ziekten weeldig tieren omdat iedereen op de grond spuugt... waar het vliegveld van Shanghai midden op de dag dichtgaat 'omdat het leger een oefening moet doen', waardoor duizenden reizigers uren vertraging oplopen... waar je geregistreerde pasfoto keurig op een schermpje komt te staan als de computer van de douane je gezicht heeft gescand...
Moet ik nog doorgaan?
TS gets pwnd

Je doet je naam trouwens geen eer aan eh
I was put together wrong, still I was made for you. When our stitches come undone,
we come together like glue.
https://www.youtube.com/watch?v=N-jTN7r_fww
pi_72541805
Aargh nou wil ik emigreren.
En er is hier inderdaad geen natuur en dan woon ik nog op het platteland in Groningen.
Ja weilanden ja.
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:15:26 #18
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_72541806
quote:
Terwijl je in de VS al voor 75000 euro een mooie alleenstaande villa met zwemband kunt kopen
Handig, blijft je huis wel mooi drijven
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_72541807
De Chinese strafkampen lijken me ook veel relaxer dan het oersaaie Nederland..
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:16:48 #20
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72541813
ts maakt een kloon aan voor een topic als dit, hij durft het namelijk niet in het echt te zeggen want hij is bang voor onze pappa wilders.
pi_72541814
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:15 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Handig, blijft je huis wel mooi drijven
Viel toch tegen in New Orleans
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:21:58 #22
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_72541825
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:16 schreef trovey het volgende:

[..]

Viel toch tegen in New Orleans
Tja, die zat er toch wel aan te komen inderdaad
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_72541830
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:21 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Tja, die zat er toch wel aan te komen inderdaad
Hij lag zo voor me...kon hem er zo inkoppen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 8 september 2009 @ 03:28:13 #24
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_72541843
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 02:42 schreef Mensa_Allochtoon het volgende:
Terwijl je in de VS al voor 75000 euro een mooie alleenstaande villa met zwemband kunt kopen
Zwembandjes? Die krijg je hier gratis bij een fles frisdrank.
pi_72541844
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 03:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zwembandjes? Die krijg je hier gratis bij een fles frisdrank.
...scherp! (zeker op dit tijdstip)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')