Die laatste is helemaal netjes inderdaad. Iemand die extrapiramidale kenmerken heeft, hoeft inderdaad niet meteen parkinson te hebben (wat retrospectief blijkt uit jouw patient). Je kunt dus wel zeggen: het waren typisch extrapiramidale kenmerken, parkinsonisme, hypokinetisch-rigide syndroom en zo zullen er vast nog wel meer synoniemen zijn. Waarbij je de 1ste natuurlijk weer kunt onderverdelen in hypo....rigide, en hyperkinetisch-dystone.quote:Op maandag 21 september 2009 12:09 schreef dotKoen het volgende:
Je hebt gelijk. Ik had gewoon 'parkinsonsime' moeten zeggen. Of 'hypokinetisch-rigide syndroom'.
Dat weet ik zo niet. De docent liet het filmpje (van geldteltremor rechts en bradykinesie rechts) zien als 'extraatje' en vroeg wat de diagnose was. Iedereen riep natuurlijk idiopathische parkinson. Toen liet hij de MRI cerebrumquote:Op maandag 21 september 2009 12:22 schreef starla het volgende:
[..]
Die laatste is helemaal netjes inderdaad. Iemand die extrapiramidale kenmerken heeft, hoeft inderdaad niet meteen parkinson te hebben (wat retrospectief blijkt uit jouw patient). Je kunt dus wel zeggen: het waren typisch extrapiramidale kenmerken, parkinsonisme, hypokinetisch-rigide syndroom en zo zullen er vast nog wel meer synoniemen zijn. Waarbij je de 1ste natuurlijk weer kunt onderverdelen in hypo....rigide, en hyperkinetisch-dystone.
Had de patient nog risicofactoren trouwens? Klinkt als een gevalletje lacunair infarctje obv lipohyalinose van de lenticostriatale vaatjes bij chronische hypertensie.
Daarom is de neurologie zo mooi; het verklaren van bepaalde neurologische symptomen zonder er direct een diagnose op te plakken. Radiculair syndroom =/= HNP, parkinsonisme =/= parkinson etc. Diagnoses en symptomen worden -vooral in de neurologie- nog wel eens op 1 hoop gegooid, terwijl je het in de interne geneeskunde niet moet flikken om met de diagnose anemie aan te komen.quote:Op maandag 21 september 2009 14:10 schreef dotKoen het volgende:
Iedereen riep natuurlijk idiopathische parkinson.
Perifeer links.quote:Op maandag 21 september 2009 15:15 schreef starla het volgende:
Ik heb nog wel een leuke ultrakorte casus:
Man, 60 jaar, blanco voorgeschiedenis, geen medicatie.
Acuut ontstane hevige vertigo, met ataxie links en valneiging + nystagmus naar links.
Praten en slikken gaat een stuk moeilijker en hij is misselijk. Het frappante is, is dat hij een hardnekkige hik heeft.
Bij LO zie je een ptosis en myosis van respectievelijk het linker ooglid en pupil. De vitale sensibiliteit van het linker aangezicht en rechter lichaamshelft is aangedaan. Er is geen motorische uitval.
1) valneiging, nystagmus en ataxie allen naar links duidt op centraal/perifeer, links/rechts.
Dysartriequote:2) is er hier sprake van een afasie of dysartrie?
Syndroom van Hornerquote:3) hoe noemt men de trias van ptosis, myosis en aangedane zweetsecretie?
Laterale medulla oblongata linksquote:4) waar zit de laesie?
Syndroom va Wallenbergquote:5) hoe noemt men deze cluster van symptomen?
NICE!quote:Op maandag 21 september 2009 15:21 schreef dotKoen het volgende:
Hik dan op basis van laesie n. ambiguus?
quote:
Het eerste neuron van ..... bevindt zich ...quote:Op maandag 21 september 2009 16:01 schreef MaxC het volgende:
Al heb ik er maandag wel een tentamen over
quote:Op maandag 21 september 2009 16:19 schreef MaxC het volgende:
Als ik het goed heb onthouden:
Gnostisch: 1e: Dorsale Ganglion, 2e: Ruggenmerg 3e: Thalamus
Vitaal: 1e: Dorsale Ganglion 2e: medulla oblongata en 3e: Thalamus
Het is ook prachtigquote:Op maandag 21 september 2009 17:08 schreef gohan16 het volgende:
zeg starla, hoe lang ben jij met neurologie bezig? Volgens mij vind je het prachtig.
Hoor ik veel, en het is heel begrijpelijk. Als je de kliniek niet geweldig vindt en meer een persoon bent die écht wilt genezen, moet je geen neuro kiezen. Ik vind het puzzelaspect superleuk (wat je ook veel hebt met interne trouwens) en áls er een diagnose is, is het vrij recht toe recht aan, daar houd ik van.quote:Op maandag 21 september 2009 17:08 schreef gohan16 het volgende:
Ik vond het maar suf eigenlijk. Te veel expectatief en veel te weinig interventies.
I'll join your clubquote:Op maandag 21 september 2009 16:01 schreef MaxC het volgende:
Neurologie![]()
Al heb ik er maandag wel een tentamen over
Wel een linkje naar ons derdejaars vak Zenuwstelsel. We hebben dan het eerste jaar al eens 'beweging en sturing' gehad.quote:Op maandag 21 september 2009 20:27 schreef starla het volgende:
Hebben jullie toevallig een linkje naar een oefententamen o.i.d? Het is zo lang geleden dat ik bij God niet meer zou weten wat ze kunnen vragen (behalve het 1ste neuron...., dat is me bijgebleven). Ik ben ook benieuwd hoeveel triviale zaken ze vragen (vast gigantisch veel).
thx! valt reuzemee qua triviale onzin, veel casussenquote:Op maandag 21 september 2009 20:31 schreef dotKoen het volgende:
Wel een linkje naar ons derdejaars vak Zenuwstelsel. We hebben dan het eerste jaar al eens 'beweging en sturing' gehad.
http://gnk.stanleylambertus.nl/studie3/T-O209-SEP2008.pdf
Het is toch de kern van de n. VIII die is aangedaan? Er staat me iets van bij dat dat ook tot perifeer wordt gerekend. Wat is dan wel de grens centraal/perifeer bij hersenzenuwen?quote:Op maandag 21 september 2009 15:35 schreef starla het volgende:
[..]
NICE!Oh, ik zag het perifere over het hoofd, het moet centraal zijn.
Ja tuurlijk. Ik dacht even dat hikken iets met de larynx of farynx te maken heeft. Het begint natuurlijk in het diafragmaquote:Nee, de n. ambiguus geeft de motorische vezels af van de n. glossopharyngeus en n. vagus (vandaar de dysartrie en dysfagie). De hik komt tot stand doordat een deel van de reticulaire formatie meedoet waarin zich het respiratoire centrum bevindt.
Perifeer = infranucleair, dus alleen de hersenzenuw.quote:Op maandag 21 september 2009 20:53 schreef dotKoen het volgende:
Het is toch de kern van de n. VIII die is aangedaan? Er staat me iets van bij dat dat ook tot perifeer wordt gerekend. Wat is dan wel de grens centraal/perifeer bij hersenzenuwen?
Hmm. Ik durf toch bijna te zweren dat een neuroloog in een werkgroep (over het syndroom van Wallenberg, vandaar dat ik het zo goed wistquote:Op maandag 21 september 2009 21:55 schreef starla het volgende:
[..]
Perifeer = infranucleair, dus alleen de hersenzenuw.
Dan heeft die neuroloog het verkeerdquote:Op maandag 21 september 2009 22:05 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hmm. Ik durf toch bijna te zweren dat een neuroloog in een werkgroep (over het syndroom van Wallenberg, vandaar dat ik het zo goed wist) stelde dat de symptomen m.b.t. n. VIII perifeer waren.
Dank je!quote:Op maandag 21 september 2009 22:14 schreef starla het volgende:
Ok, even nagezocht:
Uit Kuks: Stoornissen in het vestibulaire systeem kunnen van perifere oorsprong zijn of van centrale. Ondere perifere wordt verstaan: het labyrinth met de n. vestibularis; het centrale systeem omvat het kerngebied en blabla.
Uit Topical diagnosis in neurology: In general, cranial nerve deficits can be classified as blabla or peripheral, if the lesion involves the cranial nerve proper after its exit from the brainstem.
Blijkbaar.quote:Op maandag 21 september 2009 22:07 schreef starla het volgende:
[..]
Dan heeft die neuroloog het verkeerd
"risiko-faktoren" anno 2008quote:Op maandag 21 september 2009 20:31 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wel een linkje naar ons derdejaars vak Zenuwstelsel. We hebben dan het eerste jaar al eens 'beweging en sturing' gehad.
http://gnk.stanleylambertus.nl/studie3/T-O209-SEP2008.pdf
Ik heb het tentamen van dit vak dus a.s. vrijdag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |