abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72530758
Ik ben van plan om via eBay vanuit Amerika een artikel te bestellen. Het artikel heeft een totale waarde van onder de 22 euro. Volgens de site van de douane hoef ik daar dan geen invoerrechten en omzetbelasting voor te betalen. Wel vermelden ze het volgende:

Meestal moet u wel inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf

Op naar de site van TNT Post dus. Zij vermelden op hun beurt het volgende:

Waarom moet ik inklaringskosten betalen?
U heeft een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangen waarop onder andere douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn. TNT Post doet voor uw zending(en) douaneaangifte en int hierover de verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen. Dit proces heet inklaring. Aan u wordt, buiten de verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen een bijdrage in de kosten voor dit administratieve proces in rekening gebracht, namelijk de inklaringskosten.

Nou is mijn vraag de volgende:
Wanneer betaal je nou precies inklaringskosten? Als de waarde van het pakket onder de 22 euro is, maar TNT post checkt toch je pakketje, moet je dan betalen? Of hoef je in zo'n geval geen inklaringskosten te betalen?

En; hoe bepalen ze de waarde van het artikel? Kijken ze hiervoor op de factuur? (gaat overigens om een polo).

Alvast bedankt
pi_74332956
ik wil dit eigk ook wel weten

Kan niet echt precies op internet vinden WANNEER ik deze inklaringskosten betaal. Hoe is het mogelijk dat ik extra kosten moet betalen als de verzending <22 EUR is
pi_74384636
Inmiddels meerdere artikelen besteld (en ontvangen) vanuit Amerika. Deze pakketjes werden niet gechecked door de Douane (dus ook geen inklaringskosten).

Uit het DealExtreme topic hier op het forum kan ik opmaken dat er ook bij pakketjes die WEL gechecked worden door de douane GEEN inklaringskosten gevraagd worden. Hoe dat precies zit bij pakketjes boven de 22 euro weet ik nog niet.
pi_77363121
Excuses voor de topickick, maar vond het wel een interessant onderwerp (mede omdat ik het zelf ook onduidelijk vond en zo zelf op onderzoek ben gegaan). Als ik het goed heb valt er dit te concluderen:

• De douane heft geen douanerechten/omzetbelasting als een bestelling (pakket) minder dan ¤22,- is. (meer info)
  • TNT is verantwoordelijk voor het innen van de douanerechten/omzetbelastingen als de bestelling meer dan ¤22,- is. (meer info)
  • Voor het innen van dit bedrag om het door te sluizen naar de douane hanteert TNT inklaringskosten.

De inklaringskosten zijn opgebouwd uit:
    1. kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte;
    2. het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen aan de overheid;
    3. het openen en visiteren van de zending(en);
    4. het vaststellen van product en waarde;
    5. opslag- en bewaarkosten;
    6. incasso kosten.
    7. administratieve kosten.

Om op jouw eerste vraag te komen quote ik van de website van TNT (over inklaringskosten):
    quote:
    Waarom moet ik inklaringskosten betalen?
    U heet een zending van buiten de Europese Unie ontvangen waarop onder andere douanerechten, BTW en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn
    Dus is jouw bestelling minder dan ¤22,-, dan hoef je geen belasting én zodoende geen inklaringskosten te betalen. Hoogstwaarschijnlijk kunnen ze dit achterhalen door een factuur wat er aan het pakket zit/waarde staat vermeld op het etiket (dit was bijvoorbeeld bij mij het geval met cd's die ik via cdwow besteld had). Op het forum van Radar had iemand het er ook over.

Misschien heb jij je polo al besteld via ebay Maar je hoeft je dus geen zorgen te maken

[ Bericht 0% gewijzigd door hydraulix op 28-01-2010 01:23:51 ]
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')