abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72483165
hoi,

Ik vis enige tijd met plezier met de vaste stok. Twee dagen geleden heb ik echter ook een werphengel aangeschaft, hiertoe geïnspireerd door mooie brasem-vangsten van sommige vissers die ik soms naast mij tref. Dit vooral met een zogenaamde feederhengel. En zo´n hengel heb ik nu dus ook. Máár...

Ik heb totaal geen werphengel ervaring, en de persoon met wie ik doorgaans samen vis, zie ik pas volgende week weer. Dus gisteren ben ik wat in mijn eentje gaan oefenen, na op het internet al wat tips gelezen te hebben. Maar het lukte me totaal niet om goed uit te werpen (lees: hij landde een paar meter voor mijn voeten), en de draad raakte verstrikt om het molentje.

Wat doe ik mogelijk fout. Dat mijn werptechniek nog verbeterd moet worden waardoor ik verder kan uitgooien, dat lijdt geen twijfel. Maar ik ben vooral geïnteresseerd in hoe ik kan voorkomen dat het draad verstrikt raakt om het molentje. Het draad hangt dan blijkbaar niet strak genoeg, maar hoe kan ik dat voorkomen? (mss iets met de stand van het molentje en positie van vinger?)

Alle basistips zijn welkom, zodat ik vandaag of morgen weer is een poging kan wagen.

bvd,
pi_72483388
Draad moet strakker om je molen en het is heel makkelijk het inwerpen.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72483404
Beetje een ' ' voor Visblad TV..
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72483777
^dat filmpje ken ik al. Wellicht dat ik mijn vinger te laat of juist te vroeg los maak van de lijn.
pi_72483841
Hoeveel lijn heb je opgespoeld? Als er teveel lijn op je spoel zit springt er, zodra je de beugel open zet, direct een paar meter lijn van de spoel. Dat veroorzaakt knopen.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_72483880
Ingooien is juist simpel, waar vis je op dan?
Als je er ook nog een flinke blok lood aan hebt zitten moet je toch minimaal enkele tientallen meters kunnen gooien.
pi_72483955
Rustig werpen, niet als een gek zo hard mogelijk zwiepen.
Heb het juiste gewicht eraan
Als je de lijn in haalt, zorg ervoor dat deze dan vrij strak staat. Eventueel gewoon met je andere hand de lijn vast houden en dan zo opspoelen
Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
pi_72484278
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:16 schreef Casparovvv het volgende:
Hoeveel lijn heb je opgespoeld? Als er teveel lijn op je spoel zit springt er, zodra je de beugel open zet, direct een paar meter lijn van de spoel. Dat veroorzaakt knopen.
Weet ik niet. Maar ik heb er vertrouwen in dat het wel in orde is, aangezien ik deze hengel gekocht heb bij een speciaalzaak waar ze wel verstand van zaken hebben, en die verkoper heeft het draad eromheen gedaan.
quote:
Ingooien is juist simpel, waar vis je op dan?
Als je er ook nog een flinke blok lood aan hebt zitten moet je toch minimaal enkele tientallen meters kunnen gooien.

Ik hoop op brasem te vissen. Maar gisteren was meer een testsessie. Aangezien dat uitgooien op zich niet zo moeilijk lijkt en is, denk ik ook dat ik ergens een heel simpele beginnersfout maak waardoor ik amper kan uitgooien en de boel in de war raakt. Want ik heb het idee dat er een verband is tussen het slechte gooien en het in de war raken van het draad.
Eigenlijk zou ik ff een fotootje moeten plaatsen als ik mijn hengel weer opgetuigd heb. Misschien dat dan wel meteen duidelijk is van ´oh, je hebt het draad volstrekt verkeerd bevestigd.´ Zoiets.

Hoe het ook zij, als ik het binnenkort voor elkaar heb dan laat ik het iig hier wel even weten (wat mijn probleem was.) Mss dat een andere beginner er dan ook nog iets aan heeft.
pi_72486298
Hoe duur was je hengel/molen? en heb je er een link naar toe.
Uit ervaring weet ik dat die goedkope prulletjes inderdaad zo kapot zijn/vast zitten.
pi_72515612
quote:
Op zondag 6 september 2009 14:42 schreef DirkZz het volgende:
Hoe duur was je hengel/molen? en heb je er een link naar toe.
Uit ervaring weet ik dat die goedkope prulletjes inderdaad zo kapot zijn/vast zitten.
Volgens mij is het voor een beginner best een redelijke hengel. De molen en hengel waren samen 50 euro. Het was een mooie aanbieding, want het had een jaar geleden 89 euro gekost. Het merk is spro. Er zitten verder geen toeters en bellen op, maar het lijkt me wel degelijk.

Ik heb inmiddels op youtube ook wat nuttige filmpjes gezien door ´fishing rod´ in te toetsen. Ik heb inmiddels daardoor ook weer wat tips opgedaan. Bijvoorbeeld over de plaatsing van mijn vinger (had ik veel te hoog, te ver van de molen af) en het moment van loslaten (wsl liet ik te vroeg los.)

Dus deze week weer is ff wat testen.

Ik heb nog wel 1 ding wat ik niet echt begrijp. Aan de onderkant van mijn hengel zit een draaiknop. Kan ik daarmee het draad strakker\losser stellen? En wanneer gebruik je dit?
  maandag 7 september 2009 @ 12:36:01 #11
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_72515922
je moet precies op het moment dat je hup doet, je vinger loslaten...dat is het!
en beter te vroeg dan te laat loslaten
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_72516233
quote:
Op maandag 7 september 2009 12:22 schreef lachelkedag het volgende:

Ik heb nog wel 1 ding wat ik niet echt begrijp. Aan de onderkant van mijn hengel zit een draaiknop. Kan ik daarmee het draad strakker\losser stellen? En wanneer gebruik je dit?
Aan de achterkant van de vismolen neem ik aan? Je kan daar inderdaad de lijn vastzetten of wat losser doen. Hiermee kan je de lijn dus laten vieren op het moment dat jij een grote vis aan de haak hebt. Vaak met het vissen op karpers heb jij dit nodig. Als je dit niet instelt dan bestaat er een kans dat ie de lijn kapot trekt. Na het laten vieren wordt de vis eerder moe, het kost immers kracht om het molentje de andere kant op te trekken.
pi_72516285
^ idd het molentje bedoel ik.
Dank voor de uitleg.
pi_72521518
quote:
Op zondag 6 september 2009 13:33 schreef lachelkedag het volgende:

Aangezien dat uitgooien op zich niet zo moeilijk lijkt en is, denk ik ook dat ik ergens een heel simpele beginnersfout maak
qft

Vanmiddag weer even geprobeerd, en kan nu prima uitwerpen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het kwam er op neer dat ik de eerste keer de klem dicht had bij het werpen.
Mr. Bean is in the house

Verder alsnog dank voor de nuttige info verder.
  maandag 7 september 2009 @ 16:20:10 #15
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_72521545
waar ga je op vissen? Er is nl een roofvistopicsreeks
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_72521903
^In eerste instantie op brasem. En wie weet wat de toekomst brengt. Maar ik zit voorlopig nog in het stadium van ¨men neme een hengel.¨

Met de vaste stok waar ik dus normaal gesproken mee vis kun je ook prima brasem vangen. Maar de kans dat je echt een joekel eruit haalt is toch wel aanzienlijk kleiner dan met een werphengel.
  maandag 7 september 2009 @ 16:33:14 #17
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_72521928
met een werphengel kan het ook leuker zijn hoor

Vaste stok heb ik echt niets mee
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_72807837
Oke, ik heb inmiddels het ´werphengelen´ aardig onder de knie. Laatst een paar mooie vissen gevangen, waaronder een redelijk grote brasem. En dat werpen is idd niet moeilijk. Al met al erg leuk.

(en nog een offtopic visvraagje.
Ik zat vanmiddag te vissen met de vaste stok op redelijk snel stromend water. Nu heb ik al begrepen dat vissen met dergelijke stroming sowieso lastig is, maar ik heb toch eeen specifieke vraag: als ik mijn hengel uit de steun haalde en de dobber wat met de stroom mee liet gaan dan ging ie steeds onder water. Zelfs nadat ik er wat lood af had gehaald deed ie het nog steeds. Is dat normaal bij zulk stromend water, of is het op te lossen? (bv, een zwaardere dobber [deze was 1,25 gram] )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')