abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 september 2009 @ 20:56:53 #1
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_72531479
'Machinist door rood krijgt te snel de schuld'
Uitgegeven: 7 september 2009 20:49
Laatst gewijzigd: 7 september 2009 20:49

UTRECHT - Machinisten krijgen te makkelijk de schuld van het passeren van een rood sein, terwijl de manier waarop seinen geplaatst zijn in zulke gevallen vaak ook beter kan. Daar moet snel werk van worden gemaakt.
© ANPOok moeten de criteria en de toetsing van de zogenaamde 'wegbekendheid' van de machinist eenduidiger worden.

Dat heeft bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten zaterdag aan minister Camiel Eurlings geschreven.



Berghuis schreef de brief naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank in Arnhem van afgelopen vrijdag. Een machinist wiens goederentrein in november 2006 door rood reed en tegen een reizigerstrein botste in Arnhem, viel volgens de rechtbank niets te verwijten.


Onduidelijk

Voor de machinist was te onduidelijk welke seinen precies voor hem waren. Hoewel een machinist voldoende 'wegbekendheid' moet hebben voor hij een traject rijdt, zijn er geen regels die aangeven wanneer hij dat voldoende heeft.

De uitspraak bevestigt volgens FNV Bondgenoten dat machinisten te snel de schuld krijgen als ze door rood rijden. In het rapport van de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) over het ongeluk stond dat het kon gebeuren doordat de machinist zijn route niet goed genoeg kende. De seinen voldeden volgens de Inspectie aan de regels.

Onderzoeker Jaap van den Top, die promotieonderzoek naar spoorveiligheid doet aan de TU Delft, deelt zorgen over de spoorveiligheid met vakbondsbestuurder Berghuis.


Eenduidig

''De seinbeelden op het Nederlandse spoor geven soms geen eenduidige instructie aan de machinist. Daar is in 1987 al een oplossing voor aangedragen, namelijk de invoering van een extra seinbeeld, maar dat is niet gebeurd.''

De onderzoeker schreef eerder samen met een collega van de Universiteit Leiden kritisch over het rapport van de IVW over het ongeluk.


Vreemd

In het Tijdschrift voor Toegepaste Arbowetenschappen stelden zij dat het vreemd is dat een sein dat aan alle eisen voldoet, kennelijk toch geen begrijpelijke situatie oplevert voor de machinist.

In hun artikel stellen zij aan de orde dat de inspectie alleen toetst of aan de regels wordt voldaan, zonder te kijken of de regels op zichzelf juist en opvolgbaar zijn.

Om herhaling van soortgelijke ongevallen te voorkomen, is het volgens hen nodig die vraag ook te stellen.

© ANP

vind je het gek als je half in slaap flikkert en met een machine reist die zo snel en zwaar is dat het een beheurlijke remweg heeft.

oplossing: geef die gasten een zodanig geluidssignaal bij gevaarlijke punten dat ze wakker worden. zelfs mijn tomtom heeft zoiets.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 7 september 2009 @ 21:06:57 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72531890
Tijd voor flitspalen!
censuur :O
pi_72532007
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:56 schreef zoalshetis het volgende:
vind je het gek als je half in slaap flikkert en met een machine reist die zo snel en zwaar is dat het een beheurlijke remweg heeft.

oplossing: geef die gasten een zodanig geluidssignaal bij gevaarlijke punten dat ze wakker worden. zelfs mijn tomtom heeft zoiets.
Dat heet ATB. Een machinist moet het 'dodemanpedaal' ingedrukt houden, en eens in de 60 seconden loslaten. Als hij het dodemanpedaal niet ingedrukt houdt, gaat er een belletje rinkelen.
  maandag 7 september 2009 @ 21:12:11 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_72532117
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:09 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat heet ATB. Een machinist moet het 'dodemanpedaal' ingedrukt houden, en eens in de 60 seconden loslaten. Als hij het dodemanpedaal niet ingedrukt houdt, gaat er een belletje rinkelen.
blijkbaar niet hard genoeg. en waarom nog die ouderwetse krampveroorzakende dodemansknop? waarom niet het hele traject beveiligd met beeldscherm met knelpunten en een keiharde 'bel' als er een knelpunt wordt bereikt?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 7 september 2009 @ 21:16:07 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72532255
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

blijkbaar niet hard genoeg. en waarom nog die ouderwetse krampveroorzakende dodemansknop? waarom niet het hele traject beveiligd met beeldscherm met knelpunten en een keiharde 'bel' als er een knelpunt wordt bereikt?
Omdat de machinist dan net zo goed ontslagen kan worden...
censuur :O
  maandag 7 september 2009 @ 21:18:18 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_72532340
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Omdat de machinist dan net zo goed ontslagen kan worden...
en nu?

je hebt overigens bij elk gestuurd apparaat een mens staan om te controleren, dat is niet voor niets.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 7 september 2009 @ 21:24:23 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72532566
Wel grappig: die machinist wist dat ie geen wegbekendheid had in Arnhem, en toch besloot hij daar te gaan rijden. En vervolgens wordt ie vrijgesproken. Een kulargument van de rechter trouwens: wegbekendheid is er juist voor dit soort zaken. En onduidelijke criteria: als de machinist zelf al toegaf geen wegbekendheid te hebben, is het dus zijn eigen verantwoordelijkheid!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 7 september 2009 @ 21:25:22 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72532596
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

blijkbaar niet hard genoeg. en waarom nog die ouderwetse krampveroorzakende dodemansknop? waarom niet het hele traject beveiligd met beeldscherm met knelpunten en een keiharde 'bel' als er een knelpunt wordt bereikt?
Het is geen krampveroorzakende knop meer maar een licht pedaal dat niet meer constant ingedrukt moet worden gehouden, maar regelmatig los moet worden gelaten. De zg. intermitterende dodeman.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')