Hallo allemaal, ik heb een verhaal en een vraag.Woensdag 2 September 2009Mijn werkgever heeft mij benaderd i.v.m. financiële problemen in het bedrijf.
Hij heeft mij medegedeeld dat het werkaanbod achteruit gaat en dat hij het financieel niet langer meer haalt om al het personeel blijven te betalen. Waardoor ik voor de keuze werd gezet om: 36uur te gaan werken of hij moet één van van mijn collega's ontslaan. Dit werd op een zeer vervelende toon gebracht zodat ik me schuldig ging voelen tegenover mijn collega's. Ik vond dit zeer vervelend nieuws om te horen omdat we met een kleine hechte groep werken. Een collega verliezen is dan eigenlijk al snel geen fijne keus. Ik moest er van mijn werkgever even over nadenken en hij zou er de dag er na op terug komen. Ik voelde me de rest van de dag erg rottig en baalde zeer van deze niet-keuze keuze vraag.

Dus ik ben de zelfde avond toch maar gaan kijken op het internet wat het voor me inhoud om 36uur te gaan werken (de plus en min punten). En na een tijdje op het internet de informatie te verzamelen werd ik doorverwezen naar de UVW Deeltijd-WW.
Om daarvoor in aanspraak te komen moet een werknemer minimaal 20% (een dag) minder gaan werken. We werken 37,5 uur per week en 7,5uur per dag.
Het zou dan neerkomen op 30 uur werken en van de 7,5uur vergoed het UVW 70% (5,2uur).
(de eerste 2 maanden 75%). Enthousiast heb ik een voorstel op papier gezet zodat mijn werkgever veel minder uren hoeft te betalen en dat wij 2,3 uur loon ruilen voor 7,5uur vrij.
Iedereen blij! Maar...
De volgende dag heb ik mijn collega's het idee voor gelegd en die vonden het ook wel een goed plan, mede omdat deeltijd-ww maar tijdelijk is en je houd een dagje over in de week.
Dus lijkt het personeel een het uitstekend alternatief plan om het bedrijf financieel overeind te helpen als we voor één of meerdere personen de deeltijd-ww aanvragen. Maar mijn werkgever was al nee aan het schudden toen ik alleen het woord UVW liet vallen. En liep met mijn voorstel (op papier) naar zijn kantoor om het KVGO(zijn vakbond) hier over te bellen.
Later tijdens mijn pauze heeft mijn werkgever in de kantine mij aangesproken op het feit dat ik alleen aan mezelf denk wat ik overigens totaal niet snap omdat ik in mijn eigen tijd een oplossing voor iedereen aan het zoeken ben geweest, terwijl hij mij voor het blok zet met 36uur. Tijdens het gesprek in de kantine bleek het dat het nog niet zo slecht ging als hij eerst liet blijken want het plan kon niet doorgaan omdat het UVW zou allemaal papieren zou willen zien etc. Toen mijn collega dit kenbaar maakte werd het verhaal snel omgedraaid naar dat een 36 urige werkweek misschien niet genoeg is per medewerker.
Ik heb nog getracht het in zijn ogen 'egoïstische voorstel' opnieuw uit te leggen aan mijn werkgever dat het hem vele uren aan loon kan schelen maar, wat ik ook zei maakte niet uit.
Toen heeft een collega opnieuw voorgesteld om maar 1-2 personen naar 30uur te doen omdat we echt dachten dat de werkgever het allemaal niet kon volgen en daarom zo dwars is.
Geen enkele van mijn collega's heeft er een probleem mee om 30uur te werken voor 35,2 uur aan loon(via het UVW). Helaas wil mijn werkgever niks van het voorstel weten en het gesprek is zonder een besluit afgesloten.
Een dag later opnieuw tijdens onze pauze (14:30) in de middag komt mijn werkgever de kantine binnen. En deelt ons mee dat het niet anders is en dat hij het jammer vindt om de 36uur te verplichten. Zijn woorden:
"Ik vind het jammer dat het allemaal zo moet gaan maar, jullie mogen gaan om drie uur , het is niet anders het doet mij waarschijnlijk nog meer pijn dan bij jullie."Ik was en ben het hier helemaal niet mee eens en zeker niet hoe hij dit aanpakt! Eerst een keuze geven die eigenlijk geen keuze is en nu deze plotselinge verplichting aan de 36 uur!
Omdat mijn werkgever gezegd heeft dat we mochten gaan en niet moeten heb ik samen met een collega door gewerkt we normaal gesproken ook doen.
Om half vijf mijn werkgever gemeld dat ik naar huis ging zodat hij wist dat ik door gewerkt heb.
Het inleveren van werkuren en loon doet best wel pijn want de laatste 2~3 jaar heeft het personeel met pijn en moeite een verhoging gekregen, waarmee we nu al weer even voor werken. Als mijn werkgever zijn zin krijgt lever ik die verhoging weer in en daar zit ik helemaal niet op te wachten. Het liefst zou ik nu 37,5 blijven werken. (nu bijna uit principe)
Dat was mijn verhaal en mijn vraag is kan mijn werkgever mij zomaar verplichten minder te werken? ?Onderaan dit bericht staan de-van-toepassing uitgelichte afspraken uit mijn arbeidscontract.
Als ik het allemaal goed begrijp geeft punt 5.1 aan dat mijn werkweek gemiddeld 37,5 uur is.
En dat bij 3.1 simpelweg de berekening van loon toegelicht staat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.