Maar als het plots slecht gaat met een bedrijf, verlies maakt en hulp van de staat krijgt om overeind te blijven hoort je pa plots een bonus te krijgen voor het naar de afgrond helpen?quote:Op zaterdag 5 september 2009 21:31 schreef floortjeh het volgende:
toen het goed ging klaagde niemand hierover
dat is de gebruikelijke gang van zaken in die bedrijfstakquote:Op zaterdag 5 september 2009 21:38 schreef Luvjah het volgende:
[..]
Maar als het plots slecht gaat met een bedrijf, verlies maakt en hulp van de staat krijgt om overeind te blijven hoort je pa plots een bonus te krijgen voor het naar de afgrond helpen?
Als hij ook nog miljoenen verdient als de bank failliet gaat kun je dat nauwelijks nog een verantwoordelijke baan noemen, vind je niet?quote:Op zaterdag 5 september 2009 21:25 schreef floortjeh het volgende:
Hi ik ben een bankiersdochter uit laren en de laatste peroiode hoor ik heel veel negatieve geluiden dat mijn vader een graaier zou zijn. Hij heeft een hoge functie bij ING. Vinden jullie de term graaier terecht?? want ik denk er zo over iemadn met een verantwoordelijke baan hoort ook miljoenen te verdienen
Idd, als je geen bonus meer krijgt kan je plotseling geen cayenne meer rijden van je normale salarisquote:Op zaterdag 5 september 2009 21:40 schreef floortjeh het volgende:
maar anders zou me moeder bijvoorbeeld boodschappen moeten doen met suzuki alto ipv cayenne
verhuis naar de bijlmer..quote:Op zaterdag 5 september 2009 21:48 schreef floortjeh het volgende:
nee maar hier in het gooi wordt erg op status gelet.
Daar op het gooi zullen de meeste wel zwaar te lijden hebben onder de crisisquote:Op zaterdag 5 september 2009 21:48 schreef floortjeh het volgende:
Ach, als de crisis doorzet ben je volgend jaar het mannetje met je tweedehands Opel kadet.quote:Op zaterdag 5 september 2009 21:48 schreef floortjeh het volgende:
Wij zijn diegen die geld naar de bank brengen, en een bank is een commercieel bedrijf in dienst van ons. En wij willen waar voor ons geld, vooral als de beloningen voor je vader extravagant zijn, zo simpel is het..quote:Op zaterdag 5 september 2009 22:23 schreef floortjeh het volgende:
hoezo zou ik moeten verhuizen naar de Bijlmer en wat is er mis met status? ik bedoel het zou toch ook raar zijn als mijn vader modaal salaris zou verdienen??
Nee wacht, laat ik het anders zeggen.quote:want ik denk er zo over iemadn met een verantwoordelijke baan hoort ook miljoenen te verdienen
Bovendien HEEFT hij geen "verantwoordelijke" baan, zelfs een bejaardenverzorgster heeft meer verantwoordelijkheden dan een bankdirecteur.quote:Op zaterdag 5 september 2009 22:52 schreef RobertKunath het volgende:
[..]
Nee wacht, laat ik het anders zeggen.
Laat jouw vader maar is deelnemen in een fulltime machine-operator functie binnen een fabriek voor een paar weken / of pakjes stapelen op de pallet. En na afloop hem vragen of het eerlijk is dat hij 40x het uurloon van hen verdient.
( Ja, ik ben me ervan bewust dat jouw vader heeft gestudeerd en een verantwoordelijkheid heeft.. Dat rechtvaardigd die belachelijke bedragen echter absoluut niet, op geen enkel punt. )
Hoor ik niet meer te verdienen dan je vader? Het bedrijf waar ik werk heeft geen namelijk geen staatssteun nodig en maakt zelfs winst!quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:00 schreef floortjeh het volgende:
Zou mijn vader dan niet meer dan Balkenende mogen verdienen?? Omdat ING staatsteun krijgt??
quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:23 schreef Luvjah het volgende:
[..]
Hoor ik niet meer te verdienen dan je vader? Het bedrijf waar ik werk heeft geen namelijk geen staatssteun nodig en maakt zelfs winst!
Dat zou juist heel normaal zijn, daarom heet het ook modaal. Waarom vind jij dat je vader recht heeft op dat geld? Omdat hij zo'n verantwoordelijke baan heeft? Dat valt wel mee, blijkt dus nu. Als het goed gaat met het bedrijf, krijgt je vader dik betaalt. Als het door zijn toedoen slecht gaat, hoeft hij geen verantwoordelijkheid te nemen, mag de belastingbetaler opdraaien voor de fouten die door ING gemaakt zijn, en krijgt jouw vader nog steeds dik betaalt.quote:Op zaterdag 5 september 2009 22:23 schreef floortjeh het volgende:
hoezo zou ik moeten verhuizen naar de Bijlmer en wat is er mis met status? ik bedoel het zou toch ook raar zijn als mijn vader modaal salaris zou verdienen??
Daar valt wel wat voor te zeggen. Hij krijgt immers steun van de staat dus zou een lager salaris in deze tijd gepast zijn.quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:00 schreef floortjeh het volgende:
Zou mijn vader dan niet meer dan Balkenende mogen verdienen?? Omdat ING staatsteun krijgt??
Is dat een dreigement?quote:Op zondag 6 september 2009 10:01 schreef floortjeh het volgende:
Maar bij INg werken wereldwijd 128.000 mensen daarom is een miljoenenslaris/bonus ook gerechtvaardigd. Hij is ook verantwoordelijk voor het spaargeld van heel veel mensen. Dus als ING zou omvallen zou dat ook niet prettig zijn
Ja, ze zijn daar bij ING lekker verantwoordt omgegaan met het spaargeld van die miljoenen klanten.quote:Op zondag 6 september 2009 10:01 schreef floortjeh het volgende:
Maar bij INg werken wereldwijd 128.000 mensen daarom is een miljoenenslaris/bonus ook gerechtvaardigd. Hij is ook verantwoordelijk voor het spaargeld van heel veel mensen. Dus als ING zou omvallen zou dat ook niet prettig zijn
Dat is niet dankzij je pappie hoor, maar dankzij de belastingbetaler.quote:Op zondag 6 september 2009 10:18 schreef floortjeh het volgende:
nou niemadn is zijn spaargeld kwijt hoor. (bij ING tenminste)
Zijn er al mensen spaargeld kwijt dan?quote:Op zondag 6 september 2009 10:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Ja, ze zijn daar bij ING lekker verantwoordt omgegaan met het spaargeld van die miljoenen klanten.. Boevenbende daar bij ING.
Wat een wijsheidquote:Op zondag 6 september 2009 11:24 schreef Halcon het volgende:
Er komt ook best wat kijken bij het managen van een groot bedrijf als ING.
quote:
Het gaat niet zo zeer om de bonus zelf maar om het ontvangen daarvan terwijl er een wanprestatie is geleverd. Ik vind het terecht dat daar ophef over is.quote:Op zondag 6 september 2009 11:24 schreef Halcon het volgende:
Er komt ook best wat kijken bij het managen van een groot bedrijf als ING. Het is typisch Nederlands om te zeuren over mensen die wel wat hebben bereikt.
Het is niet gezegd dat die wanprestatie door hem is geleverd. Ook voor de kredietcrisis was er constant volop gezeik over bonussen. Het is aan ING om te bepalen wat ze hun mensen betalen. Het gaat ook slechts om enkele toppers. Het gros van de mensen ontvangt geen of een te verwaarlozen bonus. Ik zou me er eerder over druk maken dat in Amsterdam in tijden van kredietcrisis een hamburgerbakker bij de MacDonald´s EUR 8,00 per uur verdient...quote:Op zondag 6 september 2009 11:34 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het gaat niet zo zeer om de bonus zelf maar om het ontvangen daarvan terwijl er een wanprestatie is geleverd. Ik vind het terecht dat daar ophef over is.
Als tevens blijkt dat het bonus systeem aanzet tot het nemen van onverantwoorde risico's dient dit systeem herzien te worden. Geef die mensen een hoger basissalaris en een minder hoge bonus.
Voor de echte topmensen ben ik eigenlijk wel voor een bonus/malus systeem: bij aantoonbare wanprestatie mag er betaald worden.
Ik vind het niet erg dat er discussie over is. Deze crisis is ontstaan door grove fouten die gemaakt zijn door mensen uit de financiële sector (niet alleen banken maar ook toezichthouders). Dit heeft ernstige gevolgen voor de hele samenleving.quote:Op zondag 6 september 2009 11:35 schreef floortjeh het volgende:
maar jij vind het dus niet erg dat er een volkswoede is ontstaan over mensen als mijn vader??
Niet alleen bankier hoor, het is nu alleen wel de groep die in de spotlights staat.quote:Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef floortjeh het volgende:
nou je leest overal dat bankiers graaiers genoemd worden
Er is niks mis met een huurwoning. Ik zou wel kritisch zijn over de locatie.quote:Op zondag 6 september 2009 12:01 schreef floortjeh het volgende:
zou toch erg zijn als mijn vader alles moet teruggeven en wij in een huurwoning moeten wonen??
Dat zijn ze ook, maar het is niet de bedoeling dat ze dit voor zichzelf doen maar voor de klantquote:Op zondag 6 september 2009 11:53 schreef floortjeh het volgende:
nou je leest overal dat bankiers graaiers genoemd worden
Ik heb daar ook geen bezwaar tegen, maar dat krijgen ze ook al zonder loonsverhoging!quote:Op zondag 6 september 2009 12:05 schreef floortjeh het volgende:
top van bedrijf hoort ook het meeste te krijgen
Werknemers die echt alléén voor het geld voor mij werken ben ik liever kwijt dan rijk. Op de lange termijn wordt je bedrijf daar niet beter van. En dat is volgens mij wel bewezen.quote:Op zondag 6 september 2009 12:12 schreef floortjeh het volgende:
Bonussen moeten gewoon ten alletijde worden uitgekeerd anders lopen de topbankiers weg naar andere bank waar ze meer krijgen. (zou mijn vader ook doen)
Ik denk dat het rendabeler is om in voor het geld wat zo'n "topper" kost, er 20 anderen aan te nemen met een fatsoenlijker loonstrookje ..quote:Op zondag 6 september 2009 12:20 schreef floortjeh het volgende:
voor top mensen is er altijd plaats
En als er een collectief internationaal beleid komt, zal het ze zowiezo niks opleveren..quote:Op zondag 6 september 2009 12:18 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Werknemers die echt alléén voor het geld voor mij werken ben ik liever kwijt dan rijk. Op de lange termijn wordt je bedrijf daar niet beter van. En dat is volgens mij wel bewezen.
Het argument dat werknemers ergens anders gaan werken als er geen bonus volgt gaat niet helemaal op natuurlijk. Er moet namelijk wel behoefte zijn bij die andere werkgever.
in concreto: de aandeelhoudersquote:Op zondag 6 september 2009 12:45 schreef floortjeh het volgende:
maar wie zegt dat zo,n beleid er komt?
Verschillende overheden hebben te maken met gigantische begrotingstekorten (komt deels ook gewoon door standaard wanbeleid).quote:Op zondag 6 september 2009 12:45 schreef floortjeh het volgende:
maar wie zegt dat zo,n beleid er komt?
Waarom zou dat erg zijn? Een jaartje wat minder overleef je best wel.quote:Op zondag 6 september 2009 12:50 schreef floortjeh het volgende:
en hoe weet je dat zo zeker? want zou best erg zijn (voor ons)
Als het goed gaat is de bonus verdiend. Als het slecht gaat niet. Zo simpel zie ik het.quote:Op zondag 6 september 2009 12:55 schreef floortjeh het volgende:
ik hoop het niet de bonusssen moet gewoon betaalt worden straks gaat het weer goed en klaagt niemand er meer over
quote:Op zondag 6 september 2009 12:50 schreef floortjeh het volgende:
en hoe weet je dat zo zeker? want zou best erg zijn (voor ons)
ja, mede dankzij de belastingbetaler..quote:Op zondag 6 september 2009 12:59 schreef floortjeh het volgende:
nou we hebben natuurlijk wel buffer
Die buffer zal inderdaad wel verdiend zijn in goede tijden, en is bedoeld om slechte tijden door te komen.quote:
Dan is het geen bonus meer he, als hij ten allen tijde wordt uitgekeerdquote:Op zondag 6 september 2009 12:12 schreef floortjeh het volgende:
Bonussen moeten gewoon ten alletijde worden uitgekeerd anders lopen de topbankiers weg naar andere bank waar ze meer krijgen. (zou mijn vader ook doen)
Maar wel als je bankier bent blijkbaar, mevrouw obvious trollquote:
Wat een onzin.quote:Op zondag 6 september 2009 11:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is een verantwoordelijke baan, je hebt minimaal 70 uur per week gezeur aan je hoofd van aandeelhouders, toezichthouders, collega´s, rating agencies, commissarissen, mede-bestuurders, etc... Ja, ook in je vakantie. Waar anderen lekker uitrusten op vakantie, zit meneer de CFO met zijn laptop en telefoon in het hotelbed nog wat binnenbrandjes op te lossen, wat deadlines te halen voor externe rapportages, etc. Je kunt ook op bepaalde tijdstippen gewoonweg niet op vakantie en je kunt er niet eens 2 maanden tussenuit om te gaan backpacken in ZA.
Ja, dat zijn keuzes. Net zoals het de keuze is van een bedrijf om een bonus uit te keren, zodat ze mensen met de juiste capaciteiten op die plaats krijgen en hen vergoeden voor de opofferingen die ze doen voor het bedrijf. Men wordt er goed voor betaald, dat geef ik grif toe, maar het is allemaal niet zo simpel als de doorsnee-Fokker denkt.
Ofwel, niet in staat om te delegeren en ondergeschikten te instrueren. En dat moet dan goed betaald worden?quote:Op zondag 6 september 2009 11:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is een verantwoordelijke baan, je hebt minimaal 70 uur per week gezeur aan je hoofd van aandeelhouders, toezichthouders, collega´s, rating agencies, commissarissen, mede-bestuurders, etc... Ja, ook in je vakantie. Waar anderen lekker uitrusten op vakantie, zit meneer de CFO met zijn laptop en telefoon in het hotelbed nog wat binnenbrandjes op te lossen, wat deadlines te halen voor externe rapportages, etc. Je kunt ook op bepaalde tijdstippen gewoonweg niet op vakantie en je kunt er niet eens 2 maanden tussenuit om te gaan backpacken in ZA.
Ja, dat zijn keuzes. Net zoals het de keuze is van een bedrijf om een bonus uit te keren, zodat ze mensen met de juiste capaciteiten op die plaats krijgen en hen vergoeden voor de opofferingen die ze doen voor het bedrijf. Men wordt er goed voor betaald, dat geef ik grif toe, maar het is allemaal niet zo simpel als de doorsnee-Fokker denkt.
Helaas is dat niet te controleren en moeten we constant hetzelfde verhaaltje aanhoren van omhoog gevallen mannetjes die hun te kleine piemel moeten compenseren met belachelijke bonussen.quote:Op maandag 7 september 2009 00:28 schreef ratatat het volgende:
Mja, en wat als er goedkopere mensen op die posities zouden zitten en het bedrijf dan daardoor dubbel zoveel verliest dan wanneer de duurdere, meer capabele mensen op deze posities zouden hebben gezeten? Denk dat dat wel meespeelt als reden waarom deze bonussen nog steeds worden uitgekeerd.
Wat heeft hij precies gedaan om het omvallen te voorkomen? Volgens mij is de ING gewoon (tijdelijk) gered met belastingcenten, en heeft je pa daar heel weinig mee te maken.quote:Op zondag 6 september 2009 10:01 schreef floortjeh het volgende:
Ik snap de redenatie van de bankiers niet, als er in de gehele westerse wereld toch regels zouden gaan gelden voor minder bonussen dan kunnen die topbankiers met zijn allen nog verkassen naar zimbabwe waar die regels niet gelden.quote:Topbankiers verdedigen bonussen
Uitgegeven: 8 september 2009 15:19
Laatst gewijzigd: 8 september 2009 15:19
FRANKFURT - Enkele topbankiers hebben dinsdag de bonuscultuur bij banken verdedigd in antwoord op groeiende geluiden dat politici de bonussen in de bankwereld willen aanpakken.
© ANP''We zijn tegen een absoluut plafond voor beloningen'', zei Walid Chammah, een hoge bestuurder bij de Amerikaanse bank Morgan Stanley.
Volgens bestuursvoorzitter Josef Ackermann van Deutsche Bank kunnen banken moeilijk zeer goede bankiers laten lopen.
''De strijd om talent is volop aan de gang. De vraag of we iets geleerd hebben, richt zich te veel op de bonussen en laat andere aspecten onderbelicht.''
De bankiers deden hun uitspraken tijdens een tweedaagse bankenconferentie in Frankfurt.
Er zijn natuurlijk wel meer manieren om eronder uit te komen, zonder naar Afrika te hoeven..quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie van de bankiers niet, als er in de gehele westerse wereld toch regels zouden gaan gelden voor minder bonussen dan kunnen die topbankiers met zijn allen nog verkassen naar zimbabwe waar die regels niet gelden.
Ja want ze moeten er perse onderuit zien te komen ipv genoegen te nemen met een in de optiek van de bevolking iets normalere jaarlijkse beloning, wat nog altijd ver boven het bedrag uit zal komen wat de meeste mensen in hun hele leven zullen verdienen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:59 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel meer manieren om eronder uit te komen, zonder naar Afrika te hoeven..
En die klanten betalen de bonussen. Vergeet niet dat het hier niet gaat om particulieren, maar om grote bedrijven die miljoenen aan fees betalen voor het werk van een bankier. Dat die bankier vervolgens een paar procent daarvan ontvangt van de bank is een beslissing van de aandeelhouder.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banken zijn er bij gratie van de klanten
De bonussen zijn opgehouden om een paar procent te zijn. Bovendien, een paar procent van wat, van de fees? Dus niet! Ze zijn een substantieel deel geworden van de omzet en zelfs een veelvoud geworden van de winst. Dat is belachelijk en voor veel mensen terecht onbegrijpelijk.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:09 schreef Drive-r het volgende:
En die klanten betalen de bonussen. Vergeet niet dat het hier niet gaat om particulieren, maar om grote bedrijven die miljoenen aan fees betalen voor het werk van een bankier. Dat die bankier vervolgens een paar procent daarvan ontvangt van de bank is een beslissing van de aandeelhouder.
Een goede stap maar het lijkt me niet meer dan een wassen neus onder druk van het publiek en de poltiek opgesteld. Vooral als ik het dik gemaakte stukje lees.quote:Maximale bonus bankier gelijk aan vaste salaris
9 september 2009, 7:45 uur | FD.nl
Door: Pieter Couwenbergh
De bonus van een bestuurslid van een Nederlandse bank kan niet hoger zijn dan zijn vaste salaris. Verder krijgen commissarissen de bevoegdheid de variabele beloning bij te stellen als sprake is van een 'onbedoelde of onbillijke uitkomst'.
Deze bepalingen zijn opgenomen in de conceptgedragscode voor banken die branchevereniging NVB in nauw overleg met het ministerie van Financiën heeft opgesteld. De code wordt deze week gepresenteerd.
Angel uit politieke discussie
Met deze gedragscode hopen de banken de angel te halen uit de politieke storm die is uitgebroken over de bankiersbeloning. Excessieve bonussen worden gezien als een belangrijke oorzaak van de kredietcrisis. Eerder deze week dreigde minister Bos van Financiën nog met maatregelen als de banken niet zelf hun verantwoordelijkheid nemen.
De koppeling van de bonus aan het vaste salaris is een doorbraak. Zes jaar geleden strandde een vergelijkbaar plan van de commissie-Tabaksblat voor de gelijknamige code voor fatsoenlijk ondernemingsbestuur, vanwege breed verzet van vooral de grote, internationale bedrijven als Philips, Unilever en ING. Die voelen zich geremd in de werving van toptalent van over de gehele wereld.
Dossier topbeloningen
Geen verdeeldheid tussen NVB-leden
Volgens voorzitter Boele Staal van de NVB was er geen verdeeldheid tussen zijn leden. 'Natuurlijk bestaat er het gevoel: Nederland liep niet voorop met excessieve beloningen. Waarom zouden wij dan voorop moeten lopen met hervormingen? Tegelijkertijd was iedereen zich zeer bewust van het maatschappelijk debat en van het eerder met minister Bos gesloten herenakkoord.'
Wel speelt het internationale speelveld een belangrijke rol in de keuze geen bonusplafond af te spreken voor andere werknemers dan bestuursleden, zoals handelaren of zakenbankiers. Die gaan soms met miljoenen naar huis, ook als de bank geen winst maakt.
Commissarissen beoordelen beloningsbeleid
De afspraak is nu dat iedere bank zelf een 'bankbreed passend maximum' vaststelt voor zijn werknemers. Het is vervolgens aan de commissarissen om elk jaar de hoogste variabele beloningen te toetsen aan het algemene beloningsbeleid en toezien of deze passen in een 'zorgvuldig, duurzaam en beheerst beleid'.
Commissarissen moeten ook de retentie-, exit- en welkomstbonussen beoordelen. Deze omstreden prikkels worden niet verboden, omdat Nederland zich volgens Staal niet moet isoleren. 'We zijn geen eiland. Onze banken hebben ook mensen werken op Wall Street of in Sjanghai.'
Goede gids voor banken
Volgens de NVB-voorman vormt de code 'een goede gids' bij het vaststellen van hun (belonings)beleid. Een bank mag afwijken, maar moet dat wel verantwoorden tegenover zijn aandeelhouders. Een monitoringcommissie gaat de naleving toetsen. Wouter Bos kan besluiten de bankencode wettelijk te verankeren.
De conceptcode schrijft ten slotte voor dat elke bank een goedkeuringsproces voor nieuwe producten moet inrichten, waarbij een zorgvuldige afweging plaatsvindt van risico's en het klantbelang. Verder zijn gedragsregels opgenomen die voorzien in een permanente opleiding van bestuurders en commissarissen.
Cijfers of voorbeelden?quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:13 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
De bonussen zijn opgehouden om een paar procent te zijn. Bovendien, een paar procent van wat, van de fees? Dus niet! Ze zijn een substantieel deel geworden van de omzet en zelfs een veelvoud geworden van de winst. Dat is belachelijk en voor veel mensen terecht onbegrijpelijk.
Eens.quote:Op woensdag 9 september 2009 11:04 schreef bwgrainer het volgende:
Niet meer dan een wassen neus inderdaad. Gaap.
Tot nu toe lijkt het vooral het bestuur wat moet gaan snijden in de bonussen. Dat is geen probleem, het vaste salaris gaat gewoon omhoog.quote:Op woensdag 9 september 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een goede stap maar het lijkt me niet meer dan een wassen neus onder druk van het publiek en de poltiek opgesteld. Vooral als ik het dik gemaakte stukje lees.
*check: de afgelopen jaren hebben laten zien dat bankiers en andere zogenaamde "toppers" compleet lak hebben aan de sociale normen. Dat zij hierbij in de meeste gevallen niet de wet overtraden, komt alleen maar doordat zij die wet met hun lobbyisten- en advocatenlegers naar hun hand hebben kunnen zetten, of omdat de wet simpelweg nog niet in hun extreem perverse gedragingen voorzag.quote:De persoon past zich niet aan aan de sociale normen met betrekking tot wettig gedrag, wat blijkt uit het verrichten van handelingen die tot arrestatie (kan) leiden.
*check: bankiers zijn meesteroplichters gebleken die er hun hand niet voor omdraaien om de kleine man of zelfs de staat door middel van list en bedrog meerdere poten uit te draaien.quote:De persoon maakt gebruik van misleiding, wat zich uit in herhaaldelijk liegen, gebruik van aliassen of het oplichten van anderen voor persoonlijk voordeel of plezier.
*check: tenminste waar het gaat om de toekomst van de bank en van de samenleving als geheel. Plannen voor de toekomst maakt de bankier met name met betrekking tot zijn eigen bankrekening.quote:De persoon is impulsief en maakt geen plannen voor de toekomst.
*check: als je wat van de wan- en oplichterspraktijken door bankiers durft te zeggen, raakt men al snel geïrriteerd, dreigt men de hele bank te verhuizen naar een ander land, of zelfs om de economie van het land te gronde te richten.quote:De persoon is snel geïrriteerd en agressief, wat zich uit in regelmatig fysiek geweld.
*check: lijkt me een inkoppertje. De maatschappij lijkt de bankier werkelijk geen ruk te interesseren, alleen zijn eigen bankrekening telt.quote:De persoon is roekeloos en veronachtzaamt de veiligheid van zichzelf en anderen.
*check: de banken lijken wel een bodemloze put waar alleen maar geld in kan, terwijl men op het moment dat het slecht gaat stelselmatig weigert verplichtingen na te komen en de belastingbetaler zonder schroom gewoon nog een poot uitdraait.quote:De persoon is doorlopend onverantwoordelijk, wat zich uit in een aanhoudend onvermogen om een stabiel werkgedrag te vormen of financiële verplichtingen af te handelen.
*check: ooit een "top"bankier of andere bedrijfs"topper" gezien die oprecht berouw heeft getoond voor zijn falen en criminele praktijken?quote:De persoon toont geen berouw of spijt en is onverschillig als hij anderen heeft geschaad, verwond of mishandeld of van hen heeft gestolen.
Hulde, erg scherp.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:03 schreef bwgrainer het volgende:
Overigens voldoen "top"bankiers en veel andere "toppers" in het bedrijfsleven perfect aan het plaatje van de sociopaat:
[..]
etc etc etc
Scherpe analyse imho. Overigens vrees ik dat dit soort antisociaal gedrag bij veel leidinggevende personen voorkomt. Komt waarschijnlijk omdat hun superieuren net zo in elkaar steken en dit soort gedrag als correct beschouwen. Overigens nog een leuke over de bonussen, mensen die teveel krijgen worden lui en laks volgens Peter Thiel over 'start-up companies', maar volgens mij mag het ook over bedrijven in het algemeen gezegd worden:quote:Op donderdag 10 september 2009 13:03 schreef bwgrainer het volgende:
Tot zover de vergelijking. Nu is er in alle eerlijkheid weinig wetenschappelijks aan de term "sociopaat" te ontdekken, aangezien deze door psychologen uit het het niets is verzonnen. Deze term is alleen maar in het leven geroepen om 'dat soort mensen' van een etiketje te voorzien. Maar het geeft toch te denken, aangezien we 'dat soort mensen' doorgaans uit de maatschappij verwijderen als hun roekeloze, zelfzuchtige gedrag tot ongelukken leidt.
quote:The lower the CEO salary, the more likely it is to succeed.
The CEO’s salary sets a cap for everyone else. If it is set at a high level, you end up burning a whole lot more money. It aligns his interest with the equity holders. But [beyond that], it goes to whether the mission of the company is to build something new or just collect paychecks.
In practice we have found that if you only ask one question, ask that.
bron
Mmmm..... nou volgens mij is het geen koffiedik kijken hoor. Het profiel staat als een huisquote:Op donderdag 10 september 2009 13:50 schreef koffiedik het volgende:
Om het probleem van bonussen bij topmensen nu meteen te associeren met sociopaat vind ik persoonlijk wel heel ver gaan.
Kennelijk voeren de mensen onder de topmensen de ideeën klakkeloos over, een echt goede werknemer steekt zijn middelvinger omhoog richting de leidinggevende als deze een hersenscheet laat en pakt zelfs zijn biezen als het nodig is. Het resultaat is dat je met de 'schijt' van de maatschappij blijft zitten. Dat zijn de mensen die niets beters kunnen of die omkoopbaar zijn. Kijk b.v. maar eens naar de overheid, die doet niet voldoende aan 'omkoping' en blijft dus met 'niets-kunners' en don't cares zittenquote:Dit topic is namelijk gestart om meningen te vragen over het verstrekken van bonussen aan, niet om je mening te delen over de topmensen in kwestie.
Toch blijft het gissen naar een antwoord op de vraag: "" Waarom alleen topmensen belonen als de werknemers onder hen ruim 80% van alle taken uitvoeren? "". Er is namelijk klaarblijkelijk gebleken dat topmensen zo goed als niets hoeven te doen om een nieuw product o.i.d. te promoten c.q. verkopen. Het uitzoeken, bereken, incalculeren, etc. zijn juist die activiteiten waar het meeste werk in gaat zitten en tevens zijn dit dé activiteiten die, verbazingwekkend, doorgaans niet worden uitgevoerd door de topmensen. Al dan niet door tijdgebrek, al dan niet door de opvallende eigendunk van de topmensen.
Al met al zijn het, voor het gemak even zo genoemd, midden-werknemers die het verschil maken en in mijn ogen een bonus van zo'n topman goed kunnen gebruiken.
Wat leden betreft ben ik een leek (net nieuw op dit forum, althans geregistreerd), maar wie is "Echtgaaf" en heeft het betrekking op mijn opvattingenquote:Op donderdag 10 september 2009 17:04 schreef tjoptjop het volgende:
Heeft Echtgaaf een nieuw kloontje?
Die wil ze graag ook een kopje kleiner maken...quote:Op vrijdag 11 september 2009 08:02 schreef koffiedik het volgende:
[..]
Wat leden betreft ben ik een leek (net nieuw op dit forum, althans geregistreerd), maar wie is "Echtgaaf" en heeft het betrekking op mijn opvattingen?
Deze persoon geeft gewoon een goede onderbouwing waarom topmensen eignelijk niet zo hoge bonussen zouden moeten krijgen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 13:19 schreef tjoptjop het volgende:
Die wil ze graag ook een kopje kleiner maken...
Ik ben kloon van Dannyquote:Op vrijdag 11 september 2009 13:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Deze persoon geeft gewoon een goede onderbouwing waarom topmensen eignelijk niet zo hoge bonussen zouden moeten krijgen.
Van wie bent u een kloon aangezien ik hier van u ook nog niet echt iets inhoudelijks ben tegen gekomen dit in tegenstelling tot de persoon die u van kloon zijn beschuldigd.
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)aatsdeelnemingen.xmlquote:laatst gewijzigd: 11-09-2009 19:40
Bestuurders staatsdeelnemingen trekken zich weinig aan van Balkenendenorm
Minister Bos van Financiën heeft zijn mond vol van loonmatiging aan de top. Maar bij zijn eigen staatsdeelnemingen maken ze geen haast met het invoeren van een nieuw, gematigder beloningsbeleid.
Zelfverrijking
Zelfverrijking door topmanagers en graaiende bestuurders. Het is velen een doorn in het oog. Minister Bos van Financiën spreekt er al jaren schande van en als minister nam hij al diverse maatregelen.
Code
Eén ervan was de invoer van een beloningscode voor staatsdeelnemingen. Dit zijn bedrijven waar de Nederlandse overheid een belang heeft. Het gaat dan onder meer om De Munt, dat de Nederlandse euromunten slaat.
Nieuwe beloningsregels
Bekender zijn bedrijven als luchthaven Schiphol, Holland Casino en Gasunie. Voor al deze bedrijven gelden met ingang van 1 januari 2009 nieuwe beloningsregels, hoewel ze voor de één wat strenger zijn dan voor de andere.
Regels Bos
RTL Z bekeek alle jaarverslagen van de staatsdeelnemingen die onder het ministerie van Financiën vallen. Wat blijkt: lang niet iedereen houdt zich aan de regels van Bos.
Westerscheldetunnel
Sommige bedrijven houden zich redelijk aan de Balkenende norm van maximaal 181.000 euro. Alleen de directeur van de Munt verdient iets meer.
Holland Casino
Er zijn echte ook staatsbedrijven die commerciëler zijn, zoals Tennet en Holland Casino. Het maximumsalaris ligt daar op 350.000 Euro. Dat is bijna twee maal de Balkenendenorm. Voor velen is dat echter nog niet genoeg. Dat geld voor de Gasunie. Directeur Kramer verdient 568.000 Euro, oftewel ruim 60% boven het maximum. Bij de Bank Nederlandse Gemeenten verdienen twee topmannen zelfs bijna zes ton. Dat is extreem en dat weten ze daar ook. De volgende directeuren moeten fors minder gaan verdienen.
NS
De overheid heeft ook belangen in volledig commerciele bedrijven, zoals Connexxion en het havenbedrijf Rotterdam. Daar geldt geen maximum, maar Bos heeft ze wel opgeroepen tot matiging. In geen enkel jaarverslag wordt echte iets over matiging gezegd. De praktijk is dat de twee topmannen van de NS zes ton verdienen. De financieel directeur van Schiphol krijgt zelfs bijna 8 ton.
Maling
Bos maakt bij zijn regels voor salarissen van bestuurders van staatsdeelnemingen een uitzondering voor zittende bestuurders. De code geldt alleen voor nieuwe benoemingen. Maar de onderzochte bedrijven lijken zoals gezegd geen enkele aanstalten te maken om nieuwe bestuurders aan het nieuwe regime te onderwerpen.
BNG
Alleen Bank Nederlandse Gemeenten maakt expliciet bekend dat nieuwe bestuurders vanaf 2009 beduidend minder gaan verdienen dan de huidige. De overige staatsdeelnemingen maken of helemaal geen melding van de nieuwe code of verwijzen er zijdelings naar.
Regels duidelijk
Maar van een concrete aanpassing van het beloningsbeleid is geen sprake. Terwijl de nieuwe regels duidelijk zijn.
Feitelijk moet er wetgeving komen die dit soort staatsinmenging veel meer bevoegdheden geeft, zoals het vastzetten, strafrechtelijk vervolgen en leegplukken van de betrokken bestuurders. Dan pas heb je een stok om mee te slaan.quote:Op zaterdag 12 september 2009 09:20 schreef bwgrainer het volgende:
En niet alleen de bankiers trekken zich weinig aan van de normen, alle zogenaamde "toppers" graaien rustig door, zonder dat hun een strobreed in de weg wordt gelegd:
[..]
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)aatsdeelnemingen.xml
Eigenlijk mondt dit gewoon uit in een hele dikke faal voor Wouter Bos. Je vraagt je zolangzamerhand toch af of de PvdA überhaupt nog iets kan afdwingen, of dat die partij letterlijk overbodig is geworden.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 12 september 2009 09:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Feitelijk moet er wetgeving komen die dit soort staatsinmenging veel meer bevoegdheden geeft, zoals het vastzetten, strafrechtelijk vervolgen en leegplukken van de betrokken bestuurders. Dan pas heb je een stok om mee te slaan.
Zeer sterk punt wat je hier aankaart. Over het algemeen grijpt de staat snel en vaak onzorgvuldig in als het gaat om het leven van de burger (denk aan simpele reclames over snoep op tv, die niet goed zouden zijn voor het opgroeien van de kinderen), maar als het gaat om de financiele belangen blijken ze helemaal tekort te schieten. Wanneer de staat meer "macht" krijgt geld en dergelijke in te houden daar waar mogelijk en nodig wordt geacht kan er pas écht aan de crisis gewerkt worden.quote:Op zaterdag 12 september 2009 09:39 schreef bwgrainer het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Al die zogenaamde "gentlemen's agreements" en andere loze beloftes zijn helemaal niks waard. Dat gaat sowieso al mis omdat we het hier helemaal niet om "gentlemen" hebben, maar om omhooggevallen graaituig.
Zonder keiharde wetgeving gaat er niks veranderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |