Ik ben managementassistente bij een groot bedrijf dat pas is samengegaan met een buitenlandse partner. De daadwerkelijke samenvoeging met dit bedrijf zal geleidelijk aan plaatsvinden in de komende drie jaar. De voertaal tussen de beide bedrijven is Engels (er zijn ook partners in DLD en Engeland).
Ik wil nu graag een cursus Business English volgen op HBO-niveau. Mijn manager (wiens assistente ik dus ben) vindt dat nog niet nodig. Hij wil dat ik een cursus Timemanagement ga volgen. Daarvoor heb ik me opgegeven maar er moeten voldoende deelnemers zijn - en die zijn er nu nog niet, dus wanneer de cursus plaats gaat vinden is onbekend. Hetzelfde geldt voor een andere cursus, waar ik me inmiddels al meer dan een jaar geleden voor opgegeven heb (bedrijf heeft eigen opleidingsafdeling).
Die twee cursussen vinden onder werktijd plaats en beslaan slechts enkele dagdelen. De cursus Business English duurt 10 maanden, maar vindt plaats op zaterdag (eens in de 4 weken). Ze zitten elkaar dus niet in de weg.
Morgen heb ik een gesprek met mijn manager en wil hij argumenten horen waarom ik deze cursus wil volgen.
1. Aangezien Engels de voertaal wordt binnen het bedrijf wil ik de cursus nu graag alvast doen zodat ik een voorsprong heb op andere collega's - handig als ik eventueel op een andere baan ga solliciteren binnen het bedrijf (in principe momenteel geen plannen voor maar je weet nooit, zie punt 2)
2. Het management gaat binnenkort op de schop, er gaan lagen tussenuit en mocht de laag van mijn manager ertussenuit vallen dan valt mijn baan mee

3. De cursus zit - zoals boven gezegd - de andere cursussen die ik ga volgen niet in de weg
4. Er zit overheidssubsidie op de HBO-cursus, waardoor de hele studie het bedrijf maar ongeveer 300 euro hoeft te kosten
Manager kwam nog aan met het punt dat dit niet in mijn POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) zit, maar een POP is natuurlijk niet statisch en toen we dat maakten was er van die overname nog helemaal geen sprake. Wat mij betreft is de cursus juist door die overname werkgerelateerd.
Afijn, op papier kan ik het allemaal prachtig verwoorden en ik zal ook zeker een spiekbriefje maken, maar in de praktijk ben ik niet zo assertief en ik wil morgen niet onder de tafel gekletst worden.
Graag tips om morgen mijn gesprek zo goed mogelijk te voeren, wie helpt?
En ja, dit is een kloon