abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72491453
Dat hoor je best vaak. Ik zag het gisteren toevallig op tv in het programma "Puberruil XL" waar een Nederlands meisje wisselde met een Indonesisch leeftijdsgenootje. Toen men in het islamitische Indonesie aan het Nederlandse meisje vroeg 'wat zij was' antwoordde ze met: "I don't believe in anything". Dit werd aangenomen maar duidelijk niet begrepen, en het IS ook behoorlijk onbegrijpelijk, als je er over nadenkt.

"Ik geloof helemaal nergens in". Ik vind dat een heel rare opmerking eigenlijk. Cynisch, nihilistisch, dom. Hoe kun je nou je leven leiden en helemaal nergens in geloven? Je moet toch altijd ergens in geloven; er is maar heel erg weinig zeker in dit leven (alleen belastingen en de dood) en de rest is gewoon onzeker, daar moet je maar op vertrouwen! Ook al geloof je totaal niet in een opperwezen of een religie of een heilig boek of wat dan ook, je moet toch op zijn minst in IETS geloven, in jezelf, in je ervaringen, in de liefde, in een wereldbeeld, om maar wat te noemen? Anders kun je toch netzogoed meteen in je kist gaan liggen?

Tijdens de verlichting en daarna hebben we ons langzaam losgemaakt uit de verstikkende greep van religie, die ons hele leven bepaalde, van geboorte tot dood. De kerk die bepaalde dat de zon om de aarde draait, dat je op zondag niets mag doen, dat seks iets vies is, daar hebben we ons grotendeels aan ontworsteld. En dat is goed. Maar daarmee hebben we misschien ook het kind met het badwater weggegooid - opeens is alles dat met religie samenhangt slecht, en is "ergens in geloven" ook iets geworden dat wordt geassocieerd met kruistochten, hoofddoekjes, onderdrukking, middeleeuwen, en andere ellende.

Of is het gewoon geestelijke armoede, omdat mensen gewoon niet willen nadenken over dingen die verder gaan dan hun beltegoed en het merk kleding? Lekker makkelijk, ik sluit mijn ogen voor alles, ik denk niet meer na over het leven, en ik geloof nergens meer in?

Wat het ook is - als je serieus beweert "nergens in te geloven" geef je weinig blijk van intelligentie en ben je eigenlijk nog dommer dan de (fundamentalistisch) gelovigen waar je je blijkbaar van wil onderscheiden. Want je kan daarvan zeggen wat je wil - zij geloven tenminste nog wel ergens in.
  zondag 6 september 2009 @ 17:52:29 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_72491522
Ik denk dat als je nergens in gelooft dat je juist wel nadenkt over bepaalde zaken.
  zondag 6 september 2009 @ 17:54:13 #3
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_72491577
Je kunt toch nergens in geloven en gewoon zien en ondergaan wat er gebeurt?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 september 2009 @ 17:54:32 #4
862 Arcee
Look closer
pi_72491584
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:50 schreef Farenji het volgende:
Ook al geloof je totaal niet in een opperwezen of een religie of een heilig boek of wat dan ook, je moet toch op zijn minst in IETS geloven, in jezelf, in je ervaringen, in de liefde, in een wereldbeeld, om maar wat te noemen?
Misschien is dat ook wel zo en doelde ze alleen op niet geloven in de zin van iets religieus?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 6 september 2009 @ 17:55:19 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_72491604
-oeps-
pi_72491609
Door aan te geven nergens in te geloven bedoelde ze overduidelijk niet in een god of goddelijk wezen te geloven. Ik word zo moe van mensen die aangeven niet in een God te geloven, maar wel in zichzelf geloven. Dat is toch niet relevant voor het gesprek of de discussie?
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_72491619
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:52 schreef PiRANiA het volgende:
Ik denk dat als je nergens in gelooft dat je juist wel nadenkt over bepaalde zaken.
Leg eens uit dan. Is jouw leven een vooraf vaststaande zekerheid waar nooit en nergens twijfel bestaat? Is er niets waarvoor geldt dat het zeer onzeker is en waar je dus maar op moet vertrouwen? Heb jij nooit vragen in je hoofd waar meerdere antwoorden op bestaan, en waar je maar een blinde gok moet doen naar het juiste antwoord? Hoef jij echt nooit ergens in te geloven?

Als dat allemaal voor jou geldt, dan kun je mij niet vertellen dat je ooit nadenkt.
pi_72491621
Ik denk dat de TS moeite heeft met het op de juiste wijze interpreteren van de uitspraak van het meisje eerlijk gezegd....
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_72491635
Atheisten blijven wereldwijd in de minderheid dus het is logisch dat dat meisje zei dat ze nergens in geloofde.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 6 september 2009 @ 17:59:45 #10
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_72491738
Ik denk dat veel mensen die dat zeggen wel in iets geloven, maar niet in iets hogers. Als mens kun je bijvoorbeeld ook geloven in jezelf, andere mensen, de goedheid van de mens, het kapitalisme, de toekomst, of een voetbalclub.
Of dat voor iedereen geldt durf ik niet te zeggen. Maar ik denk dat de meeste mensen wel een soort anker nodig hebben. Iets dat ze simpelweg aannemen, en gebruiken als basis voor hun levensinvulling.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_72491803
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik denk dat de TS moeite heeft met het op de juiste wijze interpreteren van de uitspraak van het meisje eerlijk gezegd....
Ik begrijp best wat ze bedoelt, maar ik vind het gewoon een debiele manier om iets te zeggen. Het klinkt zo verdomde cynisch en kortzichtig. Ik vraag me gewoon af of mensen die dit zeggen wel eens nadenken over wat ze echt proberen te zeggen, en over hoe het overkomt.
pi_72491923
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik denk dat veel mensen die dat zeggen wel in iets geloven, maar niet in iets hogers. Als mens kun je bijvoorbeeld ook geloven in jezelf, andere mensen, de goedheid van de mens, het kapitalisme, de toekomst, of een voetbalclub.
Of dat voor iedereen geldt durf ik niet te zeggen. Maar ik denk dat de meeste mensen wel een soort anker nodig hebben. Iets dat ze simpelweg aannemen, en gebruiken als basis voor hun levensinvulling.
Ja, dat denk ik ook. Maar ik denk ook steeds vaker: hebben we dat anker nog wel? Is er nog wel houvast? Of zijn we gewoon stuurloos en richtingloos aan het rondzwalken, maar zijn we te trots om dit toe te geven?
  zondag 6 september 2009 @ 18:06:49 #13
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_72491963
TS kan niet relativeren.

Ik geloof ook nergens in. Ook niet in 'mezelf' ( ).
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_72492015
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik begrijp best wat ze bedoelt, maar ik vind het gewoon een debiele manier om iets te zeggen. Het klinkt zo verdomde cynisch en kortzichtig. Ik vraag me gewoon af of mensen die dit zeggen wel eens nadenken over wat ze echt proberen te zeggen, en over hoe het overkomt.
Wat doe je nou moeilijk, je weet precies wat ze bedoeld.
pi_72492039
TS is superintelligent en de wereld is te min voor hem
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_72492136
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:06 schreef TC03 het volgende:
TS kan niet relativeren.

Ik geloof ook nergens in. Ook niet in 'mezelf' ( ).
pi_72492218
quote:
Op zondag 6 september 2009 17:50 schreef Farenji het volgende:

"Ik geloof helemaal nergens in". Ik vind dat een heel rare opmerking eigenlijk. Cynisch, nihilistisch, dom. Hoe kun je nou je leven leiden en helemaal nergens in geloven? Je moet toch altijd ergens in geloven; er is maar heel erg weinig zeker in dit leven (alleen belastingen en de dood) en de rest is gewoon onzeker, daar moet je maar op vertrouwen! Ook al geloof je totaal niet in een opperwezen of een religie of een heilig boek of wat dan ook, je moet toch op zijn minst in IETS geloven, in jezelf, in je ervaringen, in de liefde, in een wereldbeeld, om maar wat te noemen? Anders kun je toch netzogoed meteen in je kist gaan liggen?
Zoals je weet, betekent "geloven" in principe zoiets als "voor waar aannemen bij gebrek aan eigen waarneming". Als iemand zegt niet in goden te geloven, betekent dat dat hij of zij niet aanneemt dat er goden bestaan. Een beetje meedenken met het meisje in kwestie leert dat ze met "I don't believe in anything" enkel bedoelt dat ze niet uitgaat van het bestaan van dingen die niet aantoonbaar zijn. Om er dan meteen van te maken dat ze niet "in zichzelf gelooft", een uitdrukking waarin het woord "geloven" niet eens in zijn letterlijke betekenis gebruikt wordt, vind ik flauw. Je haalt haar uitspraak volledig uit de context.
.
  zondag 6 september 2009 @ 18:15:00 #18
pi_72492230
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:05 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook. Maar ik denk ook steeds vaker: hebben we dat anker nog wel? Is er nog wel houvast? Of zijn we gewoon stuurloos en richtingloos aan het rondzwalken, maar zijn we te trots om dit toe te geven?
Ik denk dat veel mensen dat anker hebben zolang ze zichzelf geen vragen stellen over het waarheidsgehalte van hetgeen ze geloven. Je neemt een bepaald idee of principe aan als waarheid, en vanaf daar kun je verder gaan denken. Zonder die spil in je leven kun je inderdaad in verwarring raken, het is misschien ook een soort overlevingsstrategie.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 6 september 2009 @ 18:17:20 #19
pi_72492311
Maar dat meisje zal vast niet hebben bedoeld dat ze echt nergens in gelooft Meer dat ze niet gelovig is, maar dat is wat anders.
pi_72492394
En als het meisje nu had gezegd: "I am not religious.", had je dan ook dit topic gestart?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_72492426
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:14 schreef Toet het volgende:

[..]

Zoals je weet, betekent "geloven" in principe zoiets als "voor waar aannemen bij gebrek aan eigen waarneming". Als iemand zegt niet in goden te geloven, betekent dat dat hij of zij niet aanneemt dat er goden bestaan. Een beetje meedenken met het meisje in kwestie leert dat ze met "I don't believe in anything" enkel bedoelt dat ze niet uitgaat van het bestaan van dingen die niet aantoonbaar zijn. Om er dan meteen van te maken dat ze niet "in zichzelf gelooft", een uitdrukking waarin het woord "geloven" niet eens in zijn letterlijke betekenis gebruikt wordt, vind ik flauw. Je haalt haar uitspraak volledig uit de context.
Het gaat niet om dat ene meisje. Jullie missen het punt volledig. Het gaat om de betekenis van het woord "geloven". Blijkbaar is "geloven" alleen in religieuze context mogelijk en dat is natuurlijk bullshit. Als je niet in een religie of god of wat dan ook gelooft, wat geloof je dan wel? Iedereen gelooft ergens in, dat volgt uit de aard van deze werkelijkheid. Mensen die ECHT met droge ogen beweren dat ze NERGENS in geloven, en dan niet als antwoord op "ik ben moslim, wat ben jij?", maar gewoon *echt nergens in geloven*, die kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen.
pi_72492518
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:20 schreef Daffodil31LE het volgende:
En als het meisje nu had gezegd: "I am not religious.", had je dan ook dit topic gestart?
Dat zeg ik ook altijd als mensen me vragen of ik moslim of christen of wat dan ook ben. Ik ben niet religieus, maar ik geloof wel in heel veel dingen. Het een sluit het ander natuurlijk niet uit, al schijnen veel mensen het omgekeerde te denken.
pi_72492545
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het gaat niet om dat ene meisje. Jullie missen het punt volledig. Het gaat om de betekenis van het woord "geloven". Blijkbaar is "geloven" alleen in religieuze context mogelijk en dat is natuurlijk bullshit. Als je niet in een religie of god of wat dan ook gelooft, wat geloof je dan wel? Iedereen gelooft ergens in, dat volgt uit de aard van deze werkelijkheid. Mensen die ECHT met droge ogen beweren dat ze NERGENS in geloven, en dan niet als antwoord op "ik ben moslim, wat ben jij?", maar gewoon *echt nergens in geloven*, die kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen.
Aangezien je zelf in je OP met religies begint te gooien en dan de reactie van het meisje (die wellicht niet al te vlot gebekt is in het Engels) in twijfel gaat trekken...

Ik geloof ook niet in wazige figuren op wolken of met vleugeltjes op de rug. Dus vanuit die insteek geloof ik ook nergens in, en dit betreft elke vorm van religie.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_72492585
Als je nergens in gelooft, geloof je toch in het feit dat je nergens in gelooft?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_72492590
TS kan niet buiten geloven om en probeert het in dit topic ook aan anderen op te leggen ergens in te geloven door te zeggen dat hij ze anders niet serieus neemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')