Je moet één ding goed onthouden: Familie is méér dan alleen een bloedband. Als jij je bij je familie ongemakkelijk voelt en jezelf afvraagt "Wie zijn deze mensen?" , dan moet je het contact zo minimaal mogelijk houden. De afgelopen maanden heb ik precies hetzelfde doorgemaakt. Ik ben 5 maanden in het buitenland geweest en kwam er daar achter dat ik mijn familie totaal niet miste. Er is geen band tussen ons en we communiceren niet. Is dat bij jou misschien ook zo?
Hoelang woon je nu al op jezelf? Als de band tussen jou en je familie zo slecht is dat je al na een paar maanden van ze kan vervreemden, dan was er kennelijk altijd al iets mis. Heel rattioneel gezien heeft het dan geen enkele zin om aan een band te werken die er nooit is geweest. Iets wat er niet is kan je immers niet verbeteren

Heeft je familie je ooit iets misdaan? Mijn familie mij wel, dat maakte de beslissing wel iets makkelijker. Maar in feite komt jou probleem op hetzelfde neer. Je hebt geen band met ze, ongeacht of dat nu de schuld van hen is of die van jou (of iemand anders)..het is er gewoon niet.
Ik denk dat je dit goed moet uitleggen aan je ouders. Als jij namelijk opeens uit hun leven verdwijnt, zullen ze zichzelf enorm de schuld gaan geven en mislukte ouders voelen. Ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets een hel moet zijn voor ouders.Leg ze duidelijk uit dat je ze niets verwijt, maar dat de band nou eenmaal ontbreekt en dat jullie dat het beste gewoon kunnen kan accepteren.
Het hele moeilijke van geen band hebben met je familie is wel dat je dus in feite alleen ervoor staat. Ik weet niet of je goeie vrienden hebt of andere familie leden met wie je wel een hechte band deelt? Focus je dan daarop. Toen ik besefte dat ik met eigenlijk niemand een goede band heb, voelde ik me erg alleen. En ja, dan voel je je soms eenzaam en het idee dat er niemand dichtbij je staat kan zelfs angstaanjagend zijn: want wie heb jij dan om je op te vangen als je problemen hebt? Iemand die je begrijpt en een échte steun voor je is? Betekent niet dat je dan alsnog je familie nodig hebt, want zij zijn dus geen echte steun voor je. Je kunt dan beter alleen zijn en proberen een paar hechte vriendschappen op te bouwen, dan dat je een familie hebt die je niet begrijpen. Het klinkt misschien raar, maar je voelt je veel eenzamer als je met een groep mensen in de kamer zit die totaal anders zijn dan jij, dan wanneer je gewoon alleen bent.
Praat met ze, schrijf ze desnoods een brief (ik heb aan mijn moeder een heel boek geschreven over mn jeugd) maar als je het ze duidelijk maakt zullen jullie niet met haat uit elkaar gaan, en wie weet willen ze je dan nog gewoon financieel blijven steunen zonder dat jij je daar schuldig om hoeft te voelen. Tenslotte ben jij de laatste die hier iets aan kan doen
Succes