Ik ben van plan om via eBay vanuit Amerika een artikel te bestellen. Het artikel heeft een totale waarde van onder de 22 euro. Volgens de site van de douane hoef ik daar dan geen invoerrechten en omzetbelasting voor te betalen. Wel vermelden ze het volgende:
Meestal moet u wel inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijfOp naar de site van TNT Post dus. Zij vermelden op hun beurt het volgende:
Waarom moet ik inklaringskosten betalen?
U heeft een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangen waarop onder andere douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn. TNT Post doet voor uw zending(en) douaneaangifte en int hierover de verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen. Dit proces heet inklaring. Aan u wordt, buiten de verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen een bijdrage in de kosten voor dit administratieve proces in rekening gebracht, namelijk de inklaringskosten.Nou is mijn vraag de volgende:
Wanneer betaal je nou precies inklaringskosten? Als de waarde van het pakket onder de 22 euro is, maar TNT post checkt toch je pakketje, moet je dan betalen? Of hoef je in zo'n geval geen inklaringskosten te betalen?
En; hoe bepalen ze de waarde van het artikel? Kijken ze hiervoor op de factuur? (gaat overigens om een polo).
Alvast bedankt