quote:Voor de toepassing van vrijstellingen gelden bepaalde voorwaarden. Bel voor meer informatie de BelastingTelefoon.
Waarschijnlijk is dat bedrijf helemaal niet belastingplichtig voor de BTW, waardoor ze betaalde BTW niet kunnen (mogen)verrekenen. Het is dus waarschijnlijk wel degelijk een kostenpost voor hen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:30 schreef Dlocks het volgende:
Of het bedrijf inclusief of exclusief BTW moet betalen maakt voor een bedrijf financieel gezien helemaal niets uit. Wellicht denken ze bij het bedrijf dat ze zonder BTW opeens 19% goedkoper uit zijn. Indien ze dat denken wordt het voor hun tijd om een goede boekhouder/accountant in te huren.
Iniedergeval, indien jij een bedrijf bent dan ben jij verplicht om BTW in rekening te brengen.
Onderwijs en een cursus is niet altijd hetzelfde. Zoiets zou ik zelf eerder voorleggen (standpuntbepaling) aan de belastingdienst dan zomaar geen BTW berekenen. Normaal gesproken krijg je bij de beoordeling van de activiteiten ook een vaststelling belastingplicht met daarin je BTW plicht (of vrijstelling daarvan).quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:36 schreef OmniChat het volgende:
BTW en Opleidingen... het blijkt erg verwarrend!
Echter de belastingdienst zelf zegt weer dat diensten voor opleidingen vrijgesteld zijn van btw...
http://www.belastingdiens(...)dernemen_btw-04.html
Doe niet zo wijs, ik zeg helemaal niet dat 0% berekenen hetzelfde als vrijstelling van BTW is. Dat jij dat wel zo opvat is jouw probleem.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dat bedrijf helemaal niet belastingplichtig voor de BTW, waardoor ze betaalde BTW niet kunnen (mogen)verrekenen. Het is dus waarschijnlijk wel degelijk een kostenpost voor hen.
Maar het antwoord op de vraag: Een VAR heeft er niks mee te maken. De vraag of je BTW moet berekenen hangt af van wat je doet, niet aan wie.
O ja, aan iedereen hierboven die roept "je bent ondernemer, dus je moet BTW berekenen":
Verdiep je nog eens in de Wet OBmeer specifiek Afdeling 3: vrijstellingen En nee, 0% is niet hetzelfde als vrijgesteld.
Vrijstelling krijg je eigenlijk alleen maar als je geen winst beoogt. Verder heeft de vrijstelling alleen maar nadelen, omdat je dus je betaalde BTW niet kan verrekenen. Een echte afrader dus, vrijstelling aanvragen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:45 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
Onderwijs en een cursus is niet altijd hetzelfde. Zoiets zou ik zelf eerder voorleggen (standpuntbepaling) aan de belastingdienst dan zomaar geen BTW berekenen. Normaal gesproken krijg je bij de beoordeling van de activiteiten ook een vaststelling belastingplicht met daarin je BTW plicht (of vrijstelling daarvan).
edit: http://www.belastingdiens(...)g/ob09/ob09-241.html
Ik zeg nergens dat jij dat zegt, dat is jouw opvatting. Verder gingen alle reacties de verkeerde kant op, dus vond ik het nodig om even duidelijk te maken dat de zaken waarschijnlijk anders liggen dan dat men denkt.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:51 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
Doe niet zo wijs, ik zeg helemaal niet dat 0% berekenen hetzelfde als vrijstelling van BTW is. Dat jij dat wel zo opvat is jouw probleem.
Nee ok, dan reageerde ik wat overtrokken, maar het ging over 0% en dat zat in mijn reactie.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:59 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vrijstelling krijg je eigenlijk alleen maar als je geen winst beoogt. Verder heeft de vrijstelling alleen maar nadelen, omdat je dus je betaalde BTW niet kan verrekenen. Een echte afrader dus, vrijstelling aanvragen.
[..]
Ik zeg nergens dat jij dat zegt, dat is jouw opvatting. Verder gingen alle reacties de verkeerde kant op, dus vond ik het nodig om even duidelijk te maken dat de zaken waarschijnlijk anders liggen dan dat men denkt.
De argumentatie die het bedrijf gebruikt, in deze context, 'riekt' aardig naar fraude.quote:Op zaterdag 5 september 2009 00:48 schreef Vanillevlaflip het volgende:
Hmmm... in ieder geval allen alvast bedankt voor de informatie.
Één van de argumenten die het bedrijf gebruikt is: "we doen alles zonder BTW, dan hebben we gewoon duidelijke afspraken en geen gedoe met cijfertjes."
Wat ik begrijp is dat dit wettelijk gezien onmogelijk is. De facturen die ik stuur voor mijn docentschap (het is helaas echt geen consultancy) moeten wel BTW bevatten. De factuur die de cursist ontvangt zou wellicht vrijgesteld kunnen zijn van BTW, indien de (kersverse) opleiding als zijnde 'onderwijs' wordt erkend door de belastingdienst.
Kloppen mijn gedachten nog of zit ik er al helemaal naast?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |